Så får vi radar allikevel ...... og nye kameraer

Startet av Motorwatt, ons 08. jun 2022, kl. 17:41

« forrige - neste »

emurof

Sitat fra: hELgenen på ons 05. okt 2022, kl. 21:36
Sitat fra: Motorwatt på ons 05. okt 2022, kl. 20:44
På en eller annen måte må de erstattes med noe annet, eller ta i bruk noen ubrukte ressurser fra allerede installerte sensorer. Mest sannsynlig kameraer. Å droppe funksjonene de optiske sensorene har i dag er helt urealistisk.

For å si det enkelt - man vet hva man har - men ikke hva man får.....
Og når Tesla plutselig bytter ut "må ha" funksjonalitet som tross alt fungerer, men noe annet man ikke vet om vil fungere - ja så må  jeg si jeg er litt overrasket.

De gjorde jo det samme da de fjernet radar, og nå har Tesla uten radar fått rekordhøy poengsum hos IIHS m.m.

emurof

Sitat fra: Motorwatt på ons 05. okt 2022, kl. 22:07Hvis man er i kjøpemodus, så er det én ting man må være 100% oppmerksom på. Bilen er fra grunn av konstruert, produsert, og solgt med California i tankene. Og slik er det fremdeles. Dette blir bare tydeligere når de nå også fomler med FSD som bare fungerer sånn nogenlunde nettopp i California. Regn, søle, is, og snø er ikke noe de bryr seg om i særlig grad, og temaet burde vært ferdig debattert for oss med med mere enn én årstid. Det fungerer heller dårlig. Så glem regnsensorer, kameraer, ultrasoniske avstandssensorer, radarer, osv., og husk heller Albert Hammonds "It Never Rains in Southern California".

FSD-betaen er i bruk over hele USA og også Canada. De har i aller høyeste grad vinter i USA og Canada.

emurof

Sitat fra: ViktorS på ons 05. okt 2022, kl. 23:43Helt enig med han over meg. Hvis jeg risikerer å ende opp med bil uten parkeringssensorer, enten fordi de ikke følger med, eller fordi de blir skrudd av til fordel for kamera, så blir det avbestilling. 7-8mnd i året vil kameraene være delt av snø, og ubrukelige. Har allerede prøvd tesla vinterstid, og det ble mye klaging fra bilen fordi kameraene på dørstolpen hadde litt snø på seg etter å ha kjørt litt...

Jeg tror ikke jeg kan huske at kameraene på dørstolpen har blitt dekket til noen gang. Hvordan får du til det?

Jeg har derimot sett at de har klaget over "ingen sikt" hvis det er helt mørkt på sidene av veien, men det er noe annet.

Det eneste kameraet jeg er bekymret for er ryggekameraet. Det blir definitivt dekket av møkk og snø. Men de andre ser jeg ikke noen problemer med.

Lucifer-

Men har de hatt tilgang på FSD-beta mens det er vinter da? Er vel ikke vinter riktig enda?

Lucifer-

Sitat fra: ViktorS på ons 05. okt 2022, kl. 23:43
Jeg tror ikke jeg kan huske at kameraene på dørstolpen har blitt dekket til noen gang. Hvordan får du til det?
Det skjer støtt og stadig hos meg. Virker som det er kondens eller dugg det meste av tiden. Riktignok vært mer eller mindre uten siden mars, men nå i det siste er det omtrent hver morgen på vei til jobben.

emurof

Sitat fra: Lucifer- på tor 06. okt 2022, kl. 21:01Men har de hatt tilgang på FSD-beta mens det er vinter da? Er vel ikke vinter riktig enda?

FSD-betaen ble vel først tilgjengelig for testere midt på vinteren for snart to år siden? Så det har vært den vinteren, pluss forrige vinter, og nå kommer enda en vinter.

De snakket også om snø, regn, osv. på AI Day 2. Det skal de visst klare å håndtere.

Sitat fra: Lucifer- på tor 06. okt 2022, kl. 21:03
Det skjer støtt og stadig hos meg. Virker som det er kondens eller dugg det meste av tiden. Riktignok vært mer eller mindre uten siden mars, men nå i det siste er det omtrent hver morgen på vei til jobben.

Så rart, har ikke sett det på noen av Teslaene jeg har hatt.

Motorwatt

Sitat fra: emurof på tor 06. okt 2022, kl. 20:57
Auda, det spøker for de som mener at Tesla må legge til flere sensorer og ikke fjerne dem.

Kanskje de som spådde nye kameraer her får rett likevel? At Tesla har oppgradert kameraene slik at de blir enda bedre og gjør parkeringssensorene overflødige? Kan det være derfor de ikke fjerner bruken av sensorer på biler som har de fra før (og dermed har eldre kameraer)?

Nå må du bestemme deg!

Radial

Jeg har ikke fått det med meg, men vår Radar -Y fikk visst Tesla Vision på 2022.20.1 nå i høst.
Så nå går viskerene og lysa i Auto uansett i AP.

Ikke lagt merke til det før, fordi jeg bruker mest TACC😆

Så de deaktiverer sensorer som er på bilene fortløpende uansett.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Lucifer-

Sitat fra: emurof på tor 06. okt 2022, kl. 21:04
Sitat fra: Lucifer- på tor 06. okt 2022, kl. 21:01Men har de hatt tilgang på FSD-beta mens det er vinter da? Er vel ikke vinter riktig enda?

FSD-betaen ble vel først tilgjengelig for testere midt på vinteren for snart to år siden? Så det har vært den vinteren, pluss forrige vinter, og nå kommer enda en vinter.

De snakket også om snø, regn, osv. på AI Day 2. Det skal de visst klare å håndtere.

My bad.. Usikker på hvor utbredt dette har blitt testet på snø og vinter. Det er vel først i år de har sluppet det løs for et stort utvalgt brukere. Men det er uansett ikke veldig relevant for min del. Er det vinterføre liker jeg å stole på egne ferdigheter og ikke bilen sine.

sjokomelk

Sitat fra: Radial på tor 06. okt 2022, kl. 21:32
Jeg har ikke fått det med meg, men vår Radar -Y fikk visst Tesla Vision på 2022.20.1 nå i høst.
"Vision only" kom ikke før på 2022.24, men ble ikke nevnt i release notes for 2022.24. Du måtte bla deg ned til 2022.20 for å finne info om det i bilen.
Ratter 2026 Tesla Model Y Performance
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Radial

Sitat fra: sjokomelk på tor 06. okt 2022, kl. 21:34
Sitat fra: Radial på tor 06. okt 2022, kl. 21:32
"Vision only" kom ikke før på 2022.24, men ble ikke nevnt i release notes for 2022.24. Du måtte bla deg ned til 2022.20 for å finne info om det i bilen.

Det var det jeg gjorde,bladde nedover i versjonsinfo. Og der stod det "gratulerer, du kjører nå Tesla Vision".
Mener det var 2022.20.1 det skjedde.

august 2021 Y.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Motorwatt

Sitat fra: Lucifer- på tor 06. okt 2022, kl. 21:03
Har bilen stått ute om natten når det dugger (temperatur og duggpunkt blir like), så få man varselet. Står derimot bilen i garasje eller under tak (carport) så er det uvanlig.

daktari

Sitat fra: Lucifer- på tor 06. okt 2022, kl. 21:01
Men har de hatt tilgang på FSD-beta mens det er vinter da? Er vel ikke vinter riktig enda?
Ja, og FSD-beta var helt sjanseløs i vinter. Komplett ubrukelig. Får håpe det går bedre denne vinteren.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

emurof

Sitat fra: Motorwatt på tor 06. okt 2022, kl. 21:08
Sitat fra: emurof på tor 06. okt 2022, kl. 20:57Auda, det spøker for de som mener at Tesla må legge til flere sensorer og ikke fjerne dem.

Kanskje de som spådde nye kameraer her får rett likevel? At Tesla har oppgradert kameraene slik at de blir enda bedre og gjør parkeringssensorene overflødige? Kan det være derfor de ikke fjerner bruken av sensorer på biler som har de fra før (og dermed har eldre kameraer)?

Nå må du bestemme deg!

Nei. De to innleggene handler om to forskjellige ting. Det første handler om flere (typer) sensorer (radar, lidar, osv.). Det andre handler om å erstatte kameraene som allerede er der med nye og bedre kameraer.

Jeg legger frem en hypotese om at de kan fjerne disse sensorene fordi de har fått bedre kameraer som de tar i bruk nå, og det at bruken av sensorene ikke fjernes på eldre biler støtter opp under dette.

Det er ikke første gang du ikke har lest det jeg skriver...

Motorwatt

Hårfin forskjell. Har ikke du tidligere ganske bastant ment at Tesla FSD klarer seg med de originale sensorene (kameraer er også sensorer), og at det ikke var behov for noe nytt?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA