Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Circle K på ville veier?

Startet av elektro, lørdag 23. april 2022, klokken 12:17

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på mandag 18. juli 2022, klokken 11:20
Mobil har de fleste med seg og denne kan brukes f.eks sammen med google pay. Dette er i praksis et bankkort med trådløs betaling og slik jeg vurderer det den enkleste betalingsmåten uten at ladeoperatøren kan binde deg til å låse bil mot avtale.
Jeg vil påstå smartklokke er enklere enn mobil. Men det er jo i praksis det samme.

Ulempen med å knytte betaling opp mot person er hvis man er flere brukere pr bil i familien. Har man en bil og flere brukere er det enklere å ha bilen knyttet opp mot abonnement.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: overskyet på mandag 18. juli 2022, klokken 13:11
Google pay og apple pay støttes i praksis på alle betalingsterminaler i Norge, siden alle terminaler skal ha trådløs betaling. Som du er inne på er google og apple pay egentlig det samme som å tappe kortet. Jeg er 100% enig i at man bør støtte det over alt. Jeg sliter faktisk med å forstå de som argumenterer mot kortbetaling. At det er tungvindt. Det er på ingen måte tungvindt og det er veldig mye lettere enn å bruke enn app. Hvis man absolutt vil betale med mobilen, kan man bruke google eller apple pay.

RFID er bare tull, det er helt håpløst krøkkete. Det er en grunn til at vi ikke betaler brød med RFID brikker eller har app med abonnement og innlagt RFID brikke på butikken. Hadde noen forsøkt å innføre det, ville de blitt kundeløse over natten.

Plug & charge bør absolutt støttes over alt. Det er egentlig ikke et alternativ til å støtte kortbetaling, begge deler bør støttes.

Apple Pay er ikke det samme som tapping, det er en helt annen prosess. I Apple Pay skjer autentiseringen på mobilen, mens med tapping skjer autentiseringen i betalingsterminalen. Du må aldri noensinne taste pin-kode på betalingsterminalen ved bruk av Apple Pay.

Det er ellers en del fordeler du kan få med app eller RFID som er vanskelig å få til med kortbetaling. F.eks volumrabatt og kvittering på epost. Så jeg vil nok fortsette med disse metodene om de fortsatt tilbys, og prioritere de som tilbyr det i samband med rabatter (som MER).

Jet betaler forøvrig alltid med app når jeg handler på Coop (som er 90% av dagligvarehandlingen). Så det er slettes ikke ukjent der. Krever også "abonnement", dvs. du må være Coop-medlem og det koster 200,- mener jeg å huske. Tror ikke de mister noen kunder på det.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

overskyet

Sitat fra: turfsurf på mandag 18. juli 2022, klokken 13:22
Sitat fra: hELgenen på mandag 18. juli 2022, klokken 11:20
Mobil har de fleste med seg og denne kan brukes f.eks sammen med google pay. Dette er i praksis et bankkort med trådløs betaling og slik jeg vurderer det den enkleste betalingsmåten uten at ladeoperatøren kan binde deg til å låse bil mot avtale.
Jeg vil påstå smartklokke er enklere enn mobil. Men det er jo i praksis det samme.

Ulempen med å knytte betaling opp mot person er hvis man er flere brukere pr bil i familien. Har man en bil og flere brukere er det enklere å ha bilen knyttet opp mot abonnement.

Pluss at når man snakker om at ting skal være enkelt, blir det ikke enklere enn å plugge inn bilen, uten å trenge å gjøre mer. App, RFID, bankkort, apple pay osv, er alt mer "hassle" enn plug & charge.

Selv om kortbetaling (og da også google/apple pay etc) bør støttes. Ladere er omtrent det eneste du ikke kan betale med det på i samfunnet. Selv på en basar langt inne på vidda, kan du betale med kort.

overskyet

Sitat fra: jkirkebo på mandag 18. juli 2022, klokken 13:29
Sitat fra: overskyet på mandag 18. juli 2022, klokken 13:11
Google pay og apple pay støttes i praksis på alle betalingsterminaler i Norge, siden alle terminaler skal ha trådløs betaling. Som du er inne på er google og apple pay egentlig det samme som å tappe kortet. Jeg er 100% enig i at man bør støtte det over alt. Jeg sliter faktisk med å forstå de som argumenterer mot kortbetaling. At det er tungvindt. Det er på ingen måte tungvindt og det er veldig mye lettere enn å bruke enn app. Hvis man absolutt vil betale med mobilen, kan man bruke google eller apple pay.

RFID er bare tull, det er helt håpløst krøkkete. Det er en grunn til at vi ikke betaler brød med RFID brikker eller har app med abonnement og innlagt RFID brikke på butikken. Hadde noen forsøkt å innføre det, ville de blitt kundeløse over natten.

Plug & charge bør absolutt støttes over alt. Det er egentlig ikke et alternativ til å støtte kortbetaling, begge deler bør støttes.

Apple Pay er ikke det samme som tapping, det er en helt annen prosess. I Apple Pay skjer autentiseringen på mobilen, mens med tapping skjer autentiseringen i betalingsterminalen. Du må aldri noensinne taste pin-kode på betalingsterminalen ved bruk av Apple Pay.

Det er ellers en del fordeler du kan få med app eller RFID som er vanskelig å få til med kortbetaling. F.eks volumrabatt og kvittering på epost. Så jeg vil nok fortsette med disse metodene om de fortsatt tilbys, og prioritere de som tilbyr det i samband med rabatter (som MER).

Jet betaler forøvrig alltid med app når jeg handler på Coop (som er 90% av dagligvarehandlingen). Så det er slettes ikke ukjent der. Krever også "abonnement", dvs. du må være Coop-medlem og det koster 200,- mener jeg å huske. Tror ikke de mister noen kunder på det.

Du høres ut som et corner case. Jeg har faktisk aldri hørt om noen før som betaler med app på butikken. Hvis butikken din tvang folk over til RFID eller app-løsninger, tør jeg vedde på at de hadde mistet kunder. Ingen ønsker seg dette.

Hvorvidt autentiseringen skjer via tlf eller på terminalen, har ikke noe å si. Alle trådløse terminaler i Norge støtter google og apple pay. Det er flisespikkeri å diskutere de tekniske tingene, fordi de er ikke et problem. Hvis kortbetaling støttes, støttes google og apple pay.


Storg

Ved vanlig «tapping» er det ikke noe problem å gi volumrabatt eller kvittering på e-post. Trumf og Æ fungerer jo fint slik. Problemet er viljen til leverandørene i så fall, pluss at Apple Pay har gjort det vanskelig å få til siden man bruker et unikt token pr transaksjon.


Sent from my iPhone using Tapatalk

TJV

Jeg bruker også Coop sin appbetaling når jeg handler i de butikkene som oftest. Alt av kvitteringer blir lagret i appen (regner med det blir lagret også visst jeg av formodning skulle slettet appen?). Ganske greit når jeg skulle reklamere på noe, kvitteringen har jeg jo alltid med meg i appen.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

jkirkebo

Sitat fra: overskyet på mandag 18. juli 2022, klokken 13:33
Du høres ut som et corner case. Jeg har faktisk aldri hørt om noen før som betaler med app på butikken. Hvis butikken din tvang folk over til RFID eller app-løsninger, tør jeg vedde på at de hadde mistet kunder. Ingen ønsker seg dette.

Det er da ganske mange som er Coop-medlemmer og bruker appen, ser det daglig i butikken. Ja, man kan fortsatt dra opp et fysisk kort og scanne det i medlemsterminalen samt putte det i betalingsterminalen etterpå, men flere og flere bytter til appen da den er mye enklere i bruk.

Om du ikke ønsker å være medlem og få rabattene kan du selvsagt drite i det og betale kontant for den saks skyld. Ingen tvang her.

Jeg ser en del bruker app på Rema også. Usikker på om de har integrert betalingsløsning i den.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Storg på mandag 18. juli 2022, klokken 13:37
Ved vanlig «tapping» er det ikke noe problem å gi volumrabatt eller kvittering på e-post. Trumf og Æ fungerer jo fint slik. Problemet er viljen til leverandørene i så fall, pluss at Apple Pay har gjort det vanskelig å få til siden man bruker et unikt token pr transaksjon.

Da må du uansett inn og registrere kortet ett eller annet sted (og kredittkort virker ikke med Trumf, kun debetkort). Dermed må man i så fall registrere alle kortene man kan tenkes å bruke, samt alle konas kort. Litt tungvint i forhold til en brikke som ligger i bilen synes jeg. Man kan selvsagt ha et eget kredittkort som ligger i bilen, men det er jo en risiko i det også samt at det blir flere kredittkortregninger å forholde seg til.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

overskyet

Sitat fra: jkirkebo på mandag 18. juli 2022, klokken 21:03
Sitat fra: overskyet på mandag 18. juli 2022, klokken 13:33
Du høres ut som et corner case. Jeg har faktisk aldri hørt om noen før som betaler med app på butikken. Hvis butikken din tvang folk over til RFID eller app-løsninger, tør jeg vedde på at de hadde mistet kunder. Ingen ønsker seg dette.

Det er da ganske mange som er Coop-medlemmer og bruker appen, ser det daglig i butikken. Ja, man kan fortsatt dra opp et fysisk kort og scanne det i medlemsterminalen samt putte det i betalingsterminalen etterpå, men flere og flere bytter til appen da den er mye enklere i bruk.

Om du ikke ønsker å være medlem og få rabattene kan du selvsagt drite i det og betale kontant for den saks skyld. Ingen tvang her.

Jeg ser en del bruker app på Rema også. Usikker på om de har integrert betalingsløsning i den.

Ok, kan du forklare meg: 

1: Hvordan det er enklere å bruke app enn å bare holde feks tlf inntil å være ferdig? Uten å måtte åpne noen app?
2: Hvordan det er enklere å bruke en app, enn å bare tappe kortet? Du tar vel begge deler ut av lommen? Når du har tatt kortet ut av lommen toucher du terminalen og er ferdig. Med appen gjør du hva? Åpner tlf, finner app og surrer med app betaling?

Storg

Sitat fra: overskyet på mandag 18. juli 2022, klokken 23:55
Sitat fra: jkirkebo på mandag 18. juli 2022, klokken 21:03
Sitat fra: overskyet på mandag 18. juli 2022, klokken 13:33
Du høres ut som et corner case. Jeg har faktisk aldri hørt om noen før som betaler med app på butikken. Hvis butikken din tvang folk over til RFID eller app-løsninger, tør jeg vedde på at de hadde mistet kunder. Ingen ønsker seg dette.

Det er da ganske mange som er Coop-medlemmer og bruker appen, ser det daglig i butikken. Ja, man kan fortsatt dra opp et fysisk kort og scanne det i medlemsterminalen samt putte det i betalingsterminalen etterpå, men flere og flere bytter til appen da den er mye enklere i bruk.

Om du ikke ønsker å være medlem og få rabattene kan du selvsagt drite i det og betale kontant for den saks skyld. Ingen tvang her.

Jeg ser en del bruker app på Rema også. Usikker på om de har integrert betalingsløsning i den.

Ok, kan du forklare meg: 

1: Hvordan det er enklere å bruke app enn å bare holde feks tlf inntil å være ferdig? Uten å måtte åpne noen app?
2: Hvordan det er enklere å bruke en app, enn å bare tappe kortet? Du tar vel begge deler ut av lommen? Når du har tatt kortet ut av lommen toucher du terminalen og er ferdig. Med appen gjør du hva? Åpner tlf, finner app og surrer med app betaling?
Det er ikke enklere. Men for å få rabatten hos Coop må du scanne koden, og da er det Line greit å betale med appen når man først er igang.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Storg

Sitat fra: jkirkebo på mandag 18. juli 2022, klokken 21:06
Sitat fra: Storg på mandag 18. juli 2022, klokken 13:37
Ved vanlig «tapping» er det ikke noe problem å gi volumrabatt eller kvittering på e-post. Trumf og Æ fungerer jo fint slik. Problemet er viljen til leverandørene i så fall, pluss at Apple Pay har gjort det vanskelig å få til siden man bruker et unikt token pr transaksjon.

Da må du uansett inn og registrere kortet ett eller annet sted (og kredittkort virker ikke med Trumf, kun debetkort). Dermed må man i så fall registrere alle kortene man kan tenkes å bruke, samt alle konas kort. Litt tungvint i forhold til en brikke som ligger i bilen synes jeg. Man kan selvsagt ha et eget kredittkort som ligger i bilen, men det er jo en risiko i det også samt at det blir flere kredittkortregninger å forholde seg til.
Registrere kortet går jo fort og greit. Og at Trumf ikke vil at du skal betale med kredittkort betyr ikke at andre ikke kan godta det. Som f.eks Coop gjør.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Moggen

#26
app krever en mobiltelefon med dekkning (prøvd hurtiglading via app i parkeringhus i stockholm?) og lading på batteriet. Plus at den må vare installert og tilgjengelig for det land du tilhører.
Vis du ikke hurtiglader ofte nok hos den tilbyderen, kan du også trenge en app-oppdatering og inlogging (håper du ikke glemt ditt passord, da blir der ytterligare noen minutter av dippedutteri...).
Vis du skal ta din elbil på elbilferie til frankrike; hvordan hade du ønsket å betale da?
Med app på fransk (etter att du byttet land i google play), registrert dine oppgifter (som ikke støtter norske telefonnummer).
Eller bare via Visa kortet ditt?
Med dagens familie-elbiler med 500km+ rekkevidde, vil det bli alt mindre lokal hurtiglading, og mere ferie-hurtiglading. Da må vi få fikset slik at ting "bare virker", for alle.

Sånn, når vi nå fått basic-betaling på plass, ja da kan vi åpne for morsomme lokale varianter i tillegg; trumf, swish, vips, mobile-pay, apple-pay, paypal....

geear

Æ (Rema) har ikke integrert betaling, tror jeg. Scanner bare strekkode for å få rabatter (og kjøpshistorikk/elektroniske kvitteringer).

Sitat fra: overskyet på mandag 18. juli 2022, klokken 23:55
Sitat fra: jkirkebo på mandag 18. juli 2022, klokken 21:03
Sitat fra: overskyet på mandag 18. juli 2022, klokken 13:33
Du høres ut som et corner case. Jeg har faktisk aldri hørt om noen før som betaler med app på butikken. Hvis butikken din tvang folk over til RFID eller app-løsninger, tør jeg vedde på at de hadde mistet kunder. Ingen ønsker seg dette.

Det er da ganske mange som er Coop-medlemmer og bruker appen, ser det daglig i butikken. Ja, man kan fortsatt dra opp et fysisk kort og scanne det i medlemsterminalen samt putte det i betalingsterminalen etterpå, men flere og flere bytter til appen da den er mye enklere i bruk.

Om du ikke ønsker å være medlem og få rabattene kan du selvsagt drite i det og betale kontant for den saks skyld. Ingen tvang her.

Jeg ser en del bruker app på Rema også. Usikker på om de har integrert betalingsløsning i den.

Ok, kan du forklare meg: 

1: Hvordan det er enklere å bruke app enn å bare holde feks tlf inntil å være ferdig? Uten å måtte åpne noen app?
2: Hvordan det er enklere å bruke en app, enn å bare tappe kortet? Du tar vel begge deler ut av lommen? Når du har tatt kortet ut av lommen toucher du terminalen og er ferdig. Med appen gjør du hva? Åpner tlf, finner app og surrer med app betaling?
Samboeren min bruker også alltid Coop Pay, og er på ingen måte noen spydspiss innen den elektroniske verden. Å bruke appen har fordeler fordi man uansett har med telefon, og kan legge kortet igjen hjemme, de fleste som handler hos Coop vil også ha et medlemskort/strekkode å scanne i tillegg til betaling, og når man bruker appen går alt i ett.

hELgenen

Glem sammenligninger mot Æ app.
Æ er bare et ekstra ledd for at Rema skal overvåke hva du handler og som krever ekstra innsats fra deg som kunde. En tulle app hvis eneste bidrag er segregere kundene,de med og de uten app.

Nei,ekte betaling med.mobil er noe annet.  Og fordelen med å tæppe mobilen er jo at man allerede har den med seg og slipper å.dra med kort eller  RFID brikke.  Men uansett hva slags betalingsløsning man velger så er alle løsninger der bil ikke knyttes til avtale å foretrekke. Se for deg en verden der bil må identfiserer seg mot ladestolpe  for å betale og det skjer noe feil her. Hva da? Du kan ikke be om hjelp fra annen kunde og f.eks bruke dennes kort og så vippse.
Du blir strandet der og da ved slik feil.
Så det å kunne flytte betaling enkelt har en merverdi og gir mer fleksibilitet. Å knytte betaling direkte til bil mener jeg er feil vei å gå.




elektrolux

#29
Dess mer jeg leser slike tråder dess mer glad blir jeg i vår 2013 Tesla S med gratis SC.

Helt problemfritt og kostnadsfritt å reise hvor vi måtte ønske når vi måtte ønske det.

Er til og med uavhengig av hotel med en madrass og camping funksjonen. Første eier spesifiserte bilen perfekt, nemlig metaltak og fjøring, sota vinduer bak og største musikkanlegget med gratis Spotify. Perfekt med tanke på vår type bruk og minimale driftskostnader 

Kjøpt for 300 000 kr og ikke til salgs. :D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA