Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Circle K på ville veier?

Startet av elektro, lørdag 23. april 2022, klokken 12:17

« forrige - neste »

Ingeniøren

Hovedproblemet er at dette er nytt for folk, ikke apper, RFID brikker og betalingsløsningen og at folk bruker det for sjelden. Vi som har kjørt elbil noen år rister litt på hodet av disse novisene, men om noen år så rister vi alle på hodet at dette var et stort problem for 5 år siden...

Det må modnes og gå seg til - så blir det bra uansett hva vi lander på  :+1:


2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

THE

Sitat fra: automat på onsdag 20. juli 2022, klokken 17:31
Problemet med hurtiglading er at vi har et stadig voksende antall operatører og app'er å forholde oss til.

Så er det kanskje et par av de man bruker regelmessig. Resten kun sporadisk.

Og når man da skal bruke en av de spoadiske, så har kanskje app'en logget seg ut. Og så har man glemt hvilket passord man brukte på akkurat denne app'en. Eller app'en må oppdateres. Eller man glemte å endre betalingskort i akkurat denne app'en når man fikk nytt bankkort. Eller man har byttet telefon siden sist. Så står man der og kåler på mobilen foran ladestasjonen, mens ladekøen vokser bak deg.

Jeg ønsker ihvertfall å redusere antall betalingsapper jeg må forholde meg til, fremfor å øke antallet.
I dag kan man velge å betale med App, RfID-brikke eller SMS stort sett over alt. I tillegg har vel i alle fall Eviny begynt med Vipps-betaling. Alle disse løsningene gir i alle fall utlendinger store utfordringer ved lading i Norge. Overgang til betaling med bankkort (inkludert Applepay, Google Pay og kontaktløs kortbetaling) betyr jo ikke at ladeoperatørene må gå vekk fra app/brikke. For mange år siden hadde jeg av og til problem med å starte lading både fra brikke og app, men fungerte stort sett alltid med SMS, men da var det drop-in priser som var dyrere enn med registrert brikke.

På de ladeoperatørene jeg bruker jevnlig vil jeg gjerne få beholde brikkebetaling, men ønsker veldig gjerne mulighet for å betale med kort i tillegg. Kortbetaling gjør det mye enklere med drop-in i stedet for å laste ned en app og registrere seg som kunde for engangs (eller sporadisk) bruk. Ladeoperatørene kan jo velge å tilby stamkunder som betaler med registrert app/brikke lavere kWt-pris enn de som betaler med kort. Da kan de ikke skylde på økte kostnader med installasjon, drift samt gebyr ved kortbetaling heller.

Som en stor bonus gir kortbetaling en universell løsning som samtlige elbilister uansett nasjonalitet kan bruke uten mye plunder og heft.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

automat

Jeg vil gjerne ha app/rfid på laderne jeg bruker mest. Men på de jeg bruker sporadisk vil jeg helst slippe. Så får det heller være at jeg ikke får beste pris på disse.

At operatørene vegrer seg for å montere kortleser på alle eksisterende ladere kan jeg akseptere. Men ikke at de nekter roaming. Flere store aktører vil f.eks ikke være med i Elbilforeningens ladeklubb. Noe som gjør det tilbydet mindre interressant enn det kunne vært. (Om Elton er noe bedere vet jeg ikke.)

Utlendinger kunne roame gjennom f.eks plugsurfing.

Roaming kan innføres raskt, uten store kostnader. Men det betyr jo at operatørene ikke får «lock-in» på kundene. Og Cirkle K er vel en av værstingene her. (Siden det er dem tråden handler om).
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

overskyet

Sitat fra: automat på torsdag 21. juli 2022, klokken 10:45
Jeg vil gjerne ha app/rfid på laderne jeg bruker mest. Men på de jeg bruker sporadisk vil jeg helst slippe. Så får det heller være at jeg ikke får beste pris på disse.

At operatørene vegrer seg for å montere kortleser på alle eksisterende ladere kan jeg akseptere. Men ikke at de nekter roaming. Flere store aktører vil f.eks ikke være med i Elbilforeningens ladeklubb. Noe som gjør det tilbydet mindre interressant enn det kunne vært. (Om Elton er noe bedere vet jeg ikke.)

Utlendinger kunne roame gjennom f.eks plugsurfing.

Roaming kan innføres raskt, uten store kostnader. Men det betyr jo at operatørene ikke får «lock-in» på kundene. Og Cirkle K er vel en av værstingene her. (Siden det er dem tråden handler om).

Ladeklubben er bare white label av en utenlandsk faktureringstjeneste, deftpower. ( https://www.deftpower.com/products )  Den tilbyr ingenting som ikke plug surfing allerede gjør. Det beste for alle er om Ladeklubben dør i oppstarten og vi ikke får enda en faktureringstjeneste vi ikke trenger, som på toppen av det hele krever at du melder deg inn i elbilforeningen.

Det er akkurat slike mellommenn vi ikke bør ha. Med kortbetaling, trenger man ikke dette tullet. Når denne diskusjonen pågår, bør man også huske at det er en del aktører her, som vil tape penger på kortbetaling, fordi de ikke lenger kan være mellommenn som skummer fløten. Dvs, forsyner seg av dine penger. De vil selvsagt argumentere mot kortbetaling. Ikke nødvendigvis fordi kortbetaling ikke er bedre for deg.


automat

Det vil uansett ta tid før alle hurtigladere har kortterminal. Og inntil det skjer er slike «mellomenn» et greit alternativ  til å være kunde hos hver enkelt operatør.

Jeg betaler glatt en slant til Easypark for å gjøre parkeringen enkel. Det er jeg villig til for hurtiglading også.

Hvem elbilforningen har valgt som teknisk leverandør til sin tjeneste syns jeg ikke er så interressant. Problemet til ladeklubben er at de har for få ladeoperatører knyttet til seg.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

ThomasEL

Slike diskusjoner bærer jo fort preg av litt «skyttergravsmentalitet». Men det er utfordringer, uenighet og gode diskusjoner som på sikt tvinger frem bedre løsninger, så det er bra👍

For meg personlig er det viktigst å ha et kort eller en brikke som fungerer alle steder. Om det er Audikortet, en NAF-brikke eller et kredittkort, syns jeg ikke betyr like mye.

Jeg syns det er helt uproblematisk å ha ett kundeforhold, der all lading registreres og betales. Audi charging service dekker nå mange operatører, men er fortsatt ikke 100% universell. Det er heller ikke Plugsurfing.

Den dagen én aktør har roamingavtale med alle operatører, så er jeg fornøyd.
- Men om det heller er «bankkortsporet» som vinner, så er det greit for meg det også👍 Lettvint og greit det også!


Men pr nå har vi verken universell roaming eller kortautomater i stor utstrekning. Da må vi enn så lenge gjøre det beste ut av det.
Det hjelper på hvis flere gidder å sette seg litt inn i hvordan dette med lading fungerer. Om det er forhandlere som ikke gir opplæring eller er nye elbilister som ikke gidder bruke tid på å sette seg inn i det, vet jeg ikke.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

overskyet

Sitat fra: automat på torsdag 21. juli 2022, klokken 16:18
Det vil uansett ta tid før alle hurtigladere har kortterminal. Og inntil det skjer er slike «mellomenn» et greit alternativ  til å være kunde hos hver enkelt operatør.

Jeg betaler glatt en slant til Easypark for å gjøre parkeringen enkel. Det er jeg villig til for hurtiglading også.

Hvem elbilforningen har valgt som teknisk leverandør til sin tjeneste syns jeg ikke er så interressant. Problemet til ladeklubben er at de har for få ladeoperatører knyttet til seg.

Problemet er at Deftpower ikke har aktørene knyttet til seg. Ladeklubben er bare white label og elbilforeningen kan neppe påvirke noe som helst. Disse mellommennene bør helst ikke få fotfeste og det grenser nesten til svindel når man prøver å lure folk inn i elbilforeningen for å få tilgang til noe du får gratis hos plugsurfing :)

automat

Sitat fra: overskyet på torsdag 21. juli 2022, klokken 17:10

Problemet er at Deftpower ikke har aktørene knyttet til seg. Ladeklubben er bare white label og elbilforeningen kan neppe påvirke noe som helst. Disse mellommennene bør helst ikke få fotfeste og det grenser nesten til svindel når man prøver å lure folk inn i elbilforeningen for å få tilgang til noe du får gratis hos plugsurfing :)

Tror du elbilforeningen hadde hatt noen større inflytelse på å få med hurtigladeoperstører hvis de hadde utviklet og driftet tjenesten selv, fremfor å kjøpe den inn?

Og hva er galt med at elbilforeningen ønsker å tilby dette som en tjenste? Det er frivillig å melde seg inn. Og det koster ikke meg noe ekstra å benytte meg av denne medlemsfordelen.

Hvor får du det fra at det er gratis å bruke Plugsurfing? Selv om de ikke har noen måneds-/årsavgift så er det fort et påslag. Jeg søkte opp en 50kW Recharge-lader i nærheten og fikk følgende priser i de forskjellige app'ene:
Plugsurfing: 5,70kr/kWh
Fortum: 5,40kr/kWh
Ladeklubben 5,20kr/kWh

Hvor er svindelen?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

overskyet

Du må lade relativt mye med ladeklubben for at det der skal lønne seg. Det ser alle.

automat

Sitat fra: overskyet på fredag 22. juli 2022, klokken 12:16
Du må lade relativt mye med ladeklubben for at det der skal lønne seg. Det ser alle.
Nå forutsetter du at ladeklubben er eneste grunn til å melde seg inn i elbilforeningen.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

el-snorre

Sitat fra: overskyet på fredag 22. juli 2022, klokken 12:16
Du må lade relativt mye med ladeklubben for at det der skal lønne seg. Det ser alle.

Nå er det en gang slik at Ladeklubben er et medlems gode for medlemmer av Elbilforeningen. Tekniske driften dekkes av Elbilforeningen og prisene i Norge er lik innkjøpspris. Dette er på ingen måte noe som finansierer Elbilforeningen, for den finansieres av medlemskontingent og annen kommersiell aktivitet slik som Nordic EV sumit.

Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Moggen

#56
Men, er det ikke noen som ønsker å bruke sin elbil utenfor Norge? Hvilke apper og medlemskap skal man ha for å komme seg ut på en europaferie, ni som syns plastbrikker/apper og medlemskap er greit?

automat

Både Ladeklubben og Plugsurfing gir tilgang til ladere i Europa. Ikke bare Norge.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

SveinJ

Sitat fra: Moggen på fredag 22. juli 2022, klokken 20:15
Men, er det ikke noen som ønsker å bruke sin elbil utenfor Norge? Hvilke apper og medlemskap skal man ha for å komme seg ut på en europaferie, ni som syns plastbrikker/apper og medlemskap er greit?
Har brukt og bruker WeCharge, både i Norge og på Europaferie. Funker aldeles utmerket, en-1 innlogging og registrering i app, så kjør og lad ;-)
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

automat

WeCharge får man vel ikke brukt med mindre man har en VW ID.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA