Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilsalget måned for måned

Startet av jkirkebo, tirsdag 04. september 2012, klokken 11:13

« forrige - neste »

Løve

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 16. februar 2019, klokken 12:39
Sitat fra: Løve på lørdag 16. februar 2019, klokken 12:25
Jeg tipper TM3 stopper på 1500 i februar og 2500 i mars. Så ca 1000 i april, mai og juni, og så relativt dødt på et par hundre i måneden etter det.
Mens Nissan kommer til å selge 10 000 Leaf 60 kWh , pr mnd, ikke sant

Nei, er overrasket om det selges mer enn 3-4000 av 60kW Leafene. Rapidgate, for høy pris og ingen initiativ fra Nissan om å samarbeide med Ionity for å få høyhastighets ChaDeMo gjør at bilen er en fisk på land. Nissan har tabbet seg kraftig ut med siste Leaf.

Vesel

Sitat fra: Imagine på lørdag 16. februar 2019, klokken 11:38
Nå raser det inn Model 3 på salgstallene. 45 stk fra i går til i dag og det endres hele tiden.
Hvor er det man ser dette?
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

jkirkebo

Sitat fra: Løve på lørdag 16. februar 2019, klokken 12:25
Jeg tipper TM3 stopper på 1500 i februar og 2500 i mars. Så ca 1000 i april, mai og juni, og så relativt dødt på et par hundre i måneden etter det.

Det ville vært rart om leveringene sakket av etterhvert som MR og SR blir tilgjengelig. Jeg tror disse to modellene hver seg vil selge mer enn LR+P.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Løve på lørdag 16. februar 2019, klokken 13:13
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 16. februar 2019, klokken 12:39
Sitat fra: Løve på lørdag 16. februar 2019, klokken 12:25
Jeg tipper TM3 stopper på 1500 i februar og 2500 i mars. Så ca 1000 i april, mai og juni, og så relativt dødt på et par hundre i måneden etter det.
Mens Nissan kommer til å selge 10 000 Leaf 60 kWh , pr mnd, ikke sant

Nei, er overrasket om det selges mer enn 3-4000 av 60kW Leafene. Rapidgate, for høy pris og ingen initiativ fra Nissan om å samarbeide med Ionity for å få høyhastighets ChaDeMo gjør at bilen er en fisk på land. Nissan har tabbet seg kraftig ut med siste Leaf.

Tja, jeg vet om flere som har bestilt den alt inkl. min søster. Tror den kommer til å selge ganske bra. Ikke alle bryr seg noe særlig om hurtiglading, om den fungerer i hverdagen + kan komme seg en vei til hytta vil de fleste ikke trenge å hurtiglade den annet enn til spesielle turer en sjelden gang. Og de gangene er neppe ~46kW på CHAdeMO noe problem.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Counterpointer

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 16. februar 2019, klokken 13:36
Sitat fra: Løve på lørdag 16. februar 2019, klokken 13:13
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 16. februar 2019, klokken 12:39
Sitat fra: Løve på lørdag 16. februar 2019, klokken 12:25
Jeg tipper TM3 stopper på 1500 i februar og 2500 i mars. Så ca 1000 i april, mai og juni, og så relativt dødt på et par hundre i måneden etter det.
Mens Nissan kommer til å selge 10 000 Leaf 60 kWh , pr mnd, ikke sant

Nei, er overrasket om det selges mer enn 3-4000 av 60kW Leafene. Rapidgate, for høy pris og ingen initiativ fra Nissan om å samarbeide med Ionity for å få høyhastighets ChaDeMo gjør at bilen er en fisk på land. Nissan har tabbet seg kraftig ut med siste Leaf.

Tja, jeg vet om flere som har bestilt den alt inkl. min søster. Tror den kommer til å selge ganske bra. Ikke alle bryr seg noe særlig om hurtiglading, om den fungerer i hverdagen + kan komme seg en vei til hytta vil de fleste ikke trenge å hurtiglade den annet enn til spesielle turer en sjelden gang. Og de gangene er neppe ~46kW på CHAdeMO noe problem.
Det er blitt sagt fra interne kilder at Nissan vil kun levere 5000 stk 60 kWh til Europa totalt.
Tror bilen vil være veldig attraktiv for ganske mange, selv med litt lav rekkevidde i 60 kWh klassen. Det ser ikke ut som andre enn Tesla har god nok lønnsomhet på større batterier enda.

Hørte salgssjefen for Nissan på NAF sin podcast og da skinte det tydelig gjennom at han ville heller selge 40 kWh utgaven. Det er en grunn til det!

MrBacardi

Her er førstegangsregistreringer i Norge for februar så langt (pr. 16. feb):

MerkeModellMånedImportÅrTotalt
VolkswagenGolf41513%122333544
NissanLeaf33335%125852075
HyundaiIoniq19610%5906558
HyundaiKona1853%5141364
JaguarI-pace171-2511343
BmwI31548%81720940
AudiE-tron101-109116
KiaSoul8582%35516241
RenaultZoe733%23510111
KiaNiro552%82116
NissanE-nv2005321%1783810
Tesla MotorsModel 348-6567
VolkswagenUp!485%1418898
Tesla MotorsModel X39-19211401
OpelAmpera-e25-742209
Fiat500e22100%931001
PeugeotPartner13-621593
CitroenBerlingo Electric8-33538
Tesla MotorsModel S734%2919821
MaxusEv805-67
RenaultKangoo Z.e.425%211531
ChevroletBolt Ev3100%7191
CitroenC-zero3-202542
MitsubishiI-miev2-133874
PeugeotIon2-142847
SmartFortwo Electric2-8738
VolkswagenCrafter2-1228
ChevroletSpark Ev1100%111
Emoss44281100%11
FordFocus Electric1100%7711
ToyotaRav4 Ev1100%1111

Totalt 2058

Ulike navngivninger for flere modeller er gruppert sammen for å gjøre tallene enklere. Dette er pga skrivefeil o.l. ved registrering hos Vegvesenet. Dette er tall på førstegangsregistreringer i Norge, altså ikke nødvendigvis biler som er solgt av forhandler i Norge. Import er også med her.

Av disse er laveste regnr i EL-serien EL 12697, høyeste EL 97509
Av disse er laveste regnr i EK-serien EK 17661, høyeste EK 99320
Av disse er laveste regnr i EV-serien EV 11625, høyeste EV 51615

Jeg satt opp et lite API, slik at dataene enkelt kan benyttes av andre hvis ønskelig:
https://qgx0kqq3qb.execute-api.eu-west-1.amazonaws.com/prod/elbiler/getRegNrPeriod?year=2019&month=2
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Magnus Hansen

Sitat fra: Løve på lørdag 16. februar 2019, klokken 12:25
Jeg tipper TM3 stopper på 1500 i februar og 2500 i mars. Så ca 1000 i april, mai og juni, og så relativt dødt på et par hundre i måneden etter det.

Og da tipper du feil som vanlig

THE

@Løve, hadde vært litt interessant å høre hvorfor du mener at TM3 skal selge ca 2500 biler i året etter det første rushet. TMX har levert ca 8000 biler i året i 2017 og 2018. Det er biler som som er dobbelt så dyre som TM3.

Jeg vet at du har en forkjærlighet for VAG ut fra postene dine, og det er kanskje et lite håp fra din side om at VAG skal klare å levere Tesla-killere som gjør at du tror på så lave salgstall for TM3?

Jeg skal ikke legge skjul på at VAG er toppen av grå kjedsommelighet for min del, MEN f.eks. prototypen av Id Buzz synes jeg vitner om litt spenstighet og guts fra VAG. Så jeg håper (men har lite tro på) at VAG skal lage en elbil som er interessant nok til at jeg kan vurdere den neste gang jeg skal ha bil. Uansett tror jeg du bommer grovt på leveringsestimatene for TM3, det er tross alt ikke flust av elbiler med lang rekkevidde og kort leveringstid på markedet, og alt tyder på fremdeles økning i salgstallene for elbiler i Norge også i 2019. Jeg tror, i motsetning til deg, at Tesla Model 3 blir volummodellen til Tesla, i alle fall fram til Tesla Model Y kommer.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Motorwatt

#1913
Det er mye konservatisme i nordmenns kjøpsvaner når det gjelder bil. På dette forumet finner man nok primært bileiere som er foregangsmenn/kvinner, og som er mere radikale i sine valg av bil. Husk på at Golf har vært Norges mest solgte bil i en årrekke, og at e-Golf til tross for sin relativ høye pris og noe begrenset rekkevidde, stadig ligger helt i toppen på elbilstatistikken. Jeg har ikke noen formeninger om i hvilken grad introduksjonen av ID.3 (som den visstnok nå skal hete) i det hele tatt vil påvirke salget av Tesla M3 fordi etterspørselen stiger til de grader for hele segmentet. For M3 sin del tror jeg fremtiden til stor grad avhenger av Teslas evne til å levere på verkstedsiden. Husk at VW har servicesteder i nær sagt hver eneste by, og at det er tilgang til kortreiste deler. VAG-kunder har ofte et forhold til sitt lokale verksted, selgere, og ansatte gjennom mange år, noe som har hjulpet dem, og nok vil hjelpe dem i framtiden.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

THE

Joda, vet det. Slik sett er jeg nok litt spesiell. Kjøpte Zoe i stedet for eGolf da jeg kjøpe første elbil, selv om det var 200 km til nærmeste Renault-verksted, og jeg kjørte forbi VW-verksted både til og fra jobb. Har ellers kjørt Saab, og nå Tesla, som begge har 200 km til nærmeste merkeverksted.

De store merkene i Norge, Toyota og VW, har jeg aldri klart å få noe engasjement for, og regner med at jeg aldri vil ha noe slikt stående i tunet.

Må anta at Tesla vil bygge flere servicesenter rundt om i landet hvis de ser for seg å forbli langt oppe på salgslistene framover, men tetthet som VW har er nok totalt urealistisk.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

MrBacardi

Her er førstegangsregistreringer i Norge for februar så langt (pr. 22. feb):

MerkeModellMånedImportÅrTotalt
VolkswagenGolf61614%142433745
NissanLeaf51032%143552254
Tesla MotorsModel 3357-374376
HyundaiKona3193%6481498
JaguarI-pace2881%3681460
BmwI32798%94221066
HyundaiIoniq27310%6676635
RenaultZoe1316%29310171
KiaSoul11080%38016267
AudiE-tron105-113120
KiaNiro963%123157
NissanE-nv2008715%2123844
Tesla MotorsModel X783%23111440
VolkswagenUp!696%1628921
OpelAmpera-e413%902225
Fiat500e35100%1061014
Tesla MotorsModel S356%5719851
PeugeotPartner17-661597
CitroenBerlingo Electric11-36541
SmartFortwo Electric715%13743
ChevroletBolt Ev6100%10194
CitroenC-zero5-222545
MaxusEv805-67
PeugeotIon5-172850
RenaultKangoo Z.e.425%211531
VolkswagenCrafter3-1329
MitsubishiI-miev2-133874
ChevroletSpark Ev1100%111
DafEmoss1100%11
Emoss44281100%11
FordFocus Electric1100%7711
Mercedes-benzB 250 E1100%15193
ToyotaRav4 Ev1100%1111

Totalt 3500

Ulike navngivninger for flere modeller er gruppert sammen for å gjøre tallene enklere. Dette er pga skrivefeil o.l. ved registrering hos Vegvesenet. Dette er tall på førstegangsregistreringer i Norge, altså ikke nødvendigvis biler som er solgt av forhandler i Norge. Import er også med her.

Av disse er laveste regnr i EL-serien EL 12697, høyeste EL 97509
Av disse er laveste regnr i EK-serien EK 17661, høyeste EK 99879
Av disse er laveste regnr i EV-serien EV 11625, høyeste EV 53218

Jeg satt opp et lite API, slik at dataene enkelt kan benyttes av andre hvis ønskelig:
https://qgx0kqq3qb.execute-api.eu-west-1.amazonaws.com/prod/elbiler/getRegNrPeriod?year=2019&month=2
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Imagine

Pga 32% bruktimport har vel Leaf faktisk blitt forbigått av Model 3 på nyregistreringer i februar? Golf er et hakk opp, men det kan fort bli Model 3 som vinner februar.

MrBacardi

#1917
Sitat fra: Imagine på lørdag 23. februar 2019, klokken 17:05
Pga 32% bruktimport har vel Leaf faktisk blitt forbigått av Model 3 på nyregistreringer i februar? Golf er et hakk opp, men det kan fort bli Model 3 som vinner februar.

Ja, det har du rett i, høy andel bruktimport på Leaf om dagen.

Er vel mange som har levering av Model 3 til uken, så blir spennende å se hvor det ender i februar. Mars blir nok walkover for Model 3.
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Tellus

Blir spennende å se hvilken premium elbil som selger best i første kvartal.

Rollep

Sitat fra: Tellus på lørdag 23. februar 2019, klokken 23:17
Blir spennende å se hvilken premium elbil som selger best i første kvartal.
I-Pace har jo et lite forsprang men det kan godt bli E-Tron hvis Audi får ordentlig gang i leveringene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA