Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

I vinter kan det bli billigere å kjøre fossil enn elbil

Startet av Moas, mandag 01. august 2022, klokken 14:49

« forrige - neste »

Moas

..hvis strømprisen øker enda mer. Franske priser opp mot 10 kr/kWh kan bli en realitet.

Eks. forbruk 15 kWh / 100 km vs. 5 liter / 100 km fossil

Altså hvis prisen øker til: 1 kWh = 10 kr og 1 liter bensin = 30 kr - da er det likt.

Hvis din elbil bruker mer strøm og/eller hvis strøm koster mer eller bensin billigere; da blir det billigere å kjøre fossilt.

Ergo så kan et slikt "scenario" sammen med økende sterkt økende priser på elbiler (moms + prisøkning) stoppe elbilveksten og få flere til å kjøre fossilt, fordi det lønner seg..

I ekstreme scenarioer kan også "vinnerne" bli plug-inn hybrider hvis man lader når det er billig og fyller bensin når det er billigst.

Og ja, nå er strømmen midlertidig subsidiert over 70 øre, men dette er midlertidig og kan endre seg. Det er også mulig at regjeringen velger å subsidiere bensin. Da vil balansen tippe mot fossilt igjen.

Det kan være at vi står foran ett tidsskille, avhengig av eu-markedet og hva staten gjør framover. I ekstreme tilfeller kan "feil" bilteknologi slå ut i bruktmarkedet. Ekstremt mye usikkerhet framover etter min mening.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

elektrolux

Uansett drivstoff er det lurt å velge et kjøretøy som er nøysom på forbruket.

Dette forstod PSA og Think på 2000 i forrige århundre men etter det har forbruket på elbilene gått kraftig opp. Heldigvis ser det nå lovende ut med mange små og Enova støttede L1-L7e kjøretøy som bruker godt under 100Wt/km og nye supereffektive elbiler fra Mercedes
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

filtvet

Ja, derfor har vi både elbil og bensin-hybrid. Verditapet ved å kjøre ned en ny elbil er også betydelig om en kjører mye.

vinterdekk

#3
I Norge ligger vi jo langt framme med å kjøpe effektive biler på grunn av avgiftssystemet. Jeg vil se for meg at flere kan vurdere å "downsize" bil til noe mindre om inflasjonen stiger, og utgiftene til strøm og drivstoff øker. Her hvor jeg bor er strømmen forøvrig billig, men bensinen dyr (inntil i dag hadde vi en særavgift på drivstoff). Siden Frankrike er nevnt som eksempel i åpningsposten kan vi jo se hva som er mest kjøpt der i 2021:

Sitat1 PEUGEOT 208 II   88 013   5,3%
2 RENAULT CLIO V   85 247   5,1%
3 PEUGEOT 2008 II   75 477   4,5%
4 DACIA SANDERO 3   73 740   4,4%
5 CITROEN C3 Ill   65 365   3,9%
6 RENAULT CAPTUR II   52 596   3,2%
7 PEUGEOT 3008 II   50 399   3,0%
8 TOYOTA YARIS   32 299   1,9%
9 DACIA DUSTER 2   31 058   1,9%
10 RENAULT TWINGO lll   29 111   1,8%

Svaret er at det selges mange små biler i Frankrike. Full liste her: https://www.best-selling-cars.com/france/2021-full-year-france-top-30-best-selling-car-models/
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

arthur

En meningsløs og totalt bortkastet tråd da regjeringen såvel som alle politiske partier har klart og tydelig sagt at strømmen skal forbli billig mens fossilt brensel ikke skal bli det. Selv om myndighetene fjernet alle skatter og avgifter på fossilt brensel så vil strøm til drift av bil bli langt billigere enn fossilt brensel.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Sitat fra: arthur på mandag 01. august 2022, klokken 18:46
En meningsløs og totalt bortkastet tråd da regjeringen såvel som alle politiske partier har klart og tydelig sagt at strømmen skal forbli billig mens fossilt brensel ikke skal bli det. Selv om myndighetene fjernet alle skatter og avgifter på fossilt brensel så vil strøm til drift av bil bli langt billigere enn fossilt brensel.

Skal strømmen forbli billig?

Først må den bli billig.

Prisen kan i teorien bli så høy som 40 kr/kwh..

4000 euro er nå øvre prisgrense på Nordpool for 1 MWh..dvs 1000 kwh.
De gir 4 euro/kwh eller ca 40 kroner pr kwh...

Oljeprisen er jo på vei ned og er i skrivende stund under 100 dollar fatet

vinterdekk

Sitat fra: arthur på mandag 01. august 2022, klokken 18:46
En meningsløs og totalt bortkastet tråd da regjeringen såvel som alle politiske partier har klart og tydelig sagt at strømmen skal forbli billig mens fossilt brensel ikke skal bli det. Selv om myndighetene fjernet alle skatter og avgifter på fossilt brensel så vil strøm til drift av bil bli langt billigere enn fossilt brensel.

Ok, men ang. drivstoff så har regjeringen sagt at tiltak vurderes på bakgrunn av erfaringer fra andre land. Mange land vi sammenligner oss med har innført støtteordninger.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

filtvet

Gjør som Biden, endre definisjonen av "resesjon" så vipps er det ingen resesjon lenger.

Burger

Trodde strømstøtten ville veie opp for det i vinter? 10 kroner vil bli 70 øre (før strømstøtte) + 93 øre (10% av restrerende 9.30 kr) = 1.45 kr kwt.

https://www.nrk.no/norge/enige-om-forlenget-stromstotte-1.15922099
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

hELgenen

Sitat fra: Burger på tirsdag 02. august 2022, klokken 02:26
Trodde strømstøtten ville veie opp for det i vinter? 10 kroner vil bli 70 øre (før strømstøtte) + 93 øre (10% av restrerende 9.30 kr) = 1.45 kr kwt.

https://www.nrk.no/norge/enige-om-forlenget-stromstotte-1.15922099

Joda,men kun lading fra egen bolig. Ikke f.eks hytte,industribygg etc

turfsurf

Sitat fra: Burger på tirsdag 02. august 2022, klokken 02:26
Trodde strømstøtten ville veie opp for det i vinter? 10 kroner vil bli 70 øre (før strømstøtte) + 93 øre (10% av restrerende 9.30 kr) = 1.45 kr kwt.

https://www.nrk.no/norge/enige-om-forlenget-stromstotte-1.15922099
I Norge betaler vi moms da. Du får legge på det.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 02. august 2022, klokken 06:35
Sitat fra: Burger på tirsdag 02. august 2022, klokken 02:26
Trodde strømstøtten ville veie opp for det i vinter? 10 kroner vil bli 70 øre (før strømstøtte) + 93 øre (10% av restrerende 9.30 kr) = 1.45 kr kwt.

https://www.nrk.no/norge/enige-om-forlenget-stromstotte-1.15922099
I Norge betaler vi moms da. Du får legge på det.

Og nettleie

Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 02. august 2022, klokken 06:41
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 02. august 2022, klokken 06:35
Sitat fra: Burger på tirsdag 02. august 2022, klokken 02:26
Trodde strømstøtten ville veie opp for det i vinter? 10 kroner vil bli 70 øre (før strømstøtte) + 93 øre (10% av restrerende 9.30 kr) = 1.45 kr kwt.

https://www.nrk.no/norge/enige-om-forlenget-stromstotte-1.15922099
I Norge betaler vi moms da. Du får legge på det.

Og nettleie

Helgenen :+1: Regnestykket ditt over er korrekt med mva. Sp det var fint du korrigerte for det.

Men vil det bli så dyr strøm at det vil gå likt med fossil? Jeg tror ikke det. Elbil vil være billigere i drift. 

Ser Europa iverksetter tiltak for å øke gass produksjonen og det vil redusere strømkraft prisene i Europa. Les mer om det her:

https://www.cnn.com/2022/08/01/energy/gas-fields-europe-energy-crisis-russia/index.html

Vollis47

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 02. august 2022, klokken 06:31
Sitat fra: Burger på tirsdag 02. august 2022, klokken 02:26
Trodde strømstøtten ville veie opp for det i vinter? 10 kroner vil bli 70 øre (før strømstøtte) + 93 øre (10% av restrerende 9.30 kr) = 1.45 kr kwt.

https://www.nrk.no/norge/enige-om-forlenget-stromstotte-1.15922099

Joda,men kun lading fra egen bolig. Ikke f.eks hytte,industribygg etc

Og momsen i dette tilfellet vil jo være 2,50 kr/kWt, bare for strømmen.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

arthur

Sitat fra: hELgenen på mandag 01. august 2022, klokken 18:54
Sitat fra: arthur på mandag 01. august 2022, klokken 18:46
En meningsløs og totalt bortkastet tråd da regjeringen såvel som alle politiske partier har klart og tydelig sagt at strømmen skal forbli billig mens fossilt brensel ikke skal bli det. Selv om myndighetene fjernet alle skatter og avgifter på fossilt brensel så vil strøm til drift av bil bli langt billigere enn fossilt brensel.

Skal strømmen forbli billig?

Først må den bli billig.

Prisen kan i teorien bli så høy som 40 kr/kwh..

4000 euro er nå øvre prisgrense på Nordpool for 1 MWh..dvs 1000 kwh.
De gir 4 euro/kwh eller ca 40 kroner pr kwh...

Oljeprisen er jo på vei ned og er i skrivende stund under 100 dollar fatet

Ja, strømmen skal forbli billig hvilket regjeringen såvel som alle politiske partier har sagt ifra klart og tydelig. Om billig er 50 øre eller 90 øre (for forbrukeren) lar jeg forbli en annen diskusjon da det her nevnes priser av en helt annen størrelse.

Strøm i kontakten i hjemmet er et ferdig produkt mens råolje som du nevner er noe helt annet enn ferdig til bruk i hjemmet eller bilen så sammenligningen blir litt mildt sagt litt uklar. 
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA