Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Parksensor Y Performance

Startet av MapleLeaf, lørdag 17. desember 2022, klokken 11:43

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: kaistian på tirsdag 20. desember 2022, klokken 11:20
Sitat fra: HOFFERN342 på tirsdag 20. desember 2022, klokken 11:04
Sitat fra: kaistian på tirsdag 20. desember 2022, klokken 11:01
Sitat fra: HOFFERN342 på tirsdag 20. desember 2022, klokken 09:29
Ute går det generelt greit.. men nå når det er vinter dugger blant annet sidespeilene helt opp når jeg for eksempel kommer utenfra og inn i oppvarmede parkeringshus etc.
Har du prøvd å sette på varmen i speilene før du kjører inn?
Ja - om du mener samme knappen som for viskerne? Føler ikke varmen fungerer godt nok når det er fuktig i parkeringshuset, og man kommer inn fra -12.
Nei, to måter å gjøre det påenten bakruta eller frontruteaviseren, knapp/punkt 16 og 17 https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/no_no/GUID-4F3599A1-20D9-4A49-B4A0-5261F957C096.html
Det stemmer, avISING av frontruta aktiverer vel alt av varme... også bakruta tror jeg og dermed også speilene. Jeg antar at HOFFERN342 mente varmen for viskerne:
https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/no_no/GUID-F907200E-A619-4A95-A0CF-94E0D03BEBEF.html#:~:text=Du%20kan%20ogs%C3%A5%20sl%C3%A5%20p%C3%A5%20avrimere%20for%20vindusviskere%20(hvis%20utstyrt).%20Se%20Klimakontroller.
Jeg har ikke dette selv, men det står ingenting om at speilene varmes samtidig da.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

#16
Ikke-rigget bilde fra i dag, på en p-plass der masse små barn ferdes alene uten voksne (i praksis så bildet enda mørkere ut enn via tlf som hadde 1 sek lukkertid). Helt greit å ha sensorene som hjelpemiddel. Helt på grensa til å være forsvarlig å rygge i det hele tatt. Sidekameraene pleier være rene, men i dag var det ene av de også helt ubrukelig. Spent på hvordan Tesla løser utfordringene uten UL.

Thalgar

Realiteten er vel at dette aldri kjem til å bli like bra som løysinga med ultralydsensorar. Til det er det fysiske oppsettet til Tesla ikkje godt nok, utan kamera under panser og vasking av ryggekamera. Dette er alt saman eit sparetiltak frå Tesla, akkurat som fjerning av regnsensor i si tid, som heller aldri har fungert 100 %.
Model Y LR Quicksilver, 2023

Lucifer-

Altså.. Jeg kan sikkert leve med den løsninga de kommer så lenge de tar i bruk sidekameraene på en eller annen måte.

Men.. Hvis ikke de deaktiverer kravet om at vindusviskere må stå på ved bruk av TACC kommer jeg til å klikke!

Beklager OT.

Electroelectro

Sitat fra: Thalgar på tirsdag 20. desember 2022, klokken 13:52
Realiteten er vel at dette aldri kjem til å bli like bra som løysinga med ultralydsensorar. Til det er det fysiske oppsettet til Tesla ikkje godt nok, utan kamera under panser og vasking av ryggekamera. Dette er alt saman eit sparetiltak frå Tesla, akkurat som fjerning av regnsensor i si tid, som heller aldri har fungert 100 %.



Det store spørsmålet er jo når kommer denne oppdateringen med Tesla Vision.
For oss er jo dette veldig viktig.
Hva skal vi gjøre?
Bombadere hans Twitter konto?
Noen som har fått noe info noen plass ?

Kim-

2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

HOFFERN342

Varme på bakrutene fikk igang varmen i speilene for min del - gjorde det en del enklere må fortsatt bli litt bedre kjent med faktisk avstand til objekter bak bilen, men livet uten sensorer er i det minste litt lettere når man ser noe i speilene.

Krysser allikevel fingrene for nær fremtid.. men tiden vil vise. Fikk nå 2022.44.30 i dag, men ingen erstatning for sensorene der ihvertfall.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lucaria

Dobbel hydrofobisk behandling av sidespeiler har vart gull for meg.

Electroelectro

Sitat fra: HOFFERN342 på tirsdag 20. desember 2022, klokken 17:49
Varme på bakrutene fikk igang varmen i speilene for min del - gjorde det en del enklere må fortsatt bli litt bedre kjent med faktisk avstand til objekter bak bilen, men livet uten sensorer er i det minste litt lettere når man ser noe i speilene.

Krysser allikevel fingrene for nær fremtid.. men tiden vil vise. Fikk nå 2022.44.30 i dag, men ingen erstatning for sensorene der ihvertfall.


Sent from my iPhone using Tapatalk


Flere plasser heves det oppdatering på Vision i januar.

Håper det kommer fort som bare det

ToWalkOrDrive

Sitat fra: geear på tirsdag 20. desember 2022, klokken 13:28
Ikke-rigget bilde fra i dag, på en p-plass der masse små barn ferdes alene uten voksne (i praksis så bildet enda mørkere ut enn via tlf som hadde 1 sek lukkertid). Helt greit å ha sensorene som hjelpemiddel. Helt på grensa til å være forsvarlig å rygge i det hele tatt. Sidekameraene pleier være rene, men i dag var det ene av de også helt ubrukelig. Spent på hvordan Tesla løser utfordringene uten UL.

Sånn så mitt ryggekamera og ut i dag, og tørket av det etter at jeg kom frem (gadd selvsagt ikke gå ut før jeg rygget). Men tror ikke jeg ville oppdaget en gående unge fra siden med UL før det ville vært lovlig sent? (Jeg har forøvrig UL siden jeg har "gammel" bil).

Hvis jeg skulle kommet med et ønske ville det vært at ryggekameraet hadde stukket ut 3cm fra bakluken, og at kameraet var 185-graders, sånn at jeg kunne sett til begge sider når jeg rygger ut i en gate. Da ville det vært tryggere enn å dytte snuten ut....med mindre de kunne gitt meg et 185-graders kamera i front og, som viste bilde ved fart mindre enn 10km/t.....det ville vært mitt juleønske.
Tesla Model Y                         2021-

Blitz

#25
Tesla og Teslafanboys  kommer sikkert til å hevde at parkeringshjelp med  ultralyd er gammeldags teknologi, og at lyd i det hørbare frekvensspekteret med haptisk tilbakemelding er overlegen  teknolog, selv det kommer til å koste litt mer for sjåføren.

Kim-

Sitat fra: geear på tirsdag 20. desember 2022, klokken 13:28
Ikke-rigget bilde fra i dag, på en p-plass der masse små barn ferdes alene uten voksne (i praksis så bildet enda mørkere ut enn via tlf som hadde 1 sek lukkertid). Helt greit å ha sensorene som hjelpemiddel. Helt på grensa til å være forsvarlig å rygge i det hele tatt. Sidekameraene pleier være rene, men i dag var det ene av de også helt ubrukelig. Spent på hvordan Tesla løser utfordringene uten UL.
Nei. Du kan ikke mene at du ikke evner å ha oversikt over det som skjer rundt bilen og du betrygger deg på en USS som skal hindre deg i å kjøre over en unge
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

geear

Sitat fra: Kim- på onsdag 21. desember 2022, klokken 20:01
Sitat fra: geear på tirsdag 20. desember 2022, klokken 13:28
Ikke-rigget bilde fra i dag, på en p-plass der masse små barn ferdes alene uten voksne (i praksis så bildet enda mørkere ut enn via tlf som hadde 1 sek lukkertid). Helt greit å ha sensorene som hjelpemiddel. Helt på grensa til å være forsvarlig å rygge i det hele tatt. Sidekameraene pleier være rene, men i dag var det ene av de også helt ubrukelig. Spent på hvordan Tesla løser utfordringene uten UL.
Nei. Du kan ikke mene at du ikke evner å ha oversikt over det som skjer rundt bilen og du betrygger deg på en USS som skal hindre deg i å kjøre over en unge
Nei, det mener jeg ikke, og det var heller ikke det jeg skrev.

tornaldo

Sitat fra: Blitz på onsdag 21. desember 2022, klokken 19:32
Tesla og Teslafanboys  kommer sikkert til å hevde at parkeringshjelp med  ultralyd er gammeldags teknologi, og at lyd i det hørbare frekvensspekteret med haptisk tilbakemelding er overlegen  teknolog, selv det kommer til å koste litt mer for sjåføren.

Oppkonstruere og samtidig latterliggjøre en ikke-eksisterende mening av "fanboys". Høres relativt bitter ut.

Hadde foresten en Model X som lånebil mens min TMY fikk ordnet varmepumpa. Makan til uling og piping i de sensorene når de var blokkert med snø eller is!  Hadde fortrengt det fra tidligere Model S. Savner det ikke. Så alt er ikke bare gull og grønne skoger med sensorer.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

HOFFERN342

Sitat fra: tornaldo på onsdag 21. desember 2022, klokken 22:16
Sitat fra: Blitz på onsdag 21. desember 2022, klokken 19:32
Tesla og Teslafanboys  kommer sikkert til å hevde at parkeringshjelp med  ultralyd er gammeldags teknologi, og at lyd i det hørbare frekvensspekteret med haptisk tilbakemelding er overlegen  teknolog, selv det kommer til å koste litt mer for sjåføren.

Oppkonstruere og samtidig latterliggjøre en ikke-eksisterende mening av "fanboys". Høres relativt bitter ut.

Hadde foresten en Model X som lånebil mens min TMY fikk ordnet varmepumpa. Makan til uling og piping i de sensorene når de var blokkert med snø eller is!  Hadde fortrengt det fra tidligere Model S. Savner det ikke. Så alt er ikke bare gull og grønne skoger med sensorer.
Enig der.. vår Model X pep stadig vekk og ga falske varsler i hytt og gevær. Spesielt vinterstid, hvor den ofte kunne mene at jeg var helt inntil noe og det bare stod «stopp» på skjermen. Så USS er ikke akkurat perfekt.. men var veldig deilig.

Når det er sagt, så er det ikke helt krise for min del.. jeg kommer meg rundt, og har både lukeparkert i snøværet rundt i Oslo, og kjørt i flere av parkeringshusene. Går fint.. men samboeren min tørr nesten ikke kjøre den foreløpig. Og det er jo en fin ekstra nytte når man er litt usikker. Rett og slett et ekstra sikkerhetsledd.


Sent from my iPhone using Tapatalk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA