Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Den gule Thinken i Trondheim besvimte igjen idag! Power limit lampa blinker.

Startet av Marsto, onsdag 08. februar 2023, klokken 08:35

« forrige - neste »

Warlock

SavvyCan kan være litt knotete å få til å virke.

SavvyCAN: https://www.savvycan.com/
Link for Windows binary litt ned på siden, last ned og installer.

Savvycan støtter mange typer CAN-adaptere inklusive PeakCAN (PCAN) som du har fått låne av Arnie, den til ComTool. Om du skal bruke den på egen PC må du sikkert inn med drivere for den:
https://www.peak-system.com/PCAN-USB.199.0.html?&L=1
(Last ned under downloads og installer. Her får du nok med PCANview også samtidig om jeg husker rett)

Start opp SavvyCAN og gå til "Connection"->"Open Connection Window" i toppmenyen.
Her må du legge til adapteren, så "add new"

Du kan ikke vise dette vedlegget.

velg både i bullet og dropdown til det som har PeakCAN i seg, usb0 bør dukke opp av seg selv om adapteren gjenkjennes.

Trykk "Create New Connection"

Fremdeles i "Connection settings" vil du se adapteren har blitt lagt til og forhåpentligvis at den er koplet til ("Connected")

trykk på den og nederst i dette vinduet finner du speed, den setter du til 500000
trykk "save settings" og nå skal i bunn og grunn meldingene kunne komme flytende inn fra bilen om den har tenningen på, så du kan lukke det vinduet.

Meldingene ser nok foreløbig veldig kryptiske ut. men du kan lagre dem og studere dem. legger du ved en slik lagret fil kan vi andre også hjelpe til med å tolke de medlingene du får og kanske se hvilke du mangler.

Derimot for å skjønne en del mer kan SavvyCAN gjøre mesteparten av tolkningen. jeg har en oppdatert databasefil man kan legge inn, den er nok ikke helt komplett ennå, men en start:
https://www.dropbox.com/s/fth2abzw5tzx925/ThinkCity_modified5.dbc
(den kan brukes på flere programmer som støtter CAN databaseformatet dbc)

I SavvyCAN går man til "File" -> "DBC File Manager" og trykker "Load" og velger filen.
Når den er lastet inn, hak av på "Label Filters", og lukk vinduet.

I Hovedvinduet kan man nå hake av for "Interpret Frames" og man bør få opp tolkninger på pakkene live. Har vil du fort få mange tusen pakker og mye å gå gjennom, heldigvis kan du snevre inn med å velge hvilke type pakker du vil se på i det nederste vinduet.

Lykke til :)




Warlock

Om du (eller andre som er nysjerrige) trenger en vil å teste SavvyCAN med kan dere finne en her:
(for denne trenger dere ikke PCAN-adapteret)

https://www.dropbox.com/s/jit1nsirovb9q4v/gul%20think-%202022-11-16-1.csv

Den er fra da den fine gule bilen hadde blitt lykkelig igjen 16 november i fjor, så den bør ha alt man trenger av CAN-meldinger og det meste være i god form mhht feilmeldinger. Noen historiske ligger igjen i 0x723
Kan være grei å bruke til å se om man får DBC tolkningen til å fungere etc :)

Marsto

Wooow....her var det mye smart å prøve seg på, ja. Mulig det må bli en tur opp hit på deg for en praksisrunde. Uansett skal jeg prøve de neste dagene å se om jeg får til det du beskriver. Artig prosjekt som stadig kommer med ting som er helt nytt. Jeg har i dag gjort det jeg tenkte fra forrige post. Det jeg ikke klarte var å få frem power limit. Bilen var i godt humør og startet opp normalt på første forsøk. Uansett så er det "spot on" det du sa at historiske feilmeldinger fra Techsenter dukker opp i Commtool. Jeg slettet feilene i techsenter og de forsvant i commtool også. Her er bildene fra idag og se på Commtool analog. Det er fra BMS i Techsenter og analogMFS i Commtool. Etter jeg slettet feilene i Techsenter er det ingen feil i Commtool. Legger ved bilde igjen fra igår fra Commtool analog MSF bare så det blir lettere å se.

Edit. Jeg tenker litt på det worry sa litt lenger opp. Han har erfaring med at RLEC kortene kan være ustabile. I Commtool er det tydeligvis RLEC 7 og 8 som har en historisk feil. I techsenter er feil listet opp med precharge problemer. Det jeg tenker da er følgende: Hvis RLEC 7 og 8 (eller uansett hvilket RLEC) er ustabile vil de da dukke opp i Techsenter som precharge problemer? Er precharge motstanden i drift når RLEC kortene aktiveres? 
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

Warlock

Mhh, men det betyr jo at de "historiske kodene" er rimelig nye da, om man klarer slette de med Techcentre. Da spørs det om det lurker noen skjulte problemer lengre inn i systemet like vel da? Noe som kommer og går litt....
Kan f.eks være at noen av cellene har litt høy selvutladning og faller raskere enn de andre om bilen står lenge/har lavt ladenivå eller noe? Ellers ser de jo veldig fine ut i alle bilder du har sent da...
Uansett, du har verktøyene til å finne ut av dette tilgjengelig nå i alle fall...

Jeg kommer gjerne på en demonstrasjonstur jeg, eller (ennå bedre?) om vi kan ta det samlet på møte med Trondheim Thinkers ;)

Warlock

Det du skriver om historiske feil dukker opp som forskjellige ting i forskjellige program bør jo ikke skje egentlig, men man vet jo aldri. Om RLEC feiler tviler jeg også på at det i hele tatt prøves med precharge, men det er vel avhengig av hva som er feil igjen...
Jeg sjekket litt med hva CommTool Gjør for å hente ut disse "SlvX-Malf_Code" "SlvX_Hist_Code" verdiene, og den sender en requst til MLEC (hovedkortet) om at dne må sende flere mer info. (CAN melding 0x61E). Det er mulig Techsentre ikke gjør dette så den vet ikke noe om de meldingene der.
Det merkelige i CommTool er at det bare har to felter,  Mstr_Malf_Code og Mstr_Hist_Code, men i all dkumentasjon er det tre nivåer, Nåværende, Latched, og Historiske (CAN meldingene 0x721, 0x722, og 0x723). Hva Latched er virker som det er "gjenhengende feil" altå "ikke slettet ennå". Mulig CommTools Mstr_Hist_Code egentlig er denne "latched", og derfor den blir 0000 0000, mens TechCentre riktig viser "Historiske"? virker litt slik på meldingene du får frem. SavvyCAN eller PCAN View vil nok kunne si hva som ligger i de forskjellige meldingene

Når Techcentre sletter feilmeldinger forsvinner alt ser det ut til, men man vet jo heller ikke om RLEC-kortene lagrer gamle verdier, om de slettes eller sendes på nytt til Master der de ikke er lagret lengre selv om de er historiske, eller om dette er nye ting igjen som har rettet seg, eller hva de gjør.
Jeg ville ikke fokusert på hva dette kan være før de eventuelt kommer opp under Malf og ikke Hist, så er de ikke under Malf når du får Power Limit, hadde jeg nok heller jaktet på hva man kunne få av nåværende feil, som på noen av de første bildene du postet fra Techcentre  (eventuelt dukker opp i "Mstr_Malf_code", disse burde være sammenlignbare)

Marsto

Ja dette er helt ferske feilmeldinger når bilen gikk i power limit og som blir historiske når bilen starter opp som normalt ser det ut til. Jeg tror alle feilkoder er slettbare uansett når de kom opp men jeg skal sjekke opp det du nevner med "latched" og om de dukker opp igjen som historiske etter jeg slettet dem. Her er et bilde fra Techsenter etter jeg var til Arnie og lånte det. Det viser kodene som var lagret rett etter bilen kom i drift igjen. De var slettbare men som nevnt sjekket jeg ikke om de dukket og igjen etter sletting og jeg hadde ikke Commtool oppe enda. Nå vil jeg logge begge programmene så fort bilen går i power limit igjen.
PS: Det tar litt tid før Arnie er oppe og går ifb. Trondheim Thinkers. Han har gipset en fot etter beinbrudd så en måneds tid til vil nok gå med. I mellomtiden kan vi prøve å lære oss alt med diagnose og hva som er hva i de forskjellige programmene.  :D :D

Edit: Da kan jeg bekrefte at at feilkoder fra Battery management i Think Techsenter slettes for godt når de blir slettet. Bilen har nå ingen feilkoder som er beskrevet som Latched, Historic eller Temporary. Legger ved et bilde for oppfriskning etter den nylige powerlimit også.   
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

Warlock

Jeg tenkte mer på kommunikasjonen mellom MLEC og RLEC (master og slave) og hvordan rapporteringen og sletting var der. man har jo ikke direkte kontakt mellom diagnosesoftware og RLEC så MLEC må ta seg av "videreformidlig". Likevel, du har nok funnet nå at det ryddes godt opp i alle fall :)

Noe er også merkelig om feilmeldinger ikke er slettet men Mstr_Hist_code er bare nuller ;)

Uansett, det blir spennende å se hvilke meldinger som ligger aktive når (om?) Power Limit kommer tilbake igjen..

Marsto

Okay, da skjønner jeg hva du tenkte på. :+1: Hvis MLEC videreformidler fra RLEC kan det da være sånn at det fysisk må være noe feil på MLEC for at det skal vises i Mstr_hist_code? Uansett, dette må vi prøve å komme til bunns i. Full rapport kommer så snart jeg får power limit igjen. Det kan skje når som helst.
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

Warlock

Ja, det må nok være noe MLEC ser etter selv for å havne inn i "Mstr_Malf_Code" og "Mastr_Hist_Code" og vi vet hvilke feilmeldinger den kan gi der, de finner du blant annet nederst i dokumentet Vehicle_CAN_Bus_Guide_V3.0.docx
Samtidig, om det er det noe som stopper kontaktorene fra å lukkes bør også den feilen vises i "Cont_Cond_Code" i CommTool fra CAN-melding 0x610 (som du også finner listet noe litt lengre opp i det samme dokumentet)

https://www.dropbox.com/s/pe4rl3crl9tbhps/Vehicle_CAN_Bus_Guide_V3.0.docx

Marsto

Veldig bra. Håper vi kommer til bunns en vakker dag. Idag skjedde igjen noe merkelig. Jeg vred om tenningsnøkkel og fikk opp blinkende powerlimit i noen sekunder. Deretter forsvant powerlimit av seg selv uten at jeg rørte tenningsnøkkel og før jeg fikk koblet på diagnose. Da var jeg spent på det som dukket opp i diagnoseprogrammene. Her er blidene og jeg slettet feilkodene fra Think Techcenter i etterkant. Nå venter jeg bare på en powerlimit som holder seg stabil.
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

Warlock

Heh, ja, noe er i alle fall veldig snålt med CommTool, og jeg tror jeg vet hva.

CAN-melding 0x721, 0x722 og 0x723 som omhandler feil fra systemet har alle 8 byte (0-7), men Mstr_Malf_Code og Mstr_Hist_Code har bare 4 byte hver. så da mangler det 4 byte fra hver av de. Slv_Rcv_Comm_Flt, Slv_Rcv_Hist_Flt finner jeg ikke noe om, og Slv_Rcv_Hist_Flt dukker opp både i Diagnostics og i System, men med forskjellige verdier!

I dokumentet "THINK City Enerdel Battery Pack Master.pdf" vises et bilde av tidligere versjon av CommTool, og der heter variablene i Diagnostics "Mstr_Malf_Codes1", "Mstr_Malf_Codes2" samt "Mstr_Latch_Codes1" og "Mstr_Latch_Codes2" istedet...
Kan noen ha rota litt vel mye i MSF-filene?

Om man tar verdien fra nåværende "Slv_Hist_Code" og sjekker mot meldingene som skal komme via 0x723 finner man på byte 1 bit 7  (altså andre byte høyeste bit) "CONT_PCHG_FLT  -  Contactor precharge timeout fault"  som oså stemmer overens med "00 00 80 00" som feilkoden er...
Dette er også det du ser i Think Techcentre.

Det stemmer ikke så verst med alt du opplever.
Si at enten precharge kontaktor ikke lukker hver gang, eller noe utenfor trekker for mye strøm (så man ikke oppnår høy nok spenning), eller precharge resistor er litt skadet så ikke så mye strøm går gjennom. Da vil bilen forsøke først en gang å lade opp, få ikke til og gir feilmelding. Bilen prøver to ganger før den gir opp. Klarer den det på forsøk nummer to vil sikkert Power Limit og feilkoder forsvinne og alt er gulle godt. Andre ganger tar det enda flere forsøk.
(Regner med varmeapparat og kupevifte er skrudd av?)

Tror kanskje du bør få startet med SavvyCAN eller PCAN-view for å få en "third opinion" :P


Marsto

Ohoy....her var det mye å ta tak i gitt. Det er derfor du har doktorgrad og jeg er en enkel lab assistent som forer professoren med nytt materiale som må inn til analyse og obduksjon. Ja, alle strømforbrukere er slått av før tenning slås på. Savvycan blir vel neste og hvis noen har rotet litt med de nyere MSF filene til Commtool kan jeg se om noen av de eldre finnes på diagnose pc'en til Arnie. Hvis en power limit dukker opp imorgen så får vi sjekket dette. Bare hold ut i spenning.🤣
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

worry

Fortsatt gøy å følge! Skulle ønske jeg skjønte litt mer av CAN. :)
Igjen, takk for forklaringer. Si fra om dere trenger CommTool-bilder fra en bil som går. Det er vel det eneste jeg kan bidra med.
Det finns to (dvs jeg har to) versjoner av Commtool. Jeg vet ikke forskjellen, men ser at dere mistenker feil i programvaren?
Think lithium

Marsto

Hei worry. Jada, dette er ganske så uforståelig men tåka letter gradvis når Warlock kommer med sine analyser. Vi får bare prøve å henge med som best vi kan(can) ;).  Det hadde vært veldig nyttig å se fra din bil Commtool analog.MSF fra begge versjoner. I diagnostics boksen er det mulig avlesningene kommer med litt forandrede variabler fra den eldre versjonen til den nye.
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

Warlock

CAN er egentlig ikke så avansert. Det står vel for Controller Area Network, og er i bunn og grunn en liten stabel med datamaskiner/enheter koplet sammen på de to samme ledningene for å snakke sammen.

noen ganger i sekundet sender hver enhet ut meldinger, store enheter med masse å si sender flere, de mindre ikke så mange. De sender ut og håper noen lytter, så broadcasting, litt som lokalradioer som håper noen vil høre på hva de har å si. Enkelte bryr seg ikke en gang særlig om noen hører på de bare putter innholdet sit ut der (bare de får statsstøtte?).
Hver type melding har en ID i hexadesimal, nesten som radiokanalenes unike frekvens, for vårt tilfelle ser de slik ut: 0x000 - 0x723   alltid tre siffer i hexadesimal. Store enheter har mange slike IDer (som Nrk har mange kanaler) f.eks Enerdel batteriet, og enkelte har kun en eller to som ABS.

Det er når disse enhetene skal snakke sammen, og sjekke at hverandre gjør det de skal, kommunikasjonene blir litt innfløkt, og de kan sende meldinger til hverandre om å få mer info. Se på det som live radioprogram som maser om at lyttere må ringe inn eller sende meldinger til dem, og disse meldingene sendes igjen på egen adresse (eller ID om du vil)
Alle meldinger sendes åpent tilgjengelig for alle uansett (så sant det ikke er på et eget nettverk, som internt i Enerdel batteriet), og alle kan velge å lytte på de meldinger som kommer eller ignorere de. Dette er også en åpen standard, så det finnes et mylder av enheter som kan lytte inn, litt som når man kjøper seg en radio. Det er gjerne her vi går inn med analyseverktøyet.
Meldingene er i utgangspunktet ment for datamaskiner og ønsker være korte, derfor består de av opp til 8 byte med info. Det hele vil dermed se ca slik ut:

tidspunkt    ID    Lengde      Melding
   52.9      0x301    8         00 00 00 01 03 E8 00 FA
   53.1      0x302    8         01 00 00 00 09 54 00 00
   53.4      0x304    8         00 00 04 00 00 00 00 00
   53.6      0x305    8         00 00 0F 50 00 00 00 00
   53.8      0x303    8         0F 59 00 00 00 00 18 00
127.8      0x610    8         00 00 00 00 00 00 01 AD
128.1      0x611    8         00 00 00 00 00 00 00 00
252.8      0x301    8         00 00 00 01 03 E8 00 FA
253.1      0x302    8         01 00 00 00 09 54 00 00
253.4      0x304    8         00 00 04 00 00 00 00 00
253.6      0x305    8         00 00 0F 50 00 00 00 00
253.8      0x303    8         0F 59 00 00 00 00 18 00
327.8      0x610    8         00 00 00 00 00 00 01 AD
328.1      0x611    8         00 00 00 00 00 00 00 00

(jeg har simplifiser litt, men ingenting vesentlig. Som dere ser gjentas meldingene)

Dette er nok fremdeles litt kryptisk å forstå/kjenne igjen. Derfor bruker vi verktøy oppå denne informasjonen for å tolke den, gjøre den rett og slett lesbar, som feks Techcentre, CommTool, PKANview og SavvyCAN. Enkelte av disse programmene vet hvilke koder som skal sendes for å slette og endre informasjonen også, som å resette feilmeldinger, eller endre bilnøkkelkoder, eller skru på fremlysene, sette på varme, eller lukke relee. Alt gjøres over CAN (eller LIN-bus da) i nyere biler. Uansett hvilket program man bruker er det den samme kommunikasjonsstrukturen som ligger i bunn.

Her er en tolkning gjort av SavvyCAN av de tre øverste meldingene jeg skrev over:
Du kan ikke vise dette vedlegget.
(denne filen er fra en benktest av et MLEC-kort, uten at resten av bilen er koplet til, så ikke fokuser på verdiene den gir)

Techcentre og CommTool vil presentere dette på andre måter, men det er den samme infoen, og man finner også hva de forskjellige meldingene betyr i dokumentene jeg har postet lengre opp.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA