Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vinterkjøring med Y er utfordrende

Startet av Charlie, tirsdag 22. november 2022, klokken 07:29

« forrige - neste »

Autowinder

Sitat fra: Handyman på søndag 18. desember 2022, klokken 14:49

Funksjonen beskrives som at man ikke skal merke at regen er redusert: Your vehicle can now automatically apply regular brakes for consistent deceleration when regenerative braking is limited due to battery temperature or state of charge. Altså ikke som du beskriver (svært svak regen).
Jeg sjekket i bilen min og jeg har ikke dette valget:
https://www.notateslaapp.com/software-updates/version/2022.40.1/release-notes#:~:text=state%20of%20charge.-,To%20enable%2C%20tap%20Controls%20%3E%20Pedals%20%26%20Steering%20%3E%20Apply%20Brakes%20When%20Regenerative%20Braking%20Is%20Limited.,-Editor%27s%20note%3A%20This
Vi får nok dette i Norge etter hvert.
Du har rett, ingen valg for av/på selv på 2022.44.2 her. Overraskende at det står «Not relevant in Norway» under bildet. Regner med det betyr «Not relevant in Norway yet» og at det rulles ut senere.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Tai

Sitat fra: geear på søndag 18. desember 2022, klokken 12:33
Kom også fra X til Y, og forstår ikke at overgangen er så stor. Hva slags dekk og dimensjoner sammenligner du med?

Har "19 på Y, var vel "20 på X`en?

Kjørte i helgen mellom Bergen og Myrkdalen (Nord for Voss) på ganske nedsnødde veier. Bilen slipper veeeeldig lett på hekken ved pådrag men henter seg kjapt inn. Den graver seg derimot enkelt frem i 20-25 cm snø, det var ganske imponerende.
Måten baken slipper ved regen er derimot langt fra imponerende! Ærlig talt, ingen må påstå at dette handler om å lære seg å kjøre bilen på rett måte. Jeg skal gå med på at systemet i bilen forhindrer ganske godt at du mister kontroll, men det føles helt for jæv*** det lille øyeblikket når du slipper gass/wattpedalen og rompen begynner å vingle. Man skal være en iskald og erfaren sjåfør for å ikke bli påvirket av slike uforutsigbare bevegelser i bilen.
Vi få muligheten til å justere nivået på regen, dette hadde jeg jo tilbake i 2014 på min Model S!
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Autowinder

Ja, jeg håper Tesla lar oss velge grad av regen. Men jeg frykter statistikken på «accidents per driven miles» styrer alt som skjer på tuning av sw/fw fremover.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

turfsurf

Sitat fra: Tai på søndag 18. desember 2022, klokken 22:38
Måten baken slipper ved regen er derimot langt fra imponerende! Ærlig talt, ingen må påstå at dette handler om å lære seg å kjøre bilen på rett måte. Jeg skal gå med på at systemet i bilen forhindrer ganske godt at du mister kontroll, men det føles helt for jæv*** det lille øyeblikket når du slipper gass/wattpedalen og rompen begynner å vingle. Man skal være en iskald og erfaren sjåfør for å ikke bli påvirket av slike uforutsigbare bevegelser i bilen.
Vi få muligheten til å justere nivået på regen, dette hadde jeg jo tilbake i 2014 på min Model S!
Det handler om å lære å kjøre bilen på rett måte...

Men, litt seriøst, du sier du "slipper gassen". Det er jo hele poenget. Slipper du pedalen når det er glatt så er det jo som å smelle inn bremsen på bakhjulene.

Men hvis du ikke gidder å lære deg det så er det jo bare å sette på terrengassistenten.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tai

Sitat fra: turfsurf på mandag 19. desember 2022, klokken 05:25
Det handler om å lære å kjøre bilen på rett måte...

Så du mener den beste løsningen er at alle lærer seg å kjøre på en ny måte, istedet for at Tesla legger til en funksjon som har vært tilgjengelig i andre biler siden 2013?

Du må huske at ikke alle har like gode evner bak rattet som deg, noen personer synes det er vanskelig å finne rette regenpunkt ved bruk av pedalen. Jeg skal nok mestre det med tiden, men det er verre med min kone. Og hva om det oppstår en situasjon foran bilen mens du kjører, skal vi da lære oss av med å bremse og heller prøve å finne rett regen istedet?

"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

sjokomelk

"Hvorfor skal jeg måtte kjøre BMW 3-serien min som en bakhjulstrekker, når jeg ønsker å kjøre den som om den var en forhjulstrekker?" ;D
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Odinpodin

#141
Noen BMW har heller ikke mulighet for å skru av regen...og grunnen ifølge dem er at det rett og slett er mer behagelig å kjøre med det på, det samme gjelder Y synes nå jeg. At den skal oppføre seg uforutsigbart kjenner jeg ikke igjen, om noe så er det ubehagelig når batteriet er for kaldt til regen..

Nå har jeg ikke kjørt model X, men min begrensende erfaring er ihvertfall at Y er veldig bra på vinterføre, jeg har ihvertfall ikke sammenligsgrunnlag til påstå at noe annet er særlig bedre.

ronnynilsen

Etter noen dager med snø og glatt føre, så kan jeg ikke si at jeg oppfatter regen som noe problem. Bilen tilpasser seg og føles veldig kontrollerbar selv når jeg tester og slipper pedalen.

Har S3XY Buttons, og en kapp til overs som jeg ikke bruker til noe, og som kan brukes til å justere regen, men kommer ikke å gjøre det. Synes bilen gjør jobben bedre enn om jeg skal sitte å fikle med å stille inn regen manuelt.

Men dette er selvsagt individuelt, jeg har kjørt en del med bil med bakhjulsdrift på vinterføre, så jeg opplever Y-en som veldig stabil, selv med full regen, da bilen styrer seg fint og redusere regen når hjulene slipper raskt og automatisk.
Tesla model Y LR 2022

turfsurf

Sitat fra: Tai på mandag 19. desember 2022, klokken 07:45
Sitat fra: turfsurf på mandag 19. desember 2022, klokken 05:25
Det handler om å lære å kjøre bilen på rett måte...

Så du mener den beste løsningen er at alle lærer seg å kjøre på en ny måte, istedet for at Tesla legger til en funksjon som har vært tilgjengelig i andre biler siden 2013?

Du må huske at ikke alle har like gode evner bak rattet som deg, noen personer synes det er vanskelig å finne rette regenpunkt ved bruk av pedalen. Jeg skal nok mestre det med tiden, men det er verre med min kone. Og hva om det oppstår en situasjon foran bilen mens du kjører, skal vi da lære oss av med å bremse og heller prøve å finne rett regen istedet?
Forskjellige biler opfører seg forskjellig. Det har vært FWD, RWD og AWD med mye og mindre motorbrems så godt som siden tidenes morgen. Så ja, man må lære seg å kjøre den bilen man har kjøpt.

Det er stort sett innfallsvinkelen min med alt jeg kjøper av ting og tang, det er bedre om jeg lærer meg å bruke det jeg har kjøpt, enn å syte og klage om at ting ikke fungerer likt som på den forrige tingen jeg hadde. Det gjør ikke hverdagen min bedre.

Her har du i tillegg  valget om å slå på terrengassistent, som løser problemet ditt, så jeg skjønner ikke helt hva du henger deg opp i.

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

snakkesalig

Sitat fra: turfsurf på mandag 19. desember 2022, klokken 08:56
Her har du i tillegg  valget om å slå på terrengassistent, som løser problemet ditt, så jeg skjønner ikke helt hva du henger deg opp i.

Jeg er enig med de fleste her som mener Y oppfører seg eksemplarisk på vinterføre.

Samtidig så ser jeg poenget til Tai. Hvorfor alle brukervalg skal fjernes og gjøres automatiske gagner vel stort sett produsentene og ikke kunder og brukere.
Noen vil at bilen skal bestemme mest mulig mens andre vil pusle med å finjustere alt mulig manuelt. Kan ikke alle få viljen sin?

Handyman

Sitat fra: turfsurf på mandag 19. desember 2022, klokken 08:56
Sitat fra: Tai på mandag 19. desember 2022, klokken 07:45
Sitat fra: turfsurf på mandag 19. desember 2022, klokken 05:25
Det handler om å lære å kjøre bilen på rett måte...

Så du mener den beste løsningen er at alle lærer seg å kjøre på en ny måte, istedet for at Tesla legger til en funksjon som har vært tilgjengelig i andre biler siden 2013?

Du må huske at ikke alle har like gode evner bak rattet som deg, noen personer synes det er vanskelig å finne rette regenpunkt ved bruk av pedalen. Jeg skal nok mestre det med tiden, men det er verre med min kone. Og hva om det oppstår en situasjon foran bilen mens du kjører, skal vi da lære oss av med å bremse og heller prøve å finne rett regen istedet?
Forskjellige biler opfører seg forskjellig. Det har vært FWD, RWD og AWD med mye og mindre motorbrems så godt som siden tidenes morgen. Så ja, man må lære seg å kjøre den bilen man har kjøpt.

Det er stort sett innfallsvinkelen min med alt jeg kjøper av ting og tang, det er bedre om jeg lærer meg å bruke det jeg har kjøpt, enn å syte og klage om at ting ikke fungerer likt som på den forrige tingen jeg hadde. Det gjør ikke hverdagen min bedre.

Her har du i tillegg  valget om å slå på terrengassistent, som løser problemet ditt, så jeg skjønner ikke helt hva du henger deg opp i.
:+1:
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Stjerneglis

Sitat fra: snakkesalig på mandag 19. desember 2022, klokken 09:05
Noen vil at bilen skal bestemme mest mulig mens andre vil pusle med å finjustere alt mulig manuelt. Kan ikke alle få viljen sin?

Nei, og det vil alltid være noen som aldri blir fornøyde.
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt...

olavxxx

Sitat fra: snakkesalig på mandag 19. desember 2022, klokken 09:05
Sitat fra: turfsurf på mandag 19. desember 2022, klokken 08:56
Her har du i tillegg  valget om å slå på terrengassistent, som løser problemet ditt, så jeg skjønner ikke helt hva du henger deg opp i.

Jeg er enig med de fleste her som mener Y oppfører seg eksemplarisk på vinterføre.

Samtidig så ser jeg poenget til Tai. Hvorfor alle brukervalg skal fjernes og gjøres automatiske gagner vel stort sett produsentene og ikke kunder og brukere.
Noen vil at bilen skal bestemme mest mulig mens andre vil pusle med å finjustere alt mulig manuelt. Kan ikke alle få viljen sin?
Jeg vil tro det er pga at folk ikke nødvendigvis velger det sikreste/tryggeste.
Folk kjørte jo rundt i dyno mode før den ble nerfet :-P

geear

Sitat fra: Tai på mandag 19. desember 2022, klokken 07:45
Sitat fra: turfsurf på mandag 19. desember 2022, klokken 05:25
Det handler om å lære å kjøre bilen på rett måte...

Så du mener den beste løsningen er at alle lærer seg å kjøre på en ny måte, istedet for at Tesla legger til en funksjon som har vært tilgjengelig i andre biler siden 2013?

Du må huske at ikke alle har like gode evner bak rattet som deg, noen personer synes det er vanskelig å finne rette regenpunkt ved bruk av pedalen. Jeg skal nok mestre det med tiden, men det er verre med min kone. Og hva om det oppstår en situasjon foran bilen mens du kjører, skal vi da lære oss av med å bremse og heller prøve å finne rett regen istedet?
Ja, overgangen til et nytt fremdriftskonsept (elbil) gjør at det er behov for at folk lærer seg enpedalskjøring. Om det blir valgfritt igjen så fortsetter det som før - at folk kjører bilene som om de var fossilbiler, og ikke utnytter oppsidene med at det er et helt annet konsept. Dessverre bærer hele bransjen preg av dette, og det er fortsatt Tesla som driver utviklingen, mens de andre halser etter steg for steg. Med mellomakslingtunneler, plass til eksosanlegg, ratthendler for justering av regen, og regen på bremsepedal.

Charlie

I løpet av det nærmeste døgnet får mange av oss sør for Nordland prøvd regen når det er underkjølt regn på vegene. Er ikke så sikker på de her som mener Y er så fortreffelig på vinterføre, vil smile like mye når de kommer i en sving og må tilpasse regen og gasssfoten på millimeteren. Det er forskjell på vinterføre og vinterføre, og på vanlig snøføre er jeg trygg og komfortabel med Y´en. Men på holka.... ::)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA