Den gule Thinken i Trondheim besvimte igjen idag! Power limit lampa blinker.

Startet av Marsto, ons 08. feb 2023, kl. 08:35

« forrige - neste »

Marsto

Har også koblet på Think Techsenter og lest ut battery management feilkoder. De er beskrevet som historiske og var slettbare.
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

Warlock

And the plot thikens....

Dette be plutselig mer spennende, for nå har du feilmelding på bilen, men PCU sier den ikke har noen feil. FltSt0 - 7 er jo alle 0. Men med å sammenligne bildene dine uten og med powerlimit ser man at BMIFlag1 har endret seg i "nederste bitrekke fra 00110000 til 00000010. I PCU-Diagnosis-2010-12-07.xls finner vi en tab kalt can_bmi_flags. de er ikke helt konsekvente på navngivningnen her ser det ut til, men BMIFlag1 kan være can_bmi_flag[0] siden det er to felter og to variabler. Om det stemmer har meldingen gått fra å være "bmi_sys_reg_brake_ena" og "bmi_sys_discharge_ena" til å bli "bmi_sys_gener_err"  ... generic error fra bateripakka kanskje?
(Jeg ser på bilder fra CHAS-scan fra egen bil at jeg har 00110001 der, mn så er også tenningen på der, tror det dermed er "bmi_init_success")

Så da er det kanskje noe i batteripakka uansett da?
Men med Think Techcentre får du jo ikke opp noen nåværende feil ser det ut til. (Og flere av de historiske skyldes nok når vi testet kortet utenfor bilen). Hadde du "Power limit" da bildet ble tatt også?
Om du hadde det er det vel enten at Techcentre ikke klarer lese ut kodene (de ble jo ikke helt ferdig med programmet) eller at man gjør dette en annen plass i programmet. Nærliggende å bare kople på PCAN-kabelen og bruk ComTool og SavvyCAN for å se om vi finner noe.

Uansett, jeg prøvde også å installere Techcentre på WIN10 nå, uten hell, men det gikk veldig greit å legge det inn på en virtuell maskin md WinXP... fant ikke helt hva som forårsaket problemene i Win10 jeg heller, programmet bare starter og dreper seg selv uten noen feilmelding...

Så spørsmålet er, er det stort sett alltid Power Limit på bilen nå, eller kommer og går feilen? Er det i så fall lett å fremprovosere den?

Marsto

Ja, dette blir bare mer og mer spennende. Dagens jobb på søndag formiddag ble å prøve diagnose programmene igjen. Satte i gang med Think Techsenter først da jeg slettet alle historiske feil i bilen i går. I dag ble det spennende å se hvilke feilmeldinger som dukket opp med power limit blinkende igjen. Legger ved bilde av ferske feilkoder fra battery management når jeg slo på tenninga og power limit blinker.  Jeg slo tenninga av og på et par ganger og da forsvant power limit og jeg kunne starte bilen. Legger også ved et bilde av battery management uten power limit fra idag. Et bilde av oppstartsmeny fra Think techsenter er også vedlagt. Her ser man de forskjellige fanene midt i bildet som kan velges for å lese ut feilkoder. Uthevet i gult er battery management fra idag.   

Marsto

Her er Chas fra i dag på et pdf dokument. Screen shots med og uten power limit.

Warlock

Oj, se der ja...

Prechage-problemene er nok desverre ikke over selv om vi byttet hele enheten. Det virker jo som den feilmeldingen kommer stadig tilbake og er aktiv på ene bildet ditt...

Jobben til precharge motstanden er å lade opp alle deler utenfor batterikassa før de store kontaktorene lukker seg, slik at det ikke oppstår gnister og lysbuer som kan sveise de fast i lukket tilstand. Om de store kontaktorene blir lukket, går det ingen strøm gjennom precharge motstanden lengre, og man kan dra mye strøm til f.eks varmeapparat og motor uten problemer.
Måten det gjøres på er at en mindre mengde strøm kan ledes ut av batterikassa via precrarge motstanden, så når man ber om strøm lukkes noen små relee (eller kontaktore, samme tingen, bare om de er store kalles de kontaktor) og det er banen gjennom precharge motstanden. Derfor heter de også "precharge contactor". På utsiden måles spenningen, og i løpet av en viss tid bør den ha blitt såpass høy at de store kontaktorene kan lukkes uten at uønskede hendelser skjer. Derimot om spenningen ikke er høy nok innen en viss tid får man timeout.
Mulig bilen også prøver en par ganger før den gir opp og sier "max retries".

Første tilfelle bør jo aldri oppstå, og prøve flere ganger på rappen vet vi jo ikke er helt lurt det heller, da kan precharge-motstanden få seg en kraftig trøkk for den blir for varm (og kan eksplodere også). Precharge-motstanden er i bunn og grunn ganske underdimensjonert.

Det virker jo som bilen deres har problemer igjen med noe i forbindelse med precharge. Kanskje noe trekker for mye strøm utenfor batterikassa, kanskje precharge kontaktorene ikke lukker seg skikkelig (rusk eller skade) eller rett og slett motstanden ikke har tålt belastningen i det siste og blitt kraftig svekket. Ikke lett å vite, men jeg tror dessverre uansett at neste steg er å bevege seg mot en løsning hvor man oppgraderer precharge motstanden til en motstand som tåler mye mer strøm gjennom seg (og dermed leder varme vekk)...

Om noe utenfor batterikassa trekker for mye strøm blir det mer gjetting enn gøy å lete etter dette, er det motor eller varmeapparat eller noe annet? og hvordan måle seg frem til det?

Det var en god oppskrift på facebook for en tid tilbake på oppgradering av precharge motstanden. Kan se om jeg finner den, den var uansett full reversibel og rimelig enkel å gjøre. Motstanden koster vel noen hundrelapper. Uheldigvis må man nok ned med batterikassa...

Legger ved et bilde av en slik løsning, den store kjløeribbe-formede enheten bak til høyre er motstanden, og den koples inn på skruene på kontaktorene i fremkant:
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Marsto

Ja, Warlock, det kan se ut sånn fra de feilkodene som kommer opp dessverre. Det betyr ut med batteripakken og hele kostebinderiet igjen. Det som hadde vært interessant er å se hva Commtool eller Savvycan kommer opp med. Hvis det er mulig å sammenstille feilmeldingene fra alle diagnoseverktøy å faktisk være helt sikker hadde det vært lettere å motivere seg for batterijobben. Det som jeg fremdeles finner merkelig er hvorfor bilen ikke gir skiftenøkkel eller høyspent feil når mistanken går mot batteripakken og komponenter som styrer den?

worry

Hei,
Dette er veldig spennende å følge, gutta! Og takk for at dere forklarer.
Selv har jeg kun erfart biler med "no start", med og uten Power Limit. Dvs ett tilfelle hvor VCU tok kvelden. I alle de andre tilfellene var det dårlige RLEC som var årsaken. Men det var permanente feil, som kunne leses ut med CommTool. Uansett er det helt klart at de kortene kan ha vakkelfeil.
Elbilmek kunne reparere kort for meg, men kunne ikke garantere levetiden. Dette fordi kortene er bygd opp av fire lag, med baner mellom lagene. Når fuktskade er årsaken, så har ofte de skjulte banene blitt skjøre også.
Think lithium

Marsto

Hei worry. Artig å se at flere følger med og det er veldig interessant å prøve seg på diverse diagnose verktøy. Leser mye i gamle poster og du har peiling på Commtool. Har et litt hjemmesnekra p-can adapter med overgang fra seriell til obd2 plugg som fulgte med i settet til Think Tech senter. obd2 pluggen har kun 4 pinner montert. Jeg prøvde med på commtool via dette adapteret uten hell. Det oppnås ingen kontakt med batteriet. Har du peiling på om den lille dioden på p-can adapteret lyser konstant når det er tilkoblet og får man kontakt med batteriet bare ved å plugge adapteret i USB på pc? Alle innstillingene i commtool mener jeg er riktig satt men det får ikke kontakt uansett hvilken com port jeg velger.  Jeg fikk powerlimit første gang jeg satte på tenning. Neste gang virker alt helt ok og jeg starter bilen som normalt.

worry

Hei. Jeg skal ikke skryte på meg noen stor kunnskap. Jeg bare fulgte forklaringen til bruker runeno i Enerdel-tråden min. https://elbilforum.no/index.php?topic=44158.msg765174#msg765174

Mitt adapter lyser rødt når det er tilkoblet, men blinker rødt når CommTool er aktivt. Kan også lese batteriet mens det lader. Da uten tenning på selvfølgelig.
Adapteret må ha en driver, men det har du sikkert lagt inn.
Think lithium

Marsto

Veldig bra med tips fra worry. Brukte diagnose pc fra Think techsenter. Den hadde Commtool ferdig installert så da blinker p-can dioden opp og lyste fast når jeg koblet til. Da fikk jeg endelig kontakt med Commtool. Legger ved noen bilder av de forskjellige MSF filene jeg prøvde. Kan ikke umiddelbart se noe som bekymrer men jeg har ikke peiling så det er opp til dere med peiling å eventuelt se.

Warlock

Heisann, her har du kommet langt ja....

ComTool sier nok ikke så mye i ditt tilfelle før feil oppstår vil jeg tro, samme vil være med SavvyCAN (Som du også kan bruke med PCAN-adapteren. Uansett vil både ComTool, Savvycan og Techcentre basere seg på de samme CAN-meldingene fra bilen (og mulig noen av dem kan be om ekstra info)
CAN-melding 0x610 og 0x721 innehar denne informasjonen så vidt jeg kan se.

Tenkte å høre med deg om jeg skulle ta turen i morgen ettermiddag, men det ser ut til at du har fått gjort alt det samme som jeg hadde gjort:)

Skal ta en nærmere till på ComTool-bildene dine og se om jeg ser noe yttligere.

Warlock

Ut fra bildene ser det ut som, du slettet alle feilkoder enten gjennom Techcentre eller fra ComTool før du tok bildet?

Normalt ville de feilmeldingene du fikk i Techcentre finnes under "Mstr_Malf_Codes" og "Mstr_Hist_Codes"  om jeg ikke tar helt feil. Om du enden bruke PCAN adapteren med SavvyCAN, PCAN-Viewer (som sikkert er på diagnose PCen), eller bruker CAN Monitor / lagret ut til fil fra ComTool vil du finne nåværende feilkoder i CAN-melding nummer 0x721, midlertidige/latched i 0x722, og historiske i 0x723... om alt er ok er dissr meldingene bare en haug med nuller :)

Om du finner ut du skal tste SavvyCAN si ifra, så skal jeg gi en liten oppskrift, og legge ved en fil så du får tolket hva meldingene dine betyr.

BTW: glemte at du spurte om hvorfor enkelte lys ikke lyste. Tror egentlig jeg aldri har blitt helt klok på når og hvorfor de forskjellige lysene lyser opp på Thinken, men har nok noe med alvorlighetsgrad/fare for bruker/reperatør å gjøre.
Feil som normalt skal forsvinne etter av/på med nøkkelen får kanskje ikke skiftenøkkelen/service-lyset? Og om det ikke er utløst noen høyspenning potensielt på avveie (som vet frakoplet høyspenningskabel, inntrykt kræsj-sensor, eller isolasjonsfeil) tenner muligens ikke "høyspenningsfare" lyset?
Bare litt gjetting dette dessverre...

Marsto

Hei Warlock. Mye bra informasjon å se etter her, ja. Veldig, veldig bra. Det er absolutt interessant med Savvycan. Du hadde jo stor suksess med det når vi holdt på med batteripakken sist. Når jeg koblet på Commtool igår hadde jeg ikke slettet noen feil med Techsenter eller Commtool, men bilen var uten power limit. Den var startklar. Bilen er nå litt morgengretten og kommer ofte opp med power limit på første startforsøk når tenninga settes på. Da kan den ikke startes. Ved neste forsøk er den ofte feilfri og kan startes å kjøres som normalt. jeg var på en lang tur i går med flere start og stopp. Det jeg tenkte å gjøre i dag er å koble opp begge diagnoseprogrammene igjen hvis power limit kommer opp. Da leser jeg av begge og poster tilbake her når det er gjort. Bare hold ut i spenning.  ;D :D 

Edit. Hvis du ser på det siste bildet Commtool analog og i kolonnen som heter diagnostics står det i slv7_hist_codes og slv8_hist_codes C0. Skal de være 00 uten noen feilkoder? Kan det være de to historiske som ble værende igjen i Techsenter når bilen startet feilfri siste gang?

Warlock

De er kun historiske koder (som RLEC kortene rapporterer inn? Slave er i alle fall RLECene)
Er usikker på hvordan man sletter alt av historiske ting, så på vår bil ligger det igjen flere slike meldinger :)

Nåværende feil finner man under Slv1_malf_Codes Slv2_Malf_Codes etc for hvert av batterimodulene (16 totalt) At du hentet ut ekstainfo fra hver av modulene, 1-8 og 9-16 viser jo ogsa at de har det fint :)

Kode C0 må gjøres om til binær fra heksadesimal, da får du 1100 0000  og det kan man slå opp hva betyr, (bit 0-5 er lav, bit6 og bit7 er satt høy)

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Så to feil: "Zero voltage flying cap fault", og "Cell 1 voltage fault".
Dette kan være noe som henger igjen fra da vi hadde batteripakka nede f.eks, og er ikke tilstede lengre. Jeg ville i alle fall ikke satt fokuset der med det første.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA