Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilsalget måned for måned

Startet av jkirkebo, tirsdag 04. september 2012, klokken 11:13

« forrige - neste »

Vollis47

@Nasatech, det ser ut som september har falt ut og så vises oktober to ganger i elbilstatistikken.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Nasatech

Sitat fra: Vollis47 på onsdag 31. oktober 2018, klokken 11:52
@Nasatech, det ser ut som september har falt ut og så vises oktober to ganger i elbilstatistikken.

Ja, skal se på det. Er veldig merkelig.

zbk

Sikkert en bug siden vi er på den 31. Gjetter på at det er i orden igjen i morgen  8). Ser at det ikke bare er september som mangler.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

JorgenM

Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

ToWalkOrDrive

#1804
De er nok ikke veldig sterkt imot en slik avgift, og i samarbeid med SV osv...

Fra Hegnar, dog i 2016:
"«Tesla-hat»

Sp og SV mener i likhet med Ap at støtten til de dyreste elbilene må ned. KrFs Hans Olav Syversen uttrykker «en viss forståelse» for forslaget, mens Venstres Abid Raja mener Ap «nører oppunder Tesla-hatet».

– Så lenge rare folk med en alternativ livsstil kjørte rundt i disse Think-bilene, var det greit. Men når du har strøket skjorte, pene sko og kjører Tesla som elbil, vekker det misunnelse, sier han til avisen.

"

Til gjengjeld slo finanspolitisk talskvinne Marianne Marthinsen onsdag fast overfor Dagens Næringsliv at det bør settes en grense for hvor stort avgiftsfritak de mest kostbare elbilene skal få.

https://www.hegnar.no/Nyheter/Politikk/2016/11/Arbeiderpartiet-vingler-i-elbil-politikken
Tesla Model Y                         2021-

gigafactory


MrBacardi

Her er førstegangsregistreringer i Norge for oktober:

MerkeModellMånedImportÅrTotalt
NissanLeaf163021%1326348351
VolkswagenGolf114915%676430271
BmwI359512%509018858
JaguarI-pace4441%584584
RenaultZoe4264%24099021
KiaSoul38158%447115316
HyundaiIoniq29228%24055034
Tesla MotorsModel X1235%37169915
NissanE-nv20010418%9833450
VolkswagenUp!9631%6488514
Tesla MotorsModel S863%287018961
Fiat500e83100%575793
CitroenBerlingo Electric62-200458
HyundaiKona54-516516
SmartFortwo Electric4455%337703
PeugeotPartner3113%3561413
RenaultKangoo Z.e.30-5331351
OpelAmpera-e2921%7941925
PeugeotIon23-2282802
FordFocus Electric2060%166695
ChevroletBolt Ev1688%159163
MitsubishiI-miev1010%1733820
CitroenC-zero8-1202491
Mercedes-benzB 250 E7100%1445176
ToyotaRav4 Ev7100%58106
ChevroletSpark Ev2100%99
LigierEasymile Ez102-22
SmartForfour Electric2-4483
Iveco50c/e1-66

Totalt 5757

Ulike navngivninger for flere modeller er gruppert sammen for å gjøre tallene enklere. Dette er pga skrivefeil o.l. ved registrering hos Vegvesenet. Dette er tall på førstegangsregistreringer i Norge, altså ikke nødvendigvis biler som er solgt av forhandler i Norge. Import er også med her.

Av disse er laveste regnr i EL-serien EL 16381, høyeste EL 97506
Av disse er laveste regnr i EK-serien EK 22390, høyeste EK 99936
Av disse er laveste regnr i EV-serien EV 10074, høyeste EV 31905

Jeg satt opp et lite API, slik at dataene enkelt kan benyttes av andre hvis ønskelig:
https://qgx0kqq3qb.execute-api.eu-west-1.amazonaws.com/prod/elbiler/getRegNrPeriod?year=2018&month=10
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

Nasatech

Sitat fra: JorgenM på onsdag 31. oktober 2018, klokken 19:29
Nå er det mars som vises 2 ganger :)

Ja, hadde en liten bug der og da jeg prøvde å fikse den var faktisk alle måneder dobbelt :)

Trekkoppbil

Sitat fra: hELgenen på mandag 29. oktober 2018, klokken 07:17
Marianne Marthinsen i AP mente i 2016 at det bør settes en grense for hvor stort avgiftsfritak de mest kostbare elbilene skal få.
Hvor stort avgiftsfritak har en Tesla for:
-Engangsavgift for Co2-verdier
-Engangsavgift for slagvolum.
-Bensin- og Dieselavgift

automat

Sitat fra: Trekkoppbil på lørdag 03. november 2018, klokken 17:58


Hvor stort avgiftsfritak har en Tesla for:
-Engangsavgift for Co2-verdier
-Engangsavgift for slagvolum.
-Bensin- og Dieselavgift

Jeg la inn data for en X75D i skatteetatens kalkulator som en bensinbil med 1mg/km NOX og 1g/km Co2 (laveste som var mulig å legge inn)

Vrakpantavgift      + 2 400,00
Engangsavgift          + 170 586,91

Fordelt slik:
Avgift for egenvekt    + 242 772,16
Avgift for CO2      -72 257,31
Avgift for NOx      + 72,06
Total i avgifter     = 172 986,00

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

automat

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Porsgrunn

Sitat fra: automat på lørdag 03. november 2018, klokken 20:46


Jeg la inn data for en X75D i skatteetatens kalkulator som en bensinbil med 1mg/km NOX og 1g/km Co2 (laveste som var mulig å legge inn)

Vrakpantavgift      + 2 400,00
Engangsavgift          + 170 586,91

Fordelt slik:
Avgift for egenvekt    + 242 772,16
Avgift for CO2      -72 257,31
Avgift for NOx      + 72,06
Total i avgifter     = 172 986,00

Siden den har et ladbart batteri og over 50 km elektrisk rekkevide så må den beregnes som en ladbarhybrid   :)

Da blir det på en x75d med egenvekt 2352 kg

Vrakpantavgift                 + 2 400,00
Avgift for egenvekt    + 120 066,20
Avgift for CO2                -73 377,60
Total i avgifter              = 49 088,60


Amoss

Sitat fra: Porsgrunn på lørdag 03. november 2018, klokken 21:09
Siden den har et ladbart batteri og over 50 km elektrisk rekkevide så må den beregnes som en ladbarhybrid   :)

Siden den er en hel-elektrisk bil, så må den beregnes som en hel-elektrisk bil. Og da er avgiftene pr. i dag 0.

Skal man finne ut hva som er "avgiftsfritaket" så må man først etablere hvilken avgift denne skal betale som null-utslipps-bil uten fritak. Og det eneste vi vet om dette i dag er at det nødvendigvis etterhvert kommer til å bli full MVA, og at de øvrige avgiftene til en hver tid nødvendigvis må bli lavere enn for ladbare hybrider som igjen nødvendigvis må bli lavere enn ikke-hybrider.
Model S 85D

Myrvang

Tipper det blir en avgift basert på vekt med frigrense opptil en viss vekt og progressiv økning jo tyngre kjøretøyet er. Så kommer moms på toppen. Men det er nok en stund til det kommer for fullt, blir nok en gradvis innføring.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA