Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kraftig økning av antall brukte modell 3 til salgs nå

Startet av filtvet, torsdag 25. august 2022, klokken 10:10

« forrige - neste »

rlnd

Mine vurderinger:

  • Renten går opp og gode bruktpriser, selge før fallet kommer
  • Mindre behov etter unnagjort sommerferie, nedgradere til noe billigere
  • Mange som har bestilt ny MY før årsslutt
  • Forventninger om Model Y Standard som kan presse prisene nedover
2023 TMY LR - 2021 TM3 LR (solgt) - 2019 TM3 LR (solgt) - 2015 eGolf (solgt)

thebadger

Det er fordi det er utlevering nå, så mange skal selge bilene før de henter ny.

Daniel_0007

Ser er mange 2019 modeller på finn, tipper en del ser etter å oppgradere til ny model 3, y eller annen merke.
Vurderer sjøl å selge og for når den nærmer seg fem år så kommer nok prisen til å dette kraftig.
Problemet for min del er at ny større elbil koster såpass mye, venter spent på model y sr og hva prisen blir.
Model 3 2019 LR Rwd

Moas

2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

RJK

Tipper mange vil bytte bil nå, før mva blir innført. Da passer det godt å selge TM3 til erstatning for en TMY. Så litt spekulering, ser mange får utlevert sine ID.4 nå. Kanskje var TM3 "ventepølsa", så salg av disse kommer oppå salget av alle som skal bytte til TMY.

Man kan jo håpe på at det betyr at noen etterhvert må senke prisestimatet sitt, og TM3 nå får et noe mer naturlig verdifall fremover. Ihvertfall for de som ser TM3 som en oppgradering fra det man sitter med nå.Tipper det er mange som helst ville kjøpt brukt fordi de ikke ser for seg å bruke alle pengene på en splitter ny, men spinnville bruktpriser holder de unna å kjøpe. Blir brukte TM3 billigere, så er det nok mange som vil slå til.

Ser ihvertfall selv på at en brukt Tesla ikke kommer på tale sånn det ser ut nå, så om det blir bilbytte, så må det bli til en fabrikkny.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

filtvet

Egentlig tålelig fornøyd med min 2021 LR. Synes byggekvalitet, rekkevidde og støy er bra. Kinesere klarer tydeligvis å bygge mye bedre enn i usa. Har sett mye rart derfra.

At fsd aldri kommer og noen fantombremsing av og til må en nok leve med. Har aldri hatt noen tekniske problemer så om det fortsetter beholder jeg den gjerne i 4-5 år.

hELgenen

Sitat fra: Moas på torsdag 25. august 2022, klokken 14:36
Kan det være at folk vil selge før garantien går ut?


  • Når det dukker opp en ny båt med Tesla ombord så bytter mange bilen i en ny
  • Rentene er på vei opp - bruktprisene er fortsatt ok = selg?
  • Andelen lånefinansiert er kanskje høyere enn for andre merker. Når renten går opp hopper mange ut av eierskapet?


Generelt vil jeg vel si at vi ser samme mønster vi har sett tidligere - så egentlig ikke noe nytt.
Det som eventuelt kan tilkomme er jo dette med økte renter - det er et nytt fenomen. Men om dette
slår hardere ut for Tesla enn f.eks andre er usikkert. Det som taler for er at Tesla har hatt en ekstrem
lav rente på sine lån - så andelen finansiert med lån her er muligens større enn for andre merker?

I så fall vil økt inflasjon sammen med økte renter helt klart kunne slå ut på bruktmarkedet hardere her enn for andre merker. Men om det faktisk er slik blir forløpig bare synsing da jeg ikke sitter på bankenes låneoversikt.

Forøvrig er min personlige mening at når det kommer til brukte Tesla er spennvidden mhp. pent brukt og velbrukt ekstremt. Som bilnerd ser jeg ofte over bilene som står parkert og det som har slått meg er at noen Tesla eiere behandler sin bil ekstremt pent - kanskje bedre enn noen andre merker - mens andre igjen behandler bilen som
søppel - eller sagt på en annen måte -  som en fisher price leke i hendene på et barn.

Så de som er på jakt etter en brukt Tesla gjør lurt i å være nøye og plukke kun de pent brukte

filtvet

Ja jeg er en av de som tar vare på bilene mine. Men ser også endel tesla 3 i vårt miljø som er fulle av småbulker og som aldri blir polert eller passet på.

Bil er litt gøy for meg - ihvertfall mer morsomt enn å sitte å se på tv eller mobilen.

B1

Nå kommer refresh model S/X. S var den bilen jeg alltid ville ha, men den var veldig utdatert kontra M3 da jeg kjøpte min i 2020. Nå skal min selges etter jeg har hentet ut Plaid.
Model S Plaid
Solgt: TM3 LR

Wisd0m

Solgte i juli:
- Hadde billig reservasjon på Model Y LR (525)
- Latterlig høy pris på bruktmarkedet
- Prisstigning og moms på LR gjorde det enda mer attraktivt

Tipper mange nå har sett at prisene har vært (for) høye og ønsker å selge. Det kommer til å presse ned prisene igjen, og sånn sett så fungerer markedet.



filtvet

Over 700 brukte m3 til salgs på finn nå. Må vel være en 3-dobling fra bunnen. Tipper at prisene skal ganske mye ned dessverre.

Handyman

#12
Sitat fra: filtvet på lørdag 03. september 2022, klokken 09:06
Over 700 brukte m3 til salgs på finn nå. Må vel være en 3-dobling fra bunnen. Tipper at prisene skal ganske mye ned dessverre.
Det er ikke antallet i seg selv som sier noe om prisen skal ned eller opp. Det er hvor lenge de ligger før de blir solgt som betyr noe. Jeg leste nettopp en artikkel om at populære biler som bla. TM3 blir solgt etter få dager. Prisen går først ned når det tar lang tid å selge.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Solgte nettopp en Model 3. Gikk i løpet av tre dager. Solgte til forhandler for en grei pris. Kunne nok fått 10-15k mere for den privat. Billigste bilen vi har hatt siden Model S som vi tjente penger på.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Kim-

2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA