Elbilsalget måned for måned

Startet av jkirkebo, tirsdag 04. september 2012, klokken 11:13

« forrige - neste »

MrBacardi

Her er førstegangsregistreringer i Norge for januar så langt (pr. 5. januar):

176   Bmw   I3   (176)   [13918]
137   Volkswagen   Golf   (137)   [23609]
90   Kia   Soul   (90)   [10923]
66   Renault   Zoe   (66)   [6608]
52   Nissan   Leaf   (52)   [35071]
32   Tesla Motors   Model X   (32)   [6222]
30   Tesla Motors   Model S   (30)   [16038]
28   Hyundai   Ioniq   (28)   [2655]
13   Volkswagen   Up!   (13)   [7860]
11   Nissan   E-nv200   (11)   [2476]
8   Opel   Ampera-e   (8 )   [1138]
6   Mercedes-benz   B 250 E   (6)   [5050]
6   Fiat   Fiat 500   (6)   [224]
5   Smart   Electric Drive   (5)   [425]
2   Peugeot   Ion   (2)   [2571]
2   Dennis Eagle/pvi   Elite 6   (2)   [2]
2   Peugeot   Partner   (2)   [1124]
2   Ford   Focus Electric   (2)   [521]
1   Renault   Fluence Z.e   (1)   [61]
1   Mitsubishi   I-miev   (1)   [3645]
1   Renault   Kangoo Z.e.   (1)   [820]

Totalt 671

Ulike navngivninger for flere modeller er gruppert sammen for å gjøre tallene enklere. Dette er pga skrivefeil o.l. ved registrering hos Vegvesenet. Dette er tall på førstegangsregistreringer i Norge, altså ikke nødvendigvis biler som er solgt av forhandler i Norge. Import er også med her.
Tallene i parentes er hittil registrerte i år av gitt modell, tallene i firkantparentes er totalt antall registrerte.

Av disse er laveste regnr i EL-serien EL -----, høyeste EL -----
Av disse er laveste regnr i EK-serien EK 32739, høyeste EK 73589

Jeg satt opp et lite API, slik at dataene enkelt kan benyttes av andre hvis ønskelig:
https://qgx0kqq3qb.execute-api.eu-west-1.amazonaws.com/prod/elbiler/getRegNrPeriod?year=2018&month=1
Bare å bytte ut year og month med ønsket tidsrom, så får man ut alle data om bilene i aktuell periode.
MineBiler.no - Følg dine biler etter ditt eierskap
Jeg koblet Teslaen til Slack

2025 ID.4 Pro 4MOTION Highline - Utlevert jan 2025
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

MrBacardi

Interessant med 2 stk Dennis Eagle-lastebiler (EK 64037 og EK 64038).

Dette er renovasjonsbiler, men jeg finner ingen info om en elektrisk variant på produsentens hjemmeside: http://www.dennis-eagle.co.uk/products/elite6

Så kanskje dette er noe som har blitt spesialbestilt? Ser bilene er registrert i Oslo.

Edit: fant info om disse elektriske lastebilene her: https://waste-management-world.com/a/hands-on-26t-zero-emission-electric-refuse-collection-vehicle

De er bygd av PVI, basert på Dennis Eagle-bilene.
MineBiler.no - Følg dine biler etter ditt eierskap
Jeg koblet Teslaen til Slack

2025 ID.4 Pro 4MOTION Highline - Utlevert jan 2025
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

jkirkebo

Sitat fra: MrBacardi på lørdag 06. januar 2018, klokken 11:40
Interessant med 2 stk Dennis Eagle-lastebiler (EK 64037 og EK 64038).

Dette er renovasjonsbiler, men jeg finner ingen info om en elektrisk variant på produsentens hjemmeside: http://www.dennis-eagle.co.uk/products/elite6

Så kanskje dette er noe som har blitt spesialbestilt? Ser bilene er registrert i Oslo.

Edit: fant info om disse elektriske lastebilene her: https://waste-management-world.com/a/hands-on-26t-zero-emission-electric-refuse-collection-vehicle

De er bygd av PVI, basert på Dennis Eagle-bilene.

Jeg tipper det er de to som skal til Sarpsborg, og som er noen måneder forsinket?

https://www.sarpsborg.com/aktuelt/sarpsborg-far-norges-forste-el-soppelbil/
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

doldis1

Sitat fra: Mobileum på fredag 05. januar 2018, klokken 19:00
Jeg slutter heldigvis aldri med å undres. Vi har en blant oss som påberoper seg kunnskaper som selv ingen i Tyskland (og sannsynligvis heller ikke i hele verden) er i nærheten av å inneha. Kan ikke skjønne hvorfor han ikke befinner seg et helt annet sted enn i Trøndelag. Med hans kunnskap kan Tyskland unngå en katastrofe lignende dette landet ikke har sett på over 70 år. Ved et håndslag vil nå flere millioner arbeidsplasser forsvinne, og dra med seg uår i mange andre land. Store underleverandører må bare legge inn årene, og alle ville virre rundt med et forbauset uttrykk. «Dette så vi aldri komme». Og tvil ikke. Spåmannens vokabular er fritt for ord som: «kanskje, antar, muligens, tror osv.». Her er alt spikret. Bare vent og se.

Men gudskjelov har vi en frelser. Ikke han dere vanligvis forbinder med dette navnet, men derimot en levende og oppegående mann. Han vil sørge for at vi fremdeles vil holde verden fri for klimafarer. Det betinger at vi selvsagt alle må kjøre Tesla. Og det er egentlig ikke noe problem fordi det er det eneste bilmerke som overlever, og som enkelt vil ha en kapasitet til å forsyne oss alle med 100 mill. biler pr. år. Og tenk dere noe så fantastisk at alt dette skjer uten å generere en eneste arbeidsplass. Her er det robotene som hersker.  Alt dette i henhold til den samme trønderen.

Selv er jeg så voksen at jeg ble født til tonene av «Seiern er vår».  Det har ikke manglet med katastrofeprofetier i min oppvekst, men de aller fleste har heldigvis vært betydelig overdrevet. Derfor tar jeg trønderens dommedagsspådommer med stor ro, og kjører (foreløpig) e-Golf. Og stoler på at det finnes klokere mennesker på vår klode.

Å stakkar..! , her gikk vi helt tom for argumenter vel ?  Og når frustrasjonen stiger er det jo helt forståelig at du henfaller til billige personangrep igjen...eller ?

Problemstillingen "vil Tysk bilindustri overleve elbilen" har forøvrig blitt heftig debattert i Tyskland det siste året godt og vel, legger ut noen linker under her.

https://derletztefuehrerscheinneuling.com/2017/04/21/wie-sich-der-kollaps-der-deutschen-autoindustrie-abspielen-wird/

http://www.tagesspiegel.de/politik/elektromobilitaet-statt-verbrennungsmotor-fuer-die-autohersteller-geht-es-ums-ueberleben/20072048.html

https://t3n.de/news/autoindustrie-merkel-sieht-zukunft-deutschland-836771/

http://www.manager-magazin.de/politik/deutschland/deutschland-vor-dem-abschwung-a-1156918-2.html

Jeg har ingenting imot litt temperatur i trådene men de barnslige personangrepene bør du slutte med snarest!
Særlig i en fantastisk tråd som denne som fortjener en god del mindre off-topic-tull som dette framover...

Elmo

Denne diskusjonen :-1: syns jeg dere kan ta i en annen tråd Mobileum og Doldis1 mfl !!
Seat Mii 2020/01 og Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.14.1
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

goggo

Sitat fra: Elmo på søndag 07. januar 2018, klokken 10:26
Denne diskusjonen :-1: syns jeg dere kan ta i en annen tråd Mobileum og Doldis1 mfl !!
Enig!

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Bondeknøl

Sitat fra: gr på onsdag 03. januar 2018, klokken 19:08
Se der ja, syns denne ga et mye mer nyansert bilde!

https://e24.no/bil/bil-og-trafikk/ingen-diesel-og-bensinbiler-paa-topp-ti-ganske-eksepsjonelt/24222427

Mest solgte biler etter fremdrift, 2017:

Volkswagen e-Golf, strøm
BMW i3, strøm
Toyota Rav 4, hybrid
Tesla Model X, strøm
Mitsubishi Outlander, plugin-hybrid
Toyota Yaris, hybrid
Tesla Model S, strøm
Nissan Leaf, strøm
Volkswagen Passat, plugin-hybrid
Toyota Auris, hybrid
Toyota C-HR, hybrid
Mercedes-Benz GLC, plugin-hybrid
Renault Zoe, strøm
Volvo V90, diesel
Volkswagen Golf, plugin-hybrid
Kilde: OFV

Ganske vilt, og bør være en tankevekker for de som sitter på fossilbiler!
Bør også være en tankevekker for oss som tror at elbilen blir fritatt avgifter i fremtiden. Hvem skal betale for veiutgiftene hvis elbilene fortsetter å selge så bra?
De store veiutbyggingene starter vel snart?

Amatøren

Fritak tror jeg ikke på, men en gradvis innføring ut fra prosentvis utfasing/avskilting av fossil- og hybridbiler (muligens unntak av plugginn hybrid).

Hva med maks sats først ved at rene elbiler er 80 % av registrerte biler?

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Amoss

Sitat fra: Amatøren på søndag 07. januar 2018, klokken 12:56
Hva med maks sats først ved at rene elbiler er 80 % av registrerte biler?

Prinsippet som alt er vedtatt vedrørende bompenger/ferge/parkering etc. vil også fungere greit for alle andre avgifter: Joda, innfør dem for elbiler (når tiden er moden for det) men de må til en hver tid være på maks halvparten av hva fossilbilene betaler. Dvs at når elbiler betaler fulle avgifter vil altså fossilene betale (minst) det dobbelte.

... eneste stedet dette prinsippet ikke vil kunne fungere er på MVA, men siden man betaler MVA også av øvrige avgifter så løser det seg selv - i alle fall i kombinasjon med CO2/NoX avgift som elbilene nødvendigvis ikke behøver å betale.
Model S 85D

Counterpointer

Sitat fra: Bondeknøl på søndag 07. januar 2018, klokken 12:47
Bør også være en tankevekker for oss som tror at elbilen blir fritatt avgifter i fremtiden.
Det er fullstendig urealistisk å tro at det ikke snart kommer avgifter på elbil. Spørsmålet er bare hvor mye hvor tidlig?

Perioden vi er inne i nå er en overgangsperiode . Jeg er positivt overrasket over at vi fikk forlengelse og dette gjør at elbil øker raskt i Norge en stund enda.

Oddaa

Sitat fra: Amoss på søndag 07. januar 2018, klokken 13:21
Prinsippet som alt er vedtatt vedrørende bompenger/ferge/parkering etc. vil også fungere greit for alle andre avgifter: Joda, innfør dem for elbiler (når tiden er moden for det) men de må til en hver tid være på maks halvparten av hva fossilbilene betaler. Dvs at når elbiler betaler fulle avgifter vil altså fossilene betale (minst) det dobbelte.
Ang parkering så henger vel denne fortsatt litt i lufta? Her i byen har vi hatt full pris i ett år allerede, og fra 1. jan i år innførte også min arbeidsgiver fullpris på elbilparkering...

Sent from my iPhone using Tapatalk
2025 EX30 Twin Performance
2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

Amoss

Sitat fra: Oddaa på søndag 07. januar 2018, klokken 14:04
Ang parkering så henger vel denne fortsatt litt i lufta? Her i byen har vi hatt full pris i ett år allerede, og fra 1. jan i år innførte også min arbeidsgiver fullpris på elbilparkering...

Det er implementering av vedtaket i div. lover og forskrifter som har dratt godt ut på tid¹, så selv om dette altså er vedtatt av Stortinget så er det enn så lenge lov for kommunene å ta full parkeringsavgift for elbilene inntil nødvendige lovendringer er gjennomført.

Din arbeidsgiver antar jeg har rett til å ta hva de vil for private parkeringsplasser. Vedtaket omhandler så vidt jeg har forstått kun for (fylkes-)kommunale og statlige parkeringsplasser/ferger/veier. Man ser også at enkelte kommuner har "vridd seg unna" det tidligere fritaket for gratis parkering ved å definere kommunalt eide parkeringsplasser/hus som "privatrettslige parkeringsplasser", og at fritaket derfor ikke var gyldig på disse plassene.

¹)  Man kan kanskje misstenke FrP for å ha dratt ut dette unødig i tid, slik man også kan ha misstanke om for en rekke andre vedtak fra Stortinget/avtaler med mellompartiene som de egentlig er uenige i og kun motvillig gjennomfører.
Model S 85D

Oddaa

Sitat fra: Amoss på søndag 07. januar 2018, klokken 14:18

Det er implementering av vedtaket i div. lover og forskrifter som har dratt godt ut på tid¹, så selv om dette altså er vedtatt av Stortinget så er det enn så lenge lov for kommunene å ta full parkeringsavgift for elbilene inntil nødvendige lovendringer er gjennomført.

Din arbeidsgiver antar jeg har rett til å ta hva de vil for private parkeringsplasser. Vedtaket omhandler så vidt jeg har forstått kun for (fylkes-)kommunale og statlige parkeringsplasser/ferger/veier. Man ser også at enkelte kommuner har "vridd seg unna" det tidligere fritaket for gratis parkering ved å definere kommunalt eide parkeringsplasser/hus som "privatrettslige parkeringsplasser", og at fritaket derfor ikke var gyldig på disse plassene.

Dette kan sikkert stemme, mener det var omtalt i lokalavisen at kommunen her fortsatt stemte imot halv pris under en eller annen nylig høring.

Jeg oppfatter det sånn at kommunen mer eller mindre har presset min arbeidsgiver til å ta betalt. Det er også kommunen som håndhever parkeringsordningen. Men i prinsippet kan de nok bestemme selv ja.

Sent from my iPhone using Tapatalk
2025 EX30 Twin Performance
2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

Jon65

Sitat fra: Amoss på søndag 07. januar 2018, klokken 13:21
... eneste stedet dette prinsippet ikke vil kunne fungere er på MVA, men siden man betaler MVA også av øvrige avgifter så løser det seg selv - i alle fall i kombinasjon med CO2/NoX avgift som elbilene nødvendigvis ikke behøver å betale.
Man betaler ikke mva av avgiftene, mva beregnes av salgsprisen på bilen uten avgifter.

Amoss

Sitat fra: Jon65 på søndag 07. januar 2018, klokken 18:04
Man betaler ikke mva av avgiftene, mva beregnes av salgsprisen på bilen uten avgifter.

Ser ut til at du har rett i det. Husker ikke hvor jeg hadde det i fra, men mente bestemt at MVA ble beregnet på sluttprisen inn - inkludert både transport inn i landet og andre avgifter.
Model S 85D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA