Elbiler sliter mer på dekkene enn fossilbiler, eller?

Startet av arthur, mandag 24. april 2023, klokken 17:37

« forrige - neste »

TJV

Tror neppe VW har 200kg ekstra metall bak fordi de ikke produserer bakparten slik som Model Y. Har ikke noe fakta å vise til, men det er no min mening.
Tror heller mye av forklaringen er utstyr som ikke er på Model Y. Kan nevne elektrisk utfellbar hengerfeste, solgardin til panoramatak, seter med massasje, bedre støyisolering, større felg/dekk kanskje og andre ting.

Vår egen id.4 veier godt over 100kg ekstra i forhold til en ribbet id.4.


Noen som har noen kilder til hvor mye vektreduksjon det er med ny casting på Tesla?
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

Electric cars in Norway

#31
SitatMen at elbilene er så fryktelig mye tyngre er en begrenset sannhet. F.eks så klokker både 3-serie og TM3 inn på rundt 1800kg. X5 45e veier 2,5t omtrent det samme som iX
Turf :+1: ja det er nok de elbilene som bikker 3t fullasta det tenkes på. Batterikassa er for tung. Men det er jo noe på gang der også....

Se mitt #451 innlegg på Kina boikott tråden

https://elbilforum.no/index.php?topic=63583.0

turfsurf

Sitat fra: Radial på søndag 24. desember 2023, klokken 14:02Model Y feks, klokker inn på under 2t, der ID4 gjerne klokker inn minst 200kg over for samme utstyrsnivå.
En tilsvarende konkurrent i fossil verden blir vel Passat 4motion som ligger på rundt 1700kg... Så da kan man jo lure på hvorfor VAG legger på 500kg ekstra i en ID4, der Y nøyer seg med 300...er det aluminium castingen i Y som gjør nytta si tro?
Passat er en mye lavere bil. En bedre sammenligning er BMW X4 som klokker inn på ca 1900kg. Så 100-300kg tyngre. Eller 5-15%. Det er ikke veldig mye.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: TJV på søndag 24. desember 2023, klokken 15:16Noen som har noen kilder til hvor mye vektreduksjon det er med ny casting på Tesla?
Ser det påstås 10% noen steder, men det virker mest som spekulasjon. Men Tesla er og flinke til å redusere kabling, og lager alt-i-ett enheter som octovalve, som også sparer en del.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Egil S

@Electric cars in Norway

Tenkte bare si at jeg ble avvist av Skoda.
Kundebehandleren så mine dekk når jeg bestilte time og bekreftet at de var skjevslitte.

På verksted timen gjorde de ingenting, de sjekket ikke hjulvinkler eller korrigerte på noe.
jeg fikk beskjed at dekkene ikke var slitt nok, man måtte se corden i dekkene før de gjorde noe, visstnok retningslinjer fra fabrikk.
Man kunne kun få nye bakdekk innenfor 2 år hvis corden var synlig.
Hadde de fikset hjulvinklene mine kunne de spart seg et sett dekk og en justering senere.

Lite imponert, får vel ta en tur innom i løpet av sommeren da jeg regner med at corden blir synlig i juni/juli engang, hvis jeg har bilen så lenge, bilen er 2 år i desember neste år så jeg har hele sommersesongen på meg til å få de slitt ned.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Electric cars in Norway

#35
Sitat fra: Egil S på mandag 25. desember 2023, klokken 18:25@Electric cars in Norway


jeg fikk beskjed at dekkene ikke var slitt nok, man måtte se corden i dekkene før de gjorde noe, visstnok retningslinjer fra fabrikk.
Man kunne kun få nye bakdekk innenfor 2 år hvis corden var synlig.
Hadde de fikset hjulvinklene mine kunne de spart seg et sett dekk og en justering senere.


Egil :+1:
Trist å høre - men ikke gi deg. Dette er jo en kjent feil&garantisak. Få slitt de ned asap og innen fristen da.

Les om England her:

https://www.enyaqforums.co.uk/viewtopic.php?t=1211

Og her:

https://www.enyaqforums.co.uk/viewtopic.php?t=1667

Egil S

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 25. desember 2023, klokken 19:50
Sitat fra: Egil S på mandag 25. desember 2023, klokken 18:25@Electric cars in Norway


jeg fikk beskjed at dekkene ikke var slitt nok, man måtte se corden i dekkene før de gjorde noe, visstnok retningslinjer fra fabrikk.
Man kunne kun få nye bakdekk innenfor 2 år hvis corden var synlig.
Hadde de fikset hjulvinklene mine kunne de spart seg et sett dekk og en justering senere.


Egil :+1:
Trist å høre - men ikke gi deg. Dette er jo en kjent feil&garantisak. Få slitt de ned asap og innen fristen da.

Les om England her:

https://www.enyaqforums.co.uk/viewtopic.php?t=1211

Og her:

https://www.enyaqforums.co.uk/viewtopic.php?t=1667

De bekreftet at det var 2 år garanti ved skjevslittasje, når corden viste på innsiden tok de hjulstillingskontroll/justering på garanti og man fikk nye bakdekk.
Fremme får man ikke fordi de mente det kunne være yttre påkjenninger, hvis ikke en Skoda tåler normal bruk så lager de dårlige biler.

Jeg hadde en BMW 5-serie jeg kjørte over Jotunheimen en sen kveld for en 8-10år siden, farten var vel rundt 100km/t, så traff jeg en rettskjært asfaltkant, en sånn 3-4cm høy en når de har sagd ut en bit.
Smalt noe helt sinnsykt, klipte korden inni dekket og fikk en knyttneve stor kul i siden på dekket, felgen fikk en bitteliten bulk.
Stoppet å fikk kjøpt nye dekk, men hjulstillingen var det ikke noe galt med.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA