Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

I vinter kan det bli billigere å kjøre fossil enn elbil

Startet av Moas, mandag 01. august 2022, klokken 14:49

« forrige - neste »

elektro

#30
Det diskuteres her en strømpris på 5 kroner. Pluss nettleie. På hytta. At vi kanskje kan se topper på 10 kroner. Men hva er den gjennomsnittlige prisen «søringer» har betalt for lading av elbilene sine i år? Inkl. strømstøtte. De fleste lader hjemme på natta 90% av tiden.. Minst.

I tillegg kommer andre besparelser ved å kjøre- og å ha elbil. Samt gleden. Jeg ville personlig aldri gått tilbake til en fossilbil, med mindre totalregnskapet var vesentlig bedre.

EDIT: Når det gjelder hytta. La oss si at du har en ID.4/Model Y med 85 kWt batteri inkl. ladetap og bruker 65% av rekkevidden for å komme til dit i årsgjennomsnitt. Og det samme hjem igjen, for enkelhets skyld (på de fleste fjellhytter i allefall, bruker man mindre på returen). Det er ca. 55 kWt. Dermed lader man kanskje 40 kWt på hytta for å komme hjem igjen, med litt margin. Hvor mange ganger i året? La oss ta i og si 15? Det er 600 kWt. Ikke all verden..

EDIT2: Det er heller ikke alle hytter som ligger i NO1 eller NO2.. Selv om eierne bor der. Når det gjelder bedrifter har mange av de, spesielt de med energikrevende virksomhet, som har lange fastprisavtaler. Dog ikke uendelige..
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

filtvet

Ja, mange fordeler med elbil, feks 1-pedals kjøring. Men hva kaller du en tesla som går på kullkraft? "Fossilelbil"?

hELgenen

Sitat fra: elektro på onsdag 03. august 2022, klokken 08:57
I tillegg kommer andre besparelser ved å kjøre- og å ha elbil. Samt gleden. Jeg ville personlig aldri gått tilbake til en fossilbil, med mindre totalregnskapet var vesentlig bedre.

Til en viss grad enig - men tenker nå at en kombo elbil/hybrid når man har 2 biler kanskje ikke lenger er like dumt som før dersom dette skrekkscenariet med priser vedvarer et par år..


automat

Sitat fra: hELgenen på onsdag 03. august 2022, klokken 09:13
Sitat fra: elektro på onsdag 03. august 2022, klokken 08:57
I tillegg kommer andre besparelser ved å kjøre- og å ha elbil. Samt gleden. Jeg ville personlig aldri gått tilbake til en fossilbil, med mindre totalregnskapet var vesentlig bedre.

Til en viss grad enig - men tenker nå at en kombo elbil/hybrid når man har 2 biler kanskje ikke lenger er like dumt som før dersom dette skrekkscenariet med priser vedvarer et par år..
Bilkostnader er mer enn drivstoffkostnader. En ladehybrid vil etter all sannsynlighet ha større verditap enn en elbil.

Men hvis man allerede har en ladehybrid, og lurer på å bytte til elbil, så bør man kanskje vurdere nærmere hvilket tidspunktet man bør gjøre det på.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Moas

#34
Sitat fra: elektro på onsdag 03. august 2022, klokken 08:39
Det finnes nok av kompetanse både blant politikerne og i embetsverket.
Nei, jeg mener det ikke finnes statlige kompetanse for det som skjer nå. Se vedlegget.

NVE er/har vært helt på bærtur når de anbefalte stortinget å bygge englandskabelen i 2018.

Qoute 1:
NVEs analyse viser at kraftprisen uten mellomlandsforbindelser blir 2-3 ganger høyere på
vinterstid sammenliknet med en situasjon der Norge både kan importere og eksportere kraft.

Qoute 2: Kraftutveksling med utlandet bidrar til å redusere risikoen for å gå tom for vann til kraftproduksjon.

NVE mente samtidig at englandskabelen kun ville føre til at strømprisen ville bli 2-3 øre / kWh.

Og dette er vårt største statlige kompetansesenter for flom, ras og framtidige strømpriser?
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

vinterdekk

#35
Sitat fra: automat på onsdag 03. august 2022, klokken 09:37
Sitat fra: hELgenen på onsdag 03. august 2022, klokken 09:13
Sitat fra: elektro på onsdag 03. august 2022, klokken 08:57
I tillegg kommer andre besparelser ved å kjøre- og å ha elbil. Samt gleden. Jeg ville personlig aldri gått tilbake til en fossilbil, med mindre totalregnskapet var vesentlig bedre.

Til en viss grad enig - men tenker nå at en kombo elbil/hybrid når man har 2 biler kanskje ikke lenger er like dumt som før dersom dette skrekkscenariet med priser vedvarer et par år..
Bilkostnader er mer enn drivstoffkostnader. En ladehybrid vil etter all sannsynlighet ha større verditap enn en elbil.

Men hvis man allerede har en ladehybrid, og lurer på å bytte til elbil, så bør man kanskje vurdere nærmere hvilket tidspunktet man bør gjøre det på.

Slik situasjonen* er nå lurer jeg på om det kan være lurt å beholde en ladehybrid lenge, slik at man tjener inn på bensinbesparelsen og sprer verditapet over flere år. Om man har elbil lønner det seg nesten å kjøpe ny med få års mellomrom fordi verditapet er lavt de første årene og det fortsatt er gode kjøpe-incentiver.

* Økende renter, inflasjon, drivstoff/energipriser og lavere reallønnsvekst.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Moas

#36
Siden vi har et stortingsvedtak på at det ikke skal selges fossilbiler i Norge etter 2025 så vil reduserte avgifter for elbiler ikke ha noen hensikt etter denne datoen (for privat kjøp).

Tipper avgiftene for elbiler øker dramatisk kort tid etterpå.

Dersom hybrider blir definert som fossilbiler så vil det også bli forbudt å selge disse i Norge.

Etter 2025 så kan vi kun velge mellom elbil/hydrogen til dramatisk dyrere priser enn det vi har idag. Dvs. tilsvarende hva som skjedde i Danmark for noen år siden. Brukte biler vil nok kunne øke dramatisk i pris da.

For å tette smutthullene (import av brukte biler) så vil de nok komme reglen for dette også.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

elektro

Sitat fra: Moas på onsdag 03. august 2022, klokken 10:49
Sitat fra: elektro på onsdag 03. august 2022, klokken 08:39
Det finnes nok av kompetanse både blant politikerne og i embetsverket.
Nei, jeg mener det ikke finnes statlige kompetanse for det som skjer nå. Se vedlegget.

NVE er/har vært helt på bærtur når de anbefalte stortinget å bygge englandskabelen i 2018.

Qoute 1:
NVEs analyse viser at kraftprisen uten mellomlandsforbindelser blir 2-3 ganger høyere på
vinterstid sammenliknet med en situasjon der Norge både kan importere og eksportere kraft.

Qoute 2: Kraftutveksling med utlandet bidrar til å redusere risikoen for å gå tom for vann til kraftproduksjon.

NVE mente samtidig at englandskabelen kun ville føre til at strømprisen ville bli 2-3 øre / kWh.

Og dette er vårt største statlige kompetansesenter for flom, ras og framtidige strømpriser?

Nå er vel dette i ferd med å bli off topic; men notatet er for det første over fire år gammelt. Å være synsk er ikke en kompetanse. Dessuten er vel ikke utenlandskablene alene årsaken til at det er høye strømpriser? Og det er vel ikke noe alternativ å ikke ha dem? Det er som forsikringer..

I tillegg til det rent etiske ved å hjelpe våre naboer- og levere det vi kan av ren energi til verden. Bonus er at de blir (litt) mindre avhengige av Russland og visse andre stater. Om vi må kutte ut sydenturen eller kjøpe litt mindre pepsi-max og bacon, og ikke klarer å fortsette å doble forbruket hvert tiår, så er det kanskje verdt det?

Disclamer: Jeg mener også at det er noe fundamentalt galt, at vi i Norge har rett til billig strøm i og med at det er hentet fra våre felles naturressurser. Men politikerforakt og sinne fører ikke noe bra med seg. Det er bare å erkjenne at vi lever i en vanskelig verden og se på hvordan vi kan løse utfordringene - eller tilpasse oss.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: Moas på onsdag 03. august 2022, klokken 13:24
Siden vi har et stortingsvedtak på at det ikke skal selges fossilbiler i Norge etter 2025 så vil reduserte avgifter for elbiler ikke ha noen hensikt etter denne datoen (for privat kjøp).

Tipper avgiftene for elbiler øker dramatisk kort tid etterpå.

Dersom hybrider blir definert som fossilbiler så vil det også bli forbudt å selge disse i Norge.

Etter 2025 så kan vi kun velge mellom elbil/hydrogen til dramatisk dyrere priser enn det vi har idag. Dvs. tilsvarende hva som skjedde i Danmark for noen år siden. Brukte biler vil nok kunne øke dramatisk i pris da.

For å tette smutthullene (import av brukte biler) så vil de nok komme reglen for dette også.

Hybridbiler er definitivt fossilbiler. Du "glemmer" at elbiler blir stadig billigere, ettersom teknologien modnes og volumet øker dramatisk. Dessuten vil det ikke være nødvendig å ilegge de samme avgiftene som for fossilbiler, utover moms. Ettersom de samfunnsmessige kostnadene ved elbiler er langt mindre.

Jeg har ingen tro på at f.eks. en ID.4 til 500.000 kr. i dag, vil koste vesentlig mer i 2025, justert for prisstigning/inflasjon. Og jeg har i alle fall ingen tro på at fossilbiler vil få noen ny vår på bruktmarkedet. Er billedrørs-TV'er populære i dag?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Moas

Tar jeg den bilen jeg kjører akkurat nå, SR+, så kostet den ifjor 349' ny, nå koster den 409' og i Danmark akkurat nå  (med avgiftet som vi kan få her hjemme snart) 565' NOK).

Dette kan selvsagt snu i framtiden, men dette er realitet nå.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

chargedup

Sitat fra: Moas på onsdag 03. august 2022, klokken 14:02
Tar jeg den bilen jeg kjører akkurat nå, SR+, så kostet den ifjor 349' ny, nå koster den 409' og i Danmark akkurat nå  (med avgiftet som vi kan få her hjemme snart) 565' NOK).
Jeg vil tro at de fleste produsentene som skrur opp nybilprisen med 17% på 1 år øker fortjenesten sin, ikke bare pga økte kostnader.
Er nok fortsatt mange år til vi ser engangsavgifter på elbiler, men med MVA på hele beløpet (som kan komme om et par/tre år) ville den kostet 511'.

Det bruktelbilmarkedet vi har nå kommer ikke til å vare, etterspørsel etter biler kommer til å synke når folk får mindre og rutte med. For å vise noen enkle bruktbileksempler: Model 3 LR kostet 330' tidligere i år, nå over 400' for samme km stand. i3 2014 mod koster mer nå, enn det den gjorde i 2018. EQC kostet i 2019 630' ny med alt utstyr ink vinterhjul og for en mnd siden kostet billigste på finn 580' som hadde gått 80'km. I USA har prisene på bruktbiler steget med 30%. Dette er noen enkle eksempler som indikerer at vi står ovenfor en boble på bruktbiler (som sikkert kan lande mykt i Norge). Dersom bruktbilprisene synker vil også etterspørsel etter ny bil synke og da blir produsent/importør nødt til å senke prisene for å opprettholde etterspørsel. Tesla er vel de som tjener mest pr solgte bil, så de er nok raske med å senke nybilprisene hvis de ikke får solgt det de kan bygge.

Men tilbake til trådstarters tema: Dersom man kjører bilen tom til hytta og lader der uten strømstøtte, vil man uansett kjøre ene veien med strømstøtte. I det daglige vil man jo kjøre med strømstøtte. Det kan virke som om trådstarter er DN journalisten som ifjor klarte å få elbilen til å være dyrere enn bensinbil, altså vri og vende på det slik at el virker dyrere. Man kan alltids finne eksempler på turer der elbil er dyrere enn bensin. Feks det meste av 2020 så betalte man 8 kr/kwh på ionity, bensin kostet 16 kr/l og man kjørte mer enn x ladinger eller man sammenlignet en prius med en ipace med en ionity lading.

Er vel for nærme neste valg at de tør å fjerne strømstøtten i starten av 2023, så den blir nok værende.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

elektro

Sitat fra: Moas på onsdag 03. august 2022, klokken 14:02
Tar jeg den bilen jeg kjører akkurat nå, SR+, så kostet den ifjor 349' ny, nå koster den 409' og i Danmark akkurat nå  (med avgiftet som vi kan få her hjemme snart) 565' NOK).

Dette kan selvsagt snu i framtiden, men dette er realitet nå.

Vel, alt har blitt dyrere. Også bensinbiler. Mange matvarer har blitt 20% dyrere det siste året.. Tesla generelt og kanskje SR+ har kanskje også vært vel aggressivt priset? Samtidig er den norske krona veldig svak for øyeblikket, mot både USD, EU og DKK..
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

arthur

Sitat fra: elektro på onsdag 03. august 2022, klokken 18:57
Sitat fra: Moas på onsdag 03. august 2022, klokken 14:02
Tar jeg den bilen jeg kjører akkurat nå, SR+, så kostet den ifjor 349' ny, nå koster den 409' og i Danmark akkurat nå  (med avgiftet som vi kan få her hjemme snart) 565' NOK).

Dette kan selvsagt snu i framtiden, men dette er realitet nå.
Samtidig er den norske krona veldig svak for øyeblikket, mot både USD, EU og DKK..

Har styrket seg en god del siste uken mot både dollar og euro! Jeg tror den vil styrke seg ytterligere da jeg tror at en del ting på det internasjonale markedet vil roe seg ned mens oljeprisen vil holde seg fortsatt sterk.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

elektro

Sitat fra: chargedup på onsdag 03. august 2022, klokken 18:17

Det bruktelbilmarkedet vi har nå kommer ikke til å vare, etterspørsel etter biler kommer til å synke når folk får mindre og rutte med. For å vise noen enkle bruktbileksempler: Model 3 LR kostet 330' tidligere i år, nå over 400' for samme km stand. i3 2014 mod koster mer nå, enn det den gjorde i 2018. EQC kostet i 2019 630' ny med alt utstyr ink vinterhjul og for en mnd siden kostet billigste på finn 580' som hadde gått 80'km. I USA har prisene på bruktbiler steget med 30%. Dette er noen enkle eksempler som indikerer at vi står ovenfor en boble på bruktbiler (som sikkert kan lande mykt i Norge). Dersom bruktbilprisene synker vil også etterspørsel etter ny bil synke og da blir produsent/importør nødt til å senke prisene for å opprettholde etterspørsel. Tesla er vel de som tjener mest pr solgte bil, så de er nok raske med å senke nybilprisene hvis de ikke får solgt det de kan bygge.

Men tilbake til trådstarters tema: Dersom man kjører bilen tom til hytta og lader der uten strømstøtte, vil man uansett kjøre ene veien med strømstøtte. I det daglige vil man jo kjøre med strømstøtte. Det kan virke som om trådstarter er DN journalisten som ifjor klarte å få elbilen til å være dyrere enn bensinbil, altså vri og vende på det slik at el virker dyrere. Man kan alltids finne eksempler på turer der elbil er dyrere enn bensin. Feks det meste av 2020 så betalte man 8 kr/kwh på ionity, bensin kostet 16 kr/l og man kjørte mer enn x ladinger eller man sammenlignet en prius med en ipace med en ionity lading.

Er vel for nærme neste valg at de tør å fjerne strømstøtten i starten av 2023, så den blir nok værende.

+1

Spikeren på det berømte hodet. Faktum er at man tåler godt å lade både hos IONITY for 8,40/kWh i ny og ne, og lade på hytta, hvis man ellers kan lade hjemme.

Er det noen i NO1 eller NO2 som sitter på gjennomsnittlig strømpris hittil i år, inkl. nettleie, moms og strømstøtte? Personlig har jeg fastpris..
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

RJK

Appen min viser snittpris siste 12 mnd på 1,76 kr/kWh, 2,19 siste 30 dager, 2,90 den siste uka, snitt i dag 2,94 med spotpris nå på 2,96. Dagens topp på 2,99 og dagens bunn på 2,29. I morgen vaker det på ca 3 kroner med -11 som lavest og +09 som høyeste variasjon fra de 3 kronene.

Nettleie, moms og og strømstøtte er ikke med her, men det er vel greit å regne ut. Jeg bare orker ikke. ;)  Dette er forresten i Oslo, så NO1.

EDIT: Strømprisene jeg som provatknde ser, er vel inkl mva når jeg tenker meg om...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA