Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

To elbiler, eller beholde ICE og oppgradere i3?

Startet av bjorngb, tirsdag 27. september 2022, klokken 21:36

« forrige - neste »

bjorngb

Jeg skrev innlegget for en stund siden:
Sitat fra: bjorngb på mandag 15. februar 2021, klokken 22:54
i3'en har selvfølgelig blitt bil nr 1, og Vecta stasjonsvogn fra 2006 begynner å bli litt sliten.  i3'en går ca 16k i året og Vectra'en ca 5k.

Vi trenger en bil som kan få med seg litt bagasje og Vectra'en sluker gummibåten bak, men da kun plass til fører - men den har trekk og går på taket på de fleste biler som kan ta taklast. Seil, påhengsmotor og større unger krever litt plass, og i3'en begynner å bli trang baki.

Vectra'en er eu-godkjent til 2022/november. Det sitter litt langt inne å kjøpe en ny e-tron/eqc/Y. Men hvis det skal bli ny elbil må det bli før det blir full moms og ser ikke ut til å bli mindre...
Nå har jeg signert en ny enyaq med levering før nyttår. Så da er spørsmålet: beholde i3 eller Opel Vectra (2006)? Får 175.000 i innbytte - eller kanskje 200 ved privat salg på i3. Opel er kanskje verdt 10000 som delebil. Den skal inn på eu-kontroll neste uke, så kanskje den er verdt mer om den går gjennom. Hvis den går gjennom setter jeg pris på å ha en bil jeg ikke trenger 'å ta vare på' (vi har hatt den siden den var ny).

Er egentlig ikke så opptatt an bil, og ønsker å minimere kostnadene på bilhold.

i3' en har vært billig å eie, så kanskje den er billigere å eie fremover vs gammel Opel???
Skoda Enyaq iV80 Ultra 2022
i3 Fully Charged Protonic Blue
Opel Vectra 2006 til 2022

turfsurf

Sitat fra: bjorngb på tirsdag 27. september 2022, klokken 21:36
i3' en har vært billig å eie, så kanskje den er billigere å eie fremover vs gammel Opel???
I3 er jo billig i drift. Kjører du veldig lite med bil nr 2 kan det jo kanskje være greit å beholde Vectraen, men ellers er jo i3 en knakende kjekk bil nr 2.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

bjorngb

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 27. september 2022, klokken 22:20
I3 er jo billig i drift. Kjører du veldig lite med bil nr 2 kan det jo kanskje være greit å beholde Vectraen, men ellers er jo i3 en knakende kjekk bil nr 2.
Helt enig.
I dag kjører vi i3'en først, så Vectra. Med to elbiler blir de kanskje kjørt mer jevnt. Men vi har ca 5k i året med bil nr 2 - så ikke det helt store behovet, men mer enn at taxi/nabobil lønner seg.
Skoda Enyaq iV80 Ultra 2022
i3 Fully Charged Protonic Blue
Opel Vectra 2006 til 2022

Electric cars in Norway

Behold den som er billigst i drift, som er i3👍 Selg Opelen din.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA