Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Statsbudsjettet 2023

Startet av Motorwatt, torsdag 06. oktober 2022, klokken 10:15

« forrige - neste »

arthur

#285
Sitat fra: hemi på onsdag 02. november 2022, klokken 09:56
Folk som skatter lite og jobber lite er alltid positive til at andre skal skatte mye.

skatter du over eller under 6-700 i året arthur?

Vil du gjerne ha tilgang til min selvangivelse for de siste 30 årene lagt ut her også? Har i tidligere tider hatt marginalskatt på 67% og hatt boliglån på "kun" 15.5% rente om det skulle være av interesse å (også) vite. Om jeg skatter, betaler skatt, på et samlet (skatte)beløp på over 600/700.00? Nei, ikke for tiden. Og hva skulle det i så fall ha å gjøre med hva? Ja, er i skatteposisjon hva formue angår om du er spesielt interessert i å vite det. Nei, stemmer ikke Rødt, langt derfira, men de har også poster på sitt program jeg kan nikke anerkjennede til uten at jeg derved mener jeg sakl anses for å være sosialist.

Flere personlige spørsmål? Skostørrelse? 45 om du må vite det!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Merce

Sitat fra: hELgenen på onsdag 02. november 2022, klokken 10:33

Er du vanlig lønnsmottaker uten interesse i eiendom eller aksjer og har pengene i banken
så regelrett slaktes du av den eventuelle formuen du har der.

Staten vil aldri gjøre det lønnsomt å gjøre som "folk flest".  Det blir det ikke inntekter av... ;)

Merce


filtvet

Hva med å diskutere sak og ikke person :)

Uansett - elbil vil nok aldri heller bli lønnsomt fra nå av. Nrk hadde en syte-artikkel i går der nordmenn "bruker" mest strøm av alle - så løsningen er flere elbiler? Ellers - klart vi bruker strøm i et kaldt land når vi blir tvunget til det!

Kjøpte en brukt eldre diesel-suv i god stand for 40.000,- Kan kjøpe ganske mye drivstoff og vedlikehold ift en elbil som kan gjøre det samme: 2000 kg henger + 150 kg taklast og masse plass inne.

DagfinnN

Sitat fra: filtvet på torsdag 03. november 2022, klokken 07:42
Hva med å diskutere sak og ikke person :)

Uansett - elbil vil nok aldri heller bli lønnsomt fra nå av. Nrk hadde en syte-artikkel i går der nordmenn "bruker" mest strøm av alle - så løsningen er flere elbiler? Ellers - klart vi bruker strøm i et kaldt land når vi blir tvunget til det!

Kjøpte en brukt eldre diesel-suv i god stand for 40.000,- Kan kjøpe ganske mye drivstoff og vedlikehold ift en elbil som kan gjøre det samme: 2000 kg henger + 150 kg taklast og masse plass inne.
Så klima både lokalt og globalt betyr ingen verdens ting for deg? Kun lommeboka?
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

RJK

Sitat fra: DagfinnN på torsdag 03. november 2022, klokken 08:41
Sitat fra: filtvet på torsdag 03. november 2022, klokken 07:42
Hva med å diskutere sak og ikke person :)

Uansett - elbil vil nok aldri heller bli lønnsomt fra nå av. Nrk hadde en syte-artikkel i går der nordmenn "bruker" mest strøm av alle - så løsningen er flere elbiler? Ellers - klart vi bruker strøm i et kaldt land når vi blir tvunget til det!

Kjøpte en brukt eldre diesel-suv i god stand for 40.000,- Kan kjøpe ganske mye drivstoff og vedlikehold ift en elbil som kan gjøre det samme: 2000 kg henger + 150 kg taklast og masse plass inne.
Så klima både lokalt og globalt betyr ingen verdens ting for deg? Kun lommeboka?
En annen ting er nå om det regnestykket er komplett, og inkludert uforutsette utgifter som kommer på gammel icebil.

Selv kom jeg til at ny elbil kostet meg like mye som å videreføre en gammel sarv av en bensinbil, og da hadde jeg ikke tatt med at den trengte nye "sommersko" og nye "krykker" (nremseskiver og bremseklosser), eller at motoren egentlig trengte en større service.

Nå er riktignok mitt regnestykke inkludert endel besparelser på bompenger som er mindre, i og med at bom ikke er gratis overalt lengre, og heller ikke parkeringsutgifter, som fremdeles er langt lavere på en elbil vs en ice-bil.

Men til gjengjeld er bensin og dieselpris gått i taket, strømprisen ikke like ille pga strømstøtten, selv om jeg betaler fast 2,50 ved hjemmelading i borettslaget, og for 135,- i måneden kan jeg lynlade for 1,65 kr.

Totalt tror jeg derfor at jeg egentlig kommer bedre ut av det med elbil, siden jeg ikke har regnet med nye satser for bompenger for ice-biler. Men klart, bor og jobber man slik at man ikke passerer noen bomstasjon, så gjør jo det til at ice-regnestykket blir bedre.

Og har man plass og stå, og allerede eier det man strengt tatt trenger av verktøy, og har teknisk innsikt til å gjøre det meste av reparasjoner og vedlikehold selv, så har man en viss besparelse der.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

filtvet

#291
Sitat fra: DagfinnN på torsdag 03. november 2022, klokken 08:41
Sitat fra: filtvet på torsdag 03. november 2022, klokken 07:42
Hva med å diskutere sak og ikke person :)

Uansett - elbil vil nok aldri heller bli lønnsomt fra nå av. Nrk hadde en syte-artikkel i går der nordmenn "bruker" mest strøm av alle - så løsningen er flere elbiler?

Ellers - klart vi bruker strøm i et kaldt land når vi blir tvunget til det!

Det beste for miljøet er etter min mening å passe på det man har slik at man slipper å kjøpe nye ting hele tiden. Det gjelder biler, men også elendige møbler annet fra bla ikea selv om de selvsagt er "bærekraftige".

Kjøpte en brukt eldre diesel-suv i god stand for 40.000,- Kan kjøpe ganske mye drivstoff og vedlikehold ift en elbil som kan gjøre det samme: 2000 kg henger + 150 kg taklast og masse plass inne.
Så klima både lokalt og globalt betyr ingen verdens ting for deg? Kun lommeboka?

"Klima" - noen som tror mennesker kan styre jordens klima ved å kjøre bil? Ikke jeg ihvertfall. Og om staten mente vi hadde en "kilmakrise" hvorfor setter de da OPP skattene på elbiler. Henger ikke på greip.

filtvet

Sitat fra: RJK på torsdag 03. november 2022, klokken 08:58
Sitat fra: DagfinnN på torsdag 03. november 2022, klokken 08:41
Sitat fra: filtvet på torsdag 03. november 2022, klokken 07:42
Hva med å diskutere sak og ikke person :)

Uansett - elbil vil nok aldri heller bli lønnsomt fra nå av. Nrk hadde en syte-artikkel i går der nordmenn "bruker" mest strøm av alle - så løsningen er flere elbiler? Ellers - klart vi bruker strøm i et kaldt land når vi blir tvunget til det!

Kjøpte en brukt eldre diesel-suv i god stand for 40.000,- Kan kjøpe ganske mye drivstoff og vedlikehold ift en elbil som kan gjøre det samme: 2000 kg henger + 150 kg taklast og masse plass inne.
Så klima både lokalt og globalt betyr ingen verdens ting for deg? Kun lommeboka?
En annen ting er nå om det regnestykket er komplett, og inkludert uforutsette utgifter som kommer på gammel icebil.

Selv kom jeg til at ny elbil kostet meg like mye som å videreføre en gammel sarv av en bensinbil, og da hadde jeg ikke tatt med at den trengte nye "sommersko" og nye "krykker" (nremseskiver og bremseklosser), eller at motoren egentlig trengte en større service.

Nå er riktignok mitt regnestykke inkludert endel besparelser på bompenger som er mindre, i og med at bom ikke er gratis overalt lengre, og heller ikke parkeringsutgifter, som fremdeles er langt lavere på en elbil vs en ice-bil.

Men til gjengjeld er bensin og dieselpris gått i taket, strømprisen ikke like ille pga strømstøtten, selv om jeg betaler fast 2,50 ved hjemmelading i borettslaget, og for 135,- i måneden kan jeg lynlade for 1,65 kr.

Totalt tror jeg derfor at jeg egentlig kommer bedre ut av det med elbil, siden jeg ikke har regnet med nye satser for bompenger for ice-biler. Men klart, bor og jobber man slik at man ikke passerer noen bomstasjon, så gjør jo det til at ice-regnestykket blir bedre.

Og har man plass og stå, og allerede eier det man strengt tatt trenger av verktøy, og har teknisk innsikt til å gjøre det meste av reparasjoner og vedlikehold selv, så har man en viss besparelse der.

Har ingen bommer her så det hjelper, og jeg reparerer 95% av alt selv. Deler til alt annet enn elbiler kan en få tak i billig over alt. Og bonus er at jeg har en billig  bil jeg ikke behøver å være redd for mht småbulker etc.

hemi

Sitat fra: RJK på torsdag 03. november 2022, klokken 08:58
Sitat fra: DagfinnN på torsdag 03. november 2022, klokken 08:41
Sitat fra: filtvet på torsdag 03. november 2022, klokken 07:42
Hva med å diskutere sak og ikke person :)

Uansett - elbil vil nok aldri heller bli lønnsomt fra nå av. Nrk hadde en syte-artikkel i går der nordmenn "bruker" mest strøm av alle - så løsningen er flere elbiler? Ellers - klart vi bruker strøm i et kaldt land når vi blir tvunget til det!

Kjøpte en brukt eldre diesel-suv i god stand for 40.000,- Kan kjøpe ganske mye drivstoff og vedlikehold ift en elbil som kan gjøre det samme: 2000 kg henger + 150 kg taklast og masse plass inne.
Så klima både lokalt og globalt betyr ingen verdens ting for deg? Kun lommeboka?
En annen ting er nå om det regnestykket er komplett, og inkludert uforutsette utgifter som kommer på gammel icebil.

Selv kom jeg til at ny elbil kostet meg like mye som å videreføre en gammel sarv av en bensinbil, og da hadde jeg ikke tatt med at den trengte nye "sommersko" og nye "krykker" (nremseskiver og bremseklosser), eller at motoren egentlig trengte en større service.

Nå er riktignok mitt regnestykke inkludert endel besparelser på bompenger som er mindre, i og med at bom ikke er gratis overalt lengre, og heller ikke parkeringsutgifter, som fremdeles er langt lavere på en elbil vs en ice-bil.

Men til gjengjeld er bensin og dieselpris gått i taket, strømprisen ikke like ille pga strømstøtten, selv om jeg betaler fast 2,50 ved hjemmelading i borettslaget, og for 135,- i måneden kan jeg lynlade for 1,65 kr.

Totalt tror jeg derfor at jeg egentlig kommer bedre ut av det med elbil, siden jeg ikke har regnet med nye satser for bompenger for ice-biler. Men klart, bor og jobber man slik at man ikke passerer noen bomstasjon, så gjør jo det til at ice-regnestykket blir bedre.

Og har man plass og stå, og allerede eier det man strengt tatt trenger av verktøy, og har teknisk innsikt til å gjøre det meste av reparasjoner og vedlikehold selv, så har man en viss besparelse der.

elbilen min kan med fordel få nye vinterdekk OG sommerdekk, men de får leve lenger, dekk er jo ikke så lett om dagen.

bremsene bak har rustet igjen, og begynt henge, så tenkte fikse de en dag.

bil = vedlikehold
ny bil = mindre vedlikehold, i garantiperioden

Rollep

Sitat fra: hELgenen på onsdag 02. november 2022, klokken 10:33
Sitat fra: arthur på onsdag 02. november 2022, klokken 09:33
Pussig at de rikeste i landet vårt har det så ille at de må flytte til utlandet, ikke minst med tanke på at den formuen de har opparbeidet seg i det store og hele er opptjent i Norge og med basis virksomhet i Norge?

For ordens skyld; Er IKKE tilhenger av skatt på formue!

Det er EKSTREME forskjeller i hvordan formue defineres.
Har du noen millioner i banken så er formuesverdien 100%
Har du noen millioner syltet ned i eiendom er formuen MAKS 30% av markedsverdien - som regel
også MYE MINDRE enn det
Har du noen millioner i aksjer er også formuesverdien av dette MYE mindre enn markedsverdien

Er du vanlig lønnsmottaker uten interesse i eiendom eller aksjer og har pengene i banken
så regelrett slaktes du av den eventuelle formuen du har der.
Verdsettelsesrabatten på aksjer er ikke all verden. Sosialistene har allerede redusert den fra 45% til 25% for 2022 og i statsbudsjettet for 2023 er den ytterligere redusert til 20%.

Dette oppmuntrer definitivt ikke til å investere i verdiskapende industri. Men det overrasker ikke, regjeringen vi sliter med nå er jo den mest næringsfiendtlige vi har hatt så lenge jeg kan huske.

Det beste hadde selvsagt vært å kutte ut hele formuesskatten slik man gjorde i Sverige og de aller fleste andre land i Europa. Men det kan vi dessverre bare drømme om her i Norge.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

RJK

Sitat fra: hemi på torsdag 03. november 2022, klokken 12:01
Sitat fra: RJK på torsdag 03. november 2022, klokken 08:58
Sitat fra: DagfinnN på torsdag 03. november 2022, klokken 08:41
Sitat fra: filtvet på torsdag 03. november 2022, klokken 07:42
Hva med å diskutere sak og ikke person :)

Uansett - elbil vil nok aldri heller bli lønnsomt fra nå av. Nrk hadde en syte-artikkel i går der nordmenn "bruker" mest strøm av alle - så løsningen er flere elbiler? Ellers - klart vi bruker strøm i et kaldt land når vi blir tvunget til det!

Kjøpte en brukt eldre diesel-suv i god stand for 40.000,- Kan kjøpe ganske mye drivstoff og vedlikehold ift en elbil som kan gjøre det samme: 2000 kg henger + 150 kg taklast og masse plass inne.
Så klima både lokalt og globalt betyr ingen verdens ting for deg? Kun lommeboka?
En annen ting er nå om det regnestykket er komplett, og inkludert uforutsette utgifter som kommer på gammel icebil.

Selv kom jeg til at ny elbil kostet meg like mye som å videreføre en gammel sarv av en bensinbil, og da hadde jeg ikke tatt med at den trengte nye "sommersko" og nye "krykker" (nremseskiver og bremseklosser), eller at motoren egentlig trengte en større service.

Nå er riktignok mitt regnestykke inkludert endel besparelser på bompenger som er mindre, i og med at bom ikke er gratis overalt lengre, og heller ikke parkeringsutgifter, som fremdeles er langt lavere på en elbil vs en ice-bil.

Men til gjengjeld er bensin og dieselpris gått i taket, strømprisen ikke like ille pga strømstøtten, selv om jeg betaler fast 2,50 ved hjemmelading i borettslaget, og for 135,- i måneden kan jeg lynlade for 1,65 kr.

Totalt tror jeg derfor at jeg egentlig kommer bedre ut av det med elbil, siden jeg ikke har regnet med nye satser for bompenger for ice-biler. Men klart, bor og jobber man slik at man ikke passerer noen bomstasjon, så gjør jo det til at ice-regnestykket blir bedre.

Og har man plass og stå, og allerede eier det man strengt tatt trenger av verktøy, og har teknisk innsikt til å gjøre det meste av reparasjoner og vedlikehold selv, så har man en viss besparelse der.

elbilen min kan med fordel få nye vinterdekk OG sommerdekk, men de får leve lenger, dekk er jo ikke så lett om dagen.

bremsene bak har rustet igjen, og begynt henge, så tenkte fikse de en dag.

bil = vedlikehold
ny bil = mindre vedlikehold, i garantiperioden
De to siste der, er vel i realiteten det jeg pekte på. Og med ny bil, har man allerede nye "sko" på, og dermed minst 5 år før man må mkoste på nye, om man ikke har solgt unna bilen og skaffet seg noe nyere og bedre. "3-fot-syken"-gjelder i aller høyeste grad på bil og, for mange.

Men som antydet, når bilene begynner å dra på årene, kommer også "slitasjeskadene" som fort betyr havari eller defekt på deler, og da kommer reparasjonkostnadene som mange må ta via verkstedet, og derved fort blir kostbare.

Dette er jo generelt problem med biler, og ikke spesifikt elbil-problem, og som avgjør fort om man bør kjøpe ny eller brukt. Men så har du jo de andre kostnadene som fort tipper til at ny elbil "slår" brukt ice, med mindre man kan reparere selv og ikke har større kostnader til bom og parkering.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

#296
SitatDet beste hadde selvsagt vært å kutte ut hele formuesskatten slik man gjorde i Sverige og de aller fleste andre land i Europa. Men det kan vi dessverre bare drømme om her i Norge.

Er det lov si man er uenig i dette?

Man har råd til å bidra litt ekstra til samfunnet når man har formue. Men om skattenivået er rett, det kan gjerne diskuteres,,,men å fjerne den helt...nope.

Formuesskatt defineres jo som skatt på netto formue som igjen er verdien på alle eiendeler og investeringer minus gjeld. Da har man formue.

Men jeg registerer at feks NHO ikke er enig med meg i dette.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 03. november 2022, klokken 16:10
SitatDet beste hadde selvsagt vært å kutte ut hele formuesskatten slik man gjorde i Sverige og de aller fleste andre land i Europa. Men det kan vi dessverre bare drømme om her i Norge.

Er det lov si man er uenig i dette?

Man har råd til å bidra litt ekstra til samfunnet når man har formue. Men om skattenivået er rett, det kan gjerne diskuteres,,,men å fjerne den helt...nope.

Formuesskatt defineres jo som skatt på netto formue som igjen er verdien på alle eiendeler og investeringer minus gjeld. Da har man formue.

Men jeg registerer at feks NHO ikke er enig med meg i dette.

Enig. Men nivået bør vær såpass lavt at ikke alle de rikeste velger å flytte til Sveits. Så langt i år er det over 22 milliarderer som har emigrert, ca en dobling fra tidligere år.
Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 03. november 2022, klokken 16:10
SitatDet beste hadde selvsagt vært å kutte ut hele formuesskatten slik man gjorde i Sverige og de aller fleste andre land i Europa. Men det kan vi dessverre bare drømme om her i Norge.

Er det lov si man er uenig i dette?

Man har råd til å bidra litt ekstra til samfunnet når man har formue. Men om skattenivået er rett, det kan gjerne diskuteres,,,men å fjerne den helt...nope.

Formuesskatt defineres jo som skatt på netto formue som igjen er verdien på alle eiendeler og investeringer minus gjeld. Da har man formue.

Men jeg registerer at feks NHO ikke er enig med meg i dette.

Det er lov å være uenig i dette - men jeg synes formueskatten er ekstremt urettferdig.
Mange mennesker flyr rundt og bruker penger og lever livet. Mange lever til og med livet på forskudd ved å ta opp masse lån.
Andre unner seg ikke en skitt og sparer. På veien til min egen formue har jeg forsaket ekstremt mye - jeg har ikke unnet meg en middag på byen en gang. Aldri kino,teater eller en enkel konsert eller tur på byen for den saks skyld. Ikke noe overdreven tur til syden eller andre fjerne strøk. Aldri noen luksusmerker på klær,møbler. Ipad'er...aldri hatt, Iphone...aldri...Og når man står der i butikken så har det vært handlet inn first price varer....Ved å leve slik i mangfoldige år har jeg klart å bygge hus, kjøpe bil.. alt uten å ta opp noe annet en et lite byggelån. Ja, det har blitt formue av det. Men veien dit har ikke vært noen dans på roser. Der andre har flydd til banken og bedt om så mye lån det er har vært mulig å skaffe - så har jeg valgt å IKKE gjøre det. Hvorfor skal slike som oss som sparer og er forsiktig med penger sponse velferdssamfunnet med ekstra skattekroner? Skattekroner som går blant annet til rentefradrag som de som lever livet på forskudd. Hvorfor skal staten nærmest straffe oss som er forsiktig med penger og ilegge oss en ekstra skatt på formuen vi har klart å skaffe oss? Vi har ikke bygget ned naturen i landet - vi har ikke bygget store palasser og drevet frem klimakrisen gjennom enormt forbruk - vi har rett og slett ikke vært med på festen. Men betale ekstra fordi andre har gjort det og kan fortsette med det - det skal vi tydeligvis gjøre.

Problemet med formueskatten er at det er skatt på allerede skattede penger - ingen spør hvordan man har kommet frem til formue. Noen har det faktisk klart det ved å "leve under evne" - ikke over evne slik man ser på luksusfellen.

Jeg mener folk må få lov til å bruke de pengene en tjener selv slik man selv vil uten å måtte risikere å skatte 2 ganger på pengene.
Dersom skatten ikke er nok for å drifte velferdssamfunnet -vel da får man øke skattene da. Det er helt greit - jeg kryper stadig nærmere 50% i skatt allerede når jeg ser hvor mye jeg netto skatter sett opp mot egen inntekt + formueskatten  - og årsaken er ikke ekstrem høy lønn og skatt på den  - men formuen. En formue jeg hadde planer for på mine eldre dager - men begynner en å spare og ender med formue så kommer staten og skal ta stadig mer og mer av lasset. Det er en illusjon der ute at alle som har man mye penger - bruker mye penger og unner seg mye. Det gjelder definitivt ikke alle. Så sånn sett føles det ekstremt urettferdig at staten lopper en for penger, mens andre skjermer sin ved løpende å bruke dem opp.

Jeg har nevnt det før - men hvorfor skal en nabo med 25 millioners villa og Porsche Tacyan og Range Rover ditt og datt, hytter både her og der osv..slippe unna med mindre skatt enn jeg selv som sitter på en helt ordinær bolig med helt ordinære biler?
Det er alt for enkelt i dette landet å skjule/skjerme formuer - og det er for fristende for enkelte politikere til å grafse til seg hardt opparbeidede formuer som ikke skjules.

Merce

Sitat fra: hELgenen på torsdag 03. november 2022, klokken 17:43
Jeg har nevnt det før - men hvorfor skal en nabo med 25 millioners villa og Porsche Tacyan og Range Rover ditt og datt, hytter både her og der osv..slippe unna med mindre skatt enn jeg selv som sitter på en helt ordinær bolig med helt ordinære biler?
Tja, nå betaler vel han sikkert vesentlig høyere "skatt" enn deg pga av moms og avgifter på forbruket.. (uten at jeg forsvarer formuesskatt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA