Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kraftig økning av antall brukte modell 3 til salgs nå

Startet av filtvet, torsdag 25. august 2022, klokken 10:10

« forrige - neste »

Moas

Etron og andre modeller som man vet får rekkevidden forbedret i oppgraderte utgaver i løpet av året vil kunne oppleve å bli mindre attraktive på bruktmarkedet allerede nå. Det blir tøft for de som skal selge
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E
RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Skattefuten

Sitat fra: rlnd på torsdag 26. januar 2023, klokken 15:59
Når det blir balanse i markedet så stabiliserer nok prisene seg, ser for meg at det har vært et rush som har byttet fra M3 til MY eller tilsvarende i høst og vinter der de kvitter seg med sin gamle M3 eller tilsvarende. Har gått fra 700 til 1400 M3 på finn i løpet av et halvt år.

Problemet jeg ser fremover er priskuttet som har fått sånne som meg til å bestille ny MY med levering i slutten av andre kvartal som skal kvitte seg med eksisterende elbil, M3 i mitt tilfelle. Da blir det nytt påfyll av bruktbiler og videre press nedover i pris. Min tanke er å selge innen utgangen av februar før utleveringene starter i mars igjen og videre prispress nedover, eventuelt så dropper jeg MY om jeg ikke får noenlunde fornuftig pris for min M3.

For å ha en referanse for hva en kan forvente seg så tenker jeg denne er grei: https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/872-bilkostnader
SitatVerdifallet (eller avskrivning) utgjør bilens største kostnad. Verdifallet er i de aller fleste tilfellene størst det første året. I den automatiske beregninger bruker vi 20 prosent av nybilprisen første året. Deretter bruker vi 14 prosent av bruktprisen fra det andre året, synkende til 10 prosent det sjette året.

So...da mener du/folket? at en ett år gammel TM3 SR som nå ny koster 430', skal ligge på finn for ca 340 - 350 '.(20% down)
Jeg ser etter en model 3 fra 2022 eller 2023 og prisnivået på finn ligger ikke akkurat der nede for øyeblikket :D
Kanskje ikke så rart det ligger mange biler til salgs nå hvis forventningene er at en skal kunne få fjorårets modell for 344'.
Jeg tenkte kanskje mer i retning av 380-390' avhengig av km...men tar gjerne imot bil i nærheten av 350 :laugh: Skal bli spennende å se utviklingen her.


PF

Som burde tilsi at privatmarkedet burde være godt under.
2019 modell er 4 år gammel og snart ute av garanti, tesla legger ved to år garanti på denne som burde utgjøre en god del kroner i differanse.
Tipper privatmarkedet må ned i 220-230 rangen veldig snart for å få solgt.

Slarre40

Prisen på TM3 er nok svært usikker fremover.

Nettbil, biloppkjøpere og Tesla selv priser en pent kjørt 2019 TM3 til omtrent 300 000 blank pr i dag.
Og private kjøpere sitter på gjerdet og ser dette og ønsker ikke betale  spesielt mye mer. Litt kanskje dersom bilen selges helt uten lyter, og av en forhandler (ekstra sikkerhet i det)

Tipper også at det blir vanskelig å selge Nissan Leaf/KIA og andre likt prisede kortrekkevidde-biler :-D

Trondheim

ToWalkOrDrive

Sitat fra: snakkesalig på fredag 27. januar 2023, klokken 10:50
285.000 for billigste TM3 LR hos Tesla nå..
https://www.tesla.com/no_NO/m3/order/5YJ3E7EB9KF234336

Ser du og kan få en Model 3 LR med FSD og vinterdekk for 274 843 + omreg. Er riktignok kjørt 169.000km. Kan jo være litt vel langt....litt usikker på hvor mye det har å si.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=280712080
Tesla Model Y                         2021-

SurSnasen

Mange optimister på Finn, fremdeles.
Blant annet en 2021-modell SR som akkurat kom ut på Finn. Kilometerstand 270 000 km, og han ønsker 360 000 kroner for bilen.

Mr Oizo

Km.stand på den bilen er feil i annonse, skal være 26 tusen, du ser det på skjermen. Fortsatt ikke akkurat rimelig, men har sett verre. Kom nylig en 21 LR med fsd til 500 tusen. Galskap.

Stig-Arne

Model 3, og særlig SR er vel en av bilene som ikke har fallt spesielt mye ned i pris.
Vi kjøpte vår 2021 modell for 387 000 inkl vinterdekk, hvit bil uten hengerfeste. Hentet ut november 2021.
Idag koster samme bil 419 882 kr.
For den bilen økte jo i pris bare noen måneder etter vi hentet ut vår.

Vår bil er trillet nå 19 000 km, og er vel ikke helt urimelig om man hadde forventet noe i nærheten av hva vi ga for bilen når den var ny.

Verre er det for Rebil som kjøpte vår Model X for 452 000 i september, la den ut for 515 000 på finn, men den bilen ligger ute for 409 000 hos dem nå.
Så markedet har virkelig fått en skudd for baugen etter rentene begynte å øke.

RMM

Sitat fra: Stig-Arne på fredag 27. januar 2023, klokken 15:31
Model 3, og særlig SR er vel en av bilene som ikke har fallt spesielt mye ned i pris.
Vi kjøpte vår 2021 modell for 387 000 inkl vinterdekk, hvit bil uten hengerfeste. Hentet ut november 2021.
Idag koster samme bil 419 882 kr.
For den bilen økte jo i pris bare noen måneder etter vi hentet ut vår.

Vår bil er trillet nå 19 000 km, og er vel ikke helt urimelig om man hadde forventet noe i nærheten av hva vi ga for bilen når den var ny.

Dersom leveringstiden på nybil er kort, fremstår det vel mindre fornuftig å kjøpe en litt over ett år gammel bil som er kjørt 19 000 km til kun 420k-387k = 33kkr (rett under 8% verditap), mindre enn nypris. Jeg synes ikke den prisen kan forsvare tap av over ett års bilgaranti og batterigaranti, ett års batterislitasje, slitasje på dekk og andre slitedeler. Det vil da også være ett år til noe service bør tas. Og man går glipp av eventuelle oppgraderinger som er gjort på 2023-modell ift. 2021/2022-modell.

Stig-Arne

Sitat fra: RMM på fredag 27. januar 2023, klokken 20:58
Sitat fra: Stig-Arne på fredag 27. januar 2023, klokken 15:31
Model 3, og særlig SR er vel en av bilene som ikke har fallt spesielt mye ned i pris.
Vi kjøpte vår 2021 modell for 387 000 inkl vinterdekk, hvit bil uten hengerfeste. Hentet ut november 2021.
Idag koster samme bil 419 882 kr.
For den bilen økte jo i pris bare noen måneder etter vi hentet ut vår.

Vår bil er trillet nå 19 000 km, og er vel ikke helt urimelig om man hadde forventet noe i nærheten av hva vi ga for bilen når den var ny.

Dersom leveringstiden på nybil er kort, fremstår det vel mindre fornuftig å kjøpe en litt over ett år gammel bil som er kjørt 19 000 km til kun 420k-387k = 33kkr (rett under 8% verditap), mindre enn nypris. Jeg synes ikke den prisen kan forsvare tap av over ett års bilgaranti og batterigaranti, ett års batterislitasje, slitasje på dekk og andre slitedeler. Det vil da også være ett år til noe service bør tas. Og man går glipp av eventuelle oppgraderinger som er gjort på 2023-modell ift. 2021/2022-modell.

Enig.
Får nok aldri 380 for bilen, derfor jeg skrev i nærheten. Så kan like gjerne være 350, er vanskelig å finne noen god fasit på det.

Nå har jeg jo ingen plan om å selge bilen uansett, men dette med leveringstid er jo en joker i det hele.
Spesielt i verden man lever idag med store problemer rundt leveranse av komponenter.

Og hvem vet hva staten finner på i neste runde, da kan det jo hende det er full moms fra 400 000 kr. Så en ting er sikkert, og det er at bilhold finnes ikke forutsigbart.

Så alt i alt så er det jo mengder av parametere som bestemmer hva prisen til syvende og sist skal bli, og også bestemmer hva folk kan forvente å få når de selger. Markedet kan se slik ut idag, mens i morgen er det snudd helt om.

Marzo

Sitat fra: Stig-Arne på lørdag 28. januar 2023, klokken 08:22
Så alt i alt så er det jo mengder av parametere som bestemmer hva prisen til syvende og sist skal bli, og også bestemmer hva folk kan forvente å få når de selger. Markedet kan se slik ut idag, mens i morgen er det snudd helt om.

En annen faktor er valutakrusen. Dollaren var nede på 5 tallet når Model S kom til Norge.
Mye som spiller inn.

advale

SR+ Facelift er nok ikke unntaket heller. Flere som ligger ute til 330'. Om man skal selge relativt kjapt så må nok regne med 310'. Det er nesten dødt marked, fins ikke kjøpere.

I Kina er det fortsatt levering fra 1 uke. Produksjonen i starten av måneden er allokert til export. Så selv om SR selges til 350 000 i Kina er det fortsatt overflod av lagerbiler. Så hører man på såkalte "experter" i media i det siste så sitter man garantert med skjegget i postkassa.

rlnd

Virker som det er litt omsetning, har fulgt med nå de siste dagene, på topp var det rett under 1400, nå er det ned mot 1300 (1328 i øyeblikket) og det blir lagt ut rundt 25-50 biler per dag. Har vært mye buzz i mediene så kanskje mange har fått øynene opp og vil gjøre en god deal.
2023 TMY LR - 2021 TM3 LR (solgt) - 2019 TM3 LR (solgt) - 2015 eGolf (solgt)

Balaklava

Sitat fra: Skattefuten på fredag 27. januar 2023, klokken 10:25
Sitat fra: rlnd på torsdag 26. januar 2023, klokken 15:59
Når det blir balanse i markedet så stabiliserer nok prisene seg, ser for meg at det har vært et rush som har byttet fra M3 til MY eller tilsvarende i høst og vinter der de kvitter seg med sin gamle M3 eller tilsvarende. Har gått fra 700 til 1400 M3 på finn i løpet av et halvt år.

Problemet jeg ser fremover er priskuttet som har fått sånne som meg til å bestille ny MY med levering i slutten av andre kvartal som skal kvitte seg med eksisterende elbil, M3 i mitt tilfelle. Da blir det nytt påfyll av bruktbiler og videre press nedover i pris. Min tanke er å selge innen utgangen av februar før utleveringene starter i mars igjen og videre prispress nedover, eventuelt så dropper jeg MY om jeg ikke får noenlunde fornuftig pris for min M3.

For å ha en referanse for hva en kan forvente seg så tenker jeg denne er grei: https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/872-bilkostnader
SitatVerdifallet (eller avskrivning) utgjør bilens største kostnad. Verdifallet er i de aller fleste tilfellene størst det første året. I den automatiske beregninger bruker vi 20 prosent av nybilprisen første året. Deretter bruker vi 14 prosent av bruktprisen fra det andre året, synkende til 10 prosent det sjette året.

So...da mener du/folket? at en ett år gammel TM3 SR som nå ny koster 430', skal ligge på finn for ca 340 - 350 '.(20% down)
Jeg ser etter en model 3 fra 2022 eller 2023 og prisnivået på finn ligger ikke akkurat der nede for øyeblikket :D
Kanskje ikke så rart det ligger mange biler til salgs nå hvis forventningene er at en skal kunne få fjorårets modell for 344'.
Jeg tenkte kanskje mer i retning av 380-390' avhengig av km...men tar gjerne imot bil i nærheten av 350 :laugh: Skal bli spennende å se utviklingen her.

Det er ganske spot on. Regner med å kjøpe ny Y. Men om 3ern, 22 modell LR med hengerfeste, gått under 50K kreker seg under 350 så vil vi vurdere å spare 150-170 000,- og heller leve med verdens dummeste hattehylle ;-). Evt at prisen på brukte Y LR følger nybilprisfallet mer enn de gjør nå. Så egentlig blir model 3 pri 3. NyY, brukt Y, og treern hvis prisen er god nok.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA