Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Parksensor Y Performance

Startet av MapleLeaf, lørdag 17. desember 2022, klokken 11:43

« forrige - neste »

førategangtesla

Det verste er egentlig at tesla fjernet sensorene uten at de hadde software klar. Dette burde selvfølgelig vært levert ut med bilen fra dag 1.

Jeg har hatt min MYP i snart to uker og bilen er herlig, men jeg må innrømme at jeg virkelig hadde satt pris på sensorene. Nå kan det jo også se ut som at tesla kommer til å levere bilene med radar igjen over nyttår en gang og jeg synes det er litt kjedelig å ha fått levert en bil uten sensorer og eventuelt radar. I tillegg så har jeg ikke engang fått software som skal kunne gi meg noe hjelp. Så akkurat den er litt kjedelig, jeg må si det. Men for alt jeg vet så kan det jo hende at tesla kommer til å montere noe for oss som har fått bil uten noe som helst? Eller så er det kanskje ønsketenkning. Bestilte i juli Når bilene ble levert ut med sensorer og jeg fikk ingen mail eller varsel om at bilen jeg skulle motta var uten sensorer før utlevering.

Time Will show. I mellomtiden så får jeg bare kjøre ekstra forsiktig.

Grenadier

Skjønner veldig godt at dere som har fått bil uten sensor, og for tiden uten SW for parkering med Tesla Vision er frustrert over dette. Selv fikk jeg YP i august, og da med sensor. Bruker denne ved parkering absolutt hver dag, og særlig nå i mørket og med kamera bak som blir dekket av møkk hele tiden, så hadde jeg virkelig savnet å ikke ha sensor. Skjønner ikke hva Tesla tenker på, alle biler jeg har kjørt siste ti år har hatt sensor, og jeg ville selvsagt forventet dette av en ny bil i dag. Kan heller ikke skjønne at løsning med kameraer kan funke like godt. Jeg har i hvert fall svært lite glede av mitt ryggekamera nå når bilen blir møkkete under kjøring. Det er jo heller ingen spyling av kameraene.

Jambo

Sitat fra: HOFFERN342 på onsdag 21. desember 2022, klokken 23:00
Sitat fra: tornaldo på onsdag 21. desember 2022, klokken 22:16
Sitat fra: Blitz på onsdag 21. desember 2022, klokken 19:32
Tesla og Teslafanboys  kommer sikkert til å hevde at parkeringshjelp med  ultralyd er gammeldags teknologi, og at lyd i det hørbare frekvensspekteret med haptisk tilbakemelding er overlegen  teknolog, selv det kommer til å koste litt mer for sjåføren.

Oppkonstruere og samtidig latterliggjøre en ikke-eksisterende mening av "fanboys". Høres relativt bitter ut.

Hadde foresten en Model X som lånebil mens min TMY fikk ordnet varmepumpa. Makan til uling og piping i de sensorene når de var blokkert med snø eller is!  Hadde fortrengt det fra tidligere Model S. Savner det ikke. Så alt er ikke bare gull og grønne skoger med sensorer.
Enig der.. vår Model X pep stadig vekk og ga falske varsler i hytt og gevær. Spesielt vinterstid, hvor den ofte kunne mene at jeg var helt inntil noe og det bare stod «stopp» på skjermen. Så USS er ikke akkurat perfekt.. men var veldig deilig.

Når det er sagt, så er det ikke helt krise for min del.. jeg kommer meg rundt, og har både lukeparkert i snøværet rundt i Oslo, og kjørt i flere av parkeringshusene. Går fint.. men samboeren min tørr nesten ikke kjøre den foreløpig. Og det er jo en fin ekstra nytte når man er litt usikker. Rett og slett et ekstra sikkerhetsledd.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg må si at dette er opplysninger som overrasker meg. På min VW ID4 sier bilen selv fra når sensorene er blokkerte av f.eks. snø/is og piper ikke mer. Jeg får til og med varsel om å rengjøre sensorene, slik at jeg skjønner hvorfor de ikke fungerer. At Tesla med sin fokus på software ikke har en slik funksjon, er som sagt overraskende. Når de får sensorer igjen er de med i vurderingen av ny bil i fremtiden, men uten sensorene må jeg personlig si at Tesla er uaktuelt, med mindre de klarer å lage en god algoritme som faktisk fungerer i f.eks. mørke uten sensorene. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har blitt reddet av at det piper for en hindring jeg ikke har sett verken på kamera eller i speil.

Sandvika

Jeg har hatt Y med og nå uten sensorer.
Fått melding om at sensor var dekket av snø en gang, aldri problem med falske utslag på noe. Dette er en kreativ løsning fra Tesla for å løse et leveringsproblem, ikke noe annet. Når man sier at Teslavision skal fikse dette "snart", så klarer jeg ikke å befri meg fra tanken om at dette er samme "kommunikasjonsavdeling" som i slutten av 2016 meldte at AP skulle kjøre kyst-til-kyst i USA innen utgangen av 2017.

Hallgrim86

Sitat fra: Jambo på torsdag 22. desember 2022, klokken 08:02
Jeg må si at dette er opplysninger som overrasker meg. På min VW ID4 sier bilen selv fra når sensorene er blokkerte av f.eks. snø/is og piper ikke mer. Jeg får til og med varsel om å rengjøre sensorene, slik at jeg skjønner hvorfor de ikke fungerer. At Tesla med sin fokus på software ikke har en slik funksjon, er som sagt overraskende. Når de får sensorer igjen er de med i vurderingen av ny bil i fremtiden, men uten sensorene må jeg personlig si at Tesla er uaktuelt, med mindre de klarer å lage en god algoritme som faktisk fungerer i f.eks. mørke uten sensorene. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har blitt reddet av at det piper for en hindring jeg ikke har sett verken på kamera eller i speil.

Tesla har radar. Radar er bra.
Tesla mister radar, trenger ikke radar uansett. Mye bedre uten faktisk, FSD trenger ikke dette.
Tesla får radar igjen, smooth, radar er bra igjen. Dette vil nok forbedre FSD!
Tesla mister parksensorer, alle andre parksensorer er dårlig.

Det er en mønster i dette :)

Polestar

Min Model S viser meldingen "Parkeringshjelp utilgjengelig" i instrumentpanelet når sensorene er dekket av snø. Ingen piping og falske varsler i hytt og gevær, som HOFFERN342 skriver.

Ellers helt enig med Sandvika om at dette antakelig er en Tesla-løsning på et leverandørproblem, som de kan tillate seg grunnet høy etterspørsel.
2016 Tesla Model S
2011 Mitsubishi i-Miev

Øyvind.h

#36
Sitat fra: Hallgrim86 på torsdag 22. desember 2022, klokken 08:53
Tesla har radar. Radar er bra.
Tesla mister radar, trenger ikke radar uansett. Mye bedre uten faktisk, FSD trenger ikke dette.
Tesla får radar igjen, smooth, radar er bra igjen. Dette vil nok forbedre FSD!
Tesla mister parksensorer, alle andre parksensorer er dårlig.

Det er en mønster i dette :)
Kjenner igjen denne. Jeg har i mange år hatt kombinasjonen av ryggekamera og sensorer (helt siden 2013), og de utfyller hverandre godt. Klart - under spesielle værforhold, om du ikke fjerner snøen, kan det pipe fra den/de sensoren som er blokkert. I nåværende bil får jeg melding på skjermen om at en sensor er blokkert og bilen ber meg fjerne blokkeringen. Ingen piping, kun en melding. Samtidig gjelder det som oftest èn sensor, eller et par. Resten fungerer. Og fjerner jeg snøen er alt bra. I tillegg gir 360 kameraet full kontroll på fortauskanter rundt bilen, nøyaktig bilde av fronten, ryggekamera som kan spyles osv.
Til sammenligning har jeg lang erfaring med møkkete ryggekamera, som nå gjør at en står helt uten redundans i de tilfellene. Det er et mye større problem. Andre produsenter har jo løst dette for lengst med eksempelvis skjermet kamera eller spyling. Tesla derimot gjør alt avhengig av kamera, uten å sørge for at kameraet ivaretas.
I tidligere S og X rengjorde jeg linsen med fuktighet i blant, men en må være forsiktig da lisen lett blir matt/ripete over tid når det er behov for å rengjøre den mekanisk ofte.
Hva skjedde med å gjøre alternativet imponerende bra slik at overgangen oppleves som et løft for kundene? Regnsensor/viskerautomatikk/lyssensor/360 kameraopplegg? Gjør alternativet så bra at en ikke merker forskjell, eller blir imponert. Tesla har forutsetningene for å gjøre overgang fra sensor til kamera til et løft og imponere kundene sine. Men ender ofte med skuffelse, som i stor grad avfeies/bortforklares.

Listen over "joda, men du kan jo bare/men andre løsninger har noen utfordringer de også/det går helt greit med diverse tiltak" begynner å bli veldig lang.

Jeg ga ros for bedringen i Model Y sin stabilitet denne vinteren. Når jeg kjørte Y forrige vinter fikk jeg plutselig sleng brått og uforutsigbart. Forrige uke kjørte jeg først ID4 og deretter Model y på en relativt glatt strekning, og opplevde nå at Model Y var mer stabil enn forrige vinter. Vel så stabil (kanskje mer) enn ID4. Uten at det nødvendigvis er en fasit ettersom det var èn enkelt tur med bittelitt forskjellige forutsetninger.
Men jeg ble allikevel positivt overrasket.

Samtidig har Tesla gjort noe nytt merkelig med sw. Greit nok at veldig mange 3/Y har feiljusterte nærlys og blender møtende trafikk. Det har jeg korrigert i Y`en jeg ofte kjører. Ikke en vanskelig prosess selv om det burde vært håndtert sentralt for alle bilene i sw oppdatering. Men - fjernlysautomatikken var helt spinnvill. Blinket av og på og av og på, også på opplyste strekninger. Blendet ofte ned for sent, slo seg av og på ofte. Opplevelsen var at jeg kjørte rundt med disco frontlys som jeg kunne se at i blant blinket på andre biler.
Det ble rett og slett pinlig å kjøre rundt med, så jeg slo dem av. Kan jo ikke kjøre rundt med det opplegget der.
Matrix kan se litt ut som disco det også, men har til sammenligning stort sett stålkontroll på alle lyskilder og maskerer stort sett perfekt. Feilraten var i en helt annen liga i Model Y`en.
Det andre bilprodusenter får til uten problemer, sliter Tesla i blant voldsomt med (og omvendt!). Men må jeg velge foretrekker jeg at all basisfunksjonalitet fungerer bra. Så kan jeg heller bli imponert over hva de får til på andre områder. Kunne skrevet en veldig lang liste over alt Tesla ikke får til (og en liste over alt de leverer bedre enn andre på), men tar heller valget gjennom hvilke biler jeg velger å kjøpe og beholde.

Det blir fortsatt gøy å motta Y`en, og jeg er åpen for at den kan overraske positivt og ende opp med noe jeg beholder.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

k1

Hadde en TMX i nær 5 år, og det var ALDRI pip i hytt og gevær på USS. Dersom de var ute av funksjon fikk jeg melding om "Parkeringshjelp utilgjengelig" i IC.
Hva så om det skjer 1 eller 2 i året. De resterende 360+ dagene av året er de til hjelp.
Bil uten USS har uten tvil en ulempe så lenge Tesla ikke har kommet med noe tilsvarende bra eller bedre med Tesla Vision. Å prøve å pynte på dette for andre med at man selv ikke trenger det, er merkverdig.

HOFFERN342

Sitat fra: k1 på torsdag 22. desember 2022, klokken 09:22
Hadde en TMX i nær 5 år, og det var ALDRI pip i hytt og gevær på USS. Dersom de var ute av funksjon fikk jeg melding om "Parkeringshjelp utilgjengelig" i IC.
Hva så om det skjer 1 eller 2 i året. De resterende 360+ dagene av året er de til hjelp.
Bil uten USS har uten tvil en ulempe så lenge Tesla ikke har kommet med noe tilsvarende bra eller bedre med Tesla Vision. Å prøve å pynte på dette for andre med at man selv ikke trenger det, er merkverdig.
Så du fikk aldri «STOPP» i store bokstaver i visualiseringen av sensorer inne i IC, og da også et konstant høyt pip som ikke ga seg før bilen enten kom opp i en viss hastighet, eller du satte den i park? For det gjorde nemlig jeg i vår sent TMX 2017 100D - som kjørte på siste software i høst med MCU2.

Mulig «parkeringshjelp utilgjengelig» kom opp iblant også, men det stod da nederst som feilmelding... men den kom kun iblant, ikke hver gang.

Når det er sagt.. mangelen på USS er noe dritt, og det sa jeg også. Vi mangler jo det ekstra sikkerhetsleddet.. som en annen over sa.. vi har ingen redundans lenger, og det er fryktelig synd. Så håper Vision klarer å fungere bra.. men det vil jo ikke gi oss redundansen tilbake ved å ha to separate systemer (USS og kamera), i tillegg til vårt eget syn selvsagt..


Sent from my iPhone using Tapatalk

geear

Sitat fra: tornaldo på onsdag 21. desember 2022, klokken 22:16
Hadde foresten en Model X som lånebil mens min TMY fikk ordnet varmepumpa. Makan til uling og piping i de sensorene når de var blokkert med snø eller is!  Hadde fortrengt det fra tidligere Model S. Savner det ikke. Så alt er ikke bare gull og grønne skoger med sensorer.
Hvorfor har folk betalt for P-sensorer i 20 år hvis det er mye bedre uten? Da er man tilbake til 90-tallet igjen?

Hadde du fått valget på din egen bil, ultralydssensorer ja eller nei, kostnadsfritt. Hva hadde du valgt?

Uansett er det bare å slå av akustisk varsling, og kun bruke skjermvisningen som en ekstra sans, så slipper man hele problemet med piping/uling.

Skjønner at man prøver å forsvare sin egen bil, fordi man har økonomiske interesser i det, men det blir for dumt å sitte og plukke ut alt man kan finne av negative argumenter for å forsvare et dårlig valg fra Tesla sin side. At det ikke virker noen få ganger i året er selvfølgelig dumt, men det er bedre å ha de som hjelpemiddel alle de 362 andre dagene i året. Jeg sier ikke at det er et dårlig valg å fjerne ultralydssensorer og erstatte funksjonaliteten med andre løsninger, men det er et dårlig valg å fjerne sensorene uten å ha en løsning på plass, og la kundene i stikken nok en gang.

geear

Sitat fra: HOFFERN342 på torsdag 22. desember 2022, klokken 09:35
Sitat fra: k1 på torsdag 22. desember 2022, klokken 09:22
Hadde en TMX i nær 5 år, og det var ALDRI pip i hytt og gevær på USS. Dersom de var ute av funksjon fikk jeg melding om "Parkeringshjelp utilgjengelig" i IC.
Hva så om det skjer 1 eller 2 i året. De resterende 360+ dagene av året er de til hjelp.
Bil uten USS har uten tvil en ulempe så lenge Tesla ikke har kommet med noe tilsvarende bra eller bedre med Tesla Vision. Å prøve å pynte på dette for andre med at man selv ikke trenger det, er merkverdig.
Så du fikk aldri «STOPP» i store bokstaver i visualiseringen av sensorer inne i IC, og da også et konstant høyt pip som ikke ga seg før bilen enten kom opp i en viss hastighet, eller du satte den i park? For det gjorde nemlig jeg i vår sent TMX 2017 100D - som kjørte på siste software i høst med MCU2.
Det konstante pipet får du kun om du har lydvarsling påslått. Det er valgfritt.

HOFFERN342

Sitat fra: geear på torsdag 22. desember 2022, klokken 09:42
Sitat fra: HOFFERN342 på torsdag 22. desember 2022, klokken 09:35
Sitat fra: k1 på torsdag 22. desember 2022, klokken 09:22
Hadde en TMX i nær 5 år, og det var ALDRI pip i hytt og gevær på USS. Dersom de var ute av funksjon fikk jeg melding om "Parkeringshjelp utilgjengelig" i IC.
Hva så om det skjer 1 eller 2 i året. De resterende 360+ dagene av året er de til hjelp.
Bil uten USS har uten tvil en ulempe så lenge Tesla ikke har kommet med noe tilsvarende bra eller bedre med Tesla Vision. Å prøve å pynte på dette for andre med at man selv ikke trenger det, er merkverdig.
Så du fikk aldri «STOPP» i store bokstaver i visualiseringen av sensorer inne i IC, og da også et konstant høyt pip som ikke ga seg før bilen enten kom opp i en viss hastighet, eller du satte den i park? For det gjorde nemlig jeg i vår sent TMX 2017 100D - som kjørte på siste software i høst med MCU2.
Det konstante pipet får du kun om du har lydvarsling påslått. Det er valgfritt.

Aha.. så du hadde slått av lydvarslingene helt? Det gir mening. De fleste av oss der ute bruker derimot lydene i seg selv til å navigere parkeringen med. Ser ikke så mye på skjermen i IC, ser meg rundt og bruker speil og kameraet i hovedskjermen, mens jeg lytter på pipene.. hvorav raskere piping betyr at du nærmer deg objektet.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Moas

#42
Jeg synes ryggesensorene i min tesla er gull. Kunne aldri tenkt meg å byttet inn i en bil uten. Da bytter jeg heller bilmerke
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Handyman

Det piper ikke når ULS på min Y er tildekket av snø/is. Bare en visuell melding om at systemet er utilgjengelig.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: HOFFERN342 på torsdag 22. desember 2022, klokken 09:45
Sitat fra: geear på torsdag 22. desember 2022, klokken 09:42
Sitat fra: HOFFERN342 på torsdag 22. desember 2022, klokken 09:35
Sitat fra: k1 på torsdag 22. desember 2022, klokken 09:22
Hadde en TMX i nær 5 år, og det var ALDRI pip i hytt og gevær på USS. Dersom de var ute av funksjon fikk jeg melding om "Parkeringshjelp utilgjengelig" i IC.
Hva så om det skjer 1 eller 2 i året. De resterende 360+ dagene av året er de til hjelp.
Bil uten USS har uten tvil en ulempe så lenge Tesla ikke har kommet med noe tilsvarende bra eller bedre med Tesla Vision. Å prøve å pynte på dette for andre med at man selv ikke trenger det, er merkverdig.
Så du fikk aldri «STOPP» i store bokstaver i visualiseringen av sensorer inne i IC, og da også et konstant høyt pip som ikke ga seg før bilen enten kom opp i en viss hastighet, eller du satte den i park? For det gjorde nemlig jeg i vår sent TMX 2017 100D - som kjørte på siste software i høst med MCU2.
Det konstante pipet får du kun om du har lydvarsling påslått. Det er valgfritt.

Aha.. så du hadde slått av lydvarslingene helt? Det gir mening. De fleste av oss der ute bruker derimot lydene i seg selv til å navigere parkeringen med. Ser ikke så mye på skjermen i IC, ser meg rundt og bruker speil og kameraet i hovedskjermen, mens jeg lytter på pipene.. hvorav raskere piping betyr at du nærmer deg objektet.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Mulig at jeg ikke stoler på pipene / sensorene pga veldig etterslep på faktisk avstand i min 2014 Model S, da jeg hadde den. Var ca 1 sekund etterslep. Var ok når jeg var obs, men da en Tesla-ansatt skulle parkere fronten mot en murvegg så stoppet han ikke før fronten var inni murveggen. Var nok hovedgrunnen til at jeg begynte å kun rygge mot parkeringsplasser, og kun se på strekene/bildet, sånn at jeg så når jeg var langt nok bak.

Er sikkert og veldig nyttig i trange parkeringshus, som jeg ikke pleier å kjøre i.
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA