I vinter kan det bli billigere å kjøre fossil enn elbil

Startet av Moas, man 01. aug 2022, kl. 14:49

« forrige - neste »

filtvet

En ting å tenke på er at du får en veldig god brukt hybridbil for 150.000 mens du må ihvertfall opp på 500-600.000 for en tilsvarende elbil.

I tillegg kan en prius feks gå 400.000 km om en bytter olje hver 8000 km og passer på bilen. Tviler sterkt på at en ny elbil i da varer over 10 år.

Radial

Sitat fra: filtvet på tir 02. aug 2022, kl. 10:21
En ting å tenke på er at du får en veldig god brukt hybridbil for 150.000 mens du må ihvertfall opp på 500-600.000 for en tilsvarende elbil.

I tillegg kan en prius feks gå 400.000 km om en bytter olje hver 8000 km og passer på bilen. Tviler sterkt på at en ny elbil i da varer over 10 år.

Masse 10-12år gamle Nissan Leaf som fremdeles virker, selv med relativt dårlig batterikjemi som degraderes raskere enn antatt.
Selv massevis av Tesla S som er 12+år nå, men der er det litt feil da.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Burger

Sitat fra: Vollis47 på tir 02. aug 2022, kl. 08:53
Og momsen i dette tilfellet vil jo være 2,50 kr/kWt, bare for strømmen.
Usikker på hvordan man skal regne. F.eks når strømprisen er 10kr, så får man avslag og så legge på moms for 10kr kwt-en så 1.45kr blir 3.95kr, eller blei regnestykket mitt riktig?

Vært interessant å fått riktig regnestykke for strømmen i primærbolig, siden jeg aner mye hysteri der man dytter de de fattigste foran seg som hverken har hytte eller industri de skal fyre opp under. Leste også noe om bostøtte i artikkelen jeg linket til fra NRK, men ikke satt meg inn så mye hva det betyr/hvem som får dekt.

Nettleien holdt jeg med vilje utenfor siden den er lik om man har 3 øre eller 10kr kwt. Men kan endre seg i løpet av dagen, tror jeg har billigere nettleie om natta. Svjv så får man igjen pengene på dyr strøm via nettleien, men det er penger som kommer den veien siden det er det enkleste å måle afaik.

Hyttefolket holder jeg utafor, siden lever man på kanten med disse strømprisene så burde man tatt grep før sommeren med tanke på varslet rente- og prisøkninger framover. Har man hytte så har man også mulighet til å selge/hente inn penger. Å ha hytte er ikke borgerrett, og lå man i grenseland for hva man tålte før strømprisen gikk opp i fjor så har man gamblet og feilet. I værste fall så ender man opp med ingen hytte, en slump lån og dyrekjøpt erfaring.

Oppdatert: "Hyttefolket holder jeg utafor" mente jeg også sekundærbolig også, men klarte å skrive veldig feil.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

turfsurf

Sitat fra: Burger på tir 02. aug 2022, kl. 18:49

Hyttefolket holder jeg utafor, siden lever man på kanten med disse strømprisene så burde man tatt grep før sommeren med tanke på varslet rente- og prisøkninger framover. Har man hytte så har man også mulighet til å selge/hente inn penger. Å ha hytte er ikke borgerrett, og lå man i grenseland for hva man tålte før strømprisen gikk opp i fjor så har man gamblet og feilet. I værste fall så ender man opp med ingen hytte, en slump lån og dyrekjøpt erfaring.
Å ha dyr enebolig er heller ingen borgerrett, og alt du sier om hytter kan sies om å eie en unødvendig stor bolig.

Å ikke inkludere hytteeiere men f.eks luksusboliger og sekundærboliger er ikke noe annet enn ett billig sosialistisk poeng som rammer skeivt.

Det hele handler om at strømprisene i Norge ikke burde vært markedsdrevet.

Når det gjelder utregningen regner du enten med moms både i innslagspunkt og strømpris, eller uten og legger til moms etterpå.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arthur

Sitat fra: turfsurf på tir 02. aug 2022, kl. 20:00
Sitat fra: Burger på tir 02. aug 2022, kl. 18:49

Å ha dyr enebolig er heller ingen borgerrett, og alt du sier om hytter kan sies om å eie en unødvendig stor bolig.

Å ikke inkludere hytteeiere men f.eks luksusboliger og sekundærboliger er ikke noe annet enn ett billig sosialistisk poeng som rammer skeivt.

Det jeg for egen del betegner som "luksusboliger" vil være boliger med et helt annet, og langt høyere, strømforbruk enn hva denne ordningen dekker så det er allerede tatt høyde for.

hELgenen

Hva er luksusboliger?

Et plusshus,350 m2 med solcelle på taket og årlig forbruk på 5000 kwh,eller en eldre enebolig på 150 m2 med luft/luft varmepumpe og 30.000 kwh i årsforbruk?

Burger

Helgenen: chill, mente også sekundærbolig sammen med hytte. Legger på det i  en edit.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på tir 02. aug 2022, kl. 21:29
Hva er luksusboliger?

Et plusshus,350 m2 med solcelle på taket og årlig forbruk på 5000 kwh,eller en eldre enebolig på 150 m2 med luft/luft varmepumpe og 30.000 kwh i årsforbruk?
Det illustrerer egentlig poenget mitt godt. Å skille på type bolig blir veldig vanskelig. Forbruk pr person er kanskje noe?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Bondeknøl

I det siste har strømprisen i sør vært godt over 5 kroner mange ganger. Uten strømstøtte, dvs lading på hytta, og så kommer moms og elavgift i tillegg, og det utgjør nærmere halvannen krone. I tillegg kommer nettleia. Da er en på ca 7 kroner kw/t, og en elbil som bruker 1,5 kw/t på mila koster da ca +10 kroner pr mil i strøm!
Har en en fossilbil som bruker ca en halv liter på mila så er en med dagens drivstoffpriser nede i 10-11 kroner på mila.
Da er vel dagens priser slik at hvis en lader på hytta, så kan det faktisk være slik at elbilen er blitt dyrere i drift en den rimelige fossilbilen?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Bondeknøl på tir 02. aug 2022, kl. 21:55
I det siste har strømprisen i sør vært godt over 5 kroner mange ganger. Uten strømstøtte, dvs lading på hytta, og så kommer moms og elavgift i tillegg, og det utgjør nærmere halvannen krone. I tillegg kommer nettleia. Da er en på ca 7 kroner kw/t, og en elbil som bruker 1,5 kw/t på mila koster da ca +10 kroner pr mil i strøm!
Har en en fossilbil som bruker ca en halv liter på mila så er en med dagens drivstoffpriser nede i 10-11 kroner på mila.
Da er vel dagens priser slik at hvis en lader på hytta, så kan det faktisk være slik at elbilen er blitt dyrere i drift en den rimelige fossilbilen?

Ja, det har du helt rett i. Nå når forbruket av strøm er relativt lav (sommer) så kan en lure på hva som skjer med strømprisen i november/desember. Jeg betalte 8700,- i strømregning for den dårlig isolerte hytta i desember da jeg glemte å skru ned et par ovner i et par uka. Hva om årets desember får priser tre ganger høyere - da blir det dyrt, særlig for de med elbil med lav rekkevidde, som må lade på hurtiglader / hytta. Hurtigladere har av en eller annen grunn heller ikke strømstøtte. Det er dyrt å være fattig....mens de som har råd til BMW IX 50 kan lade i huset før de kjører til hytta, og returnerer uten å ha måttet lade....en Støre-elbil. Strømregningen på hytta i juli.... og elbilladere:

Det er klart at om en kjøper Prius plug in fra 2017 for 200.000,- og har den i 10 år, så er verditapet 20.000 i året i snitt, mens om en har elbil i 10 år kjøpt for 550.000, og har restverdi på 150.000 etter 10 år, så er verditapet ca 40.000 i året. Pengær det og, si - 20.000,- i diff mellom prius og elbil per år i avskrivninger.
https://www.finn.no/254561284
Tesla Model Y                         2021-

filtvet

Som sagt, for oss så fungerer det helt greit med 1 tesla til "bomhelvete" rundt oslo og 1 prius til langtur utenfor. Blir ikke stor prisforskjell i praksis og granske mye mer praktisk å fylle tanken på 2 minutter.

Hovedproblemet i norge/eu er lederskap. De hopper rundt og tar panikk-reaksjoner. Og de har lite kompetanse på området - feks energi og fysikk. Lever i sin egen boble. Forstår de ikke konsekvensen av dyrere energi for eu og samtidig billigere for asia og andre land?

Ingeniøren

@ filtvet:
Som å stenge ned atomkraft som er en av de reneste energikildene som finnes !
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

filtvet

Tenker litt på å innføre politiker-tankegang på jobb :)

Neste gang noen klager på feil i et system skal jeg si at ikke er min feil men at jeg følger saken nøye og at dessuten har de enda større problemer i andre land.

Øystein16

Sitat fra: filtvet på ons 03. aug 2022, kl. 08:26
Neste gang noen klager på feil i et system skal jeg si at ikke er min feil men at jeg følger saken nøye og at dessuten har de enda større problemer i andre land.
Du skriv vel det same om bil - du treng fleire løysingar for å køyre i bil ulike retningar.

elektro

Sitat fra: filtvet på ons 03. aug 2022, kl. 06:15
Som sagt, for oss så fungerer det helt greit med 1 tesla til "bomhelvete" rundt oslo og 1 prius til langtur utenfor. Blir ikke stor prisforskjell i praksis og granske mye mer praktisk å fylle tanken på 2 minutter.

Hovedproblemet i norge/eu er lederskap. De hopper rundt og tar panikk-reaksjoner. Og de har lite kompetanse på området - feks energi og fysikk. Lever i sin egen boble. Forstår de ikke konsekvensen av dyrere energi for eu og samtidig billigere for asia og andre land?

Prius til langtur? Beklager, men skrekk og gru! :o Hvorfor bruker dere ikke heller Tesla'n til langtur og selger Priusen, hvis dere er opptatt av økonomi? Argumentet om at det er mer praksis å stå og holde i bensinpumpa i to minutter, for så å betale tusen kroner, vaske hendene, flytte bilen og så gå på do, ev. spise, holder bare ikke.

Ellers er det veldig lett å kaste politikerforakt-kortet. Og veldig lett å være etterpåklok. Det finnes nok av kompetanse både blant politikerne og i embetsverket. Samt at de har tilgang på all verdens kompetanse fra forskningsmiljøer og annet. Selv om de nok har oversett kompetansen som finnes i dette forumet. Tabbe. ;)

Problemet er at de skal velges. Og folk flest har lite kompetanse på områdene du beskriver. Dessuten gir de blanke. Og tror hverken på klimaendringer eller geopolitikk. Dette er svært komplekst og langsiktig arbeid. Man skal ivareta både forsyningssikkerhet, sørge for lav pris og redde kloden. Når man i tillegg er avhengig av at andre stater til en viss grad drar i samme retning for å lykkes, blir det svært krevende. Rett og slett. Og det ser ikke lyst ut mht. å nå noen av målene over. Men av og til skal det en krise til.. Jeg tror dette er en god mulighet til å stake ut en ny kurs.
2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA