Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Så får vi radar allikevel ...... og nye kameraer

Startet av Motorwatt, onsdag 08. juni 2022, klokken 17:41

« forrige - neste »

emurof

Sitat fra: Motorwatt på fredag 07. oktober 2022, klokken 17:28Hårfin forskjell. Har ikke du tidligere ganske bastant ment at Tesla FSD klarer seg med de originale sensorene (kameraer er også sensorer), og at det ikke var behov for noe nytt?

Hårfin forskjell? Nei, de to innleggene snakker om to helt forskjellige ting. Erstatte eksisterende kameraer vs. legge til nye sensorer.

Og jo, jeg har vært av den oppfatning av dagens kameraer vil være tilstrekkelig. Men det er alltid en mulighet for at jeg tar feil, og jeg la frem en hypotese som kunne tilsi at det muligens kan komme nye kameraer. Selv om jeg nok tviler litt på det.

Motorwatt

Det nye kamera "is a type of camera with two or more lenses with a separate image sensor or film frame for each lens,".  Altså hårfint nye sensorer 🤣🤣.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Motorwatt

Lurer litt på om UL-sensorene kan ha skyld i noen av fantombremsingene. Er de helt utkoblet når bilen kjører over en bestemt hastighet, eller er de aktive? Hvis man møter en stor bil i en litt krapp sving, får man ofte en oppbremsing, og også på en flat veistrekning. På det siste kommer gjerne oppbremsingen etter at objektet er passert. Trege UL-sensorer? Ved oppbremsing inn i en tunnel kan vel også sensorene være årsak når tunnelveggen plutselig dukker opp.

At Tesla nå fjerner UL-sensorene samtidig som de har fått en kraftig påpakning fra myndighetene om å ordne opp i problemet kan kanskje tyde på noe slikt?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

UL sensorene er på mens man kjører med AP hele tiden. Brukes bl.a til å måle sideveis avstand til andre objekter.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Akkurat. Vet du rekkevidden, og om den er det samme for alle?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

De er vel like alle sammen, husker bare at de doblet rekkevidden og økte antallet fra 8 til 12.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

førategangtesla

Sitat fra: Motorwatt på søndag 09. oktober 2022, klokken 13:17
Lurer litt på om UL-sensorene kan ha skyld i noen av fantombremsingene. Er de helt utkoblet når bilen kjører over en bestemt hastighet, eller er de aktive? Hvis man møter en stor bil i en litt krapp sving, får man ofte en oppbremsing, og også på en flat veistrekning. På det siste kommer gjerne oppbremsingen etter at objektet er passert. Trege UL-sensorer? Ved oppbremsing inn i en tunnel kan vel også sensorene være årsak når tunnelveggen plutselig dukker opp.

At Tesla nå fjerner UL-sensorene samtidig som de har fått en kraftig påpakning fra myndighetene om å ordne opp i problemet kan kanskje tyde på noe slikt?

Kan jo hende, isåfall burde det være en enkel software oppdatering for å endre slik at ul-sensorene kun er aktive eksempelvis under 5-8 kmt. Da har man jo fortsatt mulighet til å bruke disse til hva de er best til, nemlig å bruke de som parkeringssensor og ved manøvrering på trange steder.

k1

En "brukbar" forklaring på hvorfor Tesla går bort fra USS og til Vision, og hvorfor det kan være en bedre løsning på sikt:
https://www.youtube.com/watch?v=1imyiPbYB24

Den største utfordringen er at det nå fjernes FØR algo på vision er klar...

daktari

HVIS dette ender med å funke er det jo topp å slippe de ikke så pene ultralydsensorene.

Men utfra de bildene jeg har sett fra hvordan floptimus bruker "occupancy network" for å håndtere omgivelsene ser jeg store utfordringer i snø, mørket, betongkjellere med ganske så like vegger og gulv osv.
Dere har sikkert også sett bildet der det ser ut som om glassdøra ikke eksisterer...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

k1

Vanskelig å ta noe seriøst fra deg når du bastant skal kalle det for floptimus. Det er klart du ikke er ute etter en agenda for å se potensialer og noe positivt.

geear

Morsomt navn, og fristende å bruke, men det er en dårlig hersketeknikk som blir veldig lett avslørt...

turfsurf

Sitat fra: daktari på søndag 09. oktober 2022, klokken 20:31
Men utfra de bildene jeg har sett fra hvordan floptimus bruker "occupancy network" for å håndtere omgivelsene ser jeg store utfordringer i snø, mørket, betongkjellere med ganske så like vegger og gulv osv.
Som andre sier, kutt ut den dårlige hersketeknikken. Det blir bare teit.

Ellers så er det helt sikkert tilfeller hvor dette ikke kommer til å virke. Som med ultralyd sensorer.

Heldigvis er det slik at hvis bilen ikke indikerer avstand til veggen når jeg er en halv meter fra, så vil jeg ikke tro at den plutselig begynner å gjøre det når jeg er enda nærmere.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Hva er det som irriterer med å si floptimus?
I fjor hadde de en dansende person i lycra.
I år hadde de en sak som såvidt kunne spasere på scenen, med ukjent utholdenhet og vi aner ikke om den var preprogrammert.
Er noen imponert, og hvorfor?
Jeg synes de burde fikse bilene og det de har solgt til kundene, ikke det fjaset.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Handyman

Forstår du ikke at måten du ordlegger deg på får deg til å fremstå stadig mer som et troll??
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

førategangtesla

Jeg synes occupancy network er spennende og kanskje er det en super erstatning eller kanskje enda bedre enn mer enn fullgod erstatning/oppgradering av disse sensorene.

Men det tesla gjør feil (etter min mening) er å fjerne disse uten en erstatning klar levert til kunden, de kunne vært bedre til å gi noe informasjon i det minste om hva de tenker å gjøre, mer eller mindre all informasjon man nå får er spekulasjoner fra ymse nettsider og youtube. Hva slags grunn de har for å gjøre dette er for meg likegyldig, det kan være mangel på deler, økende priser fra tredjepart, det kan være fordi de vil spare noen hundrelapper per bil, men det at de fjerner disse uten videre uten erstatning klar kan virke som en forhastet beslutning tatt i siste liten. Forhåpentligvis blir det bra, jeg har roet meg såpass at det kan hende at jeg tar levering uansett  8)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA