Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kraftig økning av antall brukte modell 3 til salgs nå

Startet av filtvet, torsdag 25. august 2022, klokken 10:10

« forrige - neste »

Marzo

Sitat fra: HvemPrompa på tirsdag 24. januar 2023, klokken 15:13
Ja, enig i at det resonnementet høres riktig ut ift. dagens strømpriser. Men denne på finn rullet også en periode der strømprisene var lave, så jeg tror at det eksemplaret har ladet ganske godt over snittet på hurtiglader. Og i løpet av vintermånedene med svært lave temperaturer (denne tror jeg ikke har varmepumpe), så er jo rekkevidden også veldig redusert; og bilen skal holdes varm i ganske mange timer i løpet av en dag.

220 500 på 37 måneder tilsvarer 240km daglig 5 dager i uken.
Er nok gode odds for at man har klart seg store deler av året med kun hjemmelading, særlig på vestlandet med stabil høst temperatur året rundt.

Moas

Sitat fra: RJK på tirsdag 24. januar 2023, klokken 18:20
Sitat fra: Moas på tirsdag 24. januar 2023, klokken 17:50
Sitat fra: Vaduz på tirsdag 24. januar 2023, klokken 17:02
Virker ikke som om batteri og drivlinjeproblemer er det som tar livet av elbiler annet enn noen leaf uten aktiv kjøling.
+Kona gen1 som brenner opp og Soul 27 kWh som har dårlig batteridesign.
Snart på tide å bli seriøs? Hvor mange Kona'er har brent i 2022? Og hvor mange av disse har brent etter at de har fått skiftet ut batteriene som det var produksjonsfeil på? Dette bør du kunne presentere tall på, siden du påstår dette fremdeles er et stort problem.

Måten du stadig gjentar dette poenget, selv etter at det ble påpekt lengre opp (av meg), er akkurat slik man forsterker ryktet om elbiler og branner. Og akkurat på samme måte, klager man over Teslaer som ryker på DU'er, selv om det var et problem kun med de første, til man fant problemet. I ettertid er de nesten ingen DUer som har røket. På samme måte er det ikke fremkommet noen flere historier om Kona'er som brenner opp.
Det brant opp endel konaer gen1 i Norge. Deretter lovte Hyundai bot og bedring. Så ble utrullingen forsinket av fiksen og folk ble bedt om være forsiktig med ladingen i mellomtiden. På min kona fikk i mellomtiden motor, girkasse, ac, interiør, lakk etc. problemer. Sånn var det bare. Sorry at du ikke liker å høre fakta
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

RJK

Sitat fra: Moas på tirsdag 24. januar 2023, klokken 22:21
Sitat fra: RJK på tirsdag 24. januar 2023, klokken 18:20
Sitat fra: Moas på tirsdag 24. januar 2023, klokken 17:50
Sitat fra: Vaduz på tirsdag 24. januar 2023, klokken 17:02
Virker ikke som om batteri og drivlinjeproblemer er det som tar livet av elbiler annet enn noen leaf uten aktiv kjøling.
+Kona gen1 som brenner opp og Soul 27 kWh som har dårlig batteridesign.
Snart på tide å bli seriøs? Hvor mange Kona'er har brent i 2022? Og hvor mange av disse har brent etter at de har fått skiftet ut batteriene som det var produksjonsfeil på? Dette bør du kunne presentere tall på, siden du påstår dette fremdeles er et stort problem.

Måten du stadig gjentar dette poenget, selv etter at det ble påpekt lengre opp (av meg), er akkurat slik man forsterker ryktet om elbiler og branner. Og akkurat på samme måte, klager man over Teslaer som ryker på DU'er, selv om det var et problem kun med de første, til man fant problemet. I ettertid er de nesten ingen DUer som har røket. På samme måte er det ikke fremkommet noen flere historier om Kona'er som brenner opp.
Det brant opp endel konaer gen1 i Norge. Deretter lovte Hyundai bot og bedring. Så ble utrullingen forsinket av fiksen og folk ble bedt om være forsiktig med ladingen i mellomtiden. På min kona fikk i mellomtiden motor, girkasse, ac, interiør, lakk etc. problemer. Sånn var det bare. Sorry at du ikke liker å høre fakta
Anekdotiske "fakta" er fremdeles bare anekdotiske. Mine erfaringer med min 1. generasjon Kona er også bare anekdotiske fakta. Det som er viktig, er statistisk signifikante data.

Ja, det startet med 13 Konaer som brant i Sør-Korea. Noen flere har brent på verdensbasis, men nettopp fordi det har blitt tatt tak i, er det få biler som har brent i det siste.

Ja, jeg vet at de har blitt forsinket med utskiftningen, måtte selv klage til verkstedet mitt, da min bil hadde blitt forbigått og oversett. Men storparten er allerede byttet på, og som sagt, tilfelle med brann i det siste, er altså svært lave.

Lakk (nytt, det sa du ikke tidligere) og interiør-problemer har du tydeligvis hatt, men er det statistikk som viser at dette er et velkjent problem? Jeg har spurt deg om tall, men det har du ikke presentert, bare kommet med at du har hatt problemer med det.

Et annet "ikke-lengre-problem", var bakluken som for flere var feiljustert, men som nå er løst, og har vært det i lang tid. Bakluka ville enten ikke lukke skikkelig, eller var så trang at det ble lakkskade der bakluke og karm møttes. Førte og til at flere fikk tomt 12V-batteri, fordi bakluka ikke gikk helt igjen, og da ble bagasjeromslyset stående tent. Så gammelt er det problemet, at det ikke påvirket min bil, fordi de hadde tatt tak i dette før min ble utlevert.

På tide at du innser at dette med batteribrann var et problem, men nå for det meste er løst. Da blir det feil å rope opp om at det er et stort problem fremdeles. Og det er det jeg reagerer på.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

JRF

Sitat fra: olekvi på tirsdag 24. januar 2023, klokken 14:01
Sitat fra: Vidar1979 på tirsdag 24. januar 2023, klokken 12:58
Sitat fra: HvemPrompa på tirsdag 24. januar 2023, klokken 06:49
222k km drosjekjørt. Vel vel, kan ikke tro noe annet enn at den har blitt supercharged daglig, kanskje opptil flere ganger. Den har IKKE 520km WLTP,  i tillegg til å være utenfor garanti.

Mon tro om den blir solgt til den prisen, nordmenn er ofte ganske naive.

Er litt for risikabelt å punge ut 300 000,- for noe som potensielt kan koste deg 200 000 å fikse.
Lurer på hvor mange år det må gå før vi kan snakke om batterier som ikke lengre degraderes på denne måten og som tåler å stå på 0 og 100% SoC.
Omfattende hurtiglading er neppe bra for batteriet men tradisjonelt så har jo langkjøring gitt lite slitasje i forhold til bykjøring.

Tar en del drosje i forbindelse med jobb og når det kommer en elbil pleier jeg ofte å snakke med sjåføren om hvordan det er med rekkevidde og lading.

Felles for alle (gjelder Trondheim) er at de sier de lader hjemme når de ikke kjører og starter skiftet med fulladet bil, så er det untaksvis nødvendig med hurtiglading i løpet av skiftet, kun om de får en langtur.  (virker som de legger opp kjøringen i forhold til flere sjåfører litt anneledes med elbil for å kunne lade billig hjemme i så stor grad som mulig)

Ser ikke bort at dette kan være det samme for bilen på finn også, daglig hurtiglading blir fort veldig dyrt for drosjeeier.

Hmm trudde det var vanlig at flere sjåfører delte på samme bilen jeg. At løyvet stod på bilen eller noe slik og det derfor var om å gjøre å utnytte bilen mest mulig.

jlan

Sitat fra: JRF på onsdag 25. januar 2023, klokken 11:07
Hmm trudde det var vanlig at flere sjåfører delte på samme bilen jeg. At løyvet stod på bilen eller noe slik og det derfor var om å gjøre å utnytte bilen mest mulig.
Det har gjerne skjedd en endring etter frisleppet av løyver. Og strømstøtten gjør det vel også fristende å lade hjemme.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Nilsern

Har hatt min 22 mod SR ute på finn en ukes tid. Har fått noen skambud på rundt 300k, ellers ingenting. Tenker å trekke bilen og legge ut igjen om et par måneder- virker som om kjøpere sitter på gjerdet eller fisker etter "kupp". Lettere både for selger og kjøper når prisen forhåpentligvis får satt seg litt etter kaoset nå...

Moas

Sitat fra: Nilsern på torsdag 26. januar 2023, klokken 13:03
Har hatt min 22 mod SR ute på finn en ukes tid. Har fått noen skambud på rundt 300k, ellers ingenting. Tenker å trekke bilen og legge ut igjen om et par måneder- virker som om kjøpere sitter på gjerdet eller fisker etter "kupp". Lettere både for selger og kjøper når prisen forhåpentligvis får satt seg litt etter kaoset nå...
Kanskje "riktig pris" er å kjøre en runde med Nettbil? Koster ingenting å prøve.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

rlnd

Prøvde meg på nettbil tidligere i uken etter elendig innbyttetilbud fra Tesla, han som ringte meg opp forespeilte meg nylig solgte biler på finn minus circa 60-tusen (20 i gebyr til nettbil og 30-40 i margin til oppkjøper/forhandler). Så er nok mer å hente på å prise den skarpt i forhold til tilsvarende biler på finn.
2023 TMY LR - 2021 TM3 LR (solgt) - 2019 TM3 LR (solgt) - 2015 eGolf (solgt)

Nilsern

Ser ingen grunn til at Tesla model 3 skal prises mye lavere enn elbiler av andre merker i forhold til nypris, alder og kjørelengde. Tror det hovedsaklig er at markedet blitt oversvømmet av bruktbiler, kombinert med prisnedgang på nye. Tror det er greit å ha litt is is magen og legge ut bilen på nytt om noen måneder. Så får vår dieselfamiliebil parkeres inntil videre... På den andre side så har nok brukte elbiler blitt priset kunstig høyt ganske lenge. Tipper at det hele normaliseres litt etterhvert. Må nok akseptere et tap på 20% på ett år.

rlnd

Når det blir balanse i markedet så stabiliserer nok prisene seg, ser for meg at det har vært et rush som har byttet fra M3 til MY eller tilsvarende i høst og vinter der de kvitter seg med sin gamle M3 eller tilsvarende. Har gått fra 700 til 1400 M3 på finn i løpet av et halvt år.

Problemet jeg ser fremover er priskuttet som har fått sånne som meg til å bestille ny MY med levering i slutten av andre kvartal som skal kvitte seg med eksisterende elbil, M3 i mitt tilfelle. Da blir det nytt påfyll av bruktbiler og videre press nedover i pris. Min tanke er å selge innen utgangen av februar før utleveringene starter i mars igjen og videre prispress nedover, eventuelt så dropper jeg MY om jeg ikke får noenlunde fornuftig pris for min M3.

For å ha en referanse for hva en kan forvente seg så tenker jeg denne er grei: https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/872-bilkostnader
SitatVerdifallet (eller avskrivning) utgjør bilens største kostnad. Verdifallet er i de aller fleste tilfellene størst det første året. I den automatiske beregninger bruker vi 20 prosent av nybilprisen første året. Deretter bruker vi 14 prosent av bruktprisen fra det andre året, synkende til 10 prosent det sjette året.
2023 TMY LR - 2021 TM3 LR (solgt) - 2019 TM3 LR (solgt) - 2015 eGolf (solgt)

advale

Er allerede mange som har gått på smellen med å "vente litt til markedet blir bedre". Jeg kan ikke se noe særlig grunner til at markedet skal bli bedre.

Hvis man går etter kalkulatoren så er bruktprisene overpriset i dag og skal videre ned.

Sjansen for ytterligere prisnedgang for en helt ny TM3 er jeg 95 % sikker på vil komme i neste kvartal.

Egentlig overraskende at det er stort sett kun TM3 som faller kraftig, mens de andre holder seg greit. Men de andre faller nok ned etterhvert enn at TM3 går opp..

MooCow

Sitat fra: advale på torsdag 26. januar 2023, klokken 19:35
Er allerede mange som har gått på smellen med å "vente litt til markedet blir bedre". Jeg kan ikke se noe særlig grunner til at markedet skal bli bedre.

Hvis man går etter kalkulatoren så er bruktprisene overpriset i dag og skal videre ned.

Sjansen for ytterligere prisnedgang for en helt ny TM3 er jeg 95 % sikker på vil komme i neste kvartal.

Egentlig overraskende at det er stort sett kun TM3 som faller kraftig, mens de andre holder seg greit. Men de andre faller nok ned etterhvert enn at TM3 går opp..

Må sei meg einig her, vil heller tru at prisane på TM3 skal endå meir ned. Idag kostar jo ny TM3 KR berre kr 10 000,- mindre enn TMY LR. Higland faceliften på TM3 er vel rykta å vera for det meste å forenkla produksjonen som igjen antageleg vil føra til at nybilprisane vert lågare.

PF

Sitat fra: advale på torsdag 26. januar 2023, klokken 19:35
Er allerede mange som har gått på smellen med å "vente litt til markedet blir bedre". Jeg kan ikke se noe særlig grunner til at markedet skal bli bedre.

Hvis man går etter kalkulatoren så er bruktprisene overpriset i dag og skal videre ned.

Sjansen for ytterligere prisnedgang for en helt ny TM3 er jeg 95 % sikker på vil komme i neste kvartal.

Egentlig overraskende at det er stort sett kun TM3 som faller kraftig, mens de andre holder seg greit. Men de andre faller nok ned etterhvert enn at TM3 går opp..

Opplever at prisen på Audi e-tron har falt ganske mye i det siste( følger med siden jeg har en). Ser flere sliter med å selge og setter ned prisen.
Så det treffer nok markedet jevnt over, bare at det ikke er så synlig ennå. Gi det noen uker/måneder til så tror jeg det er ganske stort prisfall all over.

turfsurf

Vil tro de bilene det er solgt mest av faller mest i pris.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hemi

Sitat fra: PF på fredag 27. januar 2023, klokken 07:37
Sitat fra: advale på torsdag 26. januar 2023, klokken 19:35
Er allerede mange som har gått på smellen med å "vente litt til markedet blir bedre". Jeg kan ikke se noe særlig grunner til at markedet skal bli bedre.

Hvis man går etter kalkulatoren så er bruktprisene overpriset i dag og skal videre ned.

Sjansen for ytterligere prisnedgang for en helt ny TM3 er jeg 95 % sikker på vil komme i neste kvartal.

Egentlig overraskende at det er stort sett kun TM3 som faller kraftig, mens de andre holder seg greit. Men de andre faller nok ned etterhvert enn at TM3 går opp..

Opplever at prisen på Audi e-tron har falt ganske mye i det siste( følger med siden jeg har en). Ser flere sliter med å selge og setter ned prisen.
Så det treffer nok markedet jevnt over, bare at det ikke er så synlig ennå. Gi det noen uker/måneder til så tror jeg det er ganske stort prisfall all over.

kompis har prøvd selge brukt etron i 3 mnd nå, 3-4 år gammel, han sa da nei til flere bud, han nå angrer på, siden han snart er 80.000 nå, under det han da opplevde som "skambud" så alt er i fritt fall

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA