Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Så får vi radar allikevel ...... og nye kameraer

Startet av Motorwatt, onsdag 08. juni 2022, klokken 17:41

« forrige - neste »

Motorwatt

På en eller annen måte må de erstattes med noe annet, eller ta i bruk noen ubrukte ressurser fra allerede installerte sensorer. Mest sannsynlig kameraer. Å droppe funksjonene de optiske sensorene har i dag er helt urealistisk.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

hELgenen

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 05. oktober 2022, klokken 20:44
På en eller annen måte må de erstattes med noe annet, eller ta i bruk noen ubrukte ressurser fra allerede installerte sensorer. Mest sannsynlig kameraer. Å droppe funksjonene de optiske sensorene har i dag er helt urealistisk.

For å si det enkelt - man vet hva man har - men ikke hva man får.....
Og når Tesla plutselig bytter ut "må ha" funksjonalitet som tross alt fungerer, men noe annet man ikke vet om vil fungere - ja så må  jeg si jeg er litt overrasket.


daktari

Dette gir ikke mening. Kan det være at det er vanskelig å få tak i kabling slik VW sliter med fra fabrikker i Ukraina?

Jeg ville vært veldig bekymret når de nå nok en gang lanserer noe som skal bli ferdig i fremtiden. Det riktige ville vært å lansere ferdig testet sw først, for så å fjerne sensorer. Folk med fsd-beta rapporter om en ganske ustabil "occupancy network".

At man kan ha en viss kontroll på avstand til biler og trafikkskilt gir en viss mening, men parkeringsomgivelsene er ganske close-up og blir veldig homogene. Vanskelig å skille asfalt fra asfaltkant osv. Tipper på mengder med falske negative.

Det aller beste ville jo vært å ha dobbelt sett sensorer for mørke, tåke, snø osv. Også kameraer kan få blackout og whiteout. På kveldens handletur var mine 360kamera i speilene helt sorte fordi det ikke er lys på siden av bilen. Bak og foran er det ok lys.

Problemer med kamera vs Ultralyd er ved enkel smuss som etter regnvær. Skit er ikke problem for uls men stort problem på kameralinser. Enkel spyler av linsa kan løse dette.

Snø: uls holdes varme nok til å smelte enkel snøføyk. Tykke lag snø/slaps som kommer etter mange timer i tett snødriv smelter oftest ikke. Kamera har samme problem.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Lucaria

Men for biler som allerede er levert, om de skal slå av ultralyd så må man jo komme in for montering av kamera fram da det ikke finnes kamera der idag.

Motorwatt

Hvis man er i kjøpemodus, så er det én ting man må være 100% oppmerksom på. Bilen er fra grunn av konstruert, produsert, og solgt med California i tankene. Og slik er det fremdeles. Dette blir bare tydeligere når de nå også fomler med FSD som bare fungerer sånn nogenlunde nettopp i California. Regn, søle, is, og snø er ikke noe de bryr seg om i særlig grad, og temaet burde vært ferdig debattert for oss med med mere enn én årstid. Det fungerer heller dårlig. Så glem regnsensorer, kameraer, ultrasoniske avstandssensorer, radarer, osv., og husk heller Albert Hammonds "It Never Rains in Southern California".
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 05. oktober 2022, klokken 22:07
Hvis man er i kjøpemodus, så er det én ting man må være 100% oppmerksom på. Bilen er fra grunn av konstruert, produsert, og solgt med California i tankene. Og slik er det fremdeles. Dette blir bare tydeligere når de nå også fomler med FSD som bare fungerer sånn nogenlunde nettopp i California. Regn, søle, is, og snø er ikke noe de bryr seg om i særlig grad, og temaet burde vært ferdig debattert for oss med med mere enn én årstid. Det fungerer heller dårlig. Så glem regnsensorer, kameraer, ultrasoniske avstandssensorer, radarer, osv., og husk heller Albert Hammonds "It Never Rains in Southern California".
Her mener jeg at du fyrer godt opp under en av de sterkeste mytene rundt Tesla. Man får nesten inntrykk av at Tesla ikke utvikler og tester bilene med vintervær i tankene. Det er jo ikke riktig. At de kan forbedre seg på flere områder er det derimot liten tvil om.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

førategangtesla

Jeg var i 100% kjøpsmodus frem til jeg fikk denne nyheten. Jeg var ikke redd for at bilen ikke skal kunne tåle norsk vintervær, tesla tester bilene sine på lukket testbane i alaska og jeg hadde allerede svelgt en hel kamel med begge pukklene med tanke på manglende radar  :) men jeg må si at jeg har ikke lyst til å bli sittende med en bil som kommer til å bli vanskelig å plassere/parkere, så veien til å kansellere er nå meget kort. Hvis det nå er slik tesla dropper sensorene uten å allerede ha software klar, så finner jeg det veldig merkelig. Det virker som om produksjon av bilene uten sensorene skal starte veldig snart nå i oktober.

Motorwatt

Sitat fra: Handyman på onsdag 05. oktober 2022, klokken 22:12
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 05. oktober 2022, klokken 22:07
Hvis man er i kjøpemodus, så er det én ting man må være 100% oppmerksom på. Bilen er fra grunn av konstruert, produsert, og solgt med California i tankene. Og slik er det fremdeles. Dette blir bare tydeligere når de nå også fomler med FSD som bare fungerer sånn nogenlunde nettopp i California. Regn, søle, is, og snø er ikke noe de bryr seg om i særlig grad, og temaet burde vært ferdig debattert for oss med med mere enn én årstid. Det fungerer heller dårlig. Så glem regnsensorer, kameraer, ultrasoniske avstandssensorer, radarer, osv., og husk heller Albert Hammonds "It Never Rains in Southern California".
Her mener jeg at du fyrer godt opp under en av de sterkeste mytene rundt Tesla. Man får nesten inntrykk av at Tesla ikke utvikler og tester bilene med vintervær i tankene. Det er jo ikke riktig. At de kan forbedre seg på flere områder er det derimot liten tvil om.
Svakhetene ved vinteroperasjon er så enkle å oppdage at de neppe er testet grundig nok.

At du sier at de kan forbedre seg på flere områder tilsier iallfall at det er mye å forbedre, så der er vi enige. Og inntil de gjør det står jeg fast på mitt 😀.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Sitat fra: daktari på onsdag 05. oktober 2022, klokken 21:37
Dette gir ikke mening. Kan det være at det er vanskelig å få tak i kabling slik VW sliter med fra fabrikker i Ukraina?

Jeg ville vært veldig bekymret når de nå nok en gang lanserer noe som skal bli ferdig i fremtiden. Det riktige ville vært å lansere ferdig testet sw først, for så å fjerne sensorer. Folk med fsd-beta rapporter om en ganske ustabil "occupancy network".

At man kan ha en viss kontroll på avstand til biler og trafikkskilt gir en viss mening, men parkeringsomgivelsene er ganske close-up og blir veldig homogene. Vanskelig å skille asfalt fra asfaltkant osv. Tipper på mengder med falske negative.

Det aller beste ville jo vært å ha dobbelt sett sensorer for mørke, tåke, snø osv. Også kameraer kan få blackout og whiteout. På kveldens handletur var mine 360kamera i speilene helt sorte fordi det ikke er lys på siden av bilen. Bak og foran er det ok lys.

Problemer med kamera vs Ultralyd er ved enkel smuss som etter regnvær. Skit er ikke problem for uls men stort problem på kameralinser. Enkel spyler av linsa kan løse dette.

Snø: uls holdes varme nok til å smelte enkel snøføyk. Tykke lag snø/slaps som kommer etter mange timer i tett snødriv smelter oftest ikke. Kamera har samme problem.
Lysfølsomheten på Tesla sine kameraer er i en annen liga enn alle andre biler jeg har prøvd. Ser rimelig godt omtrent uansett lysforhold. Har ikke kjørt ID4, men å bare se svart har jeg aldri opplevd i Tesla. Også fra sidekameraene.

Det er åpenbare utfordringer med å gå bort fra UL-sensorer, men tror det kan være lurt å roe helt ned til en faktisk får se hvilken plan de har bak det. Kanskje summon allerede i dag parkerer kun basert på kameraer? Ikke vet jeg.

Motorwatt

#84
Sitat fra: førategangtesla på onsdag 05. oktober 2022, klokken 22:26
Jeg var i 100% kjøpsmodus frem til jeg fikk denne nyheten. Jeg var ikke redd for at bilen ikke skal kunne tåle norsk vintervær, tesla tester bilene sine på lukket testbane i alaska og jeg hadde allerede svelgt en hel kamel med begge pukklene med tanke på manglende radar  :) men jeg må si at jeg har ikke lyst til å bli sittende med en bil som kommer til å bli vanskelig å plassere/parkere, så veien til å kansellere er nå meget kort. Hvis det nå er slik tesla dropper sensorene uten å allerede ha software klar, så finner jeg det veldig merkelig. Det virker som om produksjon av bilene uten sensorene skal starte veldig snart nå i oktober.
Hvis du virkelig vurderer å kanseller på grunn av disse ryktene, så ta det helt med ro. Klart det kommer noe som erstatter dem. 100% sikker!

ps. Bilene har fremdeles ryggekamera og speiler ....🤓
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

daktari

iX sitt 360 kamera er beste hittil. Uls lager AR bokser oppå nese- eller ryggekamera. Når man bruker freefloat kamera får man de på siden.
Skjermen er litt liten bare.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Radial

Sitat fra: geear på onsdag 05. oktober 2022, klokken 22:36
Sitat fra: daktari på onsdag 05. oktober 2022, klokken 21:37
Dette gir ikke mening. Kan det være at det er vanskelig å få tak i kabling slik VW sliter med fra fabrikker i Ukraina?

Jeg ville vært veldig bekymret når de nå nok en gang lanserer noe som skal bli ferdig i fremtiden. Det riktige ville vært å lansere ferdig testet sw først, for så å fjerne sensorer. Folk med fsd-beta rapporter om en ganske ustabil "occupancy network".

At man kan ha en viss kontroll på avstand til biler og trafikkskilt gir en viss mening, men parkeringsomgivelsene er ganske close-up og blir veldig homogene. Vanskelig å skille asfalt fra asfaltkant osv. Tipper på mengder med falske negative.

Det aller beste ville jo vært å ha dobbelt sett sensorer for mørke, tåke, snø osv. Også kameraer kan få blackout og whiteout. På kveldens handletur var mine 360kamera i speilene helt sorte fordi det ikke er lys på siden av bilen. Bak og foran er det ok lys.

Problemer med kamera vs Ultralyd er ved enkel smuss som etter regnvær. Skit er ikke problem for uls men stort problem på kameralinser. Enkel spyler av linsa kan løse dette.

Snø: uls holdes varme nok til å smelte enkel snøføyk. Tykke lag snø/slaps som kommer etter mange timer i tett snødriv smelter oftest ikke. Kamera har samme problem.
Lysfølsomheten på Tesla sine kameraer er i en annen liga enn alle andre biler jeg har prøvd. Ser rimelig godt omtrent uansett lysforhold. Har ikke kjørt ID4, men å bare se svart har jeg aldri opplevd i Tesla. Også fra sidekameraene.

Det er åpenbare utfordringer med å gå bort fra UL-sensorer, men tror det kan være lurt å roe helt ned til en faktisk får se hvilken plan de har bak det. Kanskje summon allerede i dag parkerer kun basert på kameraer? Ikke vet jeg.

I dagens Høst-storm så jeg ikke noen verdens ting i sidespeil eller bakrute når jeg skulle rygge, men sidekamera og ryggekamera var svært klare og tydelige (minus ei dråpe på ett hjørne av ryggekamera)

Men når jeg skal rygge inn i garasjen der jeg ender opp ~30cm fra en planke haug bakerst, der sliter kamera med avstand. UL sensorene viser dog perfekt avstand, nesten på centimeteren.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

førategangtesla

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 05. oktober 2022, klokken 22:39
Sitat fra: førategangtesla på onsdag 05. oktober 2022, klokken 22:26
Jeg var i 100% kjøpsmodus frem til jeg fikk denne nyheten. Jeg var ikke redd for at bilen ikke skal kunne tåle norsk vintervær, tesla tester bilene sine på lukket testbane i alaska og jeg hadde allerede svelgt en hel kamel med begge pukklene med tanke på manglende radar  :) men jeg må si at jeg har ikke lyst til å bli sittende med en bil som kommer til å bli vanskelig å plassere/parkere, så veien til å kansellere er nå meget kort. Hvis det nå er slik tesla dropper sensorene uten å allerede ha software klar, så finner jeg det veldig merkelig. Det virker som om produksjon av bilene uten sensorene skal starte veldig snart nå i oktober.
Hvis du virkelig vurderer å kanseller på grunn av disse ryktene, så ta det helt med ro. Klart det kommer noe som erstatter dem. 100% sikker!

ps. Bilene har fremdeles ryggekamera og speiler ....🤓

Hadde det bare vært rykter. Jeg er klar over at det nok sikkert kommer noe og at tesla vil prøve å erstatte sensorene med vision only, men at det virker som om de ruller ut bilen uten sensorer og uten software klar (som det ser ut som) er for meg en gåte. Bilen har fortsatt ryggekamera og speiler, men det er fortsatt en noe uoversiktlig bil vil jeg påstå, det var slik jeg opplevde den etter å ha kjørt i to timer iallefall. Model y performance er en herlig bil å kjøre uten tvil, men da jeg skulle parkere front inn, så kunne jeg ikke se fronten på bilen, selv ikke når jeg prøvde å lene meg frem og opp, men den hadde da heldigvis sensorene som hjalp til, som forøvrig fungerer/te upåklagelig.

Det er nå også slik at kameraer og snø/støv ikke er bestevenner (iallefall bak på bilen) så selv om tesla klarer å få til en noenlunde nøyaktig parkeringssensor/kamera vision 1000+ så vil den da muligens klage på at jeg må ut og tørke av kamera og muligens kjøre noen meter frem igjen før jeg rygger bak for å kunne måle/kalkulere avstand til veggen/kjeglen/barnet på trehjulsykkel på nytt mens sensorene stort sett fungerer utmerket uansett da de avgir varme ved bruk.

Så jeg må innrømme at per nå så virker det som to steg bak og et steg frem (et steg frem etterhvert, når det rulles ut software som skal kunne måle nøyaktig avstand fra veggen med kamera til fronten/bakenden av bilen)

Hadde bare tesla kommet med noe mer håndfast om hva de tenker på å gjøre, så hadde jeg nok reagert anderledes, men at de fjerner disse funksjonene forteller meg at de ikke har noe klart, det burde være på plass før hardware fjernes.

ViktorS

Helt enig med han over meg. Hvis jeg risikerer å ende opp med bil uten parkeringssensorer, enten fordi de ikke følger med, eller fordi de blir skrudd av til fordel for kamera, så blir det avbestilling. 7-8mnd i året vil kameraene være delt av snø, og ubrukelige. Har allerede prøvd tesla vinterstid, og det ble mye klaging fra bilen fordi kameraene på dørstolpen hadde litt snø på seg etter å ha kjørt litt...

Må i tenkeboksen her gitt.
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA