Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fra desember må man ha spesialteillatelse fra CCP for å kunne produsere elbil

Startet av Trekkoppbil, torsdag 26. oktober 2023, klokken 23:34

« forrige - neste »

Trekkoppbil

Det er litt interressant å se hvordan elbilindustrien styres politiske virkemidler og handelskriger.

Det minner meg som solcelleindustrien:
På starten av hundreåret var Europa langt framme innen solindustri. Tyske oppstartsselskaper gjorde smarte tingc, og blei store. Tyskland hadde støtteordninger. Det var i Europa vi hadde den moderne produksjonen. Så blei produksjonsapparatene flytta til Kina.
Kina har hatt tiltak for at produksjonen skal ligge der, og lykkes med å ta kontroll over bransjen. Resten av verden har politikk på å flytte kraftkrevende industri til Kina: Det kalles Parisavtalen, som i korte trekk går ut på at medlemmer av Parisavtalen outsourcer sin kraftkrevende industri til Kina som ikke er med i Parisavtalen, og som kan åpne nye kullkraftverk i et forrykende tempo.
Det var politikk å byggee solindustrien i Tyskland, og det var deretter pollitikk med kinesisk monopol.
Resultatet er at solpaneler ser ut som det gjorde for 20 år sida, og de er i liten grad innebygd i lokale bygningsmaterialer som takstein, tak- og fasadeplater, som burde være det naturlige.

Nå pågår handelskrigen om elbiler. Og det blir spennende å se hvor langt kommunispartiet går for å, ha kontroll over produksjonen. Kina har starta på bileksport med eksplosiv vekst.
Historien gjentar seg: De første Teslaene blei produsert av en afroamerikaner i Nordamerika. Det var vesentlige intensiver for å kjøpe bilene der. De dominrende modellene som Y og 3, som vi ser på veiene nå, kommer fra Kina. Kina sender subsidierte biler til Europa.
Nio taper 35000 USD på hver bil man selger.
Mye av bilindustrien i Kina, drives av kommunistpartiet som har midler til å strupe elbilproduksjonen i resten av verden.

Det meste av grafitten til framdriftsbatterier blir prosessert i Kina. Noen mener at 90% av grafitten til batteriene blir prossesert i Kina, og andre framstiller det som at nesten allt blir prosessert i Kina, og at Kina har monopol.

Fra desember må man ha tillatelse kommunistpartiet for å eksportere flere av typene med Grafitt fra Kina.

Enkelte framstiller det som at Kina har nærmest monopol på grafitt:
https://www.youtube.com/watch?v=9lVhtSseRJ0
Diskusjon om eksportrestriksjonene:
https://www.youtube.com/watch?v=KI_zCZOoCd0
Graphite the next Lithium?
https://www.youtube.com/watch?v=QjR1Nm34_3k
5 Stocks on the Radar Amid China's Graphite Export Ban: https://investornews.com/critical-minerals-rare-earths/5-stocks-on-the-radar-amid-chinas-graphite-export-ban/
Best Graphite Stocks: https://investmentu.com/graphite-stocks/

Electric cars in Norway

#1
SitatDet er litt interressant å se hvordan elbilindustrien styres politiske virkemidler og handelskriger.
Trekk.... :+1: Ja veldig, men her heier jeg på vesten....& ikke Kina.....  just saying

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA