Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2024 Hyundai Kona?

Startet av Stjerneglis, tirsdag 20. desember 2022, klokken 10:22

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 29. juni 2023, klokken 20:27Ex30 kommer til å eie små elbil markedet så lenge Volvo klarer å produsere nok
Daniel :+1:  det har du sikkert rett i. 

Men er det ikke andre merker på gang i den bilklassen? Som kommer neste år?

Klarer snart ikke følge med lengre... det kommer jo nye vestlige og kinabiler stadig vekk...

Daniel_0007

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 29. juni 2023, klokken 20:38
Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 29. juni 2023, klokken 20:27Ex30 kommer til å eie små elbil markedet så lenge Volvo klarer å produsere nok
Daniel :+1:  det har du sikkert rett i.

Men er det ikke andre merker på gang i den bilklassen? Som kommer neste år?

Klarer snart ikke følge med lengre... det kommer jo nye vestlige og kinabiler stadig vekk...

Nja Ikke som jeg har fått med meg, id2 er jo 2-3 år unna om ikke mer, model 2 i elon tid er nok 4-5 år unna.
Har Byd dolphin da men er ikke bestemt enda om den kommer til Norge såvidt jeg vet.
Model 3 2019 LR Rwd

Limodriver

Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 29. juni 2023, klokken 20:27Ex30 kommer til å eie små elbil markedet så lenge Volvo klarer å produsere nok

 :+1: Jeg oppfatter også Volvo som "mer premium" enn Hyundai, Kia og Kinabiler. Rekkevidde og forbruk var et fortrinn Hyundai hadde tidlig, men etterhvert vil de fleste store produsentene levere på et tilstrekkelig nivå. Hyundai har fungert bra med all sin knirkende hardplast. Til samme prisnivå velger jeg heller bort hardplasten og går for Volvo som har lagt mye energi i å leke i premiumsegmentet. Dette betyr ikke at en får færre vedlikeholds-/driftsproblemer, men jeg synes oppfattet byggekvalitet er bedre på f.eks Volvo. Fremfor feilhjulstrekk som Hyundai har foretrekker bakhjulstrekk eller helst awd.

Jeg tror konkurransen vil dreie seg fra rekkevidde, leveringskapasitet osv til design, pris, service, funksjonalitet osv. Jeg tror det er en kortsiktig og risikabel strategi å hvile på laubærene fordi en var tidlig ute med lang rekkevidde (og dårlig service).

Det er mulig jeg er forutinntatt som har vokst opp i baksetet på Volvomodeller fra Amazon og nyere uten selv å ha hatt det i eget eie tidligere.

TB

I følge forhandler vil priser på Hyundai Kona 2024 bli offentligjort mandag 7. august.
Samtidig vil det bli åpnet for mulighet for bestilling av bil.

Jeg tolker som det ikke er ventelister, men bestilling via forhandler som teller som en bestilling.

Det er estimert de første kundebiler vil bli levert august / september 2023.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TB

KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog


RJK

Mye fint med nye Kona, men en startpris på 388 K for LR i basis-versjonen og 433/453 K for Premium (siste med 19" og panorama soltak) synes jeg rett og slett er for mye for denne. Spesielt med tanke på at TMY SR er knappe 434 inkl levering.

Riktignok har Kona Head-up Display og endel annet knask, men den er fremdeles langt tregere å lade og er mindre, samt trekker mye mindre på henger. Dessuten er Kona FWD, mens TMY SR er RWD.

Riktignok 5 kg høyere taklast på papiret, men trekker man fra 5 kg for selve takstativet på Kona, så er man i realiteten lik på vekt der, da TMY sin begrensning er 75 kg på takstativet.

Klart, er ikke ladefart viktig, så holder man greit ut. Og er man heller ikke spesielt glad i Tesla og helst ikke vil ha en slik, er dette sikkert et greit valg. Jeg er i utgangspunktet veldig fornøyd med min, men så mye er for mye for denne.

Skal riktignok ta en nærmere titt, men blir nok ikke å oppgradere til denne.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TB

Om en skal oppgradere vil et viktig spørsmål være hva innbytteprisen den bil en har vil være?

Ser på Finn 2019 modellen selges for +/- 260'
Det gir et mellomlegg på 100' for Standard Range og 180' for Long Range Premium.

Spørsmålet blir da, er det verdt det?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

TB

KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

daktari

Hvis man tar utgangspunkt i listepris skal man ha veldig lyst på ny Kona når man kan få en lett brukt ID.4 Max for 400k, eller en Polestar 2.
Høvler de av 50k rabatt begynner det å hjelpe.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

E-Trond

#55
Ser man mister ganske mye rekkevidde på å velge 19" fremfor 17"
Hele 60 km forsvinner,fra 514 til 454...
Forfengelighet koster!  8)

Og hva er det med hengervekt?
Bare 300 kg!
Er bare LR med bremset henger som kan ha 750 kg,ubremset bare 300 kg.
Virkelig merkelige begrensninger.

https://dmassets.hyundai.com/is/content/hyundaiautoever/KONA-Electric_Teknisk_07-08-2023pdf
Polestar 2  2022
Ioniq  2020

Limodriver

Sitat fra: TB på mandag 07. august 2023, klokken 20:28Om en skal oppgradere vil et viktig spørsmål være hva innbytteprisen den bil en har vil være?

Ser på Finn 2019 modellen selges for +/- 260'
Det gir et mellomlegg på 100' for Standard Range og 180' for Long Range Premium.

Spørsmålet blir da, er det verdt det?

260 for en 2019 klarer en ikke å få. Jeg forsøker å selge en 2019 nå og det eneste en får er skambud langt under 200k. Bilene som ligger i prissjiktet 250 synes ikke å bli solgt verken fra forhandlere eller privat. Med andre ord vil det koste 250k for å oppgradere til LR og topputstyrt. Model Y og Volvo EX30 ville være soleklare valg fremfor Kona og Hyundai sitt ettermarkedspparat.

TB

Sant nok. Pris oppgitt på Finn er ikke den pris bilene faktisk selges for.

For 2019 Kona vil det være igjen noe tid før produsent garantien utløper. Men, ikke sikkert det betyr så mye?

200 - 230' for en 2019 modell er ikke oppnåelig i dagens marked?

Ikke mange biler med like lang rekkevidde, kombinert med pris.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Limodriver

Jeg mener det er et mye bedre kjøp å plukke opp en brukt 2019 med moderat kjørelengde for rundt 200. Jeg skal over på en større bil, mrn tror det et vanskelig å få mer rekkevidde og fungerende bil enn brukt 1. gen Kona.

Håkon77

Sitat fra: Limodriver på fredag 30. juni 2023, klokken 13:01
Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 29. juni 2023, klokken 20:27Ex30 kommer til å eie små elbil markedet så lenge Volvo klarer å produsere nok

 :+1: Jeg oppfatter også Volvo som "mer premium" enn Hyundai, Kia og Kinabiler. Rekkevidde og forbruk var et fortrinn Hyundai hadde tidlig, men etterhvert vil de fleste store produsentene levere på et tilstrekkelig nivå. Hyundai har fungert bra med all sin knirkende hardplast. Til samme prisnivå velger jeg heller bort hardplasten og går for Volvo som har lagt mye energi i å leke i premiumsegmentet. Dette betyr ikke at en får færre vedlikeholds-/driftsproblemer, men jeg synes oppfattet byggekvalitet er bedre på f.eks Volvo. Fremfor feilhjulstrekk som Hyundai har foretrekker bakhjulstrekk eller helst awd.

Jeg tror konkurransen vil dreie seg fra rekkevidde, leveringskapasitet osv til design, pris, service, funksjonalitet osv. Jeg tror det er en kortsiktig og risikabel strategi å hvile på laubærene fordi en var tidlig ute med lang rekkevidde (og dårlig service).

Det er mulig jeg er forutinntatt som har vokst opp i baksetet på Volvomodeller fra Amazon og nyere uten selv å ha hatt det i eget eie tidligere.
Vi får nå se hvor mye mer premium EX30 er. Volvo har vært veldig klare på at dette er deres billigste elbil. Jeg så en av testerne krafse på dørsiden og det hørtes ut som hardplast. Ansiksutrykket tilsa at han ikke var begeistret.. Vi får nå se, men for min del tar jeg gjerne hardplast. Men den billige typen som får blanke striper bare man er borti er ikke jeg så keen på. Gleder meg til å teste begge. Jeg kommer til å gå for billigste av begge to i LR og sette de opp mot Tesla Y. Det største minuset med Kona er fwd og 750kg. Det høres greit ut, men hengeren min veier 370kg så da blir det ikke mye igjen. Var på fyllinga med hageavfall i dag med bil som drar 1000kg. Med nettingkarmer og to trær oppi fyllte det helt opp i friluft. Jeg tror mulig det ble overlast, igjen. Men det koster 200kr å levere så da skal man ha valuta for pengene.. :-\
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA