Garanti og reklamasjoner - Tesla Model Y

Startet av markusthorsen, onsdag 31. august 2022, klokken 16:39

« forrige - neste »

Klykken

Sitat fra: vinterdekk på torsdag 04. mai 2023, klokken 22:53Mulig dette er feil sted å spørre, men prøver likevel.

Jeg ser at en lokal ikke-Tesla forhandler «brenner inne» med en brukt-importert Model Y fra 22. Er det noen utfordringer med garanti dersom man kjøper en slik, kontra en Model Y som er førstegangsregistrert i Norge?
Importert fra hvor? Hvis USA så har du annen ladeport. Kan også være issues med nettilkobling, GPS og annet.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

vinterdekk

Sitat fra: Klykken på fredag 05. mai 2023, klokken 08:52
Sitat fra: vinterdekk på torsdag 04. mai 2023, klokken 22:53Mulig dette er feil sted å spørre, men prøver likevel.

Jeg ser at en lokal ikke-Tesla forhandler «brenner inne» med en brukt-importert Model Y fra 22. Er det noen utfordringer med garanti dersom man kjøper en slik, kontra en Model Y som er førstegangsregistrert i Norge?
Importert fra hvor? Hvis USA så har du annen ladeport. Kan også være issues med nettilkobling, GPS og annet.
Jeg antar det er en tysk bil. Tror det ville vært dårlig butikk å importere Model Y fra USA med annen ladeport for videresalg, siden Model Y ikke er så spesiell at folk ville godtatt noe slikt.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

RJK

Sitat fra: vinterdekk på fredag 05. mai 2023, klokken 12:23
Sitat fra: Klykken på fredag 05. mai 2023, klokken 08:52

Jeg antar det er en tysk bil. Tror det ville vært dårlig butikk å importere Model Y fra USA med annen ladeport for videresalg, siden Model Y ikke er så spesiell at folk ville godtatt noe slikt.
Var en bruktbilhandler som importerte en TM3 til Norge fra USA, før den kom til Europa. Den kan ikke hurtig/lynlades, med mindre porten er bygd om eller man får tak i et CCS/NACS-adapter som gir hurtiglading via CCS, dog vistnok ikke hos Tesla SuC (må verifiseres, da åpning av laderne kan gjøre at den godkjennes som ikke-Tesla).

Den var visstnok mørkeblå i farge.

https://dinside.dagbladet.no/motor/anette-greide-ikke-vente-lenger-pa-folke-teslaen/70446624

Her er en som muligens var den første med TMY, også importert "fra andre siden av dammen":

https://www.fvn.no/aktuelt/bil/i/pA8v5o/er-han-foerst-i-europa-med-model-y

Så absolutt greit å finne ut hva det er du i tilfelle er i ferd med å kjøpe.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

Ja, er nok lurt å være nøye ved import-bil.  :)

Handyman

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

vinterdekk

Sitat fra: Handyman på fredag 05. mai 2023, klokken 20:13Her er en del info om å eie Tesla i ulike markeder:
https://www.tesla.com/sites/default/files/pdfs/quick-guide-for-ownership-experience-grey-market-grey-vehicles_no_NO.pdf

Perfekt. Om bilen er førstegangregistrert i det Europeiske kjernemarkedet (landene i EU/EØS hvor de har salg og service) så er det nok følgende setning man bør legge merke til: «Tesla vil tilby garantireparasjoner i samsvar med vilkårene i den begrensede nybilgarantien som ble gitt ved det opprinnelige salget eller leasingen av kjøretøyet.»

Her er de generelle garantiene i EU/EØS. https://www.tesla.com/en_EU/support/vehicle-warranty

Muffinman

Pyton hjemtur med ny Y i mars, og tradisjonen tro etter å ha hentet ny Tesla måtte vi også denne gangen bestille service etter hjemkomst. Styringen var skikkelig ekkel (ikke den hakkete varianten) og bilen lot seg knapt kjøre i rett linje. I tillegg var det ingen selvoppretting å spore.  Måtte klipe seg fast med begge hender for å kjøre noenlunde normalt. Etter en del frem og tilbake med "det vil bli rettet i software" har den nå vært inne til sjekk, og det viser seg at tannstangen skal byttes. Det er en ganske vanlig feil på nybilene, men de gjør ikke noe med det uten at kunden klager. Denne bilen var i tillegg satt til "comfort" på styringen før utlevering, så noe må de nok ha visst. Bilene må inn to ganger for dette; først til sjekk og deretter til utbedring siden de ikke bestiller deler før de har bekreftet problemet.

turfsurf

Sitat fra: Muffinman på søndag 07. mai 2023, klokken 08:03Etter en del frem og tilbake med "det vil bli rettet i software" har den nå vært inne til sjekk, og det viser seg at tannstangen skal byttes. Det er en ganske vanlig feil på nybilene, men de gjør ikke noe med det uten at kunden klager. Denne bilen var i tillegg satt til "comfort" på styringen før utlevering, så noe må de nok ha visst.
Virker helt sprøtt om de slipper ut biler med sånne feil. Det er jo direkte trafikkfarlig og burde vært en recall. Men første gang jeg har hørt om det. Er det tysk eller kinesisk produsert?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Muffinman

Tysk. De var nøye med å presisere at bilen ikke er farlig å kjøre, men jeg tenker at uoppmerksomhet eller kanskje utmattelse i tillegg kan det muligens være dråpen som bikker ting over til å skape situasjoner.

Kakemoms

Ny MYLR idag. Servicebil kommer 4.Juli. Problemet er ladeport som ikke låser seg til 3-fas ladekabel. Heldigvis virker 1-fas adapteret, så det drypper litt strøm inn over natten.

Hadde også en liten lakkfeil på høyre framdør. Den var vanskelig å se (størrelse knappenålshode), men man kan kjenne den med fingern. Tesla i Trondheim mente det var for lite til at det var noe å klage på så jeg lot det gå.
Tesla MYLR, Midnight Cherry Red, 19", 2023 (Bestilt 23 Mars, Levering: J̶u̶l̶y̶-̶S̶e̶p̶t̶e̶m̶b̶e̶r̶,̶ ̶4̶ ̶J̶u̶l̶y̶-̶1̶3̶ ̶A̶u̶g̶u̶s̶t̶, ̶ ̶2̶2̶-̶3̶0̶ ̶J̶u̶n̶i̶,̶ ̶A̶u̶g̶u̶s̶t̶-̶S̶e̶p̶t̶e̶m̶b̶e̶r̶, 3̶-̶1̶8 ̶J̶u̶l̶y̶,
 Levert 29 Juni!)
KIA e-Niro 2020
VW E-Golf 2015

førategangtesla

Når jeg kom hjem i dag og hadde parkert i garasjen, åpnet døra og reise meg for å gå ut så åpnet lademenyen seg og ladeport åpnet for seg selv :laugh: her tidligere i uken så åpnet ikke ladeporten seg når jeg trykket på ladepluggen, mulig en sammenheng. Aldri vært slik før.

Jeg googlet og ser at noen har samme symptomer og noen har mistet en magnet på porten, så jeg får sjekke når jeg kommer hjem. Dette kom etter oppdateringen 2023.20.9 tror jeg, så mulig software relatert eventuelt.

Jeg får legge det inn i appen  :laugh:

Muffinman

Dørpakningen henger og slenger under førerdøra. Ser ut som den er selvklebende, og at det er eneste som holder den på plass. Antar at det ville blitt mer komplistert å produsere om en skulle laget en fals bidro til å holde pakningen på plass...

Klykken

Reklamerte på skjevslitasje på dekkene etter første hele sesong (etter sommeren 2022), og fikk tatt firehjulskontroll på "goodwill" hos Tesla. Fikk riktignok ikke se verdiene og nye dekk var ikke aktuelt.
Nå før ferieturen i sommer ble det såpass til ulyd i bilen, med sporing og ustabiliteter, at jeg tok en ny sjekk av dekkene hos Vianor som sa at dekkene var nesten ned på korden helt på innsiden og slitt som en trakt, men ellers jevnt slitt. Endte med ei regning på 16800kr for fire nye dekk (Nokian Hakka Black 3 SUV) og hjulstillingskontroll. Verdiene var innafor, så ingen justering måtte til, men hadde ingen resultater fra Tesla sin kontroll så valgte å "ikke stole på at det var greit". Hadde heller ingen mulighet til å sjekke alternativer av dekk da vi skulle dra på bilferie tre dager senere.

Nokian-dekkene er imidlertid vesentlig stillere enn Michelin-dekkene som bilen leveres med originalt. Er 20" induction-felger.

Uansett, dekkene på vår 2021 Y LR varte ca 25-30.000km, eller knapt to sesonger (fra september 2021 til juli 2023). Antar hjulstillingen har vært litt "off" siden bilen var ny, og at den nå forhåpentligvis er OK og varer vesentlig lenger. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Radial

Sikkert greit å følge litt med på bilene med full casting fremover.
Det hevdes i artikkelen at Berlin hadde 60% feilratio på en del casting i fjor.

https://www.autoevolution.com/news/new-images-and-video-confirm-austin-made-tesla-model-y-has-cracked-front-casting-220165.html
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

IngridPingrid

Hei!
Er det noen som har opplevd at vindusvisker har tatt borti panser når dette har vært åpent?
Ny modell Y juni 2023.
Tesla sier dette ikke skal kunne skje per telefon på teknisk support, men det er tydeligvis det som har skjedd hos oss, siden det også er merke på vindusvisker, se bilde. Det ble ganske dypt spor med metallspon som stakk opp. Vi oppdaget det rett etter bilen hadde vært inne på service pga feil på kamera på samme side, men Tesla sier det ikke har skjedd på verksted.

Vi aner ikke når det kan ha skjedd ellers, minst 3 uker siden vi hadde hatt frunk åpen da vi oppdaget det. Antar ev. viskere må ha stått i auto samtidig som vi pakka i frunk i sommer, og må ha sveipet en gang vi var vekke fra bil (de har bekreftet at viskere kan gå når panser er åpent, det burde etter min mening ikke være mulig om den kan ta borti. Det er vel noe de kan programmere).

Tesla vil ikke dekke skaden, men svarer ikke skriftlig på spørsmålet om dette er noe som skal være fysisk mulig ift. utforming av bilen.

Vi tør jo ikke å teste, og så er vi jo bekymra for at det kan skje igjen. Vil selvsagt prøve å alltid huske å sjekke at vindusvisker er av når vi går fra bilen, men bilen er jo liksom ikke avskrudd på samme måte som en «klassisk» bil, når vi er i nærheten med telefonen.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA