Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vinterkjøring med Y er utfordrende

Startet av Charlie, tirsdag 22. november 2022, klokken 07:29

« forrige - neste »

tornaldo

Noen som har hørt om at "ukontrollerbar" regen har ført til ulykker? Eller er problemet egentlig bare at det for mange føles feil, men strengt tatt ikke har betydning, utover følelsen?

Jeg har ikke sett/lest om noen ulykker, men det kan jo ha forekommet.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Handyman

Til alle som synes at wattpedalen er følsom, sett bilen i chill. Da er den mye mindre følsom.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RJK

Sitat fra: Charlie på mandag 19. desember 2022, klokken 20:59
I løpet av det nærmeste døgnet får mange av oss sør for Nordland prøvd regen når det er underkjølt regn på vegene. Er ikke så sikker på de her som mener Y er så fortreffelig på vinterføre, vil smile like mye når de kommer i en sving og må tilpasse regen og gasssfoten på millimeteren. Det er forskjell på vinterføre og vinterføre, og på vanlig snøføre er jeg trygg og komfortabel med Y´en. Men på holka.... ::)
Man tilpasser farta og hvor raskt man løfter foten av gasspedalen etter føre og forhold. På akkurat samme måte som man ellers gjør med gass og brems på biler uten regen.

PÅ min Hyundai Kona kan jeg bruke pedaler bak rattet for å justere nivå av regen, men har til nå holdt den til sterkeste regen, uansett føre. Null problemer hittil.

Jeg kan riktignok ikke hoppe av gassen og la den trille for å komme ut av situasjonen uten å trykke på N for nøytral, men det fremstår for meg som den dårligste løsningen sammenlignet med å kontrollere selv nedbremsingen direkte bare ved å gå forsiktig av.

Gir meg langt mer kontroll over situasjonen slik det er nå, og ville ikke byttet, ellers hadde jeg gjort det. Som det sies, venn deg til bilen, og så legger jeg til: tilpass fart og justering av denne i forhold til føret, så går det stort sett veldig fint. La regen bli din venn, ikke fiende. ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Charlie på mandag 19. desember 2022, klokken 20:59
I løpet av det nærmeste døgnet får mange av oss sør for Nordland prøvd regen når det er underkjølt regn på vegene. Er ikke så sikker på de her som mener Y er så fortreffelig på vinterføre, vil smile like mye når de kommer i en sving og må tilpasse regen og gasssfoten på millimeteren. Det er forskjell på vinterføre og vinterføre, og på vanlig snøføre er jeg trygg og komfortabel med Y´en. Men på holka.... ::)

Ved slikt føre:

Trykk:
Bilikonet \ Pedaler.. \ Terrengassistent På

Bilen er nå 100% 4WD med supervekting

Bilen er nå bra på regen og (4WD)
Tesla Model Y                         2021-

Chimp

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 20. desember 2022, klokken 03:13
Sitat fra: Charlie på mandag 19. desember 2022, klokken 20:59
I løpet av det nærmeste døgnet får mange av oss sør for Nordland prøvd regen når det er underkjølt regn på vegene. Er ikke så sikker på de her som mener Y er så fortreffelig på vinterføre, vil smile like mye når de kommer i en sving og må tilpasse regen og gasssfoten på millimeteren. Det er forskjell på vinterføre og vinterføre, og på vanlig snøføre er jeg trygg og komfortabel med Y´en. Men på holka.... ::)

Ved slikt føre:

Trykk:
Bilikonet \ Pedaler.. \ Terrengassistent På

Bilen er nå 100% 4WD med supervekting

Bilen er nå bra på regen og (4WD)

Noen ulempe å kjøre med det hele vinteren bortsett fra noe høyere strømforbruk? Sikkerhet først...

Handyman

Sitat fra: Chimp på tirsdag 20. desember 2022, klokken 04:46
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 20. desember 2022, klokken 03:13
Sitat fra: Charlie på mandag 19. desember 2022, klokken 20:59
I løpet av det nærmeste døgnet får mange av oss sør for Nordland prøvd regen når det er underkjølt regn på vegene. Er ikke så sikker på de her som mener Y er så fortreffelig på vinterføre, vil smile like mye når de kommer i en sving og må tilpasse regen og gasssfoten på millimeteren. Det er forskjell på vinterføre og vinterføre, og på vanlig snøføre er jeg trygg og komfortabel med Y´en. Men på holka.... ::)

Ved slikt føre:

Trykk:
Bilikonet \ Pedaler.. \ Terrengassistent På

Bilen er nå 100% 4WD med supervekting

Bilen er nå bra på regen og (4WD)

Noen ulempe å kjøre med det hele vinteren bortsett fra noe høyere strømforbruk? Sikkerhet først...
Du kan lese om alt som påvirkes i manualen:
https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/no_no/GUID-CC0F27E7-FD78-448D-B739-209EBBEDF2C3.html#:~:text=Search-,Antispinn,-Slik%20fungerer%20den
Ingen kjører med TA hele vinteren. Kun de stedene/tidene det er svært glatt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

#156
Sitat fra: Charlie på mandag 19. desember 2022, klokken 20:59
I løpet av det nærmeste døgnet får mange av oss sør for Nordland prøvd regen når det er underkjølt regn på vegene. Er ikke så sikker på de her som mener Y er så fortreffelig på vinterføre, vil smile like mye når de kommer i en sving og må tilpasse regen og gasssfoten på millimeteren. Det er forskjell på vinterføre og vinterføre, og på vanlig snøføre er jeg trygg og komfortabel med Y´en. Men på holka.... ::)
Vi er vel noen tusen som har vært gjennom en hel vinter med Y allerede, hadde LR sist vinter og P nå. Her jeg bor var holkeføret over på søndag (bare småveier med is i går), og har ikke noen skumle erfaringer i år heller. Men vil oppfordre alle til å øve på å legge inn N i en nødsituasjon. Gjelder alle Tesla-modeller. Syns det er en stor ulempe at det ikke går lenger på nye S og X. MÅTTE gjøre det på X en gang for noen år siden, det ble så glatt i lav fart at den bare begynte å seile på låste hjul.

ToWalkOrDrive

#157
Sitat fra: geear på tirsdag 20. desember 2022, klokken 13:42
Sitat fra: Charlie på mandag 19. desember 2022, klokken 20:59
I løpet av det nærmeste døgnet får mange av oss sør for Nordland prøvd regen når det er underkjølt regn på vegene. Er ikke så sikker på de her som mener Y er så fortreffelig på vinterføre, vil smile like mye når de kommer i en sving og må tilpasse regen og gasssfoten på millimeteren. Det er forskjell på vinterføre og vinterføre, og på vanlig snøføre er jeg trygg og komfortabel med Y´en. Men på holka.... ::)
Vi er vel noen tusen som har vært gjennom en hel vinter med Y allerede, hadde LR sist vinter og P nå. Her jeg bor var holkeføret over på søndag (bare småveier med is i går), og har ikke noen skumle erfaringer i år heller. Men vil oppfordre alle til å øve på å legge inn N i en nødsituasjon. Gjelder alle Tesla-modeller. Syns det er en stor ulempe at det ikke går lenger på nye S og X. MÅTTE gjøre det på X en gang for noen år siden, det ble så glatt i lav fart at den bare begynte å seile på låste hjul.

Da jeg kjørte på snø så hadde jeg "vanlig modus", som Geear liker, fordi den da er morsom å leke med, og er kjapp og responsiv. Men kan være litt ekkelt når en har tatt for mye Møller's tran foran en sving / nedoverbakke. Switchet over til Terrengassistent da det blitt for hårete.

Tar en på Terrengassistent føles den mer seig, både når en øker og reduserer farten. Da trenger en til gjengjeld ikke tenke så mye på å treffe riktig med gasspedalen.
Tesla Model Y                         2021-

Autowinder

#158
Kjørte opp på fjellet igår, snødekte fine brøyta veier og -7°. 400 høydemeter på 7km med mange hårnålssvinger. Startet i TA de første par kilometrene og den tok ikke svingene godt men understyrt og tok plass ut av svingene i 30 kmt. Slo så av TA og da tok bilen svingene mye bedre og responderte bedre med forsiktig pådrag ut av svingene.

Edit: Men når det er sagt, på vanlig vei mellom 70-90 kmt med snødekke og litt bare spor er TA bedre på en av. Lå som spikret der.
Men jeg føler den hindrer at mer kraft på forakselen trekker bilen godt gjennom krappe svinger. Jeg har kjørt 7-8 ulike BMW'er på isbane på Tisleia med ulike pigglengder, rundbane og svingete løyper. Når vi slo av DSC var det kontrollerbart å sladde og kontrollere med pådrag på forhjul. Det virker for meg som TA hindrer dette mer enn i "vanlig" snowmode.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

ronnynilsen

Da har jeg fått testet Y'en på blank is med vann på i nedoverbakke og sving.  :)

Vi snakker nå om hastigheter på maks 5-10 km/t og var ikke noe problem med at regen fikk bilen til skli ut, full kontroll (i den grad man kan kalle noe kontroll å et slikt føre...). Kan rapportere at når det er så glatt så kobler bilen automatisk ut auto hold (og varsler om det) slik at man ikke ender opp med låste hjul helt på slutten av en oppbremsing og sklir av veien hvis man kjører med bare en pedal.
Tesla model Y LR 2022

geear

Så bra, håper det har blitt fikset på X, for det var det jeg opplevde. Den skjønte ikke den var i bevegelse fortsatt. 😳 aksellerometer og GPS burde fortalt den motsatt, men den gang ei. Flere år siden nå.

jlan

Sitat fra: geear på mandag 26. desember 2022, klokken 15:56
Så bra, håper det har blitt fikset på X, for det var det jeg opplevde. Den skjønte ikke den var i bevegelse fortsatt. 😳 aksellerometer og GPS burde fortalt den motsatt, men den gang ei. Flere år siden nå.
Jeg vil tro at kameraene gir mer nøyaktig input når det gjelder å fastslå om bilen står stille. Det kan jo være glatt på steder der det ikke er GPS dekning, og INS systemet er ganske unøyaktig, som vi ser i tunnelene.

Jeg lurer på om de tilsvarende sjekker om bilen står stille i P. Da er som kjent i utgangspunktet bare bakhjulene låst.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

geear

De gjorde nok ikke det for noen år siden iallfall, stoppet midt i en glassert bakke for å taue opp andre bilister som "lå strødd", og da jeg gikk ut av bilen for å helte på en annen bil, så slapp den bremsene/motoren foran og begynte å skli med låste bakhjul. Jeg skled og. 😂 heldigvis fikk den feste etter bare noen centimeter.

Haggish

Sitat fra: geear på tirsdag 27. desember 2022, klokken 11:00
De gjorde nok ikke det for noen år siden iallfall, stoppet midt i en glassert bakke for å taue opp andre bilister som "lå strødd", og da jeg gikk ut av bilen for å helte på en annen bil, så slapp den bremsene/motoren foran og begynte å skli med låste bakhjul. Jeg skled og. 😂 heldigvis fikk den feste etter bare noen centimeter.

Husk at og sette bilen i park er ikke det samme som og sette på parkeringsbremsen (håndbrekket). Da må du holde inne knappen på høyre spak en stund.

« You can also engage the parking brake by pressing and holding the button on the end of the drive stalk while in Park. Use the touchscreen to manually release the parking brake (which also shifts Model 3 into Neutral): Touch Controls > Safety. Press the brake pedal, then touch Parking Brake.»
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

turfsurf

#164
Sitat fra: Haggish på tirsdag 27. desember 2022, klokken 14:29
Husk at og sette bilen i park er ikke det samme som og sette på parkeringsbremsen (håndbrekket). Da må du holde inne knappen på høyre spak en stund.
Har alltid lurt på hva forskjellen på de to er. Det er fremdeles bare parkeringsbrems på bakhjulene.

Parkerte i en litt bratt nedoverbakke for ett par dager siden i noe våt snø. Lurte på om den kom til å skli, men virket å stå støtt nok så jeg bare plugget i og gikk.

Gikk vel ikke mere enn ti minutter for tyverialarmen gikk, og ladingen ble avbrutt...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA