Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kraftig økning av antall brukte modell 3 til salgs nå

Startet av filtvet, torsdag 25. august 2022, klokken 10:10

« forrige - neste »

Marzo

Fordelen med å kjøpe brukt er både at man faktisk får inspisert bilen skikkelig før man bestemmer seg for å kjøpe.

Og forhåpentligvis er det selgeren som har brukt tiden sin på alle turene til service senteret for å utbedre alle kjente feil og mangler.

Eneste negative er garantien som går ut neste år for de første Model 3. Sannsynligvis verdt å kjøpe en brukt fra Tesla med ny reklamasjonsrett og muligens utvidet garanti?
Særlig når de prises attraktivt i forhold til resten av markedet.

ModelSmannen

https://www.nettavisen.no/okonomi/daniel-etter-tesla-priskuttet-sitter-igjen-med-verditap-pa-to-biler/s/5-95-867892

Nå står det ikke så mye om bilen hans, men han la ut 2019 Model 3 til 400K og satt den ned til 380K, men tror kanskje han må sette den ned ytterligere til 350K. Og da ligger det tilsvarende biler fra 299K på Tesla sine sider med ekstra garanti og enhanced AP. Hvis dette er gjengs oppfatning, så kommer det til å hope seg opp biler på Finn. Folk lever i en drømmeverden.

Edit: Fant bilen hans på finn nå. Grei LR med ca 60K på telleren. Enormt overpriset.

Moas

Vi må realitetsorientere om at det blir vanskeligere å planlegge restverdien på Teslaer. Ting tyder på at prisene i 2023 blir lavere. Det ser også ut som enkelte Kina merker kommer til å prise sine modeller lavt. Se opp for f.eks nye modeller fra BYD. Tesla kommer til å svare med bl.a Tesla 2. Totalt sett er dette bra for oss kunder. De som taper mest er bruktbilforhandlere og europeiske bilmerker med dårlig styring av fagforeninger og høye kostnader generelt. Dette kan førre til konkurser
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

advale

Mye fokus på Tesla har satt ned prisene(ref artikkelen). Men bruktmarkedet var på vei ned sen-sommeren og allerede ganske dødt i mange måneder. Så det er ikke slik at bruktmarkedet stoppet opp plutselig pga Teslas hovedkontor.

Ser man på E-Niro og Kona, biler med bra rekkevidde fra 2019, så har TM3 hatt ekstremt prisnedgang i forhold. Prisene nærmer seg faktisk eNiro og Kona.

Daniel_0007

Sitat fra: advale på søndag 22. januar 2023, klokken 14:28
Mye fokus på Tesla har satt ned prisene(ref artikkelen). Men bruktmarkedet var på vei ned sen-sommeren og allerede ganske dødt i mange måneder. Så det er ikke slik at bruktmarkedet stoppet opp plutselig pga Teslas hovedkontor.

Ser man på E-Niro og Kona, biler med bra rekkevidde fra 2019, så har TM3 hatt ekstremt prisnedgang i forhold. Prisene nærmer seg faktisk eNiro og Kona.

Tilgang og etterspørsel, er bare 366 el niroer på Finn og 500 kona, vil si kona er et bra bruktkjøp hvis man finner en som har fått byttet batteriet, da får man 4 år gammel bil med nytt batteri. Som flere sier, mange som kjøpte 3 i 2019/20 har begynt å bytte til Y for en mer praktisk bil.
Model 3 2019 LR Rwd

Marzo

Sitat fra: ModelSmannen på søndag 22. januar 2023, klokken 13:31Og da ligger det tilsvarende biler fra 299K på Tesla sine sider med ekstra garanti og enhanced AP. Hvis dette er gjengs oppfatning, så kommer det til å hope seg opp biler på Finn. Folk lever i en drømmeverden.

Edit: Fant bilen hans på finn nå. Grei LR med ca 60K på telleren. Enormt overpriset.

Ligger over 30 brukte LR på Tesla sin nettside og alle er priset lavere enn hans, selv med halve kjørelengden.

Moas

Sitat fra: Daniel_0007 på søndag 22. januar 2023, klokken 16:40

Tilgang og etterspørsel, er bare 366 el niroer på Finn og 500 kona, vil si kona er et bra bruktkjøp hvis man finner en som har fått byttet batteriet, da får man 4 år gammel bil med nytt batteri. Som flere sier, mange som kjøpte 3 i 2019/20 har begynt å bytte til Y for en mer praktisk bil.
Du bør ikke kjøpe tidlig utgave av kona. De har ofte feil på motor, girkasse, ac, interiør etc. Det er dyrt å fikse uten garanti.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

filtvet

Selv kom mange har fått "nytt" batteri betyr det ikke nødvendigvis at det er nytt

Uansett, mitt første elbilkjøp har blitt den ny-bilen jeg har tapt mest på det 1. året.
Tom Citroen hadde lavere tap.

olekvi

Sitat fra: filtvet på søndag 22. januar 2023, klokken 19:44
Selv kom mange har fått "nytt" batteri betyr det ikke nødvendigvis at det er nytt

Er det noen med TM3 som har fått nytt batteri?  (har ikke hørt om det, så er nysgjerrig)
'19 TM3P

RJK

Sitat fra: Moas på søndag 22. januar 2023, klokken 19:09

Du bør ikke kjøpe tidlig utgave av kona. De har ofte feil på motor, girkasse, ac, interiør etc. Det er dyrt å fikse uten garanti.
God sjanse for at alt dette allerede er fikset, og neppe kommer tilbake. Motor og girkasse-problemene, er vel uansett samme problemet. Selv har jeg fått fikset AC på første service, fått ny motor og nå sist byttet batteri.

Dog, lurer på hva slags interiørproblemer du har hørt om, for jeg har ikke hørt om noen problemer med interiør. så må si jeg er nysgjerrig nå.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Moas

Sitat fra: RJK på søndag 22. januar 2023, klokken 23:25
Sitat fra: Moas på søndag 22. januar 2023, klokken 19:09

God sjanse for at alt dette allerede er fikset, og neppe kommer tilbake. Motor og girkasse-problemene, er vel uansett samme problemet. Selv har jeg fått fikset AC på første service, fått ny motor og nå sist byttet batteri.

Dog, lurer på hva slags interiørproblemer du har hørt om, for jeg har ikke hørt om noen problemer med interiør. så må si jeg er nysgjerrig nå.
Har ikke hørt om problemene med Kona, men opplevd det selv. I interiøret var det særlig knappene på rattet som løsnet.

På Hyundai var det også slik at det var endel ventetid på verksted da det var lange ventetider på deler. Noen av feilene, som ac, var gjengangere, ble aldri kvitt dem. Dyrt å holde på sånn uten garanti.
Min hadde også lakkfeil som ble tatt på garanti
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

arthur

Har en 2020.model Hyundai KOna registrert/kjøpt april 2021 og bortsett fra bytte (på garanti) av 12-volts batteriet har det ikke vært et eneste problem med bilen.
Følger man forskjellige fora mht problemer med nyere elbiler så er det etter hva jeg har kunnet få med meg svært lite problemer med denne bilen, det samme med Kia e-niro mens andre biler, ikke miinst VW- produkter og Tesla, har side opp og side ned med rapporterte problemer.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Moas

Sitat fra: arthur på mandag 23. januar 2023, klokken 08:29
Har en 2020.model Hyundai KOna registrert/kjøpt april 2021 og bortsett fra bytte (på garanti) av 12-volts batteriet har det ikke vært et eneste problem med bilen.
Følger man forskjellige fora mht problemer med nyere elbiler så er det etter hva jeg har kunnet få med meg svært lite problemer med denne bilen, det samme med Kia e-niro mens andre biler, ikke miinst VW- produkter og Tesla, har side opp og side ned med rapporterte problemer.
Nyere utgaver at Kona har fått forbedringer, også på batteri og motor. Men noen anbefalte tidlig utgave av Kona (18/19) så bør man vite om fallgruvene.

Forøvrig har jeg sjeldent opplevd en så solid bil som 2014 egolf (uten VP). Få feil; 1 stk ladelukelås og 1 stk vindushus, ellers feilfri i nesten 4 år.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Marzo

Sitat fra: olekvi på søndag 22. januar 2023, klokken 19:57
Er det noen med TM3 som har fått nytt batteri?  (har ikke hørt om det, så er nysgjerrig)

Ligger et par på finn som har med i annonseteksten at batteriet et byttet.
https://www.finn.no/266862369
https://www.finn.no/288429879
https://www.finn.no/281423659
https://www.finn.no/285397005

Men ingen garanti for at det ikke er flere som bare ikke har nevnt noe i annonsen.

Wisd0m

Sitat fra: ModelSmannen på søndag 22. januar 2023, klokken 13:31
https://www.nettavisen.no/okonomi/daniel-etter-tesla-priskuttet-sitter-igjen-med-verditap-pa-to-biler/s/5-95-867892

Nå står det ikke så mye om bilen hans, men han la ut 2019 Model 3 til 400K og satt den ned til 380K, men tror kanskje han må sette den ned ytterligere til 350K. Og da ligger det tilsvarende biler fra 299K på Tesla sine sider med ekstra garanti og enhanced AP. Hvis dette er gjengs oppfatning, så kommer det til å hope seg opp biler på Finn. Folk lever i en drømmeverden.

299 for en 3,5 år gammel bil med nypris rundt 540kNOK er temmelig rimelig. 55 prosent av nyverdi.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA