Garanti og reklamasjoner - Tesla Model Y

Startet av markusthorsen, ons 31. aug 2022, kl. 16:39

« forrige - neste »

Ampéreson

Fikk fikset problemet med sensor på frunken. Snakket med mekanier som kom med mobile service, han sa at de har skiftet over 1000 stk i norge siden Juniper ble lansert. Han sa at det var vanningress som skapte problemet og at det nå er løst med å skifte til ny mekanisme. Han sa at det var hovedsakelig slike reperasjoner han gjorde om dagen, og at alle vil måtte skiftes før eller siden.
2025 Model Y Performance, Marine blue
2021 Model Y LR Blå, Solgt
2014 P85+ Grønn, Solgt

turfsurf

Fort gjort å bytte heldigvis, og med mobile service kan det jo gjøres i arbeidstiden uten å heftes.
Model Y LR 2025 | i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022

Silkefot

Hadde garantiutløpstest hos NAF i dag (98765 km) der de fant det vanlige:
  • Slitne bakre opphengskuler og derav bakhjul som var slitt på innsiden
  • Rust nederst på innsiden av dørene der de går mot pakning
  • Rust på innsiden av bakluka helt ytterst mot øvre delen av kanten
  • Rust på vindusvisker
Og noen mer uvanlige
  • Slakk i øvre opphengskule forran
  • Skjevslitasje dekk foran
Bosted Fetsund
Eier:
Model 3 2025 modell
Model Y 2022 modell
El-velo
Har eid:
Leaf 2011 modell I 13 år
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Silkefot på tir 11. aug 2026, kl. 22:24Hadde garantiutløpstest hos NAF i dag (98765 km) der de fant det vanlige:
  • Slitne bakre opphengskuler og derav bakhjul som var slitt på innsiden
  • Rust nederst på innsiden av dørene der de går mot pakning
  • Rust på innsiden av bakluka helt ytterst mot øvre delen av kanten
  • Rust på vindusvisker
Og noen mer uvanlige
  • Slakk i øvre opphengskule forran
  • Skjevslitasje dekk foran

Bra at du tok test før 100.000 km. Viktig at du ikke kjører over 100.000 før Tesla har fått fikset. Tesla er strenge på sånt.
Tesla Model Y                         2021-

Handyman

Holder det ikke at testen er utørt før 100 000?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RJK

Sitat fra: Handyman på ons 12. aug 2026, kl. 14:50Holder det ikke at testen er utørt før 100 000?
Må jo melde inn til Tesla før man bryter grensen. Så får det bli dems problem om de ikke rekker å ta den inn og fikse før etterpå.

Nytter ikke komme i ettertid og vise til at testen er tatt, om de ikke får melding i forkant, og derved har mulighet til å få tatt den inn før grensen brytes!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Handyman

God presisering. Jeg forutsatte at det ble meldt til Tesla straks.
Poenget mitt var at ikke reparasjonen må være utført før fristen. I så fall kunne jo Tesla enkelt trenert sakene og avvist dem.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RJK

Skjønte det, valgte dog å presisere for andre brukere som ikke tok den direkte!  8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Det jeg har lest ved noen tilfeller er at NAF og Tesla ofte er uenige om opphengskuler er for utslitt eller ikke. Tesla har flere ganger nektet å fikse ting som NAF har påpekt. Så derfor vil det ikke forundre meg om Tesla ikke gir noe verdi til en NAF test gjort rett før utløp dersom en ikke får time før etter en har rundet 100.000. Mulig det går helt fint, men jeg ville ikke tatt sjansen. Har og erfaring selv med at Tesla, etter garsntiutløp, ikke ville fikse noe på garantien selv om det var åpenbart at feilen hadde oppstått i garantitiden.

Så, bare for sikkerhetsskyld ville jeg latt være å kjøre over 100.000km inntil bilen hadde vært på Tesla-verksted.

Som Tesla sier " Vi forholder oss ikke til 3. Part" eller noe sånt.

https://www.motor.no/aktuelt/moller-stiller-seg-undrende-til-naf-test/260625
Tesla Model Y                         2021-

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA