Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Statsbudsjettet 2023

Startet av Motorwatt, torsdag 06. oktober 2022, klokken 10:15

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: hemi på onsdag 26. oktober 2022, klokken 09:47
problemet er jo også at man dytter enda hardere på norske eiere og norske ditt og datt, ikke ser noe på utenlandske eiere, utenlandsk leasing av maskinparker siden vi skatter så hardt at man ikke kan eie i norge etc.

Når du skatter mer enn de flest tjener begynner du se problemene, folk som gjør absolutt minimum forstår aldri greia.

Ja vi skal skatte, men når du vaker rundt 50%... håpløst.

Enig i dette. Når skatten begynner å bli så høy at man kryper mot 50% så mister man liksom piffen.
Det er klart at passerer man 43-44% i skatt så blir marginalskatten også ganske ekstrem.
Da tjener man så godt at dagens regjering synes nok er nok og man skal derfor ikke oppmuntres til å stå på mer.
Isteden oppmuntres man til f.eks å kaste seg over eiendom..

https://www.dn.no/innlegg/skatt/statsbudsjettet-2023/aksjer/vedum-gjor-det-enda-mer-lonnsomt-a-investere-i-bolig-heller-enn-aksjer/2-1-1342862

Eller man kan hoppe av alt sammen :

https://www.nettavisen.no/okonomi/rodt-m-mir-ut-mot-sparetrend-blant-unge-det-er-et-sykdomstegn-i-samfunnet/s/5-95-724303


hemi

jeg har gjort om på fordelingen min, og dytta 95% i eiendom nå og solgt meg ut av det meste av aksjer og fond, går også ned i skatt neste år da jeg har tatt opp lån også.

kompis med mye aksjer var på 52% plutselig... yay

SIFO og generelle modeller når du har høy inntekt har vært ekstremt dårlig, og lån generelt når man ikke har 8-4 har jo alltid vært merkelig greie.

Øyvind.h

Sitat fra: hemi på lørdag 29. oktober 2022, klokken 20:21
SIFO og generelle modeller når du har høy inntekt har vært ekstremt dårlig,
Ja med høy inntekt har en gjerne forbruk som er mye høyere enn det SIFO-modellen legger opp til, så banken kan beregne langt bedre likviditet enn hva som er reelt. Men da desto mer å kunne kutte i når det røyner på :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

filtvet

Litt risiko, men vi bruker litt EK fra hus nr 1 for å kjøpe bolig nr 2. Sikkert bedre investering nærmeste år. Hus nr har doblet seg i pris på 2 år og 90% nedbetalt.

Har null tro på fond og aksjer nærmeste fremtid.

Electric cars in Norway


Electric cars in Norway

#275
SitatLitt risiko, men vi bruker litt EK fra hus nr 1 for å kjøpe bolig nr 2. Sikkert bedre investering nærmeste år. Hus nr har doblet seg i pris på 2 år og 90% nedbetalt.

Boligmarkedet utenom Oslo vest skal ned mye ila de neste 12 mnd.

Best å vente lengst mulig med å kjøpe...

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/rll3XK/sentralbanksjefen-om-renten-tror-det-blir-vanskeligere-avveininger-fremover

turfsurf

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 30. oktober 2022, klokken 08:14
SitatLitt risiko, men vi bruker litt EK fra hus nr 1 for å kjøpe bolig nr 2. Sikkert bedre investering nærmeste år. Hus nr har doblet seg i pris på 2 år og 90% nedbetalt.

Boligmarkedet utenom Oslo vest skal ned mye ila de neste 12 mnd.

Best å vente lengst mulig med å kjøpe...
Det kommer jo an på om man skal selge samtidig. Kjøper man seg opp er det lurt å vente, kjøper man seg ned kan man like godt kjøpe med en gang. Klarer man seg en periode uten hus er det jo best å selge nå og kjøpe senere.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

#277
Sitat fra: turfsurf på søndag 30. oktober 2022, klokken 09:00
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 30. oktober 2022, klokken 08:14
SitatLitt risiko, men vi bruker litt EK fra hus nr 1 for å kjøpe bolig nr 2. Sikkert bedre investering nærmeste år. Hus nr har doblet seg i pris på 2 år og 90% nedbetalt.

Boligmarkedet utenom Oslo vest skal ned mye ila de neste 12 mnd.

Best å vente lengst mulig med å kjøpe...
Det kommer jo an på om man skal selge samtidig. Kjøper man seg opp er det lurt å vente, kjøper man seg ned kan man like godt kjøpe med en gang. Klarer man seg en periode uten hus er det jo best å selge nå og kjøpe senere.
Ja selvfølgelig. Kjøper man noe og selger man i akkurat det samme markedet så blir det likt. Men etter å ha eid noen boliger spekulativt for utleie så er det gjerne slik og det er hvertfall min erfaring at man gjerne bytter noen markeder innimellom for å kunne dra ut gevinsten nettopp ved å være i flere forskjellige geografiske boligmarkeder. Et godt eksempe er områdene lAsker Lillestrøm Ski som har hatt en eventyrlig de siste 10 årene på bekostning av flere av Oslo øst boligområder. Derfor har det vært hyggelig å selge i Oslo øst og og kjøpe de områdene nevnt ovenfor for deretter å selge disse igjen og skal kjøpe seg opp igjen men da i Oslo vest. Men dette er bare min strategi men som har funket de siste 10 årene. Oslo vest er såkalt safe haven fremover....

stefse

Sitat fra: vinterdekk på lørdag 29. oktober 2022, klokken 13:17
Det gir ingen mening å skylde på EØS.

Vi får se. Det er tilført nye opplysninger og innkalt en rekke nye vitner i denne saken om Norges suverenitetsavståelse til ACER og EU var lovlig.
https://www.tu.no/artikler/mandag-starter-ny-rettsrunde-om-acer/523358
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

filtvet

Fikk tilslag på en god hytte med strøm og vann til 400´ 10 mil fra Oslo og togstasjon 5 km unna.

Har også en feriebolig på bøgda som har doblet seg i pris. Men uansett kostet den bare 590´

Det er nok begrenset nedside for slike objekter.

Slik tjener ihvertfall vi penger. Kjøper billige objekter og pusser opp.

Carboy

#280
Sitat fra: elektro på lørdag 29. oktober 2022, klokken 11:46
Det handler vel ikke om å like at valgene tas for dem. Like lite som noen liker å betale skatt.

Det handler om å tro på et felles beste. Og om at man med summen av all kompetansen som finnes i det offentlige har forutsetninger for å legge til rette for at mannen/kvinnen i gata selv skal ta gode valg. Ikke alltid det morsomste valget, ikke alltid det beste for hver enkelt, men det som fører oss i riktig retning.

Noen ganger, som i 1.9 TDI eksemplet, viser det seg at det er et blindspor. Heldigvis har vi fremdeles stor grad av valgfrihet, selv om det kanskje da koster litt ekstra. Mange av oss kjøpte aldri den stinkende Octaviaen. Andre ganger er utviklingen uunngåelig, og de som nå stritter mot elbil befinner seg mer i en «treski vs. glassfiber situasjon».

Vi har også ytringsfrihet


Forskjellen er at de rød-grønne gjør at de rike føler seg ekskludert og ikke som en del av samfunnet.
Det riktige bør være at alle, fattig som rik av nordmenn føler seg som en del av samfunnet. At røkke skal betale flere millioner daglig for å fålov å ha sin formue iNorge, bare fordi han har skapt arbeidsplasser og skatteinntekter, og satset alt flere ganger, jobbet hardere enn de fleste, nå skal betale alt tilbakeog måtte ta utbytte på bekostning av Aker og arbeidsplassene der.
I tillegg kom det «monsterskatt» som foreløpig er utsatt til 2024 på fly, båter, hytter og biler eid i selskap.

Da hadde jeg lett gjort det samme i Røkke sin situasjon.
Lett å lese, han får 3-4 doblet skatten sin som takk for alt han har skapt og føler seg trolig skvist ut og tildels ekskludert fra samfunnet.

I tillegg blir man hylekoret ned av «stikker av fra regningen» osv fra disse håpløse sosialistene som tror de kan verdiskapning. Det eneste de kan er å bruke (andres) penger feil (pent pyntet kaller de det omfordele).

I realiteten ødelegger de norsk økonomi betydelig, eller i beste fall svekker økonomien til folk flest.

Ja vi har stemmerett og ytringsfrihet, men utover det er det ingenting vi vanlige borgere (enten vi er rike eller fattige) kan gjøre annet enn å se på eller å flytte ut av landet.

Håper Høyre kommer raskt tilbake eller at de rødbrune (er de egentlig diarebrune? Pengene renner jo ut!) tar til fornuft.

Til slutt: hvis man skal omfordele og få ned forskjellene må man få de fattige oppover og ikke flå de rike nedover og skremme de ut av landet eller til å ikke ville skape like mye.
Problemet er at det er litt vanskeligere for de rødbrune, så da er det letteste å flå de rike - svært skadelig symbolpolitikk som ikke hjelper på annet enn å dyrke de onde følelsene til de mest misunnelige.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

arthur

Pussig at de rikeste i landet vårt har det så ille at de må flytte til utlandet, ikke minst med tanke på at den formuen de har opparbeidet seg i det store og hele er opptjent i Norge og med basis virksomhet i Norge?

For ordens skyld; Er IKKE tilhenger av skatt på formue!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hemi

Folk som skatter lite og jobber lite er alltid positive til at andre skal skatte mye.

skatter du over eller under 6-700 i året arthur?

hELgenen

Sitat fra: arthur på onsdag 02. november 2022, klokken 09:33
Pussig at de rikeste i landet vårt har det så ille at de må flytte til utlandet, ikke minst med tanke på at den formuen de har opparbeidet seg i det store og hele er opptjent i Norge og med basis virksomhet i Norge?

For ordens skyld; Er IKKE tilhenger av skatt på formue!

Det er EKSTREME forskjeller i hvordan formue defineres.
Har du noen millioner i banken så er formuesverdien 100%
Har du noen millioner syltet ned i eiendom er formuen MAKS 30% av markedsverdien - som regel
også MYE MINDRE enn det
Har du noen millioner i aksjer er også formuesverdien av dette MYE mindre enn markedsverdien

Er du vanlig lønnsmottaker uten interesse i eiendom eller aksjer og har pengene i banken
så regelrett slaktes du av den eventuelle formuen du har der.

De fleste vanlige mennesker har ikke syltet ned store verdier ut over egen bolig i aksjer og eiendom - men
det er det regjeringen oppmuntrer folk til å gjøre. Ikke bare er formuesverdien mindre - dersom man
tar opp gjeld på dette så vil man også få skrevet av gjeldsrentene på skatten.

Sånn sett mener jeg det er en ekstrem skattemessig urettferdighet overfor de som sitter med formuen i banken.
Nå har vi en regjering som for første gang i historien driver en politikk som forsøker å redusere rentepåvirkning.
Måten de gjør det på er å ta penger fra de som har spart i bank og IKKE skjermer sin formue - og gir dette til de som ikke har spart og kanskje har mye gjeld i tillegg - men som da reellt sett kanskje sitter på enorme formuer.

Dette kalles omfordeling. Jeg har en nabo nedsyltet i gjeld - men han har også en haug med dyre biler (Porsche Taycan +++)  og en 25 millioners kroners villa med svømmebasseng, flere hytter og driver eget firma fra boligen. Han betaler mindre i skatt enn meg som kun har en enkel enebolig og en liten sum formue i banken. Selger han alt han har og gjør opp gjelden  - så er verdiene hans mye,mye mer verdt enn mine, men han skal altså betale mindre i skatt enn meg.  Dette oppleves ikke rettferdig.  Jeg kunne lett svelge denne kamelen om det da ikke var for ennå en økt formueskatt som kun treffer meg - ikke han som har skjermet sin formue fra beskatning.

Slik jeg ser det så regelrett tvinger staten meg til å kjøpe et eller annet i eiendom eller aksjer dersom jeg skal redusere skatten min. Jeg har ingen interesse i å bli hytteeier,bolighai eller aksjespekulant - men skal jeg ikke slaktes av dagens skattekåte regjering så ser jeg ingen annen utvei.
Slik det er nå så kan jeg nesten ikke bygge mer formue uten å sylte ned i eiendom eller flytte til sveits.
Det er ikke synd på meg, men det føles så forbasket urettferdig at skattesystemet kan sy puter under eiere
av skjermede formuer. Internasjonale selskap er også noe regjeringen ikke klarer å få skattet på en fornuftig måte - både facebook og google skatter så lite at det er en vits. Vi har et skattesystem i dette landet som regelrett oppfordrer selskaper til å bli NUF'er og sile pengene ut av landet. Vi har et skattesystem i dette landet som oppfordrer folk til å skjerme formuen sin gjennom kjøp av eiendom de egentlig ikke trenger og således
bare dytte prisene på boliger videre opp og bli bolighaier eller hyttebaroner. Vi har en skattepolitikk i dette landet som støtter folk til å ta opp lån og kjøpe eiendom og bruke kapital på å bygge ned natur.  Dette regnskogfondet burde jo vært dyttet tilbake til Norge. Vi har jo økonomiske intensiver til å bygge ned - mens regnskogfondet er der for å hindre at noen gjør det samme i Amazonas. Det er jo splitte pine rene galskapen alt sammen.

filtvet

Hva med å bruke regnskogfond - (om det finnes i virkeligheten eller forsvinner i korrupsjon) til å verne norsk skog?

Det ser helt for jævlig ut de fleste steder. Minimalt er tatt vare på. I det minste kunne man hugget skogen mye mer varsomt. Men det er tydeligvis ikke "miljø".

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA