Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilsalget måned for måned

Startet av jkirkebo, tirsdag 04. september 2012, klokken 11:13

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Myrvang på lørdag 03. november 2018, klokken 23:31
Tipper det blir en avgift basert på vekt med frigrense opptil en viss vekt og progressiv økning jo tyngre kjøretøyet er.

Vanskelig å spå noe sikkert om fremtiden, men jeg "tipper" at du tar feil :)

De prøvde seg jo på å bruke vekt som argument i fjor, og det viste seg å være ett svært lite gjennomtenkt forslag som det var lett å argumentere i mot. Det vil f.eks. "straffe" relativt sett fornuftige familiebiler som Model X hardere enn dyre sportsbiler Roadster mk. II.

Siden de har gått bort i fra å bruke HK som avgiftsgrunnlag, og forurensing ikke vil være aktuelt på disse bilene, så gjetter jeg på at det rett og slett vil bli en avgift basert på pris. Gjerne progressiv og godt mulig det blir ett "bunnfradrag" - i det minste den første tiden.

Model S 85D

Løve

Det eneste fornuftige er å ikke ha avgifter på elbiler.

Myrvang

Sitat fra: Amoss på søndag 04. november 2018, klokken 00:18
Sitat fra: Myrvang på lørdag 03. november 2018, klokken 23:31
Tipper det blir en avgift basert på vekt med frigrense opptil en viss vekt og progressiv økning jo tyngre kjøretøyet er.

De prøvde seg jo på å bruke vekt som argument i fjor, og det viste seg å være ett svært lite gjennomtenkt forslag som det var lett å argumentere i mot. Det vil f.eks. "straffe" relativt sett fornuftige familiebiler som Model X hardere enn dyre sportsbiler Roadster mk. II.

Siden de har gått bort i fra å bruke HK som avgiftsgrunnlag, og forurensing ikke vil være aktuelt på disse bilene, så gjetter jeg på at det rett og slett vil bli en avgift basert på pris. Gjerne progressiv og godt mulig det blir ett "bunnfradrag" - i det minste den første tiden.

De tenker nok gjennom ulike alternativer, men ved avgift i forhold til pris kan jo selger kjøre kampanje der bilen selges dyrt mens pålagt utstyr selges ved siden. Ved å bruke vekt som grunnlag har man en fast variabel som hentes fra vognkortet. Med mindre det kun blir moms vil det åpne for mye kreativitet fra halvseriøse forhandlere. Og det samme ved bruktimport selv om dette også gjøres i dag ved bruk av 2 kontrakter, en mellom kjøper og selger og en som vises Tollvesenet.

Sitat fra: Løve på søndag 04. november 2018, klokken 00:22
Det eneste fornuftige er å ikke ha avgifter på elbiler.

Tja, staten har jo litt utgifter også, budsjettet skal gå opp og et sted må pengene komme inn.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Løve

Progressiv beskatning og beskatning av selskap som Microsoft og Google fikser den biffen.

turfsurf

Sitat fra: Amoss på søndag 04. november 2018, klokken 00:18
Siden de har gått bort i fra å bruke HK som avgiftsgrunnlag, og forurensing ikke vil være aktuelt på disse bilene, så gjetter jeg på at det rett og slett vil bli en avgift basert på pris. Gjerne progressiv og godt mulig det blir ett "bunnfradrag" - i det minste den første tiden.
Du får da akkurat det samme argumentet som ved vekt, en familiebil som X75D med syv seter vil straffes hardere enn en Model 3 performance. Veldig vanskelig å finne en «rettferdig» sjablongmessig avgift. Noe sånt som basert på pris delt på antall seter. Da hadde de nok blitt solgt kun 7 seter varianter av Model X. Det AP & Co vil er jo å straffe «luksus», noe som er veldig subjektivt. Jeg vil si at de aller fleste biler som har god plass til 5 med bagasje i dag vil havne i det prisnivået AP, SV, SP m. flere kategoriserer som luksus. Da snakker vi om de største flerbruksbilene og noen få SUVer.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Amoss

Sitat fra: Myrvang på søndag 04. november 2018, klokken 07:00
De tenker nok gjennom ulike alternativer, men ved avgift i forhold til pris kan jo selger kjøre kampanje der bilen selges dyrt mens pålagt utstyr selges ved siden. Ved å bruke vekt som grunnlag har man en fast variabel som hentes fra vognkortet. Med mindre det kun blir moms vil det åpne for mye kreativitet fra halvseriøse forhandlere. Og det samme ved bruktimport selv om dette også gjøres i dag ved bruk av 2 kontrakter, en mellom kjøper og selger og en som vises Tollvesenet.

Det er klart som du sier at det i så fall vil kunne bli mye triksing for å omgå dette, så langt har du rett. Men det vil så klart ikke være snakk om å selge bilen uten *pålagt* utstyr. Men at man finner måter å omgå beskattingen av div. tilleggsutstyr etc... 

Jeg har ikke noen fasit på hvordan man unngår slike kreative løsninger, men når man ser på argumentene for å innføre avgiften så brukes ofte argumentet om at det er for galt at *dyre* biler unngår beskatting, ikke at det er for galt at *tunge* biler unngår beskatting. Ja, altså sånn bortsett fra det dårlig gjennomtenkte og enda dårligere begrunnede liksom-forslaget i fjor...  Eller hvordan tror du reaksjonene blir dersom man kan spare 100-tusener i avgift på å kjøpe en karbonfiber sportsbil?  Eller kjøpe bilen uten batteri? Evnt. med ett minimums batteri som prompte blir byttet ut med ett stort og tungt batteri etter kjøp?

... og angående kreative kontrakter så er det ett problem de alt har ved beregning av MVA på importerte fossilbiler, f.eks. veteranbiler som jo kun betaler MVA. Ja, og for den sak skyld også andre importvarer som det skal betales MVA for.

Sitat fra: turfsurf på søndag 04. november 2018, klokken 08:39
Du får da akkurat det samme argumentet som ved vekt, en familiebil som X75D med syv seter vil straffes hardere enn en Model 3 performance. Veldig vanskelig å finne en «rettferdig» sjablongmessig avgift. Noe sånt som basert på pris delt på antall seter. Da hadde de nok blitt solgt kun 7 seter varianter av Model X. Det AP & Co vil er jo å straffe «luksus», noe som er veldig subjektivt. Jeg vil si at de aller fleste biler som har god plass til 5 med bagasje i dag vil havne i det prisnivået AP, SV, SP m. flere kategoriserer som luksus. Da snakker vi om de største flerbruksbilene og noen få SUVer.

Gode poeng ja, men som du sier så er det vanskelig å finne en «rettferdig» sjablongmessig avgift. Og siden de - som du også er inne på - ønsker å straffe «luksus», så er pris den mest logiske variabelen å gå ut i fra. Skal de klare å "straffe" P3D mer enn X75D så må de evnt. finne frem igjen HK avgiften i en eller annen form. Kanskje HK pr. kg. eller noe?
Model S 85D

Løve

Å skattlegge luksus er enkelt. Pris + utstyr. Men det som er enda enklere er å definere hva som er en fornuftig familiebil og så bare blodskatte alt annet.

What-a-watt

Behovsprøvet 7-seter  ;D! Gjennomsnitt er det 1.74% barn pr. familie i Norge. De som har behov for 7-seter til egen familie (ikke medregnet svigermødre, tanter og onkler), kan få kjøpe 7-seter gunstig. Avregnes hvert år etter at barnene fyller 18!  ;D ;D

Kopi sendt Lan Marie.

Løve

Ja, faktisk. Det er mye enklere å definere en «boks» som er en «folkebil» som ikke skattlegges over hodet, for å så slenge på alt en kan tenke seg av avgifter på alt som er utenfor rammene av «boksen».

Uansett så mener jeg fremdeles at elbil ikke bør skattlegges (noe særlig) og at vi må legge opp til et betydelig mer bilbasert samfunn.

JorgenM

Er ikke denne diskusjonen litt uttafor tema nå?

Finnes sikkert egne tråder for elbilpolitikk.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Løve


Elmo

Sitat fra: Løve på torsdag 08. november 2018, klokken 13:58
Hva skjer med elbilstatistikk.no  ???
Var iferd med å skrive PM til Nasatech og spørre det samme, men så "kom den seg"
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Nasatech

Oi! Fikk ikke med meg dette!? Hva skjedde?

Det ble forresten registrert to Model 3 i dag ;)

:+1: :+1: :+1:

jkirkebo

Sitat fra: Nasatech på torsdag 08. november 2018, klokken 20:28
Oi! Fikk ikke med meg dette!? Hva skjedde?

Det ble forresten registrert to Model 3 i dag ;)

:+1: :+1: :+1:

Ojda, har noen et av skiltnummerne?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

What-a-watt

#1829
Det er kanskje de to som har stått i Drammen et par uker?

https://www.tv2.no/a/10179105/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA