Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Statsbudsjettet 2023

Startet av Motorwatt, torsdag 06. oktober 2022, klokken 10:15

« forrige - neste »

Motorwatt

Dyrere elbiler - øker vektavgift
Regjeringen innfører en vektavgift på alle nye personbiler som blir solgt.

Det betyr at tyngre biler vil koste mer.

Resultatet er at staten får inn 2,2 milliarder kroner ekstra til statskassen. Mesteparten av økningen vil da kommer fra elbiler, som er mest solgt blant nye norske biler.

I forslaget er det et bunnfradrag på 500 kilo.

Samtidig senker regjeringen prisen på diesel, bensin og avgiftsfri diesel. CO2-avgiften økes med 21 prosent, men det de gjør på veibruksavgift, gjør at bensin og diesel fortsatt blir billigere enn i dag.

Regjeringen innfører også moms på elbiler på over 500.000 kroner.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

sbjarnas


SitatDen store overraskelsen i forslaget til Statsbudsjett er en helt ny vektavgift.

Det skal beregnes engangsavgift med 12,5 kroner per kg av bilens egenvekt over 500 kg for alle nye elbiler.

Bilbransjen regner for fullt på hvilken effekt denne avgiften har på bilprisene.

Også biler med andre drivlinjer en el, får avgiftsøkning

casall

Det utgjør jo en god del. For en bil på 2 tonn blir vel da avgiften 18.750,-

Gnilre

#3
20.450 kr for en ID4 GTX har jeg regnet meg frem til.
Og i tillegg blir det moms på pris over 500.000 kr. Har du skrevet kontrakt på en bil til 600.000 kr blir da regningen 645.450 kr dersom den blir levert etter 1.januar 2023.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

Skorpo

Sitat fra: casall på torsdag 06. oktober 2022, klokken 10:32
Det utgjør jo en god del. For en bil på 2 tonn blir vel da avgiften 18.750,-
Prisauken for ein totonnar blir kr 23 437 med moms (dersom bilen i 2022 kostar over 500'). Reknar med at vektavgifta inngår i avgiftsgrunnlaget?

hELgenen

Sitat fra: Gnilre på torsdag 06. oktober 2022, klokken 10:34
20.450 kr for en ID4 GTX har jeg regnet meg frem til.

Pluss moms...Regner jo med at det er moms på avgiftene...

Det blir da 25000 + 25% mva på alt over 500.000

Da snakker vi en prisoppgang på minst 50.000 på ID.4 som følge av avgifter

elektrolux

Dette var bra. Vektavgiften er genial og vil sammen med taket på mva friheten føre til at folk velger mer miljøvennlige kjøretøy.

Resten av budsjettet ser også oppmuntrende ut.

Ser ikke ut som det innføres mva på batterier til elbiler, så det kan være lurt for mitt vedkommende å importere Monotraceren min uten batteri og heller ettermontere det når batteriet omsider blir klart.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Vidar_S

Sitat fra: elektrolux på torsdag 06. oktober 2022, klokken 10:45
Resten av budsjettet ser også oppmuntrende ut.

Ser ikke ut som det innføres mva på batterier til elbiler, så det kan være lurt for mitt vedkommende å importere Monotraceren min uten batteri og heller ettermontere det når batteriet omsider blir klart.

Om dette er tilfelle vil det vel også lønne seg for mange bilimportører å selge bil og batteri separat slik at betydelig flere biler havner under mva-grensen på 500000? :)

hELgenen

Sitat fra: elektrolux på torsdag 06. oktober 2022, klokken 10:45
Dette var bra. Vektavgiften er genial og vil sammen med taket på mva friheten føre til at folk velger mer miljøvennlige kjøretøy.

Vel - nå er det en del forskning som viser at for biler under 3.5 tonn er f.eks veislitasje og svevestøv marginalt.
Familier ønsker vel å kjøre familiebiler - og nå blir det fort 50.000 dyrere for disse å skaffe seg en slik ny.
Og siden bruktprisene er av en annen verden også om dagen - vel så er det vel anta det blir en bråstopp i salget for familiebiler. Hvorfor man har samme vekt avgift på fossil og batteribiler er jo en annen sak man kunne diskutere. Elbiler er naturligvis tyngre enn fossiler...

Nei - trist budsjett for den som er glad i elbiler...

Og ellers er det nye avgifter og skatter ser jeg. Har fort regnet ut at skatten min øker med 50.000 NOK også
Og jeg er bare en vanlig lønnsmottaker - dog greit betalt. Men nå ser jeg jo at det å jobbe litt ekstra fremover ikke er aktuelt da marginalskatten blir så hinsides......

ryback

Jeg synes nå at det bunnfradraget på 500 kilo var veldig lavt. Finnes det elbiler (klasse B) som veier mindre enn 500kg? Jeg tror det ville vært mer effektivt å ha et høyere tak og en høyere avgift, kanskje til og med progressiv avgift.

elektrolux

Sitat fra: Vidar_S på torsdag 06. oktober 2022, klokken 10:52
Sitat fra: elektrolux på torsdag 06. oktober 2022, klokken 10:45
Resten av budsjettet ser også oppmuntrende ut.

Ser ikke ut som det innføres mva på batterier til elbiler, så det kan være lurt for mitt vedkommende å importere Monotraceren min uten batteri og heller ettermontere det når batteriet omsider blir klart.

Om dette er tilfelle vil det vel også lønne seg for mange bilimportører å selge bil og batteri separat slik at betydelig flere biler havner under mva-grensen på 500000? :)

Kan være et smutthull, men det kan også tenkes at kjøpet ses som en enhet og skal skattes deretter. I mitt tilfelle snakker vi om et brukt kjøretøy der et dårlig batteri skulle byttes ut før salg, mens det nå kan være lurt å kjøpe med det dårlige batteriet og se det ann. Kanskje funker det godt nok, og må det likevel byttes er det heldigvis mva fritt. :D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

trondhla

Mer avgiftsskjerpelser:
Andre skjerpelser for elbilene er at de får tilsvarende omregistreringsavgift som øvrige personbiler, og de som har elbil som firmabil får ikke lenger fradraget på 20 prosent i skattegrunnlaget.

Daniel_0007

Tipper vi kommer nok til å se en del avbestillinger nå og folk kommer nok til å heller beholde diesel purka noen år til. Ser ut som avgifts vinneren blir de merkene som prioterer effektive elbiler med lav vekt.
Model 3 sr f.eks
Verst går det nok utover de tanksene fra kina, voyah, tang, hongqi, es8
Model 3 2019 LR Rwd

goggo

Sitat fra: ryback på torsdag 06. oktober 2022, klokken 10:54
Jeg synes nå at det bunnfradraget på 500 kilo var veldig lavt. Finnes det elbiler (klasse B) som veier mindre enn 500kg? Jeg tror det ville vært mer effektivt å ha et høyere tak og en høyere avgift, kanskje til og med progressiv avgift.

Her er jeg helt enig.
Dette ville oppmuntret produsenter og importører til å tilby mindre elbiler som både er bedre for miljøet og er gode nok (har nok rekkevidde) for veldig mange brukere.

Bunnfradrag på 1500 kg og en høyere vektavgift hadde vært bedre for elbiler, og fortsatt 500 kg på fossiler og hybrider.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Syklist

Helt enig. Overdimensjonerte pick-up'er og SUV'er er trafikkfarlige og ikke noe vi trenger.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA