Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Parksensor Y Performance

Startet av MapleLeaf, lørdag 17. desember 2022, klokken 11:43

« forrige - neste »

MapleLeaf

Hei,

Hentet min nye TMYP i går. Fin bil og hyggelig med gratis lading i 2 år.

Har med et halvt øye fått med meg noe med parksensorer som mangler, men er det virkelig slik at bilen ikke har noen form for varsling enten ved rygging eller i front ved parkering?

Når jeg rygger kommer ryggekamera på, men da jeg kjører nærmt ting i front får jeg ingen varsling.


???? Håper det er mulig å skru på noe...

tornaldo

Pr nå er det dessverre ikke mulig å skru på noe annet, kommer i følge Tesla ved en senere oppdatering, der man bruker kamera til det sensoren hjalp til med før.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

HOFFERN342

Sitat fra: MapleLeaf på lørdag 17. desember 2022, klokken 11:43
Hei,

Hentet min nye TMYP i går. Fin bil og hyggelig med gratis lading i 2 år.

Har med et halvt øye fått med meg noe med parksensorer som mangler, men er det virkelig slik at bilen ikke har noen form for varsling enten ved rygging eller i front ved parkering?

Når jeg rygger kommer ryggekamera på, men da jeg kjører nærmt ting i front får jeg ingen varsling.


???? Håper det er mulig å skru på noe...
Det kommer en over-the-air software oppdatering i løpet av den neste tiden hvor den skal bruke kameraene til å måle avstand. Bilene leveres uten selve sensorene som du sier.

Fikk vår på torsdag med samme hele Tesla-verden venter i spenning på hvor bra/dårlig det kommer til å bli.


Sent from my iPhone using Tapatalk

k1

Tesla hevder "in the near future", hva nå det enn betyr som frase. Når vi kjenner til Elon sine utsagn om neste måned= om 2 år eller mer (satt på spissen), burde man kanskje ikke holde pusten for at det kommer veldig snart.
Håpet for veldig snart derimot, det bør vel ikke dø... :+1:

HOFFERN342

Merker at livet uten parksensorer er et sant helvete.. det går, men er ikke spesielt gøy i vinterværet.

Ingen skader, enda.. har da kjørt mange biler uten sensorer og kameraer i mitt liv.. men sikten er såpass dårlig bak, at jeg bruker mye lenger tid på å lirke meg inn i parkeringsplasser. Ute går det generelt greit.. men nå når det er vinter dugger blant annet sidespeilene helt opp når jeg for eksempel kommer utenfra og inn i oppvarmede parkeringshus etc.

I tillegg er kameraet bak ofte fullt av møkk fra kjøring på veier med mye salt og snø... så må iblant gå ut av bilen først og bruke fingeren for å vaske det litt om jeg i det minste vil gjøre det litt lettere for meg selv (mangelen på en spyledyse for å vaske kameraet bak merkes godt kan man si... Tesla har noe å lære av konkurrentene der).

Uten sidespeilene må jeg plutselig kun forholde meg til å bruke øyne, da jeg syns sidekameraene ikke gir meg alt jeg trenger. Uten kameraet bak blir det enda verre for sikten ut bakruta er i praksis ikke-eksisterende.

Håper virkelig oppdateringen som skal gi oss funksjonaliteten med kameraer kommer snart.. har ikke fått nyeste heller (den med Apple Music og Track Mode), bilen er foreløpig stuck på 2022.40.200, selv om jeg står på avansert inne i menyen 🥲


Sent from my iPhone using Tapatalk

ToWalkOrDrive

Sitat fra: HOFFERN342 på tirsdag 20. desember 2022, klokken 09:29
Merker at livet uten parksensorer er et sant helvete.. det går, men er ikke spesielt gøy i vinterværet.

Ingen skader, enda.. har da kjørt mange biler uten sensorer og kameraer i mitt liv.. men sikten er såpass dårlig bak, at jeg bruker mye lenger tid på å lirke meg inn i parkeringsplasser. Ute går det generelt greit.. men nå når det er vinter dugger blant annet sidespeilene helt opp når jeg for eksempel kommer utenfra og inn i oppvarmede parkeringshus etc.

I tillegg er kameraet bak ofte fullt av møkk fra kjøring på veier med mye salt og snø... så må iblant gå ut av bilen først og bruke fingeren for å vaske det litt om jeg i det minste vil gjøre det litt lettere for meg selv (mangelen på en spyledyse for å vaske kameraet bak merkes godt kan man si... Tesla har noe å lære av konkurrentene der).

Uten sidespeilene må jeg plutselig kun forholde meg til å bruke øyne, da jeg syns sidekameraene ikke gir meg alt jeg trenger. Uten kameraet bak blir det enda verre for sikten ut bakruta er i praksis ikke-eksisterende.

Håper virkelig oppdateringen som skal gi oss funksjonaliteten med kameraer kommer snart.. har ikke fått nyeste heller (den med Apple Music og Track Mode), bilen er foreløpig stuck på 2022.40.200, selv om jeg står på avansert inne i menyen 🥲


Sent from my iPhone using Tapatalk

Wow. Har hørt at blinde ofte utvikler sine øvrige sanser på en imponerende måte, men at du klarer å parkere andre biler utelukkende på bipe-lyder må jeg si er utrolig imponerende, og du er jo ikke engang blind. Litt som en flaggermus med syn.

Men fra spøk til revolver, som min gamle mattelærer sa alt for ofte:
Mange har god erfaring med å spraye Rain X på linsen på ryggekameraet. Da holder det seg rent litt lenger....men bør sikkert tørke over det ganske ofte. Kanskje det og vil hjelpe på speil og bakrute.
https://www.garasjetid.no/rain-x/80199500/rain-x-rain-repellent-500ml-rain-x-rutebeskyttelse

Tesla Model Y                         2021-

HOFFERN342

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 20. desember 2022, klokken 09:42
Sitat fra: HOFFERN342 på tirsdag 20. desember 2022, klokken 09:29
Merker at livet uten parksensorer er et sant helvete.. det går, men er ikke spesielt gøy i vinterværet.

Ingen skader, enda.. har da kjørt mange biler uten sensorer og kameraer i mitt liv.. men sikten er såpass dårlig bak, at jeg bruker mye lenger tid på å lirke meg inn i parkeringsplasser. Ute går det generelt greit.. men nå når det er vinter dugger blant annet sidespeilene helt opp når jeg for eksempel kommer utenfra og inn i oppvarmede parkeringshus etc.

I tillegg er kameraet bak ofte fullt av møkk fra kjøring på veier med mye salt og snø... så må iblant gå ut av bilen først og bruke fingeren for å vaske det litt om jeg i det minste vil gjøre det litt lettere for meg selv (mangelen på en spyledyse for å vaske kameraet bak merkes godt kan man si... Tesla har noe å lære av konkurrentene der).

Uten sidespeilene må jeg plutselig kun forholde meg til å bruke øyne, da jeg syns sidekameraene ikke gir meg alt jeg trenger. Uten kameraet bak blir det enda verre for sikten ut bakruta er i praksis ikke-eksisterende.

Håper virkelig oppdateringen som skal gi oss funksjonaliteten med kameraer kommer snart.. har ikke fått nyeste heller (den med Apple Music og Track Mode), bilen er foreløpig stuck på 2022.40.200, selv om jeg står på avansert inne i menyen 🥲


Sent from my iPhone using Tapatalk

Wow. Har hørt at blinde ofte utvikler sine øvrige sanser på en imponerende måte, men at du klarer å parkere andre biler utelukkende på bipe-lyder må jeg si er utrolig imponerende, og du er jo ikke engang blind. Litt som en flaggermus med syn.

Men fra spøk til revolver, som min gamle mattelærer sa alt for ofte:
Mange har god erfaring med å spraye Rain X på linsen på ryggekameraet. Da holder det seg rent litt lenger....men bør sikkert tørke over det ganske ofte. Kanskje det og vil hjelpe på speil og bakrute.
https://www.garasjetid.no/rain-x/80199500/rain-x-rain-repellent-500ml-rain-x-rutebeskyttelse
Morsomt men ja.. sensorer hjelper veldig når man har elendig utsikt bak på bilen. Kombinert med kamera og syn utelukker man det meste.. men når det blir tatt vekk, gjør de det veldig vanskelig. Bilen har jo omtrent like dårlig utsikt ut bak som en Ferrari 458..

Har forsøkt RainX, og det er ikke så dumt.. men det er et veldig sterkt produkt som kan skade gummien og plasten etc. rundt selve kameraet som forhindrer vanninntrengning - så helt optimalt er det ikke.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Handyman

Protip:
ikke rengjør linsen med fysisk kontakt før den er spylt godt først. Ha en sprayflaske med spylervæske som du rengjør med. Det er som regel nok og man unngår å skrape opp linsa.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

HOFFERN342

Sitat fra: Handyman på tirsdag 20. desember 2022, klokken 10:54
Protip:
ikke rengjør linsen med fysisk kontakt før den er spylt godt først. Ha en sprayflaske med spylervæske som du rengjør med. Det er som regel nok og man unngår å skrape opp linsa.
Bra tips!


Sent from my iPad using Tapatalk

kaistian

Sitat fra: HOFFERN342 på tirsdag 20. desember 2022, klokken 09:29
Ute går det generelt greit.. men nå når det er vinter dugger blant annet sidespeilene helt opp når jeg for eksempel kommer utenfra og inn i oppvarmede parkeringshus etc.
Har du prøvd å sette på varmen i speilene før du kjører inn?

HOFFERN342

Sitat fra: kaistian på tirsdag 20. desember 2022, klokken 11:01
Sitat fra: HOFFERN342 på tirsdag 20. desember 2022, klokken 09:29
Ute går det generelt greit.. men nå når det er vinter dugger blant annet sidespeilene helt opp når jeg for eksempel kommer utenfra og inn i oppvarmede parkeringshus etc.
Har du prøvd å sette på varmen i speilene før du kjører inn?
Ja - om du mener samme knappen som for viskerne? Føler ikke varmen fungerer godt nok når det er fuktig i parkeringshuset, og man kommer inn fra -12.


Sent from my iPad using Tapatalk

Handyman

Sitat fra: HOFFERN342 på tirsdag 20. desember 2022, klokken 11:04
Sitat fra: kaistian på tirsdag 20. desember 2022, klokken 11:01
Sitat fra: HOFFERN342 på tirsdag 20. desember 2022, klokken 09:29
Ute går det generelt greit.. men nå når det er vinter dugger blant annet sidespeilene helt opp når jeg for eksempel kommer utenfra og inn i oppvarmede parkeringshus etc.
Har du prøvd å sette på varmen i speilene før du kjører inn?
Ja - om du mener samme knappen som for viskerne? Føler ikke varmen fungerer godt nok når det er fuktig i parkeringshuset, og man kommer inn fra -12.
I manualen står det at varmen i speilene aktiveres samme med varmen i bakruta. Det funker svært raskt hos meg.
https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/no_no/GUID-3EFBA9D5-76B6-468D-BBD0-9090C0E05F22.html#:~:text=Begge%20de%20utvendige%20speilene%20har%20varme%20som%20sl%C3%A5s%20av%20og%20p%C3%A5%20med%20bakruteaviseren.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

HOFFERN342

Sitat fra: Handyman på tirsdag 20. desember 2022, klokken 11:15
Sitat fra: HOFFERN342 på tirsdag 20. desember 2022, klokken 11:04
Sitat fra: kaistian på tirsdag 20. desember 2022, klokken 11:01
Sitat fra: HOFFERN342 på tirsdag 20. desember 2022, klokken 09:29
Ute går det generelt greit.. men nå når det er vinter dugger blant annet sidespeilene helt opp når jeg for eksempel kommer utenfra og inn i oppvarmede parkeringshus etc.
Har du prøvd å sette på varmen i speilene før du kjører inn?
Ja - om du mener samme knappen som for viskerne? Føler ikke varmen fungerer godt nok når det er fuktig i parkeringshuset, og man kommer inn fra -12.
I manualen står det at varmen i speilene aktiveres samme med varmen i bakruta. Det funker svært raskt hos meg.
https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/no_no/GUID-3EFBA9D5-76B6-468D-BBD0-9090C0E05F22.html#:~:text=Begge%20de%20utvendige%20speilene%20har%20varme%20som%20sl%C3%A5s%20av%20og%20p%C3%A5%20med%20bakruteaviseren.
Ahaaaaaaa! Var sikker på at det var med viskerne.. da må jeg teste bakruta.


Sent from my iPad using Tapatalk

kaistian

Sitat fra: HOFFERN342 på tirsdag 20. desember 2022, klokken 11:04
Sitat fra: kaistian på tirsdag 20. desember 2022, klokken 11:01
Sitat fra: HOFFERN342 på tirsdag 20. desember 2022, klokken 09:29
Ute går det generelt greit.. men nå når det er vinter dugger blant annet sidespeilene helt opp når jeg for eksempel kommer utenfra og inn i oppvarmede parkeringshus etc.
Har du prøvd å sette på varmen i speilene før du kjører inn?
Ja - om du mener samme knappen som for viskerne? Føler ikke varmen fungerer godt nok når det er fuktig i parkeringshuset, og man kommer inn fra -12.
Nei, to måter å gjøre det påenten bakruta eller frontruteaviseren, knapp/punkt 16 og 17 https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/no_no/GUID-4F3599A1-20D9-4A49-B4A0-5261F957C096.html

Øyvind.h

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 20. desember 2022, klokken 09:42
Wow. Har hørt at blinde ofte utvikler sine øvrige sanser på en imponerende måte, men at du klarer å parkere andre biler utelukkende på bipe-lyder må jeg si er utrolig imponerende
Husker ikke om Tesla har gjort det, men andre merker gir akustisk tilbakemelding fra den retningen hvor sensoren er plassert. Dvs. om du er nære høyre bak, så kommer lyden derfra. Volum/retning angir hvor du er nære objektet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA