Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Circle K på ville veier?

Startet av elektro, lørdag 23. april 2022, klokken 12:17

« forrige - neste »

Moggen

#75
Uavsett, nå fikk jeg lynladet hos C-K i danmark under ferien.
Blippet bare kredittkort og ladet ivei.
Null bruk av mobilapp eller noen form av registrering.
Det ende jeg manglet var prisinformasjon.
(I etterkant fannt jeg ut at det kostet ca 300kr for 50kwh).
Men dette er helt klart fremtiden!


Marius Kotsbak

Flytoget har løst dette med kvittering fra kortbetaling, selv om der er ganske krøkkete. Lurer på om Google pay har en løsning på kvitteringer nå som det skiftet til Wallet.

Coop har noen fordeler fremfor ladeapper: at innlogging ikke faller ut hele tida, og man får gjort både medlemsregistrering og oppbevaring av kvitteringer samtidig.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

elektro

Sitat fra: Moggen på lørdag 23. juli 2022, klokken 21:56
Drømmen er jo å ha en enkelt sammenligbar prising mellom ladestasjonerne, og kortbetaling.
Da stanner vi og lader der priser og fasiliteter er best. Om det da er en Recharge, C-K, eller Ionity spiller ikke noe rolle.

Hvorfor er der så viktig at prisingen er enkelt sammenlignbar? Er det ikke viktigere at det ikke er fasilitetene er gode, at det ikke er kø, osv?

Om det koster 5 eller 6 kroner per kWt å hurtiglade, spiller mindre rolle for de fleste av oss. Vi snakker kanskje om en tusenlapp ekstra i året, hvis du ender opp med å betale én krone mer enn du hadde trengt per kWt i gjennomsnitt. Men til gjengjeld får du ladet der du ønsker.

Når det gjelder kortbetaling er det også helt unødvendig. Flere bilprodusenter gir deg nå en RFID brikke/kort som du kan bruke på tvers av de fleste operatører i Europa. Også på AC. Circle K er en av de få som har valgt å stå utenfor.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

RJK

Sitat fra: elektro på torsdag 11. august 2022, klokken 23:09
Sitat fra: Moggen på lørdag 23. juli 2022, klokken 21:56
Drømmen er jo å ha en enkelt sammenligbar prising mellom ladestasjonerne, og kortbetaling.
Da stanner vi og lader der priser og fasiliteter er best. Om det da er en Recharge, C-K, eller Ionity spiller ikke noe rolle.

Hvorfor er der så viktig at prisingen er enkelt sammenlignbar? Er det ikke viktigere at det ikke er fasilitetene er gode, at det ikke er kø, osv?

Om det koster 5 eller 6 kroner per kWt å hurtiglade, spiller mindre rolle for de fleste av oss. Vi snakker kanskje om en tusenlapp ekstra i året, hvis du ender opp med å betale én krone mer enn du hadde trengt per kWt i gjennomsnitt. Men til gjengjeld får du ladet der du ønsker.

Når det gjelder kortbetaling er det også helt unødvendig. Flere bilprodusenter gir deg nå en RFID brikke/kort som du kan bruke på tvers av de fleste operatører i Europa. Også på AC. Circle K er en av de få som har valgt å stå utenfor.
Problemet med andre prissystemer enn ren kWh-prising, så vet du ikke om prisen blir billigere, dyrere eller tildels mye dyrere enn alternativet.

At man kan prise forskjellig kWh-pris basert på om det er ubetjent stasjon mer eller mindre uten andre fasciliteter, eller om det er full, betjent cafeteria/veikro/restaurant eller hotell med overnattingsmuligheter, er alltids stasjonens eller operatørens valg. Akkurat som forskjell på en Uno-X, Shell eller Circle K-stasjon og bensin og dieselpriser.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

overskyet

Det er bare å droppe vrøvlet om RFID-brikkens fortreffeligheter. Med unntak av en og annen forumnisse, synes "hele Norge" at både RFID og appbetaling suger.

hELgenen

Sitat fra: overskyet på fredag 12. august 2022, klokken 00:30
Det er bare å droppe vrøvlet om RFID-brikkens fortreffeligheter. Med unntak av en og annen forumnisse, synes "hele Norge" at både RFID og appbetaling suger.

Kan forstå app frustrasjon,men hvorfor er RFID så ille?

Ingeniøren

Sitat fra: overskyet på fredag 12. august 2022, klokken 00:30
Det er bare å droppe vrøvlet om RFID-brikkens fortreffeligheter. Med unntak av en og annen forumnisse, synes "hele Norge" at både RFID og appbetaling suger.

Er "hele Norge" teknologisk stupdumme, de klarer da tilsynelatende å bruke mobil så de kan om de vil ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Kanutten

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 12. august 2022, klokken 07:18

Er "hele Norge" teknologisk stupdumme, de klarer da tilsynelatende å bruke mobil så de kan om de vil ?

Er man "stup dum" fordi man foretrekker kjente og alment utbredte betalingsmåter?

hELgenen

Sitat fra: Kanutten på fredag 12. august 2022, klokken 08:54
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 12. august 2022, klokken 07:18

Er "hele Norge" teknologisk stupdumme, de klarer da tilsynelatende å bruke mobil så de kan om de vil ?

Er man "stup dum" fordi man foretrekker kjente og alment utbredte betalingsmåter?

Ser det dukker opp leserinnlegg i lokalavisen om folk som må reise langt for å oppsøke en bank for å få hjelp til å betale regninger - så du har jo et vidt spekter av teknologisk analfabetisme i befolkningen.

Når ting endres så vil det alltid være noen som ikke ønsker å involvere seg for å lære noe nytt.
Det er jo iblant slik at når ting endres så er det jo ikke slik at den som blir berørt synes det blir enklere - ofte kan det faktisk og reellt være motsatt også - og da forstår jeg jo at enkelte setter seg på bakbeina.

turfsurf

Sitat fra: elektro på torsdag 11. august 2022, klokken 23:09

Hvorfor er der så viktig at prisingen er enkelt sammenlignbar? Er det ikke viktigere at det ikke er fasilitetene er gode, at det ikke er kø, osv?

Om det koster 5 eller 6 kroner per kWt å hurtiglade, spiller mindre rolle for de fleste av oss. Vi snakker kanskje om en tusenlapp ekstra i året, hvis du ender opp med å betale én krone mer enn du hadde trengt per kWt i gjennomsnitt. Men til gjengjeld får du ladet der du ønsker.

Når det gjelder kortbetaling er det også helt unødvendig. Flere bilprodusenter gir deg nå en RFID brikke/kort som du kan bruke på tvers av de fleste operatører i Europa. Også på AC. Circle K er en av de få som har valgt å stå utenfor.
Tja, for enkeltladinger er jo ikke ett par kroner i prisforskjell viktig. Men hvis man kan velge det billigste uten mye ekstra bryderi sp gjør ihvertfall jeg det. Blir fort noen tusenlapper (vi har ladet 2MWh på DC hittil i år).

På ferie i år valgte jeg Ionity hvis det ikke var kø, Tesla ellers. Kostet meg ikke mange kaloriene og sparte oss for rundt 1500NOK. Tåpelig å ikke benytte oss av det.

RFID er en ekstra ting å passe på. Hadde man i det minste kunnet brukt NFC fra mobilen eller klokka opp mot abonnement sp hadde det vært greit.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Lars C. Krogenæs

Lurer på hvordan "folk flest" greier å bestille varer på nett?
Der må man jo gjerne opprette bruker, legge inn adresse og så #¤¤%& faen i helvete må man taste inn kortnummer og  utløpsdato som igjen må verifiseres med Bank-ID. Ville vel tro at kun 1 promille av Norges befolkning greier dette.

Likevel utgjør nå netthandel over 10% av nordmenns samlede varekjøp (Kilde: NHO). Hvordan dette i det heletatt er mulig, sett opp mot de enorme utfordringer det er med å registrere seg som kunde hos 4 hurtigladeselskaper i Norge, og å holde en nøkkelbrikke over en RFID-leser på en ladestasjon, er for meg komplett uforståelig.

Nå skal det likevel tillegges at kun 19% av de i alderen 55-65år handlet på nett i 2021, med fallende tendens jo eldre befolkningen blir.

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

OlaM

#86
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 16. august 2022, klokken 10:26
Lurer på hvordan "folk flest" greier å bestille varer på nett?
Der må man jo gjerne opprette bruker, legge inn adresse og så #¤¤%& faen i helvete må man taste inn kortnummer og  utløpsdato som igjen må verifiseres med Bank-ID. Ville vel tro at kun 1 promille av Norges befolkning greier dette.

Likevel utgjør nå netthandel over 10% av nordmenns samlede varekjøp (Kilde: NHO). Hvordan dette i det heletatt er mulig, sett opp mot de enorme utfordringer det er med å registrere seg som kunde hos 4 hurtigladeselskaper i Norge, og å holde en nøkkelbrikke over en RFID-leser på en ladestasjon, er for meg komplett uforståelig.

Nå skal det likevel tillegges at kun 19% av de i alderen 55-65år handlet på nett i 2021, med fallende tendens jo eldre befolkningen blir.

Jeg hadde ikke giddet handle på nettet hvis jeg måtte stå utendørs i regn og vind mens jeg registrere betalingen, og så timet handelen ut fordi jeg brukte for lang tid, prøv på nytt, funker likevel ikke, prøv igjen, der funket det. 40% av varene dine er plukket, så stoppet det opp, ingen vet hvorfor. Prøv å bestill varene igjen eller bytt hylle.

RFID er veldig bra når det funker, men når det funker så har du jo en brikke og et allerede opprettet kundeforhold. Der det funker dårlig er ved roaming. Noen brikker funker i noen nettverk, ikke andre, du må bestille deres spesielle brikke i posten osv.

Ladet på en E.ON (merket Clever) i Danmark, der feilet appen tre ganger med timeout, null respons fra backend. Jeg hadde glemt Plugsurfing-brikken min hjemme. Så kom jeg på at det var en brikke fra Elbilforeningen i Bildeleringen-bilen jeg kjørte. Registrerte brikken i samme app, prøvde å starte lading, startet på et blunk uten problemer.

Hvorfor de to relativt like løpene hadde så forskjellig resultat aner jeg ikke (selv om jeg jobber som utvikler), men frustrasjonen med disse kundeopplevelsene handler ikke fullt så mye om brikke eller app, men at 95% av ladetilbyderne har gjort en ræva jobb og implementert en skranglete minimumsløsning.
'21 3LR

overskyet

 Ladeoperatørene har hatt ti år på seg til å lage noe som fungerer bra, uten å få det til. Min tillit til at de skal klare å lage en god teknologisk løsning, som alltid virker og er lett å bruke for alle, er ca null. På toppen av det hele, om de mot alle odds skulle klare det, så er det mer tungvindt enn å tappe et kort. Best Case til RFID er at det er dårligere enn å bare tappe kortet.

Alle later også som om at det er dyrt med kortbetaling og billig med alternativene. Det er heller ikke riktig. Å utvikle løsninger er dyrt uansett hvordan du vrir å vender på det. IT-folk er generelt svært godt betalt og koden skriver seg ikke selv. Det kontinuerlige vedlikeholdet og oppdateringene er også dyrt å gjennomføre.


DagfinnN

Det er intet problem å legge inn bankkort og info i en app. Men..

De fleste lader jo oftest hjemme. Når man for en gang skyld skal hurtiglade på 1 av de 4 tilbyderne så kan følgende skje.
1. Appen er oppdatert, man må inn med info en gang til (har skjedd meg flere ganger)
2. Ladetilbyder er oppkjøpt av andre. Man må laste ned en ny app og gjøre alt på nytt.
3. Det er så lenge siden man har brukt appen at man må bekrefte med passord igjen. Så har man glemt det siden det var 1 år siden sist man brukte appen.
4. Det er så lenge siden man har brukt denne appen at kredittkort er utdatert.
5. Dårlig dekning, tregt nett der du lader. Å legge inn info på nytt tar lang tid. Gjør man en feil, har det hendt meg flere ganger at appen går i ring, og jeg må tvinge avslutning for å kommer videre.
6. Svært ofte er en eller flere ladere defekt. Ladet på Hjerkinn i februar, da var det bare en av lynladerne som virket akkurat som i november 3 mnd før.

Så skal man stå å fikle med dette i snøvær eller mens 2 andre står i kå bak deg. Stress!

Ja, alle klarer å bruke en app i ro og fred hjemme, men ute i felten er det mange nok som sliter.
Og ja, det har virket fint mange ganger, men det er de gangene det ikke virker man husker...

Tesla sitt opplegg er det beste, hvorfor kan ikke alle kommunisere med VIN og starte ladinga straks kabelen er puttet i. Kreves nytt passord eller justinger av kredittkort eller annet kan man vel fikle med det ETTER at ladinga har startet og gi bruker 10 min på fixe dette før lading stopper. Mye mindre stress og sitte i bilen og fikle etter at ladinga er i gang.

Så Lars C. Det virkelige liv er verre enn når man sitter på kontoret og tester en app.  Forstå at mange opplever punkt 1 - 5. Tro ikke at vi alle er dumme.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

RJK

#89
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 16. august 2022, klokken 10:26
Lurer på hvordan "folk flest" greier å bestille varer på nett?
Der må man jo gjerne opprette bruker, legge inn adresse og så #¤¤%& faen i helvete må man taste inn kortnummer og  utløpsdato som igjen må verifiseres med Bank-ID. Ville vel tro at kun 1 promille av Norges befolkning greier dette.

Likevel utgjør nå netthandel over 10% av nordmenns samlede varekjøp (Kilde: NHO). Hvordan dette i det heletatt er mulig, sett opp mot de enorme utfordringer det er med å registrere seg som kunde hos 4 hurtigladeselskaper i Norge, og å holde en nøkkelbrikke over en RFID-leser på en ladestasjon, er for meg komplett uforståelig.

Nå skal det likevel tillegges at kun 19% av de i alderen 55-65år handlet på nett i 2021, med fallende tendens jo eldre befolkningen blir.
Kjære Lars, mulig du ikke ser dette selv, men du har i utgangspunktet svart deg selv. De som handler i nettbutikk er gjerne de som er fortrolig med dette, og ønsker å unngå å dra i butikken selv.

Så har du i tillegg de som gjør dette for sine (for)eldre, gjerne ved at de har tilgang til kort-info eller har eget kort til disses konto. De kan da nøye seg med å få matvarene innenfor døra og så legge de i skap, skuffer og hyller. Kanskje er det også sønn eller datter som kommer på besøk til leveringstid og fikser dette.

Selv foretrekker jeg å gå i butikken selv. Jeg handlet riktignok på nett da jeg lå koronasyk, men gikk tilbake til butikkhandling da jeg var blitt frisk igjen.

På samme måte som jeg er registrert meg histen og pisten og anskaffet meg alt for mange brikker og kort for å sikre meg, så har jeg nok av ganger jeg må kontakte brukerstøtte fordi ting ikke funker.

Og nå har enkelte kuttet åpningstidene til support, så man risikerer å ikke få hjelp når man står der og ikke får ladet. Det ville i høy grad eliminiert endel av feilene folk opplever, og redusert totalt antall feil om man bare kunne bippet kortet. Det ville bare unntaksvis hende at man må slå inn koden siden det blir småbeløp innenfor grensen av dette. De fleste har vel en grense på 400,- ihvertfall, og jeg kan ikke huske at jeg noen sinne har betalt så mye på en ladesesjon.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA