Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Garanti og reklamasjoner - Tesla Model Y

Startet av markusthorsen, onsdag 31. august 2022, klokken 16:39

« forrige - neste »

petersv

Det er det garantert. I praksis vil forsøkes resatt/resettes når bilen går i dvale på 12V.

jlan

Sitat fra: petersv på tirsdag 03. januar 2023, klokken 10:27
Det er det garantert. I praksis vil forsøkes resatt/resettes når bilen går i dvale på 12V.
12V reset skal også fungere, kan være et alternativ hvis man sliter med å få bilen til å "sove". Men det er litt styr, må gjøres nøyaktig ihht prosedyre.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Kim-

Nok en feil. Ladeluken åpner seg ikke når man trykker på utsiden. Lagt med feil i noen uker nå. Da på 1 måned blir det 3. sak. Tok en titt i servicemodus og ser at det ligger haugevis med feil om at det er luft i varmepumpesystemet. Så da blir det nok sikkert enda et servicebesøk. Listen ser foreløpig sånn ut.

1. Ny varmepumpe. Varmen forsvant.
2. Løs bolt på vindusviskeren som gjorde at viskeren ble kastet utenfor ruten.
3. Ladeluken åpner seg ikke ved å trykke på luken. Må bruke app eller trykke på skjermen.
(4. Luft i varmepumpe systemet)
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Stig-Arne

Sitat fra: Kim- på fredag 06. januar 2023, klokken 10:14
Nok en feil. Ladeluken åpner seg ikke når man trykker på utsiden. Lagt med feil i noen uker nå. Da på 1 måned blir det 3. sak. Tok en titt i servicemodus og ser at det ligger haugevis med feil om at det er luft i varmepumpesystemet. Så da blir det nok sikkert enda et servicebesøk. Listen ser foreløpig sånn ut.

1. Ny varmepumpe. Varmen forsvant.
2. Løs bolt på vindusviskeren som gjorde at viskeren ble kastet utenfor ruten.
3. Ladeluken åpner seg ikke ved å trykke på luken. Må bruke app eller trykke på skjermen.
(4. Luft i varmepumpe systemet)

Feil nr 3 hadde jeg på vår Model 3 SR+ 2021 modell når den var ny.  Men i år er problemet borte.

feil nr 4? Luft? Er det susingen i rørene du hører?

Kim-

Det er bilen som rapporterer om feil i service mode. Den klager på redusert flow, og forskjell i flow (væskehastighet) som sirkulerer to forskjellige steder. I tillegg ligger den med feil «VCFRONT_a504_AirInRefrigerentDetected». Har ikke merket noe til disse, kun at den ligger med disse feilene og derfor satt jeg det i parantes
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Andreas84

Innen jeg hadde kjørt 100 mil sluttet varmepumpen å fungere. Det ble reklamasjon og Tesla fikset ny. Så kjører jeg 100 mil til. Nå drypper det fra glasstaket og bakre vinduer åpner seg plutselig 10-15cm.  Bilen sto parkert natten over og vinduene åpnet seg kl 09.00.  :-1:

Klykken

Spark av snø før du setter deg inn, kjør AC en gang i blant. Og kjør forvarming. Sørg også for å få tak i allværsmatter med kant hvis du ikke har det. Stoffmattene egner seg ikke i norske forhold.

Vinduene kan være at du har kommet borti ventileringsknappen i app, eller at det er snø/is som blokkerer og gjør at de går ned. Kan selvsagt også være en feil med bilen
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

førategangtesla

#37
Hadde min MYP inne hos tesla Kristiansand for diverse justering av paneler, de justerte frunk, bagasjerom (som forsåvidt ble bra) og så skulle de justere dørene da bakskjermene stikker bittelitt utenfor samt de er litt lavere i linjen under kamera/dør. I desember når de byttet varmepumpe så fikk jeg beskjed om at dørene skulle justeres da de var utenfor spesifikasjonene, nå i dag fikk jeg beskjed om at dørene var innenfor spesifikasjon. Jeg gav beskjed om at det er riper på toppen bak hvor gummipakningen på dør treffer karmen, her har de polert og også griset med polishrester på gummipakning, pakning under bakvindu og teppe, det ser ikke ut. Jeg spurte om man skal forvente at det riper når man bruker bakdørene og jeg fikk tilbakemelding fra tesla at det var normalt og noe man kunne forvente. Han anbefalte meg å legge på ppf der. Bilen er 2 måneder gammel og skal jeg polere bort disse ripene hver 2 måned så er jeg gjennom til stålet på 12-24 måneder, jeg spurte hva de dekker hvis dette skulle begynne å ruste, men det måtte taes når/hvis den tid kommer. Bilen min var visst innenfor spesifikasjon. Jeg er rett og slett sur, har allerede spurt i appen om hva jeg kan bruke for å fjerne poleringsresten og at jeg går utifra at tesla bytter disse pakningene osv hvis jeg ikke får det bort, jeg spurte om hva jeg kan bruke for å prøve å rense dette, fordi jeg er redd de pusher alt ansvar over på meg hvis jeg bruker "feil" middel.

Edit. Kan legge til at jeg vasker inni dørkarmene 1-2 ganger i uken, samt at jeg vasker gummipakning og kontaktflate med babywipes nettopp for å unngå dette. Jeg har jo lest litt om tesla sin praksis før jeg kjøpte bilen, selv om dette skulle være unødvendig. Jeg har holdt bilen bra og dette er ikke normalt og jeg kommer ikke til å gi meg. Er tesla Stavanger flinke folk? Kanskje verd en kjøretur dit etter at jeg har fått nøstet opp i dette, for dette finner jeg meg ikke i.

Hva kan jeg gjøre her, kan det være lurt å ta kontakt med forbrukerrådet eller noe slikt?

k1

Sitat fra: førategangtesla på torsdag 02. februar 2023, klokken 17:45
Hadde min MYP inne hos tesla Kristiansand for diverse justering av paneler, de justerte frunk, bagasjerom (som forsåvidt ble bra) og så skulle de justere dørene da bakskjermene stikker bittelitt utenfor samt de er litt lavere i linjen under kamera/dør. I desember når de byttet varmepumpe så fikk jeg beskjed om at dørene skulle justeres da de var utenfor spesifikasjonene, nå i dag fikk jeg beskjed om at dørene var innenfor spesifikasjon. Jeg gav beskjed om at det er riper på toppen bak hvor gummipakningen på dør treffer karmen, her har de polert og også griset med polishrester på gummipakning, pakning under bakvindu og teppe, det ser ikke ut. Jeg spurte om man skal forvente at det riper når man bruker bakdørene og jeg fikk tilbakemelding fra tesla at det var normalt og noe man kunne forvente. Han anbefalte meg å legge på ppf der. Bilen er 2 måneder gammel og skal jeg polere bort disse ripene hver 2 måned så er jeg gjennom til stålet på 12-24 måneder, jeg spurte hva de dekker hvis dette skulle begynne å ruste, men det måtte taes når/hvis den tid kommer. Bilen min var visst innenfor spesifikasjon. Jeg er rett og slett sur, har allerede spurt i appen om hva jeg kan bruke for å fjerne poleringsresten og at jeg går utifra at tesla bytter disse pakningene osv hvis jeg ikke får det bort, jeg spurte om hva jeg kan bruke for å prøve å rense dette, fordi jeg er redd de pusher alt ansvar over på meg hvis jeg bruker "feil" middel.

Edit. Kan legge til at jeg vasker inni dørkarmene 1-2 ganger i uken, samt at jeg vasker gummipakning og kontaktflate med babywipes nettopp for å unngå dette. Jeg har jo lest litt om tesla sin praksis før jeg kjøpte bilen, selv om dette skulle være unødvendig. Jeg har holdt bilen bra og dette er ikke normalt og jeg kommer ikke til å gi meg. Er tesla Stavanger flinke folk? Kanskje verd en kjøretur dit etter at jeg har fått nøstet opp i dette, for dette finner jeg meg ikke i.

Hva kan jeg gjøre her, kan det være lurt å ta kontakt med forbrukerrådet eller noe slikt?

Det er kjedelig når man kommer til slik "uenighet".
Først av alt - pust med magen. Forhold deg på en høflig, men direkte måte - det kommer man som regel lenger med (sier ikke at du ikke har gjort det altså).
Personlig ville jeg tatt en ny tur til SC, og sagt at "jeg er ikke fornøyd med arbeidet som ble gjort, og jeg skulle gjerne ha snakket med verkstedmesteren", altså lederen på verkstedet. Vist ham arbeidet, og spurt om han synes det ser bra ut, noe du ikke syns. Regner med han er enig med deg dersom det er såpass innlysende som du skriver. Hør hva han mener er løsningen her, og hva du forventer.
Da pleier det å løse seg fremfor å måtte gå den lange veien via forbrukerrådet osv - det er mye pes.

Ang der det slites, så har du jo 5 års reklamasjon på bilen din, så blir det dårligere osv, så kan du jo ta det opp med dem igjen. Det ligger jo nå i loggen at du varslet om det allerede nå. Så ta dem på ordet, blir det ille/rust osv så tar du det opp igjen med dem da.

Handyman

Sitat fra: førategangtesla på torsdag 02. februar 2023, klokken 17:45
Hadde min MYP inne hos tesla Kristiansand for diverse justering av paneler, de justerte frunk, bagasjerom (som forsåvidt ble bra) og så skulle de justere dørene da bakskjermene stikker bittelitt utenfor samt de er litt lavere i linjen under kamera/dør. I desember når de byttet varmepumpe så fikk jeg beskjed om at dørene skulle justeres da de var utenfor spesifikasjonene, nå i dag fikk jeg beskjed om at dørene var innenfor spesifikasjon. Jeg gav beskjed om at det er riper på toppen bak hvor gummipakningen på dør treffer karmen, her har de polert og også griset med polishrester på gummipakning, pakning under bakvindu og teppe, det ser ikke ut. Jeg spurte om man skal forvente at det riper når man bruker bakdørene og jeg fikk tilbakemelding fra tesla at det var normalt og noe man kunne forvente. Han anbefalte meg å legge på ppf der. Bilen er 2 måneder gammel og skal jeg polere bort disse ripene hver 2 måned så er jeg gjennom til stålet på 12-24 måneder, jeg spurte hva de dekker hvis dette skulle begynne å ruste, men det måtte taes når/hvis den tid kommer. Bilen min var visst innenfor spesifikasjon. Jeg er rett og slett sur, har allerede spurt i appen om hva jeg kan bruke for å fjerne poleringsresten og at jeg går utifra at tesla bytter disse pakningene osv hvis jeg ikke får det bort, jeg spurte om hva jeg kan bruke for å prøve å rense dette, fordi jeg er redd de pusher alt ansvar over på meg hvis jeg bruker "feil" middel.

Edit. Kan legge til at jeg vasker inni dørkarmene 1-2 ganger i uken, samt at jeg vasker gummipakning og kontaktflate med babywipes nettopp for å unngå dette. Jeg har jo lest litt om tesla sin praksis før jeg kjøpte bilen, selv om dette skulle være unødvendig. Jeg har holdt bilen bra og dette er ikke normalt og jeg kommer ikke til å gi meg. Er tesla Stavanger flinke folk? Kanskje verd en kjøretur dit etter at jeg har fått nøstet opp i dette, for dette finner jeg meg ikke i.

Hva kan jeg gjøre her, kan det være lurt å ta kontakt med forbrukerrådet eller noe slikt?
På min TM3 la Tesla Kristiansand på PPF på dette stedet da jeg viste dem ripene. Det var gratis og holdt seg 100% til jeg solgte bilen. På Yen har jeg midlertidig selv lagt på gjennomsiktig pakketape. Nevnte det for den da jeg var innom og de sa at de sikkert kunne legge på PPF for meg ved en senere anledning. 3ern var det en del issues med og jeg har bare positive erfaringer med Tesla Kristiansand.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

førategangtesla

#40
Jeg var litt opprørt, men jeg var høflig men direkte, jeg hadde tross alt min datter med meg og jeg vet at jeg kommer ingen vei med å krangle. Men da jeg spurte om hva som skjer om 1 år eller 2, hvis det skulle vise seg at dette blir noe rust eller lignende, da fikk jeg forsåvidt til svar at det måtte man ta når den tid kommer. Fikk beskjed om at dørene var innenfor spec og at man kunne måtte forvente slitasje og riper her, samt at det kunne være at jeg har lukket igjen dørene med skitt på gummipakningene. Man kunne måtte forvente at det slites gjennom lakk.

All poleringsresten så jeg først da jeg kom meg ut til bilen og jeg tok bilder og spurte i appen hva jeg kan fjerne dette med og om de tar ansvar hvis jeg ikke får fjernet det. Det var verksmester som ringte meg tidligere på dagen tror jeg og han sa at han skulle vise meg rundt bilen da jeg kom og ta en prat. Da jeg ankom fikk jeg beskjed av en kundebehandler at han skulle hente han karen men da hadde han ikke tid, men jeg kunne spørre kundebehandler om det jeg måtte lure på da han var rank over de andre der, men kom liksom ingen vei og fikk liksom inntrykk av at dette var min egen feil på en indirekte måte. Det skal jo ikke være sånn etter 2 måneder. Så ja, jeg er jo ganske opprørt over dette.

Jeg får se hva de svarer i morgen på dette med poleringsrestene, de har også kjørt poleringsputen opp i den myke delen av pakningen slik at det har blitt litt rart der.

Jeg har tidligere kun hatt kjempebra opplevelse med service her, men i dag så må jeg innrømme at jeg begynner å bli redd for at jeg har gjort noe dumt ved å kjøpe sprell ny tesla, jeg har ikke lyst til at alt skal motarbeides hele veien. Det er jo egentlig synd fordi jeg simpelthen elsker min MYP, bilen er herlig.

Men jeg får prøve å ikke ta sorgene på forskudd, jeg får se hva de svarer forhåpentligvis i løpet av morgendagen.

Kan legge til at det med å ta kontakt med forbrukerrådet var egentlig for å få hjelp til hvordan jeg skal forholde meg til dette samt hva slags rettigheter jeg har. Men jeg får prøve å se hva de sier først.

Takk for svar, jeg får prøve å roe meg ned litt og se noe gøy på tv  :)

Klykken

Ikke lest alt, men riper på C-stolpen der gummipakning på dør møter lakkert karosseri er i alle fall Tesla Steinkjer kjent med. De lakkerte min bil (2021 Y) da lakken var delvis borte og man kunne skimte grunning/barmetall etter kort tids bruk av bilen. De sendte også med folie og ba meg montere dette to til tre uker senere da lakken skulle vært herdet og avgasset. De sa i forbifarten da at nyutleveringer av Y ville ha folie der som standard fra fabrikk, (montert i samme tak som utvendig fole på bakdører) men forstår det slik at dette da ikke er tilfelle likevel.

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

førategangtesla

Vil legge til at tesla ordner opp i saken min  :+1: ringte meg i dag og sa at slik skal de ikke levere bilene fra seg. Så de har bestilt nye lister osv. Så da ordnet det seg  :) supert  :+1:

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

erikaak

Jeg opplever ulyd ved (høy) musikkspilling fra subwoofer i bagasjerommet (høyre hjulbue). Var inne hos tesla for preventivt bytte av varmepumpe, hvor de også skulle reparerte dette. Fakturaen sa i hvert fall: "attached loose panel right side trunk". Hentet bilen igjen utenfor åpningstid, og alt var i orden bortsett fra dette.
Er nok en easy fix da raslingen forsvinner så raskt jeg fysisk legger litt trykk på hjulbuen (i bagasjerommet), så dumt det faktisk ikke ble i orden..
Uansett, noen som har vært borti dette? Og er det enkelt å se på selv? Vil jo nødigst begynne å dra av paneler, men om det er veldig enkelt kunne jeg spart meg en tur i arbeidstiden for å få det ordnet.
Kanskje er dette mobile service mat?
TM3LR (rød) aug 19, 38'km - Solgt mars 22.
TMYLR (hvit/svart/20") bestilt 12/3-22, utlevert 20/12-22.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA