Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2024 Hyundai Kona?

Startet av Stjerneglis, tirsdag 20. desember 2022, klokken 10:22

« forrige - neste »

Håkon77

Mer bagasjeromsplass, hengerfeste med min 750kg og pris under 400K inkl vinterdekk så er jeg med. Får håpe den ikke drar på seg mer vekt eller høyere luftmotstand så den ikke trenger større batteri en dagens kona.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Electric cars in Norway

SitatFår håpe den ikke drar på seg mer vekt eller høyere luftmotstand så den ikke trenger større batteri en dagens kona.

Enig :+1: men slik jeg ser det så vil vel denne gen2 få lavere luftmotstand? Eller tar jeg feil?

Moas

Igjennom levetiden til gen1 Kona så har Hyundai senket understellet minst 1 gang. Det har gitt effekt på rekkevidden.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Håkon77

Da ligger det noen filmer ute av det ferdige produktet og igjen er ikke dette noen pen bil. Istedenfor å knytte baklykter opp til lyslister så ser de helt malplassert ut langt ned og ute på siden. Men det er vel innsiden som teller.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

AlBundy

Hei, ser det er lenge siden det ble postet noe i denne  tråden.
Noen som har mer info om nye Kona? Pris, leveringstid eller lignende.
Kort og godt mer "kjøtt på beinet"

RJK

Pris og slikt er vel litt tidlig ennå, men her er noen videoer som er greit å få med seg. Den første lenken har jeg ikke rukket å se ennå selv, men setter den på nå straks:

https://www.youtube.com/watch?v=_kP5NBLPCHE

N-line Exterior and interior walkaround:
https://www.youtube.com/watch?v=K4DH7ckNicI

Ikke-N-Line xterior and interior walkaround:
https://www.youtube.com/watch?v=8CJiuAnbqQo
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Håkon77

Kul den grønnfargen. Litt trist at Kona fortsatt leveres som hybrid,bensin og elbil. Da blir det en del kompromisser.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Tjafsaren

Ble vel nevnt i videoene fra han ene bloggeren at nye Kona var designet først som EV, så hybrid/bensin?

Stjerneglis

2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

Daniel_0007

Tipper den nye vil nok bli litt dyrere enn dagens modell, vil tippe 420 000 så den blir litt billigere enn model y rwd.
Model 3 2019 LR Rwd

MinID

Sitat fra: Tjafsaren på onsdag 08. februar 2023, klokken 15:37
Ble vel nevnt i videoene fra han ene bloggeren at nye Kona var designet først som EV, så hybrid/bensin?

Og ser ut som flatt gulv i baksetet.

Men hva med kupestøy? Ønsker ikke å kjøpe en slik bil igjen om kupestøyen ikke er forbedret vesentlig.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul


Limodriver

Den største utfordringen er etter min vurdering prisen. Da Kona ble introdusert i 2018 var prisen god, dersom en lander på kr 450 000 (ink vinterhjul, øverste utstyr eks soltak) er den for mitt vedkommende uinteressant.

Største pluss er rekkevidde, forhåpentligvis blir bilen godt utstyrt, men Hyundai har fremdeles et raust innslag med hardplast og non-premium inntrykk.

Til riktig pris kan det nok bli en salgssuksess, men når flere og flere produsenter leverer på rekkevidde vil en nok oppleve større prissensitivitet og behov for å differensiere på andre egenskaper.

RJK

Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på tirsdag 07. mars 2023, klokken 11:20
Savner fortsatt informasjon om hengerfeste:
https://www.mynewsdesk.com/no/hyundai-motor-norway-as/pressreleases/stoerre-smartere-og-stiligere-helt-nye-kona-electric-er-her-3237910
Det jeg får ut av diverse youtube-videoer, er at den nå støtter 750 kg på kroken.

Toppfarten på lading er ikke gått opp, men ser ut som kurven er forbedret ganske kraftig fra 2019, for der jeg har forventet 54 minutter til 80 %, sier de nå 41 minutter. Med et forbehold om at jeg nå kommer på at jeg ikke hørte om start-SoC fremdeles var 10 % eller om de nå sier tall fra høyere SoC.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

#29
Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 07. mars 2023, klokken 09:33
Tipper den nye vil nok bli litt dyrere enn dagens modell, vil tippe 420 000 så den blir litt billigere enn model y rwd.
I tilfelle så priser de seg vekk. Greit den kommer med endel etterlengtede forbedringer som større plass, både i baksete og bagajerom, "original" frunk (som så stilig ut, og med ok plass), bedre tilhengerkapasitet, V2L, raskere lading (flatere/jevnere kurve formoder jeg) med 41 min til 80 %, og langt bedre interiør.

Men for egen del synes jeg den blir alt for dyr når man kan plukke opp en TMY med langt raskere lading, mye større plass, mer enn dobbelt så stor tilhengerlast, raskere bil generelt, bakhjulsdrift vs fremhjulstrekk, og mest sannsynlig langt bedre nav og appløsning, for ca samme prisen.

Ja, jeg tror faktisk den er så mye bedre på det meste, at jeg tenker jeg aksepterer fantombremsing (aldri opplevd på Kona) og manglende sensorer (tror Tesla kommer med løsning via Tesla Vision til sommeren, senest høsten), da de ikke er kritisk om mangler.

Det eneste jeg kommer til å savne, er nok HUD som jeg er veldig glad i. Men jeg tenker man kan prøve ut en slik jalla ettermonterbar sak. Tross alt, Kona sin HUD er av det aller enkleste slaget, så tipper det neppe blir veldig mye værre, selv om HUD slik f.eks. Volvo løser det, hadde vært langt bedre.

EDIT: Den skal visstnok få oppvarmet ladeluke, som svar på problemer med fastfryst ladeluke. Smart!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA