Den gule Thinken i Trondheim besvimte igjen idag! Power limit lampa blinker.

Startet av Marsto, ons 08. feb 2023, kl. 08:35

« forrige - neste »

Marsto

Sjå der, ja. Her får vi en master class innføring og det trenger vi veldig!!! Helt enestående. Idag skjedde det samme som igår. Tenning på og power limit blinker i noen sekunder før den forsvinner. Jeg hører kontaktorene slå inn feil men det rettes tydeligvis av seg selv uten at jeg hører noe mer fra kontaktorene. I dag gjorde jeg hjemmeleksa jeg fikk tidligere og fikk Savvycan opp å går. Med den veldig tydelige forklaringa du satte opp, så går det greit. Legger ved en fil jeg lagret fra pakkene som ble nedlastet. Jeg tror kanskje det er unødvendig å ha alle can alternativene haket av men lot dem være til du ser hva jeg har gjort.   
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

worry

Tusen takk for CAN-kurs. Det glir sakte inn. :-)
Men, er det slik at CAN-meldinger er helt opp til konstruktøren, dvs. det må følge en forklaring for hver melding, eller er det noen som er universelle? Altså for all CAN-kommunikasjon? Har vi forklaring til det som foregår på nettet til Think'en?
Marsto; Jeg skal prøve å ta ut det du ønsket fra CommTool.
Think lithium

Warlock

Se der ja!
SavvyCAN lagrer alle meldingene uansett til log-filen, det er bare for hvilke du ønsker å se eller ikke avhakingen på siden er til. Om du midt på til høyre der klikker på "interpret files" vi den også oversette alle meldingene til noe som er "forståelig" i den grad det ikke er bare tall i alle fall (men kan fremdeles være til en viss grad kryptisk)
Som du ser samler SavvyCAN inn meldinger fortløpende og flere av meldingene kommer inn 5-10ganger i sekundet, så om du ved neste test starter opp SavvyCAN før du starter bilen og innhenter meldingene i et halvt minutt eller noe (til hele prosedyren med Power Limit som kommer og går er ferdig) så kan vi gå igjennom log-filen i kronologisk rekkefølge og faktisk lese hele veien hva som eksakt skjer steg for steg....

Jeg skal kikke nøyere på logfilen du la ved i ettermiddag :)

Marsto

Det skal jeg gjøre. Er litt usikker om jeg la ved rett fil. Her er den igjen. :+1:

Warlock

@worry

Det finnes noen forsøk på å standardisere de enkleste informasjonsmeldingene, typisk slik som ODB2, som gir ting som torque, fart, rpm, og slike ting, mest praktisk for fosilbiler, og jeg vet ikke om man i hele tatt får lest ut dette på Thinkene våre. Normalt er det produsentn av enhetene som leverer med dokumentasjonen for hvordan man kommuniserer med enheten, så Enerdel som lagde LiIon batteriet til Think laget egne meldinger og bestemte innholdet. Mange deler er fra Ford, så de er nok mer eller mindre standardisert til Fords systemer der, mens andre ting som varmeapparat og slikt kunne hatt egne produsenter, og dermed ID koder og hva innholdet betyr. Moderne biler i dag styres jo som regel nesten bare med CAN (og LIN som er lignende), og det er et konglomerat av underleverandører på delene. Bilprodusenten syr det hele sammen.
Enkelte ganger trenger man mange like deler (som de 16 RLEC-kortene i Enerdel-pakka) da endrer man bare hvilken ID hvert av kortene sender på. Greit av de ikke sender på samme adresse, da det bare ville blitt rot som om flere lokalradier prøvde sende på samme frekvens.

Og ja, vi har dokumentasjon på det meste av meldingene som kjører frem og tilbake på Thinken, kanskje utenom de mer spesifikke slette-meldingene og andre meldinger diagnoseprogrammene kan ha for tvungen aktivering av ting. Jeg har forsøkt samle alt jeg har funnet i den tidligere linkede dbc-filen...

Warlock

Kunne ikke dy meg, og tok en kjapp sjekk

Se på meldingene 0x722 (latched) og 0x723 (historic)

De er 00 80 00 00  00 00 00 00   (laveste byte til venstre)

Så da sier denne også "Precharge timeout" på historic og latched.

Du ser også dette om du har "Interpret Frames" på og klikker på en av disse meldingene får du opp en lang liste der litt ned viser 15_Contactor_Precharge_Timeout_Fault: FAULT

Det betyr nok også at navnsettingene  i CommTool er noe rar, men så lenge man vet hva det innebærer klarer man jo tolke de..

worry

Takk igjen for forklaring. Når man skjønner litt, så blir det mer morsomt å leke med. Må få litt ledig tid først. :-)

Hvis jeg ikke misforstår, så mistenker dere nå at det tar for lang tid å gjennomføre precharge (?). Jeg har i bakhodet en gammel diskusjon hvor det ble byttet prechargemotstand på MLEC. Og at man kunne finne erstatning for den originale, men at den allikevel ikke var helt lik. Husker ikke mer detaljer, og skjønner vel ikke hva som kan være forskjellig heller. Skudd i blinde...
Think lithium

Warlock

Ja, vi byttet Precharge motstanden på MLEC for den var helt brent i stykker, og hadde tatt med seg en kondensator i tilegg. Det ble byttet til helt lik precharge-motstand, men kondensatoren måtte vi gjette på. Den kondensatoren var bare for å stabilisere 5V til alle chipper på kortet, og verdien er det nok ikke _så_ nøye på det. Virker det så virker det.

Men, noe tok jo livet av precharge-motstanden i første runde, og hva som gjorde det fant vi jo aldri ut av... En teori var at det var noe helt annet som stoppet bilen midt i trafikken, og i kampens hete ble bilen forsøkt startet flere ganger på rappen mens varmeapparat eller noe sto på, og da er det en kjent sak at precharge-motstanden kan ryke. Nå er det igjen noe trøbbel med prechage. Den skal egentlig ha rimelig god tid på å nå høy nok spenning før den timer ut (mer en doble det den trenger visstnok) men nå går det ikke på første forsøk, så noe er merkelig. Den kan ha fått seg en trøkk og økt den indre motstanden til mer enn det dobbelte++ eller noe annet kan trekke for mye strøm (eller at kontaktoren rett og slett ikke lukker seg hver gang). Helt hva vet vi ikke, men bare det å snevre det inn til å se på dette (igjen) er jo ikke ille innsnevring det heller....

I USA bytter de gjerne precharge motstanden til en som tåler mye mye mer, det var hvordan de gjør det jeg linket til på facebook, men jeg finner ikke igjen tekstforklaringen som var i en post et stund før den jeg linket til. Tror likevel jeg vet eksakt hva de gjør. En slik fiks skal eliminere alle problemer med precharge en gang for alle, men det innebærer litt modifisering.

Marsto

Ja, det er nok noe precharge rusk her. Når vi nå ser at Savvycan sier det samme så er det vel ikke så mye å lure på. Legger ved det som Warlock fant i Savvycan. Se fil vedlagt. Der har jeg uthevet i gult det Warlock beskrev litt lenger opp. Neste blir å prøve som Warlock foreslår å starte opp Savvycan før tenninga slås på. Da får man med alt som skjer fra første millisekund. Det blir interessant å se om det er mulig å detektere hvorfor precharge tar en "timeout" som trigger power limit men gjør bilen startklar igjen uten at jeg rører tenningsnøkkel. Det jeg ikke har prøvd er å starte bilen direkte etter dette. Vi får se om det samme skjer imorgen. Idag kjørte jeg bilen en lang tur uten noen problemer og den står nå på lading til imorgen. 

worry

Har lest ut som ønsket med CommTool 2.11 og 3.08. Men jeg skjønner bare å ta bilder av skjermen med telefonen, så det blir store og dårlige bilder. For store å legge hit ser det ut til. Kan jeg sende de til dere på epost? Eller annet smart? Send meg evt mailadresse på melding.

Fikk laget en link til delt album. Funker det?
https://photos.app.goo.gl/uvvfPbGrySviafj3A
Think lithium

Marsto

Det funker utmerket, worry. Regner med det er to bilder av hver versjon. Det som er rart her er at din bil ser ut til å komme opp med mange historiske feil på versjon 3.08 mens det på 2.12 er noen få. Hmmmm.... Er det mulig for deg å sende de to MSF filene du brukte? Hadde vært interessant å se om jeg får det samme.

worry

Bare oppdaterer her. Har sendt noen filer. Håper de er til nytte.
Think lithium

Marsto

Enestående. Hjertelig takk.Rapport følger hvis jeg får det til å funke imorgen.

Warlock

Se der ja! i CommTool 3.08 bildene dine ser det ut til at navngivningen på feilmeldingene er riktig.
Jeg har også begge versjonene liggende her en plass, greit å vite den er rettet opp i i alle fall, og det ser ut (selv om den er scrollet ned) at alle tre av "Present", "Latched" og "Historic" er med :)

Tror jeg ville anbefalt at den versjonen er den som bør brukes, så sant vi ikke finner noe annet som ikke stemmer der :D

EDIT: Nå så jeg også forskjellen på de to bildene av hver versjon, nemlig scrollingen :) og jepp, det bekrefter det, 3.08 har rett nanvgivning på Mastr_xxxx_codes og alle tre er med...

Warlock

Drister meg på å forsøke tolke worrys Mstr_Hist_Code1 og Mast_Hist_Code2 også.

Til vanlig i CAN-prorammer (SavvyCAN, PCAN View, etc) presenteres meldingene slik:
(man starter telle på 0 i datasammenheng)

ID    Byte0  Byte1  Byte2  Byte3  Byte4  Byte5  Byte6  Byte7

Men dokumentasjon for CommTool sier de presenteres slik der:

Byte3  Byte2  Byte1  Byte0
Byte7  Byte6  Byte5  Byte4

Vil tro Mstr_Hist_Code1 er første rekke og Mstr_Hist_Code2 er andre rekke. Det vil gi følgende fpr feilmeldingen fra bildet:

00 00 0A 00
00 00 10 80

så i Byte1 er bit1 og bit3 satt  (tilsvarer 2^1 + 2^3 = 2+8 = A (i hexadesimal))
Det kan man slå opp til å være:
bit1:   EXT_ISO_FLT              External (or internal) isolation fault
bit3:   CONT_PCHG_SHORT_FLT     Short circuit detected at precharge

i Byte4 er bit7 satt  ( 2^7 = 80  hex)
bit7:   IN_12V_UNDER_VOLT_FLT   12V input under voltage fault

og i Byte5 er bit4 satt  (2^4 = 10 hex)
bit4:   IN_12V_UV_WARNING      12V input under voltage warning

(jeg slår opp i er Vehicle_CAN_Bus_Guide_V3.0.docx linket lengre opp. Listen er nesten helt i slutten av dokumentet)

Så du har:
* Hatt lav spenning på 12V batteriet en gang (ikke direkte uvanlig :P)
* Hatt problemer med at det har vært høyspent på avveie (f.eks kortslutting en plass (lendinger til varmeapparatet?))
* Hatt en grillet (kortsluttet) precharge-motstand en gang...

Stemmer det?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA