Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Circle K på ville veier?

Startet av elektro, lørdag 23. april 2022, klokken 12:17

« forrige - neste »

elektro

Nå later det til at Cirkle K er de eneste som har valgt å stå utenfor DCS (Digital Service Solution), som gjør for at man kan bruke RFID kortet som følger med bla. elbiler fra Audi på alle andre ladestasjoner i Norge (hvis vi ser bort fra Tesla, som ikke har RFID leser så vidt jeg vet, og vel heller ikke følger ISO standarder for Plug & Charge), og svært mange steder i Europa.

Har vi ikke en representant for Circle K her inne som kan kommentere dette? Ønsker selskapet å sabotere den positive utviklingen, er det bare treghet eller ligger ansvaret hos Audi/Volkswagen gruppen. Ev. at man har inngått en eksklusiv avtale med en annen produsent. Kan man lade hos Circle K uten å ha et kundeforhold til dem?

Jeg vet at mange produsenter tilbyr noe tilsvarende som Audi, men har ikke oversikt over omfanget av disse. Det å ha ett kundeforhold og én måte å autentisere og betale på, er etter min mening selve nøkkelen til å løse ladekaoset som råder. Og helt avgjørende neste gang jeg skal kjøpe bil.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

geear

Er det Digital Charging Solutions du mener? I så fall ser det ut som det er eid av BMW, Daimler og muligens oljeselskapet BP? Ikke spesielt gunstig sammensetning. En slik løsning bør være helt uavhengig av bilmerker, ellers fortsetter vi bare i det samme kaoset. Du foretrekker dette fordi det støttes av akkurat ditt bilmerke..

Syns ikke Circle K på noen måte er verre enn andre, man kan/kunne lade hos Ionity med abonnement hos CK, og CK støtter elbilforeningens ladebrikke.

turfsurf

Circle K har vel uttalt tidligere ifm elbilforeningens Ladeklubb at det holder på å legge om systemene på tvers av landegrensene, og ønsker å vente til det er gjort.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektro

Mener selvfølgelig Digital Charging Solutions ja, @geear :) Er Audi e-tron charging service tilknyttet dette? Kople mente det.

Uansett, så kan man nå altså bruke e-tron RFID kortet hos både IONITY, Mer, Recharge, Kople, Eviny, InCharge, E.ON, Clever mf. (listen over Europeiske samarbeidspartnere er uendelig mye lenger). Altså uten å hverken å registrere hverken RFID eller betalingsmiddel hos de respektive.

Dette er jo forskjellen på Elbilforeningens ladebrikke og Ladeklubb. Sikkert mange andre bilprodusenter som nå tilbyr noe lignende. Dette er etter min mening et gjennombrudd! Og da høres det ut som Circle K vurderer å være med på moroa, @turfsurf  :+1:
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ThomasEL

Cirkle K var vel den første av drivstoffkjedene her i Norden som for alvor skjønte at det kunne være lurt å være med på elektrifiseringen.
Jeg syns foreløpig de har vært relativt innovative, så har vel også tro på at de blir med på "roaming toget" når det går.

Når det gjelder valg av type ladestolper, så syns jeg derimot Shell og Esso (som har kommet litt senere i gang med elbilladere) ser ut til å gå for et mer fornuftig valg med utstrakt bruk av Kempower på nye stasjoner. (Dog har vel ikke Esso og Shell eget ladeselskap, det er vel fortrinnsvis Recharge de bruker på sine tomter/stasjoner)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Trekkoppbil

Vil vi ha så mange 3. parts mellomledd når vi skal lade?


overskyet

Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 26. april 2022, klokken 11:39
Vil vi ha så mange 3. parts mellomledd når vi skal lade?

Nei og dette maset om at man skal "flippe et RFID kort" kunne man jo unngå ved at man tappet et betalingskort. Det virker som om noen rett og slett har forelsket seg i disse brikkene og foretrekker å være i tunellen, selv om de ser lyset i andre enden.

Ingeniøren

#7
Sitat fra: overskyet på onsdag 27. april 2022, klokken 00:41
Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 26. april 2022, klokken 11:39
Vil vi ha så mange 3. parts mellomledd når vi skal lade?

Nei og dette maset om at man skal "flippe et RFID kort" kunne man jo unngå ved at man tappet et betalingskort. Det virker som om noen rett og slett har forelsket seg i disse brikkene og foretrekker å være i tunellen, selv om de ser lyset i andre enden.

Kan vel være fordi vi ser det fungerer ?

Siste jeg skulle fylle bensin til gressklipperen knotet jeg vel så mye med automaten for kort som jeg pleier når jeg noen få ganger i året hurtiglader og bruker RFID. Om man med basis i erfaringer med den stasjonen man alltid fyller bensin med kort, tror at dette også er løsningen for fremtiden, så tror jeg man konkluderer på feil grunnlag. Det er flere operasjonen enn å betale som går feil for folk som skal lade. I ganske nær fremtid holder det trolig å nærme seg stasjonen med mobilen, så er man gjenkjent og kan lade slik man betaler i en del butikker allerede.

Glem kortautomat på ladestasjoner. Da er det bedre at man slipper med å regisretere RFID'n (eller mobilen ?) et sted så gjelder den hos alle - er vel det man kaller roaming ? Pr nå er RFID best etter mitt syn, så får mobilen komme etterhvert.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

elektro

Sitat fra: ThomasEL på søndag 24. april 2022, klokken 14:35
Cirkle K var vel den første av drivstoffkjedene her i Norden som for alvor skjønte at det kunne være lurt å være med på elektrifiseringen.
Jeg syns foreløpig de har vært relativt innovative, så har vel også tro på at de blir med på "roaming toget" når det går.

Når det gjelder valg av type ladestolper, så syns jeg derimot Shell og Esso (som har kommet litt senere i gang med elbilladere) ser ut til å gå for et mer fornuftig valg med utstrakt bruk av Kempower på nye stasjoner. (Dog har vel ikke Esso og Shell eget ladeselskap, det er vel fortrinnsvis Recharge de bruker på sine tomter/stasjoner)

Helt enig. Circle K kom best i gang, men har ref. topic gjort noen dårlige valg. Har tro på at de kommer sterkt tilbake.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 27. april 2022, klokken 08:46
Sitat fra: overskyet på onsdag 27. april 2022, klokken 00:41
Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 26. april 2022, klokken 11:39
Vil vi ha så mange 3. parts mellomledd når vi skal lade?

Nei og dette maset om at man skal "flippe et RFID kort" kunne man jo unngå ved at man tappet et betalingskort. Det virker som om noen rett og slett har forelsket seg i disse brikkene og foretrekker å være i tunellen, selv om de ser lyset i andre enden.

Kan vel være fordi vi ser det fungerer ?

Siste jeg skulle fylle bensin til gressklipperen knotet jeg vel så mye med automaten for kort som jeg pleier når jeg noen få ganger i året hurtiglader og bruker RFID. Om man med basis i erfaringer med den stasjonen man alltid fyller bensin med kort, tror at dette også er løsningen for fremtiden, så tror jeg man konkluderer på feil grunnlag. Det er flere operasjonen enn å betale som går feil for folk som skal lade. I ganske nær fremtid holder det trolig å nærme seg stasjonen med mobilen, så er man gjenkjent og kan lade slik man betaler i en del butikker allerede.

Glem kortautomat på ladestasjoner. Da er det bedre at man slipper med å regisretere RFID'n (eller mobilen ?) et sted så gjelder den hos alle - er vel det man kaller roaming ? Pr nå er RFID best etter mitt syn, så får mobilen komme etterhvert.

+1

Men glem mobilen, smartklokker og nakkechip. Det er bilen ladestasjonene på sikt bør gjenkjenne, på den ene eller andre måten. Sånn at alt du behøver å gjøre er å plugge inn. Hvis det ikke gjøres av en robotarm eller vha. wireless lading.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Moggen

#10
Cirkle K er nå først i sverige/danmark med enkel kortbetaling (tapping el. chip lesing, slik at også for kort fra utlandet fungerer). Funker knallbra. Ingen registrering av kort el personopplysinger stress med mobilapper osv, bare å kobble til kabeln og dra kortet! Helt genialt, slik allt annet av betaling har fungert i 20år nå.
Dette vil selvsagt tvinge de andre aktørerne å komme på banen med universell betalingsløsing, da forsvinner de gamle rfid løsningerne og roaming oppleggen med ulike priser via ulika apper og abonnemanger rimelig kvikt.
Ser frem til de lanserer dette i norge, da forsvinner mine gamle rfid tags ut på dyngan direkt.
Selvsagt kan de fortsatt tillby lokale betalingsløsinger med rfid, snekkeskal etc i tillegg, hvis noen ønsker å drive på med slikt 2022.

Moggen

#11
Sitat fra: elektro på lørdag 30. april 2022, klokken 13:21
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 27. april 2022, klokken 08:46
Sitat fra: overskyet på onsdag 27. april 2022, klokken 00:41
Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 26. april 2022, klokken 11:39
Vil vi ha så mange 3. parts mellomledd når vi skal lade?

Nei og dette maset om at man skal "flippe et RFID kort" kunne man jo unngå ved at man tappet et betalingskort. Det virker som om noen rett og slett har forelsket seg i disse brikkene og foretrekker å være i tunellen, selv om de ser lyset i andre enden.

Kan vel være fordi vi ser det fungerer ?

Siste jeg skulle fylle bensin til gressklipperen knotet jeg vel så mye med automaten for kort som jeg pleier når jeg noen få ganger i året hurtiglader og bruker RFID. Om man med basis i erfaringer med den stasjonen man alltid fyller bensin med kort, tror at dette også er løsningen for fremtiden, så tror jeg man konkluderer på feil grunnlag. Det er flere operasjonen enn å betale som går feil for folk som skal lade. I ganske nær fremtid holder det trolig å nærme seg stasjonen med mobilen, så er man gjenkjent og kan lade slik man betaler i en del butikker allerede.

Glem kortautomat på ladestasjoner. Da er det bedre at man slipper med å regisretere RFID'n (eller mobilen ?) et sted så gjelder den hos alle - er vel det man kaller roaming ? Pr nå er RFID best etter mitt syn, så får mobilen komme etterhvert.

+1

Men glem mobilen, smartklokker og nakkechip. Det er bilen ladestasjonene på sikt bør gjenkjenne, på den ene eller andre måten. Sånn at alt du behøver å gjøre er å plugge inn. Hvis det ikke gjøres av en robotarm eller vha. wireless lading.

Ja da, men veien dit er lang ettersom det fortsatt bygges biler nå som ikke støtter denne standard (bla alla VAG bilerne, plus allt av gamle biler,  dvs ca 70% av markedet).

I venten på den fantastiske fremtid med plug&play, så må vi klare å ta oss til enkle, internasjonellt fungerende betalingsløsninger som ikke er knuttne til apper, mobiltelefoner og registrering av kort/personinformasjon.
Tenk på hvordan folk fra belgien, holland og tyskland skal bruke sine elbiler på ferie i norge, med dette idiotiske tag/app system som vi bruker her til lands!
Du får jo ikke lastet ned apper som recharge på en tysk mobiltelefon uten diverse hacking først!
Hele betalingsopplegget i norge er defekt.
Selv var jeg presis på ferie i tyskland og danmark. Trengte ikke å bruke mobiltelefon til betaling en eneste gang! Ikke heller har jeg trengt å spre min person og kortinformasjon rundt i europa. Det bare fungerer. Akkurat som en kunde forventer seg 2022. Nå kommer C-K med samme opplegg til norge; hurrah!! La oss kaste våre sketne tagger og aldrig lade på en brukerfientlig ladestasjon igjen!

overskyet

Sitat fra: Moggen på mandag 18. juli 2022, klokken 09:44
Sitat fra: elektro på lørdag 30. april 2022, klokken 13:21
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 27. april 2022, klokken 08:46
Sitat fra: overskyet på onsdag 27. april 2022, klokken 00:41
Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 26. april 2022, klokken 11:39
Vil vi ha så mange 3. parts mellomledd når vi skal lade?

Nei og dette maset om at man skal "flippe et RFID kort" kunne man jo unngå ved at man tappet et betalingskort. Det virker som om noen rett og slett har forelsket seg i disse brikkene og foretrekker å være i tunellen, selv om de ser lyset i andre enden.

Kan vel være fordi vi ser det fungerer ?

Siste jeg skulle fylle bensin til gressklipperen knotet jeg vel så mye med automaten for kort som jeg pleier når jeg noen få ganger i året hurtiglader og bruker RFID. Om man med basis i erfaringer med den stasjonen man alltid fyller bensin med kort, tror at dette også er løsningen for fremtiden, så tror jeg man konkluderer på feil grunnlag. Det er flere operasjonen enn å betale som går feil for folk som skal lade. I ganske nær fremtid holder det trolig å nærme seg stasjonen med mobilen, så er man gjenkjent og kan lade slik man betaler i en del butikker allerede.

Glem kortautomat på ladestasjoner. Da er det bedre at man slipper med å regisretere RFID'n (eller mobilen ?) et sted så gjelder den hos alle - er vel det man kaller roaming ? Pr nå er RFID best etter mitt syn, så får mobilen komme etterhvert.

+1

Men glem mobilen, smartklokker og nakkechip. Det er bilen ladestasjonene på sikt bør gjenkjenne, på den ene eller andre måten. Sånn at alt du behøver å gjøre er å plugge inn. Hvis det ikke gjøres av en robotarm eller vha. wireless lading.

Ja da, men veien dit er lang ettersom det fortsatt bygges biler nå som ikke støtter denne standard (bla alla VAG bilerne, plus allt av gamle biler,  dvs ca 70% av markedet).

I venten på den fantastiske fremtid med plug&play, så må vi klare å ta oss til enkle, internasjonellt fungerende betalingsløsninger som ikke er knuttne til apper, mobiltelefoner og registrering av kort/personinformasjon.
Tenk på hvordan folk fra belgien, holland og tyskland skal bruke sine elbiler på ferie i norge, med dette idiotiske tag/app system som vi bruker her til lands!
Du får jo ikke lastet ned apper som recharge på en tysk mobiltelefon uten diverse hacking først!
Hele betalingsopplegget i norge er defekt.
Selv var jeg presis på ferie i tyskland og danmark. Trengte ikke å bruke mobiltelefon til betaling en eneste gang! Ikke heller har jeg trengt å spre min person og kortinformasjon rundt i europa. Det bare fungerer. Akkurat som en kunde forventer seg 2022. Nå kommer C-K med samme opplegg til norge; hurrah!! La oss kaste våre sketne tagger og aldrig lade på en brukerfientlig ladestasjon igjen!

Stemmer vel ikke helt at alt fra VAG ikke støtter plug & charge. Er det noe særlig annet en Porsche og Teslaeiere som nyter plug & charge i Norge?

hELgenen

Mobil har de fleste med seg og denne kan brukes f.eks sammen med google pay. Dette er i praksis et bankkort med trådløs betaling og slik jeg vurderer det den enkleste betalingsmåten uten at ladeoperatøren kan binde deg til å låse bil mot avtale. Ulempen med å binde bil mot avtale burde være åpenbar. Har man flere biler av ulike merker så risikerer man at operatør krever ulike avtaler. Så en avtale bør knyttes til fysisk person og da gjennom et kort,rfid eller NFC løsninger som G pay. Dette med å knytte bil til avtale er bare ok dersom en KUN har en bil og aldri benytter noen andre biler. Dessuten er dette med å identifisere seg via mobil,kort osv mye sikrere enn å la det skje gjennom bilen...Og å tæppe mobil eller kort er ikke noe jeg anser som.tungvindt eller krevende. Spesielt mobilbetaling via g pay er jo ekstremt effektivt da alle som regel har en mobil mef seg...til og med førerkortet er jo nå på mobilen

overskyet

Sitat fra: hELgenen på mandag 18. juli 2022, klokken 11:20
Mobil har de fleste med seg og denne kan brukes f.eks sammen med google pay. Dette er i praksis et bankkort med trådløs betaling og slik jeg vurderer det den enkleste betalingsmåten uten at ladeoperatøren kan binde deg til å låse bil mot avtale. Ulempen med å binde bil mot avtale burde være åpenbar. Har man flere biler av ulike merker så risikerer man at operatør krever ulike avtaler. Så en avtale bør knyttes til fysisk person og da gjennom et kort,rfid eller NFC løsninger som G pay. Dette med å knytte bil til avtale er bare ok dersom en KUN har en bil og aldri benytter noen andre biler. Dessuten er dette med å identifisere seg via mobil,kort osv mye sikrere enn å la det skje gjennom bilen...Og å tæppe mobil eller kort er ikke noe jeg anser som.tungvindt eller krevende. Spesielt mobilbetaling via g pay er jo ekstremt effektivt da alle som regel har en mobil mef seg...til og med førerkortet er jo nå på mobilen

Google pay og apple pay støttes i praksis på alle betalingsterminaler i Norge, siden alle terminaler skal ha trådløs betaling. Som du er inne på er google og apple pay egentlig det samme som å tappe kortet. Jeg er 100% enig i at man bør støtte det over alt. Jeg sliter faktisk med å forstå de som argumenterer mot kortbetaling. At det er tungvindt. Det er på ingen måte tungvindt og det er veldig mye lettere enn å bruke enn app. Hvis man absolutt vil betale med mobilen, kan man bruke google eller apple pay.

RFID er bare tull, det er helt håpløst krøkkete. Det er en grunn til at vi ikke betaler brød med RFID brikker eller har app med abonnement og innlagt RFID brikke på butikken. Hadde noen forsøkt å innføre det, ville de blitt kundeløse over natten.

Plug & charge bør absolutt støttes over alt. Det er egentlig ikke et alternativ til å støtte kortbetaling, begge deler bør støttes.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA