Elbilsalget måned for måned

Startet av jkirkebo, tirsdag 04. september 2012, klokken 11:13

« forrige - neste »

THE

Til informasjon legger jeg ved en oversikt over elbilsalg i verden for januar - september 2017 (hentet fra http://www.ev-volumes.com/). Har ikke funnet data for Q4 ennå.

VW solgte ca 10600 eGolf på verdensbasis i årests 9 første måneder. De samme månedene ble det registrert 4767 eGolf i Norge. eUP er ikke inne på lista, så det vil si at det ble solgt færre enn 4000 eUP globalt de tre første kvartalene i år. Totalt leverte VW kanskje 13-14000 elbiler totalt på årets 9 første måneder.

Det er jo interessant å se hvor mange BEV-modeller som produseres i Kina, i tillegg til mange PHEV-modeller, og som ikke er tilgjengelige her i Norge. Av de 25 mest solgte ladbare bilmodellene på verdensbasis var 18 rene elbiler.

Toyota er inne på listen med Prius PHEV som den 5. mest solgte ladbare bilen, men er som vi vet totalt fraværende når det gjelder rene elbiler.

Av de 18 mest solgte elbilmodellene er 10 kinesiske, 3 amerikanske, 3 europeiske, 1 japansk og 1 koreansk.

Etter det jeg kan se så ser det ut som Tesla er den største produsenten av BEV, og kanskje også av ladbare biler totalt. Kina er det landet som har størst produksjon, men med mange forskjellige merker med ganske stort volum.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

JorgenM

Sitat fra: THE på fredag 05. januar 2018, klokken 09:54
Etter det jeg kan se så ser det ut som Tesla er den største produsenten av BEV, og kanskje også av ladbare biler totalt.
Kan nok stemme etter en sterk desember.

Her er tallene fra end of November, svært jevnt i toppen:

#1: BYD: 93.792
#2: Tesla: 89.013
#3: BMW: 85.612
#4: BAIC: 84.556

#5 er på under 50k, resten av lista kan ses her:
http://ev-sales.blogspot.no/search/label/World
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

Espen Hugaas Andersen

Det er tall for BEV + PHEV. Kun BEV så leder Tesla suverent. Tror BAIC er nr 2.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Glan

De kinesiske tallene ville jeg tatt med en skuffe salt. Er bare juks kjenner en som jobber og bor i kina å han sier det uten tvil er flere teslaer å se en disse kinesiske el bilene. De er jo og ganske beryktede for å jukse med tall der borte. Har jobbet en del med kinesiske selskaper og de jukser med det meste av tall for å se bedere ut.

Jorgensen

Sitat fra: Glan på fredag 05. januar 2018, klokken 11:29
De kinesiske tallene ville jeg tatt med en skuffe salt. Er bare juks kjenner en som jobber og bor i kina å han sier det uten tvil er flere teslaer å se en disse kinesiske el bilene. De er jo og ganske beryktede for å jukse med tall der borte. Har jobbet en del med kinesiske selskaper og de jukser med det meste av tall for å se bedere ut.
Jeg kom akkurat tilbake fra en ukes tur til Beijing, og jeg så jo litt etter elbiler når jeg var der. Jeg bodde rett nord for sentrum utenfor ring 5. I løpet av 6 dager så jeg kun 2 stk Tesla, 1 Leaf og mange flere BYD EV.
-------------------------------------------------------
BMW iX 50 – nov.2023
Solgt ***Hyndai KONA Electric - aug 2018***
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

Amoss

Sitat fra: doldis1 på fredag 05. januar 2018, klokken 08:50

SitatMen så vidt jeg forstår bet ingen på. Så var det historien der de prøve å sikre seg tilgang på langvarige litium-kontrakter til under markedspris..
.

Vær så snill å inkluder hvem du siterer, blir enklere å forholde seg til sitatene på den måten.

Nesten, kobolt-kontrakter skulle det visst være  ;)

Korrekt. Får skylde på tidspunktet jeg postet på :p  Men i denne sammenhengen var det vesentlige at det var ett råstoff som de trenger til batteriene, og som en del markedsanalytikere spår at det blir manko på når etterspørselen av batterier øker.

Nei, de har mindre sjans enn den berømte snøballen i h......
Den tiden vi er inne i nå krever fra bilprodusentene de største omlegginger/endringer siden Karl Benz dager,
Elbil, autonomi, helautomatisert produksjon....

VAG er trege med å gå inn for endringen, men til deres fordel så er de slett ikke alene om det, og heller ikke tregest. Det kan redde dem. Det kommer uansett til å være en etterspørsel etter biler, og noen må være der for å dekke etterspørselen. Om det ikke blir nok elbiler å oppdrive vil mange fortsatt kjøpe fossilbiler en tid fremover.

VAG er nok også "for stor til å falle". Og OM de skulle innom skifteretten så vil nok den tyske stat redde restene tilsvarende det vi så da GM gikk konkurs. Så VAG er her nok for å bli uansett.

Sitat fra: gr på fredag 05. januar 2018, klokken 09:30
Jaja, dere får kose dere. Oppfordrer til å heller bruke energi på Toyota, som tydeligvis ser ut for å gå helt under radaren her.
Toyota har også fått pepper så det holder - også fra meg. De har heller ikke lovet mye som de ikke har holdt. De har også nå endelig begynt å satse i retning av batteribiler - selv om det nå ser ut til at de i likhet med VAG enda ikke har forstått hvor raskt og fullstendig denne overgangen kommer til å være. Så godt mulig det vil vise seg at også deres satsing er for lite og for sent. Men også Toyota er nok for store til å falle...

Toyota ser heller ikke ut til å ha så mange forsvarere her, selv om det lenge var noen som forsvarte hydrogensatsingen deres. De ser nå ut til å ha mer eller mindre stilnet.
Model S 85D

JorgenM

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 05. januar 2018, klokken 11:08
Det er tall for BEV + PHEV.
Ja, som du ser på quote'n min så var det nettopp hybrider det var snakk om ;)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

Mobileum

Sitat fra: Amoss på fredag 05. januar 2018, klokken 13:26

VAG er trege med å gå inn for endringen, men til deres fordel så er de slett ikke alene om det, og heller ikke tregest. Det kan redde dem. Det kommer uansett til å være en etterspørsel etter biler, og noen må være der for å dekke etterspørselen. Om det ikke blir nok elbiler å oppdrive vil mange fortsatt kjøpe fossilbiler en tid fremover.

VAG er nok også "for stor til å falle". Og OM de skulle innom skifteretten så vil nok den tyske stat redde restene tilsvarende det vi så da GM gikk konkurs. Så VAG er her nok for å bli uansett.

Bra Amoss! Du har skjønt det.  :+1:
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

THE

I tillegg til de store vyene som VAG har presentert for elektrifisering, så har de allerede i dag et (godt) utvalg av BEV og PHEV. De har også vist modeller som kommer i salg allerede i år med Audi Q6 etron.

Alt tyder på at etterspørsel etter elbiler kommer til å være større enn tilbud i mange år framover, så jeg tror nok at VAG (og BMW) vil holde omsetningen oppe takket være PHEV-utvalget de har.

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

doldis1

Ja,ja gutter, tro hva dere vil.

Da GM ble hjulpet på beina av Statlige lån var det for at de skulle fortsette å produsere akkurat det samme som før konkursen..noe de faktisk var gode til.

Når vi kommer til siste kapittel i VAG-sagaen vil en Statlig redningspakke være meningsløst,dels fordi de vil være svært forgjeldet etter utallige redningsaksjoner/omstillingspakker. MEN, aller mest fordi størstedelen av konsernet fremdeles kun kan produsere fossilbiler det ikke finns kjøpere til...

Hvis en så beregner all gjeld, pensjonsforpliktelser, garantiansvar osv. tipper jeg en statlig redningspakke vil måtte inneholde mere ressurser enn om de skulle finansiere et oppstartsforetak av samme størrelse, altså totalt meningsløst...

Mobileum

Resultat første halvår 2017.

> Leveranser til Volkswagen Group-kunder økte til 5,2 millioner kjøretøyer; Vekst spesielt i Europa og i Nord-og Sør-Amerika

> Med 115,9 (107,9) milliarder € var inntektene fra konsernet betydelig høyere enn året før.

> Driftsresultatet økte med € 3,6 milliarder til € 8,9 milliarder> Resultatet før skatt, på € 9,0 milliarder

> Netto likviditet i Group Automobile-markedet utgjør 23,7 milliarder €

Elon, din tur?

gigafactory

Mye snakk om konkurs, lite snakk om kontantstrøm. Elbilforum.  :+1:

Mobileum

Jeg slutter heldigvis aldri med å undres. Vi har en blant oss som påberoper seg kunnskaper som selv ingen i Tyskland (og sannsynligvis heller ikke i hele verden) er i nærheten av å inneha. Kan ikke skjønne hvorfor han ikke befinner seg et helt annet sted enn i Trøndelag. Med hans kunnskap kan Tyskland unngå en katastrofe lignende dette landet ikke har sett på over 70 år. Ved et håndslag vil nå flere millioner arbeidsplasser forsvinne, og dra med seg uår i mange andre land. Store underleverandører må bare legge inn årene, og alle ville virre rundt med et forbauset uttrykk. «Dette så vi aldri komme». Og tvil ikke. Spåmannens vokabular er fritt for ord som: «kanskje, antar, muligens, tror osv.». Her er alt spikret. Bare vent og se.

Men gudskjelov har vi en frelser. Ikke han dere vanligvis forbinder med dette navnet, men derimot en levende og oppegående mann. Han vil sørge for at vi fremdeles vil holde verden fri for klimafarer. Det betinger at vi selvsagt alle må kjøre Tesla. Og det er egentlig ikke noe problem fordi det er det eneste bilmerke som overlever, og som enkelt vil ha en kapasitet til å forsyne oss alle med 100 mill. biler pr. år. Og tenk dere noe så fantastisk at alt dette skjer uten å generere en eneste arbeidsplass. Her er det robotene som hersker.  Alt dette i henhold til den samme trønderen.

Selv er jeg så voksen at jeg ble født til tonene av «Seiern er vår».  Det har ikke manglet med katastrofeprofetier i min oppvekst, men de aller fleste har heldigvis vært betydelig overdrevet. Derfor tar jeg trønderens dommedagsspådommer med stor ro, og kjører (foreløpig) e-Golf. Og stoler på at det finnes klokere mennesker på vår klode.

geear

JEG har nå TO elbiler og har dermed åpenbart troen på konseptet, men jeg syns allikevel at det virker som mange her er blendet av tilstandene i lille NORGE, og ikke klarer å se at den samme revolusjonen ikke er i nærheten av å ha kommet like langt i resten av verden. NOE skjer, men SMÅTT i forhold til her, og slik vil det nok fortsette til forbud dukker opp. Det er ingen bilprodusenter som vil gå konkurs de neste fem årene fordi de ikke satser på elbil.

Når det gjelder Byd, Tesla og Kina, så er det drøyt å si at fordi en fyr har SETT flere Teslaer enn BYDer "i Kina", så er det juksetall. Etter å ha jobbet der nede har jeg sterke meninger både om kvalitet, arbeidsinnsats og kopiprodukter, MEN jeg innser også at det holder at BYD har solgt biler i en eneste "middels" by der nede som ingen av oss har hørt om, så kan de slå Tesla...

Amoss

Sitat fra: gr på fredag 05. januar 2018, klokken 21:29
JEG har nå TO elbiler og har dermed åpenbart troen på konseptet, men jeg syns allikevel at det virker som mange her er blendet av tilstandene i lille NORGE, og ikke klarer å se at den samme revolusjonen ikke er i nærheten av å ha kommet like langt i resten av verden. NOE skjer, men SMÅTT i forhold til her, og slik vil det nok fortsette til forbud dukker opp. Det er ingen bilprodusenter som vil gå konkurs de neste fem årene fordi de ikke satser på elbil.

Sant nok at situasjonen i Norge er litt spesiell i forhold til alle andre land takket være våre incentiver. Men det vi ser i Norge er kun det som kommer til å skje i alle andre land når batteriprisen blir så lav at batteri-biler vil kunne selges til nogenlunde samme pris som fossilutgavene. At folk begynner å bli beviste og ønske seg elbiler vises jo av det faktum at det overhode selges elbiler i land der de strengt talt er dyrere enn tilsvarende fossilbiler.

Vi ser nå med prisingen av Tesla Semi at Tesla i alle fall ser ut til å satse på at de kommer nært USD100/kwt for sine batterier i 2019. Om de ikke klarer det så vil det ikke være så mye om å gjøre.  Dette er altså den prisen som har blitt forutsatt å bety at elbiler får samme pris som tilsvarende fossilbiler. Selv om dette ikke skulle være helt korrekt, så er det ikke så langt unna. Og om Tesla klarer dette, så også andre produsenter klare dette ikke så lenge etter. Min "spådom" er at innen 2022 vil flere store produsenter kunne tilby elbiler med batterier i denne prisklassen eller under.

En annen begrensing - og den gjelder OGSÅ i Norge - er at det er ett begrenset modellutvalg av rene batteribiler på markedet. Etter som det kommer flere alternativer med grei til god rekkevidde og evnt. hengerfeste og i de fleste markedsegmenter så vil enda en "dam" falle - og også vi i Norge oppleve enda mer salg av elbiler (i alle fall om incentivene fortsatt er på plass). Nå har flere store bilprodusenter lovet dyrt og hellig at de skal levere flere og bedre elbilmodeller de kommende årene. Alle kommer nok ikke til å lever hva de lover, men at utvalget blir større er det liten tvil om.

En tredje begrensing er lade-infrastruktur. Dette begynner etterhvert å til en viss grad å komme på plass i de fleste industrialiserte land, og etter som elbilsalget tar seg opp vil nok også denne utvikle seg parallelt med etterspørselen.

Altså vil det innen relativt få år kun være TO hindring igjen for elbilens fullstendige gjennomslag i de fleste industrialiserte land i verden: Produksjonstakten til produsentene som lager elbiler, og stivnakker som benekter de menneskeskapte klimaendringene og sverger til fossilbiler. Dette vil være en raskt utdøende rase.

Evnt. forbud vil kun forsterke denne tendensen, men ikke være avgjørende.

Så jeg ville nok være forsiktig med å spå at ingen bilprodusent til gå dukken for å henge seg på elbiltoget for sent. Men sant nok, noen produsenter er for store til å kunne gå helt ned og vil evnt. kunne gjenoppstå etter statlig hjelp dersom det går så ille. Andre mindre produsenter vil gå dukken, selv om det kanskje ikke er like enkelt å fastslå at det var den manglende elbilsatsingen (alene) som var skylden. Kunne det være manglende satsing på autonomi? Kunne det være manglende økonomiske muskler til å klare alle omstillingene produsentene må gjennom de kommende årene? Eller kan det skyldes noe annet? Eller en kombinasjon?

Men nå er det vel nok diskusjon om dette i denne tråden?  Moderator kan kanskje flytte innleggene som går på denne side-debatten over i en egen tråd?  Beklager å ha vært med på denne avsporingen fra en ellers interessant tråd.
Model S 85D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA