Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vinterkjøring med Y er utfordrende

Startet av Charlie, tirsdag 22. november 2022, klokken 07:29

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: Haggish på tirsdag 27. desember 2022, klokken 14:29
Sitat fra: geear på tirsdag 27. desember 2022, klokken 11:00
De gjorde nok ikke det for noen år siden iallfall, stoppet midt i en glassert bakke for å taue opp andre bilister som "lå strødd", og da jeg gikk ut av bilen for å helte på en annen bil, så slapp den bremsene/motoren foran og begynte å skli med låste bakhjul. Jeg skled og. 😂 heldigvis fikk den feste etter bare noen centimeter.

Husk at og sette bilen i park er ikke det samme som og sette på parkeringsbremsen (håndbrekket). Da må du holde inne knappen på høyre spak en stund.

« You can also engage the parking brake by pressing and holding the button on the end of the drive stalk while in Park. Use the touchscreen to manually release the parking brake (which also shifts Model 3 into Neutral): Touch Controls > Safety. Press the brake pedal, then touch Parking Brake.»
Fortsatt bare brems på bakhjulene. Når det er glatt har det derfor ingen praktisk betydning. Hadde den derimot også lagt på brem på forhjulene så hadde det vært noe annet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Sitat fra: Haggish på tirsdag 27. desember 2022, klokken 14:29
Sitat fra: geear på tirsdag 27. desember 2022, klokken 11:00
De gjorde nok ikke det for noen år siden iallfall, stoppet midt i en glassert bakke for å taue opp andre bilister som "lå strødd", og da jeg gikk ut av bilen for å helte på en annen bil, så slapp den bremsene/motoren foran og begynte å skli med låste bakhjul. Jeg skled og. 😂 heldigvis fikk den feste etter bare noen centimeter.

Husk at og sette bilen i park er ikke det samme som og sette på parkeringsbremsen (håndbrekket). Da må du holde inne knappen på høyre spak en stund.

« You can also engage the parking brake by pressing and holding the button on the end of the drive stalk while in Park. Use the touchscreen to manually release the parking brake (which also shifts Model 3 into Neutral): Touch Controls > Safety. Press the brake pedal, then touch Parking Brake.»
Den setter parkbrems automatisk når man velger P, så det utgjør da ingen forskjell så lenge automatikken fungerer? Forskjellen er vel først og fremst at den kan brukes som håndbrekk i fart dersom bremsene skulle svikte (for å erstatte spaken man hadde før), eller om altså automatikken som skal sette brems i P svikter. Fortsatt kun på bakhjulene, som de to over har påpekt.

Kim-

Tror den kniper litt ekstra hvis du holder inne knappen. Det høres hvertfall sånn ut.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Handyman

Sitat fra: Kim- på tirsdag 27. desember 2022, klokken 18:55
Tror den kniper litt ekstra hvis du holder inne knappen. Det høres hvertfall sånn ut.
Ja, men fortsatt bare på bakhjula, og når det er glatt har det altså ingen praktisk betydning.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Kim-

2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

jlan

#170
Sitat fra: Handyman på tirsdag 27. desember 2022, klokken 16:32
Fortsatt bare brems på bakhjulene. Når det er glatt har det derfor ingen praktisk betydning. Hadde den derimot også lagt på brem på forhjulene så hadde det vært noe annet.
Det er jo ingen elektrisk brems på forhjulene, og heller ikke lås i girkassen, så da må i tilfelle ABS pumpen være på. Men det kunne vært et valg for korttidsparkering eller som en reaksjon på bevegelse.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

olavxxx

Sitat fra: jlan på tirsdag 27. desember 2022, klokken 20:44
Sitat fra: Handyman på tirsdag 27. desember 2022, klokken 16:32
Fortsatt bare brems på bakhjulene. Når det er glatt har det derfor ingen praktisk betydning. Hadde den derimot også lagt på brem på forhjulene så hadde det vært noe annet.
Det er jo ingen elektrisk brems på forhjulene, og heller ikke lås i girkassen, så da må i tilfelle ABS pumpen være på. Men det kunne vært et valg for korttidsparkering eller som en reaksjon på bevegelse.
Godt poeng, jeg har sett før fossilbiler bli parkert i bratt bakke og så begynner de å skli etter føreren er ute.
(Da har det bare vært for glatt for p-brems). i teorien kunne jo en elbil overvåket hjulene og drevet med absmodulering, siden alt der er elektrisk. Så kunne den tutet med horn og blinket med lys, så folk passet seg i tilfelle bilen ikke klarte å nødbremse seg.

Stjerneglis

Hvorfor ta sjanser og parkere bilen i bratt pakke på blank våt is? Har du varme dekk etter kjøringen i tillegg er det ekstra stor risiko for å skli. Jeg har opplevd å finne igjen bilen (ikke Teslaen) stående helt inntil den ved siden av selv med piggdekk. Aldri mer. Jeg går heller noen kvartaler ekstra om jeg finner en trygg plass å parkere.
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

geear

Vel, var vel kanskje jeg som satt i gang p-brems diskusjonen, og akkurat den gangen var årsaken at jeg skulle hjelpe andre bilister som lå strødd både i grøfta og midt i veien, på et gudsforlatt sted oppi heia.

olavxxx

Hentet nå min nye YP fra Tesla, har fra før hatt X og har en 3P.
Kommer egentlig fra bakhjulstrekk selv (eldre Volvoer), men har også hatt en Toyota i hus (FWD/grevling).

Det jeg må si: YP på 21" hjulene går på skinner.
Bor opp en veldig trang og bratt privat vei, 3P overstyrer noe der av og til (men kontrollert), da på Nokian R3 med 235 bredde. Mens YP "bare kjører" med sine originale 21" hjul.

Jeg gav ikke bånn gass eller noe, men jeg merker jo med en gang hvordan bilen føles.
Fikk track mode updaten nå tror jeg, installerte noe.. Så skal teste i kveld med litt mer gass og uten sommerhjul i interiøret :P

Men i utgangspunktet vil jeg si at YP er veldig nøytral bil. Men hvis man tar på den samme bredde dekk fremme og bak, så vil den naturligvis være litt mer overstyrt enn originale 21". Det pga originalt er den staggered og da vil grepet bak være litt bedre, siden dekkene er bredere.

RJK

Sitat fra: Stjerneglis på onsdag 28. desember 2022, klokken 10:08
Hvorfor ta sjanser og parkere bilen i bratt pakke på blank våt is? Har du varme dekk etter kjøringen i tillegg er det ekstra stor risiko for å skli. Jeg har opplevd å finne igjen bilen (ikke Teslaen) stående helt inntil den ved siden av selv med piggdekk. Aldri mer. Jeg går heller noen kvartaler ekstra om jeg finner en trygg plass å parkere.
Før i tiden brukte man et lite knep mot at bilen skulle skli om man måtte parkere i en bakke. Man fant noe som var tungt og passelig stort, gjerne en stein, og la foran hvert dekk. Mange fant seg steiner de rett og slett tok med seg, til dette formålet...

;)

Ser forøvrig NAF går ut med advarsel om bruk av kraftig regenerering på glatta. Jeg vil si de like godt kunne advart mot å bremse kraftig på glatta, da det i realiteten er samme sak. Det handler om å tilpasse fart og avstand til forankjørende, i henhold til hvor glatt det er.

Blir det farlig situasjon av at man må regenerere/bremse hardt, så har man rett og slett feilberegnet.

https://www.tu.no/artikler/naf-advarer-mot-a-la-elbilen-bremse-selv-pa-glattisen/524654
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

geear

Sitat fra: RJK på onsdag 28. desember 2022, klokken 14:09
Ser forøvrig NAF går ut med advarsel om bruk av kraftig regenerering på glatta. Jeg vil si de like godt kunne advart mot å bremse kraftig på glatta, da det i realiteten er samme sak.
Det er ikke samme sak. Ved bremsing så har man hovedvekten av bremsingen foran, men bakhjulene blir med om man trår til litt, og  låser den opp foran så vil ABS-en begynne å jobbe og man vil bremse mer bak. En forhjulsdrevet elbil vil regenerere kun på forhjulene (eks. Kona, e-Niro, Leaf og alle andre haugene med FWD). En bakhjulsdrevet elbil vil regenerere kun på bakhjulene (f.eks. i3, tidlige Teslaer, trillingene?). En firehjulsdrevet elbil vil regenerere avhengig av hvordan softwaren forteller den at den skal regenerere. Tesla har altså implementert kode som detekterer slipp og fordeler regen mer som med normal bremsing, hovedvekt foran, men også bak. Andre igjen? Aner ikke...

Handyman

Sitat fra: jlan på tirsdag 27. desember 2022, klokken 20:44
Sitat fra: Handyman på tirsdag 27. desember 2022, klokken 16:32
Fortsatt bare brems på bakhjulene. Når det er glatt har det derfor ingen praktisk betydning. Hadde den derimot også lagt på brem på forhjulene så hadde det vært noe annet.
Det er jo ingen elektrisk brems på forhjulene, og heller ikke lås i girkassen, så da må i tilfelle ABS pumpen være på. Men det kunne vært et valg for korttidsparkering eller som en reaksjon på bevegelse.
Nettopp. Nøyaktig samme tanke som meg. Mener at dersom man bruker parkbremsen som nødbrems i fart så låser den også forhjulene. Testet dette min TM3 for en del år siden i forbindelse med øvelseskjøring.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Kim-

På gamle bilen lå jeg den noen ganger i N og trykket på P når jeg hørte det var på tide med litt opprenskning av bremseskivene. Den bremser ganske kraftig så det må være både foran og bak
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

RJK

Sitat fra: geear på onsdag 28. desember 2022, klokken 14:25
Sitat fra: RJK på onsdag 28. desember 2022, klokken 14:09
Ser forøvrig NAF går ut med advarsel om bruk av kraftig regenerering på glatta. Jeg vil si de like godt kunne advart mot å bremse kraftig på glatta, da det i realiteten er samme sak.
Det er ikke samme sak. Ved bremsing så har man hovedvekten av bremsingen foran, men bakhjulene blir med om man trår til litt, og  låser den opp foran så vil ABS-en begynne å jobbe og man vil bremse mer bak. En forhjulsdrevet elbil vil regenerere kun på forhjulene (eks. Kona, e-Niro, Leaf og alle andre haugene med FWD). En bakhjulsdrevet elbil vil regenerere kun på bakhjulene (f.eks. i3, tidlige Teslaer, trillingene?). En firehjulsdrevet elbil vil regenerere avhengig av hvordan softwaren forteller den at den skal regenerere. Tesla har altså implementert kode som detekterer slipp og fordeler regen mer som med normal bremsing, hovedvekt foran, men også bak. Andre igjen? Aner ikke...
Poenget mitt er at det uansett er farlig å bremse hardt foran en hindring, når det er så glatt som det har vært nå. Og det er vel det poenget NAF burde ha, fremfor å ensidig se på regenerering.

At det er forskjell mellom biler som bremser og/eller regenererer på bare 2 eller alle 4 hjul, er sånn sett et sidespor. Da må man og trekke inn vekt og dekkstørrelse, for å ta med hvor mye bremseflate man har, og hva som er slippgrensen per kjøretøy, for å hindre at man oppnår slipp. Det er totalt uvesentlig for hovedpoenget.

Regenerering er sånn sett, og for alle formål lik bremsing, med den lille forskjellen at den bruker motoren til å bremse og derved regenerere energi, fremfor mekanisk brems og sløsing med energien.

Gjør du det feil, altså med for mye nedbremsing, så risikerer man slipp uansett metode for å dempe farta.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA