Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilsalget måned for måned

Startet av jkirkebo, tirsdag 04. september 2012, klokken 11:13

« forrige - neste »

Electrix

Det at eGolf fremdeles holder oppe salget tyder nok på at man er kommet opp på en rekkevidde som er "god nok" for mange, og at en del da prioriterer "form og farge" på bilen over rekkevidde.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Apache

Sitat fra: Electrix på mandag 04. februar 2019, klokken 14:56
Det at eGolf fremdeles holder oppe salget tyder nok på at man er kommet opp på en rekkevidde som er "god nok" for mange, og at en del da prioriterer "form og farge" på bilen over rekkevidde.

Vil ikke si at 200km er "god nok" for en elbil i dag hvis man ikke bare skal kjøre til/fra byen eller i byen. Jeg hadde en 2018 eGolf men var en del ting som gjorde at jeg byttet den i noe bedre.

Magnus Hansen

Egolf er vel skkkert en bil nr 2 for mange, og da holder det jo helt fint for de fleste.

Myrknir

Sitat fra: Burger på mandag 04. februar 2019, klokken 13:36
Hadde vært interessant å sett ca tall på andelen nye/gamle VW kunder som kjøper e-Golf. Samme med Nissan også.

BMW i3 var vel en stor andel som aldri hadde hatt en BMW før som kjøpte/kjøper.

Nå har jeg ikke VW men Hyundai, men grunnlaget blir det samme.
Det ble Hyundai elbil da jeg har kjørt fosil Hyundai i noen år. Det blir fort til at man velger samme merke når man er veldig fornøyd med oppfølging fra forhandleren, kvaliteten i bilen, servicen på verkstedet osv.
Selv om det kanskje ikke er den beste elbilen totalt sett.
Kan tenkes at de som kjøper egolf har samme tanker bak valget sitt.
Hyundai Ioniq 2019 Aurora Silver.
Mitsubishi Outlander 2014 PHEV.

JorgenM

Mener det var en artikkel noen år tilbake om at 90% av i3-kjøperne aldri hadde hatt BMW tidligere. Trolig gått litt ned de siste 2 årene.

Elbiler bryter helt klart opp i merketilhørighetene.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Imagine

#1895
https://elbilstatistikk.no/?sort=2

Det ser ut til å ha skjedd litt endringer på statistikken i forhold til hva som er vanlig de siste månedene.
Hittil i februar er I-Pace på 6. plass og har så langt i februar solgt mer enn den gjorde i hele januar. Audi E-tron er på 5. plass rett bak Kona.
I3 har dabbet litt av og er på 7. plass hittil i februar.

Så er Golf på topp med noe avdabbende Leaf litt bak. Ioniq på en solid 3. plass.

Det blir spennende å se utviklingen utover måneden. Det bør vel for eksempel kunne komme en god dose med Model 3 mot slutten av februar.

MrBacardi

Her er førstegangsregistreringer i Norge for februar så langt (pr. 8. feb):

MerkeModellMånedImportÅrTotalt
VolkswagenGolf20314%101133331
NissanLeaf15542%108051893
HyundaiIoniq11110%5056473
HyundaiKona892%4181267
AudiE-tron88-96103
JaguarI-pace82-1621254
BmwI3805%74320866
KiaSoul5781%32716212
RenaultZoe307%19210061
KiaNiro29-5690
VolkswagenUp!28-1218878
Tesla MotorsModel X24-17711386
NissanE-nv2001812%1433775
OpelAmpera-e12-612196
Fiat500e11100%82990
PeugeotPartner10-591590
Tesla MotorsModel S525%2719818
CitroenBerlingo Electric3-28533
CitroenC-zero3-202542
MitsubishiI-miev2-133874
PeugeotIon2-142847
SmartFortwo Electric2-8738
VolkswagenCrafter2-1228
ChevroletBolt Ev1100%5189
ChevroletSpark Ev1100%111
MaxusEv801-23
RenaultKangoo Z.e.1-181528

Totalt 1050

Ulike navngivninger for flere modeller er gruppert sammen for å gjøre tallene enklere. Dette er pga skrivefeil o.l. ved registrering hos Vegvesenet. Dette er tall på førstegangsregistreringer i Norge, altså ikke nødvendigvis biler som er solgt av forhandler i Norge. Import er også med her.

Av disse er laveste regnr i EL-serien EL 42922, høyeste EL 97509
Av disse er laveste regnr i EK-serien EK 22392, høyeste EK 99315
Av disse er laveste regnr i EV-serien EV 11625, høyeste EV 49552

Jeg satt opp et lite API, slik at dataene enkelt kan benyttes av andre hvis ønskelig:
https://qgx0kqq3qb.execute-api.eu-west-1.amazonaws.com/prod/elbiler/getRegNrPeriod?year=2019&month=2
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

MrBacardi

Bra e-Tron antallet begynner å øke litt, overraskende mange import-Leafer nå i starten av måneden.

Spørsmålet nå er vel hvor høyt opp på februar-listen Model 3 kommer til å ende. Det er endel som har fått utleveringstidspunkt i slutten av måneden ser jeg.

Videre er det vel liten tvil om at Model 3 kommer til å dominere mars-listen
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

flux

#1898
Det blir spennende å se Model 3 tallene for Norge sammenlignet med Tyskland og Nederland i februar, mars og videre fremover. Jeg tror Tyskland nå vil gå forbi Norge i antall solgte Tesla pr mnd.

Det nyregistreres ca. 287.000 personbiler pr mnd i Tyskland. 50% mer pr. innbygger enn i Norge. Det kan se ut til at Tesla Model 3 blir en suksess i Tyskland, det vil sjokkere bilindustrien både der og globalt.

daggad

Synes det er spennende og gode nyheter at Opel Ampera-e nå skal produseres i større mengder og vil komme med mye biler i år. Dette sammen med Tesla Model 3 som produseres i bøtter og spann. Samt Nissan, noen litt trege koreanere og resten av røkla så ser det lysere ut med tanke på at de ikke lenger kan overprise bilene her i Norge og få kastet penger på seg, og valgene og leveringstider vil minke.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Robert Sund

GM stanset produksjonen av Ampera-e mens de leverte så få biler at endel ble amper. Hvorfor nå?

Elmo

Sitat fra: Robert Sund på tirsdag 12. februar 2019, klokken 15:11
GM stanset produksjonen av Ampera-e mens de leverte så få biler at endel ble amper. Hvorfor nå?
Var visst noe "deal" med at PSA skal produsere "Holden" som GM skal selge i Australia ?
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Imagine

Nå raser det inn Model 3 på salgstallene. 45 stk fra i går til i dag og det endres hele tiden.

Løve

Jeg tipper TM3 stopper på 1500 i februar og 2500 i mars. Så ca 1000 i april, mai og juni, og så relativt dødt på et par hundre i måneden etter det.

Counterpointer

Sitat fra: Løve på lørdag 16. februar 2019, klokken 12:25
Jeg tipper TM3 stopper på 1500 i februar og 2500 i mars. Så ca 1000 i april, mai og juni, og så relativt dødt på et par hundre i måneden etter det.
Mens Nissan kommer til å selge 10 000 Leaf 60 kWh , pr mnd, ikke sant

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA