Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Circle K på ville veier?

Startet av elektro, lørdag 23. april 2022, klokken 12:17

« forrige - neste »

hELgenen

Det er etter mange år en ser hva bilen er verdt og hvordan en bør gå frem med tanke på å spesifisere for langt eierskap

Høres ut som en riktig spesifisert model S dette.  Men med så gamle biler vet en aldri når utgiftene kommer. Gratis lading er jo kjekt og det kan ingen andre konkurrere mot.

automat

Sitat fra: geear på tirsdag 19. juli 2022, klokken 07:05

Samboeren min bruker også alltid Coop Pay, og er på ingen måte noen spydspiss innen den elektroniske verden. Å bruke appen har fordeler fordi man uansett har med telefon, og kan legge kortet igjen hjemme, de fleste som handler hos Coop vil også ha et medlemskort/strekkode å scanne i tillegg til betaling, og når man bruker appen går alt i ett.

Ankepunktet mot betalingsapp'er er ikke nødvendigvis på brukeropplevelsen, men på at de ikke er universelle.

Det hadde blitt ramaskrik hvis Coop innførte app som eneste betalingsløsning (i tillegg til mulighet for dyr og knotete sms-betaling).

Og det er neppe ønskelig med en utvikling der man må laste ned butikkjedens app før man kan handle i butikken. Det er jo det hurtigladeroperatørene tydligvis vil.

At man måtte registrere seg som kunde hos den enkelte operatør var greit i hurtigladingens barndom. (Den gang med RFID, ikke app.) Da kom man langt med å forholde seg til to operatøer, Fortum og Grønn Kontakt. Men ikke i dag hvor det har dukket opp en jungel av operatører. Da må betalingsløsningen være universell. Så må de gjerne ha egen app for lojale kunder i tillegg.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

elektrolux

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 19. juli 2022, klokken 10:09
Det er etter mange år en ser hva bilen er verdt og hvordan en bør gå frem med tanke på å spesifisere for langt eierskap

Høres ut som en riktig spesifisert model S dette.  Men med så gamle biler vet en aldri når utgiftene kommer. Gratis lading er jo kjekt og det kan ingen andre konkurrere mot.

Stemmer det. Vi har fått ny drive unit og nytt hjuloppheng bak sammen med nye dørhåndtak på utvidet Tesla garanti. Er forberedt på å måtte bytte batteri en gang mellom de nå 170 000 km og rundt 500 000 km som ser ut til å være maks en får ut av et originalt batteri.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

RJK

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 19. juli 2022, klokken 07:51
Glem sammenligninger mot Æ app.
Æ er bare et ekstra ledd for at Rema skal overvåke hva du handler og som krever ekstra innsats fra deg som kunde. En tulle app hvis eneste bidrag er segregere kundene,de med og de uten app.

Nei,ekte betaling med.mobil er noe annet.  Og fordelen med å tæppe mobilen er jo at man allerede har den med seg og slipper å.dra med kort eller  RFID brikke.  Men uansett hva slags betalingsløsning man velger så er alle løsninger der bil ikke knyttes til avtale å foretrekke. Se for deg en verden der bil må identfiserer seg mot ladestolpe  for å betale og det skjer noe feil her. Hva da? Du kan ikke be om hjelp fra annen kunde og f.eks bruke dennes kort og så vippse.
Du blir strandet der og da ved slik feil.
Så det å kunne flytte betaling enkelt har en merverdi og gir mer fleksibilitet. Å knytte betaling direkte til bil mener jeg er feil vei å gå.
Æ var jo Rema 1000 sin reaksjon på at andre butikker innførte medlemsskap og kundeklubber. Hovedtanken var at man skulle slippe slikt tull, men kundene valgte for ofte konkurrentene pga slike løsninger, så Rema måtte gi etter.

At du da kaller Æ for en tulle-app uten annen funksjon enn å hente kundedata, men lovpriser tilnærmet Coop sin løsning, viser vel egentlig bare at du er lurt inn i en enda større felle.

At de er større og kan lage en større opplevelse av at du skal bruke dem, og samtidig kan ta bedre betalt for varene, er jo nettopp beviset for at de er en større pengemaskin og nesten viktigere å holde litt avstand til.

Jeg har riktignok både Æ, Trumf og (til slutt) også blitt Coop-medlem, men det er kun for å få med meg rabattene og tilbud som kan friste, noen ganger og på varer jeg kanskje ikke ville kjøpt ellers men kan være greit å bruke som alternativ eller prøve ut.

Jeg har både Kiwi, Coop Mega og Rema 1000 i ca samme avstand fra hjemme, og Meny ikke veldig langt unna ellers, men handler det meste på Rema 1000. Årsaken er at de stort sett er billigst, og selv egne varemerker holder god smak og kvalitet noe jeg ikke er helt enig med for noen av de andres egne merker. Kiwi er for det meste et alternativ om varen jeg skulle ha, mot formodning er utsolgt.

Coop går jeg bare til når de har tilbud jeg vil bruke, jeg titter etter slike når jeg likevel er inne for å plukke opp pakker eller er innom for å hente medisiner på apotek som deler lokaler med Coop, eller jeg ser etter når det er varer som Rema og Kiwi ikke har.

Da ser jeg ofte på varer jeg bruker, og sammenligner priser mot Rema og Kiwi, og ser alt for ofte at Coop er godt dyrere. Ca en 5'er på en flaske ketchup fra Mills, samme pakningsstørrelse og variant, er et eksempel. Den kosta før juli rundt en 10'er på Rema.

Da drar ikke jeg og kjøper den til 15 hos Coop, men andre skal jo selvsagt få gjøre som de vil. Jeg synes det er viktigere å spare kronene på standardvarene, enn å tjene et halvsekund per gang på å betale med et kort man knytter til appen hvor de suger til seg alt av info de måtte ha muligheter til.

Så får det så være at Æ også registrerer handelen når jeg leser av strekkoden i appen, og da får et innblikk i mine kjøpsvaner. Dog, etter at Æ begynte å kreve at man må bruke Vipps for å verifisere kortet og ikke bankid, så har jeg nektet å gjøre den knytningen. Så kanskje litt mindre data å fiske ut fra meg, når de ikke har den koblingen.

Så, konklusjon, gi meg heller mulighet for å betale direkte med bankkort, og så kan jeg eventuelt knytte meg opp so kunde for å få rabatt. Men for ladeoperatører jeg kanskje ikke bruker, og i hvertfall ikke så ofte, så holder det at jeg ikke får straff i form av opphøyet pris fordi jeg velger den ene betalingsformen over den andre (ref sms-betaling der de tar ekstrabetalt selv om man egentlig er registrert kunde).
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Sitat fra: automat på tirsdag 19. juli 2022, klokken 10:50
Sitat fra: geear på tirsdag 19. juli 2022, klokken 07:05

Samboeren min bruker også alltid Coop Pay, og er på ingen måte noen spydspiss innen den elektroniske verden. Å bruke appen har fordeler fordi man uansett har med telefon, og kan legge kortet igjen hjemme, de fleste som handler hos Coop vil også ha et medlemskort/strekkode å scanne i tillegg til betaling, og når man bruker appen går alt i ett.

Ankepunktet mot betalingsapp'er er ikke nødvendigvis på brukeropplevelsen, men på at de ikke er universelle.

Det hadde blitt ramaskrik hvis Coop innførte app som eneste betalingsløsning (i tillegg til mulighet for dyr og knotete sms-betaling).

Og det er neppe ønskelig med en utvikling der man må laste ned butikkjedens app før man kan handle i butikken. Det er jo det hurtigladeroperatørene tydligvis vil.

At man måtte registrere seg som kunde hos den enkelte operatør var greit i hurtigladingens barndom. (Den gang med RFID, ikke app.) Da kom man langt med å forholde seg til to operatøer, Fortum og Grønn Kontakt. Men ikke i dag hvor det har dukket opp en jungel av operatører. Da må betalingsløsningen være universell. Så må de gjerne ha egen app for lojale kunder i tillegg.
Godt innlegg, som støttes 100 %. Flere av de som klager på at det er så tungvindt med kort fremfor app/brikke, ser kun på den delen som er etter man har knotet seg gjennom mange trinn for å få betalt, og glemmer at det her er snakk om alternativer, men hos ladeoperatørene så er det et element av tvang. "Bruk vår løsning, eller betal dyrere, eller du får ikke lade".
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

Sitat fra: RJK på tirsdag 19. juli 2022, klokken 11:24
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 19. juli 2022, klokken 07:51
Glem sammenligninger mot Æ app.
Æ er bare et ekstra ledd for at Rema skal overvåke hva du handler og som krever ekstra innsats fra deg som kunde. En tulle app hvis eneste bidrag er segregere kundene,de med og de uten app.

Nei,ekte betaling med.mobil er noe annet.  Og fordelen med å tæppe mobilen er jo at man allerede har den med seg og slipper å.dra med kort eller  RFID brikke.  Men uansett hva slags betalingsløsning man velger så er alle løsninger der bil ikke knyttes til avtale å foretrekke. Se for deg en verden der bil må identfiserer seg mot ladestolpe  for å betale og det skjer noe feil her. Hva da? Du kan ikke be om hjelp fra annen kunde og f.eks bruke dennes kort og så vippse.
Du blir strandet der og da ved slik feil.
Så det å kunne flytte betaling enkelt har en merverdi og gir mer fleksibilitet. Å knytte betaling direkte til bil mener jeg er feil vei å gå.
Æ var jo Rema 1000 sin reaksjon på at andre butikker innførte medlemsskap og kundeklubber. Hovedtanken var at man skulle slippe slikt tull, men kundene valgte for ofte konkurrentene pga slike løsninger, så Rema måtte gi etter.

At du da kaller Æ for en tulle-app uten annen funksjon enn å hente kundedata, men lovpriser tilnærmet Coop sin løsning, viser vel egentlig bare at du er lurt inn i en enda større felle.

At de er større og kan lage en større opplevelse av at du skal bruke dem, og samtidig kan ta bedre betalt for varene, er jo nettopp beviset for at de er en større pengemaskin og nesten viktigere å holde litt avstand til.

Jeg har riktignok både Æ, Trumf og (til slutt) også blitt Coop-medlem, men det er kun for å få med meg rabattene og tilbud som kan friste, noen ganger og på varer jeg kanskje ikke ville kjøpt ellers men kan være greit å bruke som alternativ eller prøve ut.

Jeg har både Kiwi, Coop Mega og Rema 1000 i ca samme avstand fra hjemme, og Meny ikke veldig langt unna ellers, men handler det meste på Rema 1000. Årsaken er at de stort sett er billigst, og selv egne varemerker holder god smak og kvalitet noe jeg ikke er helt enig med for noen av de andres egne merker. Kiwi er for det meste et alternativ om varen jeg skulle ha, mot formodning er utsolgt.

Coop går jeg bare til når de har tilbud jeg vil bruke, jeg titter etter slike når jeg likevel er inne for å plukke opp pakker eller er innom for å hente medisiner på apotek som deler lokaler med Coop, eller jeg ser etter når det er varer som Rema og Kiwi ikke har.

Da ser jeg ofte på varer jeg bruker, og sammenligner priser mot Rema og Kiwi, og ser alt for ofte at Coop er godt dyrere. Ca en 5'er på en flaske ketchup fra Mills, samme pakningsstørrelse og variant, er et eksempel. Den kosta før juli rundt en 10'er på Rema.

Da drar ikke jeg og kjøper den til 15 hos Coop, men andre skal jo selvsagt få gjøre som de vil. Jeg synes det er viktigere å spare kronene på standardvarene, enn å tjene et halvsekund per gang på å betale med et kort man knytter til appen hvor de suger til seg alt av info de måtte ha muligheter til.

Så får det så være at Æ også registrerer handelen når jeg leser av strekkoden i appen, og da får et innblikk i mine kjøpsvaner. Dog, etter at Æ begynte å kreve at man må bruke Vipps for å verifisere kortet og ikke bankid, så har jeg nektet å gjøre den knytningen. Så kanskje litt mindre data å fiske ut fra meg, når de ikke har den koblingen.

Så, konklusjon, gi meg heller mulighet for å betale direkte med bankkort, og så kan jeg eventuelt knytte meg opp so kunde for å få rabatt. Men for ladeoperatører jeg kanskje ikke bruker, og i hvertfall ikke så ofte, så holder det at jeg ikke får straff i form av opphøyet pris fordi jeg velger den ene betalingsformen over den andre (ref sms-betaling der de tar ekstrabetalt selv om man egentlig er registrert kunde).

RJK : Jeg har ikke coop app og har aldri sagt ett eneste positivt ord,eller i det hele tatt ett ord, om denne.
Du blander meg med noen andre!

Jeg har nevnt google pay som er en universiell betalingsløsning som et godt alternativ til tæpping med kort. Fordelen er at du slipper å dra rundt med kort også.

Æ liker forøvrig ikke Æ...Tulleapp som ikke kan brukes til noe annet enn å heve rabatt på.enkelte varer..Coop appen kan man betale med,men jeg ønsker ikke å gå inn på slik en butikk løsning heller,så denne er jeg heller ikke noen tilhenger av.

Liker tæpping og da helst via mobil da jeg har mobil med meg overalt




Motorwatt

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 19. juli 2022, klokken 09:40
Dess mer jeg leser slike tråder dess mer glad blir jeg i vår 2013 Tesla S med gratis SC.

Helt problemfritt og kostnadsfritt å reise hvor vi måtte ønske når vi måtte ønske det.

Er til og med uavhengig av hotel med en madrass og camping funksjonen. Første eier spesifiserte bilen perfekt, nemlig metaltak og fjøring, sota vinduer bak og største musikkanlegget med gratis Spotify. Perfekt med tanke på vår type bruk og minimale driftskostnader 

Står en SAS-flyger i Italia med en TMS som er registrert "samme dag" som din. EL26758 vs EL26761?. Han er kanskje ikke like lykkelig som deg?  Men "shit happens", og som oftest når det ikke skal 😚 ....

https://elbilforum.no/index.php?topic=61334.new#new
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

jkirkebo

Sitat fra: overskyet på mandag 18. juli 2022, klokken 23:55
Sitat fra: jkirkebo på mandag 18. juli 2022, klokken 21:03
Sitat fra: overskyet på mandag 18. juli 2022, klokken 13:33
Du høres ut som et corner case. Jeg har faktisk aldri hørt om noen før som betaler med app på butikken. Hvis butikken din tvang folk over til RFID eller app-løsninger, tør jeg vedde på at de hadde mistet kunder. Ingen ønsker seg dette.

Det er da ganske mange som er Coop-medlemmer og bruker appen, ser det daglig i butikken. Ja, man kan fortsatt dra opp et fysisk kort og scanne det i medlemsterminalen samt putte det i betalingsterminalen etterpå, men flere og flere bytter til appen da den er mye enklere i bruk.

Om du ikke ønsker å være medlem og få rabattene kan du selvsagt drite i det og betale kontant for den saks skyld. Ingen tvang her.

Jeg ser en del bruker app på Rema også. Usikker på om de har integrert betalingsløsning i den.

Ok, kan du forklare meg: 

1: Hvordan det er enklere å bruke app enn å bare holde feks tlf inntil å være ferdig? Uten å måtte åpne noen app?
2: Hvordan det er enklere å bruke en app, enn å bare tappe kortet? Du tar vel begge deler ut av lommen? Når du har tatt kortet ut av lommen toucher du terminalen og er ferdig. Med appen gjør du hva? Åpner tlf, finner app og surrer med app betaling?

1. Appen må åpnes for å scanne medlemskoden så jeg får rabatt.

2. Jeg slipper å gå tilbake til terminalen for å betale. Når jeg har lagt alle varene på båndet går jeg forbi medlemsterminalen og scanner koden, så går jeg og begynner å pakke varene mine. Legger mobiltelefonen ved siden av mens jeg pakker, når betaling er klar popper det opp en stor grønn knapp som det står "betal" på samt summen. Da bare trykker jeg på den og fortsetter å pakke varer. Jeg slipper altså å stoppe og pakke, gå tilbake til terminalen, tæppe mobilen, vente litt til for å se om det er ok og gå tilbake til å pakke varer. Til tider står det andre og pakker varer også, som jeg kanskje må gå rundt. Så ja, det er en god del enklere med app. Appen åpner jeg uansett mens jeg står i kassekø (om det er en slik) eller på vei til kassen. Mobilen må opp uansett om jeg betaler med app eller tæpping (bruker Apple Pay, har ikke gått med kort på meg flere år). Med FaceID er det bare et sveip eller to + ett trykk for å åpne appen.

Med kort hadde det blitt mer komplisert, da må også PIN-kode trykkes inn (handler sjelden for under 500,-).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Moggen på tirsdag 19. juli 2022, klokken 00:33
app krever en mobiltelefon med dekkning (prøvd hurtiglading via app i parkeringhus i stockholm?) og lading på batteriet. Plus at den må vare installert og tilgjengelig for det land du tilhører.
Vis du ikke hurtiglader ofte nok hos den tilbyderen, kan du også trenge en app-oppdatering og inlogging (håper du ikke glemt ditt passord, da blir der ytterligare noen minutter av dippedutteri...).
Vis du skal ta din elbil på elbilferie til frankrike; hvordan hade du ønsket å betale da?
Med app på fransk (etter att du byttet land i google play), registrert dine oppgifter (som ikke støtter norske telefonnummer).
Eller bare via Visa kortet ditt?

Personlig ville jeg ønsket at de var integrert med PlugShare der jeg har registrert RFID-kortet mitt fra Elbilforeningen. Det hadde vært det aller enkleste.

Men for min egen del er det nok lite relevant, i løpet av 32 år med sertifikat har jeg ennå ikke vært lengre syd enn Kolding i Danmark med bil...

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 19. juli 2022, klokken 10:09
Det er etter mange år en ser hva bilen er verdt og hvordan en bør gå frem med tanke på å spesifisere for langt eierskap

Høres ut som en riktig spesifisert model S dette.  Men med så gamle biler vet en aldri når utgiftene kommer. Gratis lading er jo kjekt og det kan ingen andre konkurrere mot.

Jeg har en 2017 X selv med fri SuC så langturer er ofte billig. Men det har blitt litt småutgifter etter hvert nå som bilen nærmer seg 150.000km ja. Leverte den i Sarpsborg i dag pga. kjælevæskelekkasje. Forrige måned var det bytte av 12V batteri og dørlåsene (door latch) på begge fordørene (defekt på v.side men begge måtte byttes pga. ny type med ny styring). I november i fjor var det frunk-låsen som måtte byttes og i september høytrykksrør for AC på begge sider. Kostnadene ved dette er dog mindre enn det økte verditapet jeg ville fått ved å bytte til ny bil (som heller ikke er å få på en god stund). Så det er bare å lukke øynene og betale ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

overskyet

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 19. juli 2022, klokken 18:23
Sitat fra: overskyet på mandag 18. juli 2022, klokken 23:55
Sitat fra: jkirkebo på mandag 18. juli 2022, klokken 21:03
Sitat fra: overskyet på mandag 18. juli 2022, klokken 13:33
Du høres ut som et corner case. Jeg har faktisk aldri hørt om noen før som betaler med app på butikken. Hvis butikken din tvang folk over til RFID eller app-løsninger, tør jeg vedde på at de hadde mistet kunder. Ingen ønsker seg dette.

Det er da ganske mange som er Coop-medlemmer og bruker appen, ser det daglig i butikken. Ja, man kan fortsatt dra opp et fysisk kort og scanne det i medlemsterminalen samt putte det i betalingsterminalen etterpå, men flere og flere bytter til appen da den er mye enklere i bruk.

Om du ikke ønsker å være medlem og få rabattene kan du selvsagt drite i det og betale kontant for den saks skyld. Ingen tvang her.

Jeg ser en del bruker app på Rema også. Usikker på om de har integrert betalingsløsning i den.

Ok, kan du forklare meg: 

1: Hvordan det er enklere å bruke app enn å bare holde feks tlf inntil å være ferdig? Uten å måtte åpne noen app?
2: Hvordan det er enklere å bruke en app, enn å bare tappe kortet? Du tar vel begge deler ut av lommen? Når du har tatt kortet ut av lommen toucher du terminalen og er ferdig. Med appen gjør du hva? Åpner tlf, finner app og surrer med app betaling?

1. Appen må åpnes for å scanne medlemskoden så jeg får rabatt.

2. Jeg slipper å gå tilbake til terminalen for å betale. Når jeg har lagt alle varene på båndet går jeg forbi medlemsterminalen og scanner koden, så går jeg og begynner å pakke varene mine. Legger mobiltelefonen ved siden av mens jeg pakker, når betaling er klar popper det opp en stor grønn knapp som det står "betal" på samt summen. Da bare trykker jeg på den og fortsetter å pakke varer. Jeg slipper altså å stoppe og pakke, gå tilbake til terminalen, tæppe mobilen, vente litt til for å se om det er ok og gå tilbake til å pakke varer. Til tider står det andre og pakker varer også, som jeg kanskje må gå rundt. Så ja, det er en god del enklere med app. Appen åpner jeg uansett mens jeg står i kassekø (om det er en slik) eller på vei til kassen. Mobilen må opp uansett om jeg betaler med app eller tæpping (bruker Apple Pay, har ikke gått med kort på meg flere år). Med FaceID er det bare et sveip eller to + ett trykk for å åpne appen.

Med kort hadde det blitt mer komplisert, da må også PIN-kode trykkes inn (handler sjelden for under 500,-).

Hvis du må åpne app, er det altså mer tungvindt.

På punkt to rører du voldsomt. Det blir ikke lettere å betale med app, fordi du insisterer på å bruke et dårlig implementert opplegg med medlemsregister osv.


overskyet

Sitat fra: automat på tirsdag 19. juli 2022, klokken 10:50
Sitat fra: geear på tirsdag 19. juli 2022, klokken 07:05

Samboeren min bruker også alltid Coop Pay, og er på ingen måte noen spydspiss innen den elektroniske verden. Å bruke appen har fordeler fordi man uansett har med telefon, og kan legge kortet igjen hjemme, de fleste som handler hos Coop vil også ha et medlemskort/strekkode å scanne i tillegg til betaling, og når man bruker appen går alt i ett.

Ankepunktet mot betalingsapp'er er ikke nødvendigvis på brukeropplevelsen, men på at de ikke er universelle.

Det hadde blitt ramaskrik hvis Coop innførte app som eneste betalingsløsning (i tillegg til mulighet for dyr og knotete sms-betaling).

Og det er neppe ønskelig med en utvikling der man må laste ned butikkjedens app før man kan handle i butikken. Det er jo det hurtigladeroperatørene tydligvis vil.

At man måtte registrere seg som kunde hos den enkelte operatør var greit i hurtigladingens barndom. (Den gang med RFID, ikke app.) Da kom man langt med å forholde seg til to operatøer, Fortum og Grønn Kontakt. Men ikke i dag hvor det har dukket opp en jungel av operatører. Da må betalingsløsningen være universell. Så må de gjerne ha egen app for lojale kunder i tillegg.

Enig og ladeoperatørene har hatt ti år på seg til å implementere RFID og appløsning, uten å få det skikkelig til. Det er åpenbart at de hverken har evne eller vilje til å gjøre dette på en skikkelig måte. Man må være ganske nedsnødd for å argumentere for at lading skal betales på en annen måte enn bensin, baguetter eller truser.

jkirkebo

Sitat fra: overskyet på onsdag 20. juli 2022, klokken 00:41
Hvis du må åpne app, er det altså mer tungvindt.

Ikke mer tungvint enn å åpne lommeboka. Appen ligger på forsiden.

Sitat
På punkt to rører du voldsomt. Det blir ikke lettere å betale med app, fordi du insisterer på å bruke et dårlig implementert opplegg med medlemsregister osv.

Vil du ha rabatt må du ha en form for medlemsregister. Man må jo vite hvilken kunde som betaler.

Ellers virker det ikke som du har prøvd denne løsningen. I praktisk bruk er implementasjonen glimrende og gjør handleopplevelsen mye bedre. Nettopp fordi jeg ikke trenger å stoppe opp med varepakkingen og gå tilbake for å styre med betaling (eller vente med å starte pakking til betaling er gjennomført men da kan båndet fort ha gått fullt). Dessuten er løsningen med kvittering i appen svært bra. Full oversikt over absolutt alle kvitteringer, langt tilbake i tid. Fullstendig overlegent papirkvittering.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Motorwatt

For meg en helt uforståelig diskusjon. Her argumenteres for og imot å tjene/tape sekunder etter handleturen som man sikkert kunne spart inn med litt høyere fart på handlevognen.

ps. Når det gjelder Coop så skygger jeg unna, men det er av helt andre grunner.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

automat

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 20. juli 2022, klokken 15:55

Ellers virker det ikke som du har prøvd denne løsningen. I praktisk bruk er implementasjonen glimrende og gjør handleopplevelsen mye bedre. Nettopp fordi jeg ikke trenger å stoppe opp med varepakkingen og gå tilbake for å styre med betaling (eller vente med å starte pakking til betaling er gjennomført men da kan båndet fort ha gått fullt). Dessuten er løsningen med kvittering i appen svært bra. Full oversikt over absolutt alle kvitteringer, langt tilbake i tid. Fullstendig overlegent papirkvittering.

Hvor relevant er egentlig dette for hurtiglading?

Problemet med hurtiglading er at vi har et stadig voksende antall operatører og app'er å forholde oss til.

Så er det kanskje et par av de man bruker regelmessig. Resten kun sporadisk.

Og når man da skal bruke en av de spoadiske, så har kanskje app'en logget seg ut. Og så har man glemt hvilket passord man brukte på akkurat denne app'en. Eller app'en må oppdateres. Eller man glemte å endre betalingskort i akkurat denne app'en når man fikk nytt bankkort. Eller man har byttet telefon siden sist. Så står man der og kåler på mobilen foran ladestasjonen, mens ladekøen vokser bak deg.

Jeg ønsker ihvertfall å redusere antall betalingsapper jeg må forholde meg til, fremfor å øke antallet.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA