Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bakdørene vil ikke åpne seg

Startet av Arne1, onsdag 01. februar 2023, klokken 09:03

« forrige - neste »

Arne1

Hei!

Kaldt her i dag, og hadde problemer med bilen på morgenen. Bakdørene åpnet seg som vanlig når jeg satte inn barna, men den ene døra ville ikke lukke seg. Stod lenge, tok vindu opp/ned osv, og tilslutt lukket den seg. Når jeg kom frem til barnehagen ville ikke dørene åpne seg. Åpnet vinduene opp/ned fra førersetet, så de sitter ikke fast. Men det gjør dørene.

Gikk ut fra jobb og prøvde igjen nå, men det er det samme problemet. Vinduene går helt opp og ned, men dørene er fastlåst. Håndtakene fungerer som vanlig. Jeg har også restartet bilen, men ingen endring.

Til info så er det -20 nå, men tidligere i vinter har det vært ned mot -30 i lengre perioder, og jeg har ikke hatt noen problemer med bilen. Synes det er litt rart at det gjelder begge dørene bak og ikke bare den ene. Det ligger ikke is i døren der "lukkemekanismen" er.

Har dere noen tips?

Klykken

Står bilen ute eller i garasje? Kjørt forvarming en periode før du satt deg inn? I 20- ville jeg latt bilen stå med forvarming i 20-30 min før bruk. Antar også at du har pælma stoffmattene som fulgte med bilen til fordel for plast/gummimatter med sølekant?

Kan likevel være fuktig i fotbrønn og bak under stolene. Når dette fordamper og kommer mot kalde soner i bilen vil dette fryse igjen. Sjekk derfor for fukt og tørk ut. Er viktig å få fukt ut av bilen og la den tørke godt nå på vinteren, spesielt med mye væromslag. For å minske fukt er det en grei regel å sparke snø av beina før du setter deg inn f.eks.

Når bilen er tørket ut tar du silikonspray (CRC sin utgave f.eks) på pakninger og evt. dørlås.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

lars667

Jeg opplevde noe tilsvarende på førerdøra. Men det var selve åpne/lukkemekanismen som ikke ville gjøre noe. Hører du at den prøver å åpne når du tar i håndtaket, eller er det helt dødt? Hos meg hjalp det ikke med restart, men det funket plutselig etter neste dag. Vet ikke hva som må til for at alle sikringer etc skal resettes, om det er noe med det.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Arne1

Takk for svar. Bilen står ute, og kjørte forvarming i 15-20 minutter. Har plastmatter. Skal fikse med silikonsspray ja :)

Det er selve åpne/lukkemekanismen til meg også. Det skjer ingenting når jeg tar i håndtaket nei, men vinduene fungerer som de skal. Regner med det går seg til utover dagen, men veldig irriterende når man har det travelt på morgenen. Barna får jeg jo inn (når det er krise) via førerdøra, men den ene døra ville ikke lukke seg og gå i lås heller. Og jeg kan jo ikke kjøre med åpen bakdør. Døra spratt bare opp igjen når jeg prøve å lukke den. Stod slik i 10 min før det plutselig gikk. Men når vi kom frem til barnehagen ville dørene altså ikke åpne seg utenfra.

Arne1

Vinduene går ned sol vanlig når jeg tar i håndtakene, men ingenting skjer. Dørene åpner seg ikke, og jeg hører ingenting fra inni dørene.

snakkesalig

Regner med du har lagt inn service-forespørsel i appen?

Arne1

Sitat fra: snakkesalig på onsdag 01. februar 2023, klokken 10:06
Regner med du har lagt inn service-forespørsel i appen?

Nei, bor på Røros, så håpet det ville ordne seg uansett. Langt til nærmeste serviceplass her, og det er vår eneste bil. Synes det er så merkelig at det plutselig gjelder begge dørene bak. Og at begge åpnet seg om vanlig på morgenen. Var ute og prøvde igjen nå - og nå vil den plutselig ikke gå i lås heller 😅 tuter bare 3 kjappe ganger når jeg prøver å låse.

snakkesalig

Tja, en bil som ikke kan låses/åpnes er vel i praksis ukjørbar, så da kommer Tesla og henter bilen din (og setter igjen en lånebil), men det forutsetter selvsagt at du melder det inn  :P

Arne1

Ok. Begge dørene foran fungerer som de skal da. De kunne ikke hjelpe meg på telefon ihvertfall 😅

Handyman

Sitat fra: Arne1 på onsdag 01. februar 2023, klokken 10:33
Ok. Begge dørene foran fungerer som de skal da. De kunne ikke hjelpe meg på telefon ihvertfall 😅
Med det inn i appen og spesifiser at dørene ikke lukker seg. For raskest mulig hjelp ringer du veihjelp fra bilen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

jlan

Har du mulighet for å få satt bilen inn et sted med +grader en times tid?
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

snakkesalig

Sitat fra: jlan på onsdag 01. februar 2023, klokken 14:44
Har du mulighet for å få satt bilen inn et sted med +grader en times tid?

På Røros? I januar? Selv saunaen på hotellet holder minusgrader nå.  :D

Arne1

Nå funker alt igjen 🤷‍♂️ spørs om det var fukt og is da. Men har lagt inn forespørsel om service, så får jeg ihvertfall snakket med de om det. Takk for all hjelp 😊 Lurt å spraye på silikon ved låsemekanismen nå da eller?

Handyman

Sitat fra: Arne1 på onsdag 01. februar 2023, klokken 15:23
Nå funker alt igjen 🤷‍♂️ spørs om det var fukt og is da. Men har lagt inn forespørsel om service, så får jeg ihvertfall snakket med de om det. Takk for all hjelp 😊 Lurt å spraye på silikon ved låsemekanismen nå da eller?
Mener Tesla spesifiserer WD40. Sjekk manualen ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA