Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kraftig økning av antall brukte modell 3 til salgs nå

Startet av filtvet, torsdag 25. august 2022, klokken 10:10

« forrige - neste »

arthur

Er ikke det hva leasingselskapene omtrent setter som restverdi etter en leasingavtale på tre år? 55% av nybilpris?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

rlnd

Er det mulig å velge bort enhanced autopilot på brukte inventory biler? I så fall så blir prisene der under mange av de på finn.
2023 TMY LR - 2021 TM3 LR (solgt) - 2019 TM3 LR (solgt) - 2015 eGolf (solgt)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Marzo på mandag 23. januar 2023, klokken 09:53
Sitat fra: olekvi på søndag 22. januar 2023, klokken 19:57
Er det noen med TM3 som har fått nytt batteri?  (har ikke hørt om det, så er nysgjerrig)

Ligger et par på finn som har med i annonseteksten at batteriet et byttet.
https://www.finn.no/266862369
https://www.finn.no/288429879
https://www.finn.no/281423659
https://www.finn.no/285397005

Men ingen garanti for at det ikke er flere som bare ikke har nevnt noe i annonsen.

Wow! Hadde heller ikke hørt om det.
Ser det står på det ene:
På grunn av at en sveiseskjøte i batteriets kjølesystem hadde sprukket, måtte bilen bytte batteri i juni 2022.

Lurer på om dette hadde vært reparerbart om det var utenfor garantien...? Evt. pris. Bra det er 8 år / 192.000km garanti.
Tesla Model Y                         2021-

Syklist

Vi beveger oss off-topic, men det spørsmålet kan bli mer interessant med 4680-celler og strukturell batteripakke.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Daniel_0007

#319
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 23. januar 2023, klokken 14:04
Sitat fra: Marzo på mandag 23. januar 2023, klokken 09:53
Sitat fra: olekvi på søndag 22. januar 2023, klokken 19:57
Er det noen med TM3 som har fått nytt batteri?  (har ikke hørt om det, så er nysgjerrig)

Ligger et par på finn som har med i annonseteksten at batteriet et byttet.
https://www.finn.no/266862369
https://www.finn.no/288429879
https://www.finn.no/281423659
https://www.finn.no/285397005

Men ingen garanti for at det ikke er flere som bare ikke har nevnt noe i annonsen.

Wow! Hadde heller ikke hørt om det.
Ser det står på det ene:
På grunn av at en sveiseskjøte i batteriets kjølesystem hadde sprukket, måtte bilen bytte batteri i juni 2022.

Lurer på om dette hadde vært reparerbart om det var utenfor garantien...? Evt. pris. Bra det er 8 år / 192.000km garanti.

Blir vel fort rundt 200 000 for nytt batteri, tesla er veldig glad i å bytte hele deler, tipper ev services eller elbilmek kunne fikset det uten å bytte pakka. Men når bilen blir 9 år gammel og hvis batteriet må byttes så er vel rimeligste å sende bilen på dynga, evt så kan få brukt batteri for 70 000 men bilen er vel knapt verdt det etter 9 år og over 150 000 km når det skjer.
Model 3 2019 LR Rwd

MooCow

Over 700 i September, til 1400 idag....

Sitat fra: filtvet på lørdag 03. september 2022, klokken 09:06
Over 700 brukte m3 til salgs på finn nå. Må vel være en 3-dobling fra bunnen. Tipper at prisene skal ganske mye ned dessverre.

Marzo

Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 23. januar 2023, klokken 15:13
Men når bilen blir 9 år gammel og hvis batteriet må byttes så er vel rimeligste å sende bilen på dynga, evt så kan få brukt batteri for 70 000 men bilen er vel knapt verdt det etter 9 år og over 150 000 km når det skjer.

Noen som tenker den er verdt det dobbelte selv uten batteri garanti.
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=286156067

HvemPrompa

#322
222k km drosjekjørt. Vel vel, kan ikke tro noe annet enn at den har blitt supercharged daglig, kanskje opptil flere ganger. Den har IKKE 520km WLTP,  i tillegg til å være utenfor garanti.

Mon tro om den blir solgt til den prisen, nordmenn er ofte ganske naive.

Er litt for risikabelt å punge ut 300 000,- for noe som potensielt kan koste deg 200 000 å fikse.
Lurer på hvor mange år det må gå før vi kan snakke om batterier som ikke lengre degraderes på denne måten og som tåler å stå på 0 og 100% SoC.

Vidar1979

Sitat fra: HvemPrompa på tirsdag 24. januar 2023, klokken 06:49
222k km drosjekjørt. Vel vel, kan ikke tro noe annet enn at den har blitt supercharged daglig, kanskje opptil flere ganger. Den har IKKE 520km WLTP,  i tillegg til å være utenfor garanti.

Mon tro om den blir solgt til den prisen, nordmenn er ofte ganske naive.

Er litt for risikabelt å punge ut 300 000,- for noe som potensielt kan koste deg 200 000 å fikse.
Lurer på hvor mange år det må gå før vi kan snakke om batterier som ikke lengre degraderes på denne måten og som tåler å stå på 0 og 100% SoC.
Omfattende hurtiglading er neppe bra for batteriet men tradisjonelt så har jo langkjøring gitt lite slitasje i forhold til bykjøring.


ToWalkOrDrive

Sitat fra: HvemPrompa på tirsdag 24. januar 2023, klokken 06:49
222k km drosjekjørt. Vel vel, kan ikke tro noe annet enn at den har blitt supercharged daglig, kanskje opptil flere ganger. Den har IKKE 520km WLTP,  i tillegg til å være utenfor garanti.

Mon tro om den blir solgt til den prisen, nordmenn er ofte ganske naive.

Er litt for risikabelt å punge ut 300 000,- for noe som potensielt kan koste deg 200 000 å fikse.
Lurer på hvor mange år det må gå før vi kan snakke om batterier som ikke lengre degraderes på denne måten og som tåler å stå på 0 og 100% SoC.

Vel, Toyota satte opp sin BZ4X med veldig gode sikkerhetsmarginer som skulle beskytte batteriet....men litt for gode for å oppnå bra rekkevidde. Nå har de vel justert ned sikkerhetsmarginen. Men dette er en bil jeg godt kunne kjøpt brukt om 5 år....særlig siden det er 10 års garanti om service-programmet er fulgt.
Tesla Model Y                         2021-

olekvi

Sitat fra: Vidar1979 på tirsdag 24. januar 2023, klokken 12:58
Sitat fra: HvemPrompa på tirsdag 24. januar 2023, klokken 06:49
222k km drosjekjørt. Vel vel, kan ikke tro noe annet enn at den har blitt supercharged daglig, kanskje opptil flere ganger. Den har IKKE 520km WLTP,  i tillegg til å være utenfor garanti.

Mon tro om den blir solgt til den prisen, nordmenn er ofte ganske naive.

Er litt for risikabelt å punge ut 300 000,- for noe som potensielt kan koste deg 200 000 å fikse.
Lurer på hvor mange år det må gå før vi kan snakke om batterier som ikke lengre degraderes på denne måten og som tåler å stå på 0 og 100% SoC.
Omfattende hurtiglading er neppe bra for batteriet men tradisjonelt så har jo langkjøring gitt lite slitasje i forhold til bykjøring.

Tar en del drosje i forbindelse med jobb og når det kommer en elbil pleier jeg ofte å snakke med sjåføren om hvordan det er med rekkevidde og lading.

Felles for alle (gjelder Trondheim) er at de sier de lader hjemme når de ikke kjører og starter skiftet med fulladet bil, så er det untaksvis nødvendig med hurtiglading i løpet av skiftet, kun om de får en langtur.  (virker som de legger opp kjøringen i forhold til flere sjåfører litt anneledes med elbil for å kunne lade billig hjemme i så stor grad som mulig)

Ser ikke bort at dette kan være det samme for bilen på finn også, daglig hurtiglading blir fort veldig dyrt for drosjeeier.
'19 TM3P

HvemPrompa

Ja, enig i at det resonnementet høres riktig ut ift. dagens strømpriser. Men denne på finn rullet også en periode der strømprisene var lave, så jeg tror at det eksemplaret har ladet ganske godt over snittet på hurtiglader. Og i løpet av vintermånedene med svært lave temperaturer (denne tror jeg ikke har varmepumpe), så er jo rekkevidden også veldig redusert; og bilen skal holdes varm i ganske mange timer i løpet av en dag.
Tipper den også har blitt ladet til max SoC eller nær max hver gang de tilfellene hjemmelading fant sted - for å kompansere for høyere effektforbruk og redusert kapasitet om vinteren.
Men jeg skal slutte å synse, har ingen erfaring som taxi-sjåfør - jeg ville personlig bare ikke kjøpt den bilen der :-)

Vaduz

Virker ikke som om batteri og drivlinjeproblemer er det som tar livet av elbiler annet enn noen leaf uten aktiv kjøling. Det blir nok rust og tusen småting som ryker litt etter litt til bilen ikke er verdt å reparere lenger akkurat som med ICE. Tidligere på mer lukseriøse modeller som model s og x med luftfjæring, flere skjermer, mer komplikasjoner og elektronisk motorstyring av alt.

Moas

Sitat fra: Vaduz på tirsdag 24. januar 2023, klokken 17:02
Virker ikke som om batteri og drivlinjeproblemer er det som tar livet av elbiler annet enn noen leaf uten aktiv kjøling.
+Kona gen1 som brenner opp og Soul 27 kWh som har dårlig batteridesign.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

RJK

Sitat fra: Moas på tirsdag 24. januar 2023, klokken 17:50
Sitat fra: Vaduz på tirsdag 24. januar 2023, klokken 17:02
Virker ikke som om batteri og drivlinjeproblemer er det som tar livet av elbiler annet enn noen leaf uten aktiv kjøling.
+Kona gen1 som brenner opp og Soul 27 kWh som har dårlig batteridesign.
Snart på tide å bli seriøs? Hvor mange Kona'er har brent i 2022? Og hvor mange av disse har brent etter at de har fått skiftet ut batteriene som det var produksjonsfeil på? Dette bør du kunne presentere tall på, siden du påstår dette fremdeles er et stort problem.

Måten du stadig gjentar dette poenget, selv etter at det ble påpekt lengre opp (av meg), er akkurat slik man forsterker ryktet om elbiler og branner. Og akkurat på samme måte, klager man over Teslaer som ryker på DU'er, selv om det var et problem kun med de første, til man fant problemet. I ettertid er de nesten ingen DUer som har røket. På samme måte er det ikke fremkommet noen flere historier om Kona'er som brenner opp.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA