Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vinterkjøring med Y er utfordrende

Startet av Charlie, tirsdag 22. november 2022, klokken 07:29

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: oroar på søndag 29. januar 2023, klokken 08:36
Sitat fra: elektro på søndag 29. januar 2023, klokken 08:22

Uansett, synes jeg det er problematisk og lite tillitsvekkende hvis bilen har forandret seg SÅ mye på ett år. Da hjelper det jo ikke mye å teste selv..

Det er 2 år. Må være 2021-modell de testet da jeg mener nyttelasten ble endret til 2022-modellen. Når oppgraderingen av software kom vet jeg ikke, men endringen er betydelig ved kjøring på glatt føre.

Uansett en stor skrell for "testeren" som enten viser at han ikke duger i jobben eller mangler integritet.
Fantes ingen ID.4 GTX i mars 2021. Bare noen få ID.4 1st rwd var levert da. Testen er 1 år gammel.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på onsdag 01. februar 2023, klokken 19:01
Testen er 1 år gammel.
Testen er ett år, men ser ut til at Y er en -21 modell.

Finnes heller ikke noen norske TMY som er to år gamle, så det hadde jo vært imponerende med en to år gammel test av disse bilene.

Uansett elendig journalistikk å presentere dette som en test av dagens biler.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Sitat fra: elektro på fredag 27. januar 2023, klokken 22:49
Sitat fra: OlaM på torsdag 26. januar 2023, klokken 13:55
Sitat fra: elektro på torsdag 26. januar 2023, klokken 09:15

Hva er egentlig status på «winter mode» i Model 3/Y? Det virket jo lovende. Sist jeg prøvekjørte Model 3 i ordentlig ruskevær, uten dette, var det helt forferdelig. Holdt på å gå i grøfta ved avkjøring fra motorveien bla, under nedbremsing på snø/is. Jeg prøvekjørte XC40 samme dag - og det var en annen verden av trygghet.

Det funker helt topp. Kjørte i en nedoverbakke med is og blankpolert snø i helgen, på piggfritt. Antispinn-logikken demper regenerering uten problem. Prøvde å provosere frem sleng ved å slippe gassen helt flere ganger, fikk det ikke til. Dvs den begynner, men den korrigerer så raskt at det ikke skjer noe. Den kutter ikke regen helt heller, men bare begrenser den, akkurat som antispinn fremover.

Det betyr ikke at det er umulig å havne i trøbbel. Det er en tung bil, du må også gode dekk og vett i pannen. Med høy nok fart og brått slipp så kan den absolutt komme. Det har jeg fått til med både frem- og bakhjulsdrevne fossilbiler også.

Det er som nevnt over ikke noe spesiell "winter mode", bilen bare ordner det selv. Hvis det er glatt så har du i praksis permanent firhjulstrekk, det er bare at den trenger input fra antispinn-logikken for å skru den på og så går den av etter en stund uten slipp. Enten så er du nerd som meg og "skrur den på" selv med et lite pådrag før bakken ("jeg bare kjenner etter om det er glatt, kjære"). Eller så er du ikke like nerd og dermed merker du ikke at bilen begynner å trekke fremme etter et par millisekund med slipp.

Mye man kan klage på med Tesla om dagen, med firhjulsdriften er helt konge, inkludert regen. Dine idéer om hvordan ting bør være stemmer ikke med hvordan ting faktisk er.

Som sagt, sist jeg prøvde en Tesla på glatt føre fungerte det ikke sånn som du beskriver. Dette høres jo lovende ut. Må vel bare prøvekjøre selv, en dag det er drittvær.
Her er litt testing med hyppig bytting mellom full regen og maks pådrag i relativt godt tempo, og i kurver, med Performance og piggfrie dekk:


https://youtu.be/GFE8mJ9rsXA

Ser ut som det går sakte på video, men farten er grei, som du kan se på skjermen innimellom. Regen og pådrag vises over farten, grønn strek mot venstre er regen og hvit strek mot høyre er pådrag.

PS: Forbruk på 183 Wh/km med denne kjøringen.

RuneW

Sitat fra: geear på torsdag 02. februar 2023, klokken 08:58
Her er litt testing med hyppig bytting mellom full regen og maks pådrag i relativt godt tempo, og i kurver, med Performance og piggfrie dekk:


https://youtu.be/GFE8mJ9rsXA

Ser ut som det går sakte på video, men farten er grei, som du kan se på skjermen innimellom. Regen og pådrag vises over farten, grønn strek mot venstre er regen og hvit strek mot høyre er pådrag.

PS: Forbruk på 183 Wh/km med denne kjøringen.

Ser jo ut til å oppføre seg bra. Regner med dette var uten "Terrengassistent" ?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

ronnynilsen

Selv når det er veldig glatt med vann på våt is med piggfrie dekk, så er ikke regen noe problem. Hvis jeg slipper pedalen så ser man at regen pulserer (omtrent aom ABS bremsing, den grønne streken pulserer flere ganger i sekundet) og bilen prioriterer stabilitet og styring.
Tesla model Y LR 2022

geear

#350
Sitat fra: RuneW på torsdag 02. februar 2023, klokken 09:33
Sitat fra: geear på torsdag 02. februar 2023, klokken 08:58
Her er litt testing med hyppig bytting mellom full regen og maks pådrag i relativt godt tempo, og i kurver, med Performance og piggfrie dekk:


https://youtu.be/GFE8mJ9rsXA

Ser ut som det går sakte på video, men farten er grei, som du kan se på skjermen innimellom. Regen og pådrag vises over farten, grønn strek mot venstre er regen og hvit strek mot høyre er pådrag.

PS: Forbruk på 183 Wh/km med denne kjøringen.

Ser jo ut til å oppføre seg bra. Regner med dette var uten "Terrengassistent" ?
Står helt standard i "Sport" (som er vanlig program på Performance), ikke chill, ikke terrengassistent, ikke slip start, ikke track mode. SoC på 40-tallet og god temp i batteripakken, så heller ingen begrensninger på regen eller pådrag. Skal sies at det slipper bak med godt pådrag gjennom svingene i videoen her, uten at man nok ser det særlig godt, men dette er godt driv på svingete veier med mye opp og ned. Redusert fart noe og ikke maks pådrag så sitter den som på skinner. Det hele gjenspeiles egentlig ganske dårlig gjennom vidvinkelen til en iPhone.

Jeg ser ikke bort fra at hvis man kjører veldig forsiktig og ikke får hjulspinn i det hele tatt, og så går brått av gassen før "snow mode" derfor er enablet, at man kan oppleve at den først gjør regen bak, men da får oppfordringen være å heller gi litt mer gass på et rettstrekk innimellom, så bilen skjønner det er glatt.. ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA