Elbilsalget måned for måned

Startet av jkirkebo, tirsdag 04. september 2012, klokken 11:13

« forrige - neste »

turfsurf

Enig med begge over her, begge tallene er interessante, men nye biler er de som ikke har vært registrert før, uansett land. Ødelegger jo spesielt for Kia statistikken da.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

«Problemet» med denne måten å registrere på er at noen tar førstegangsregistrerte i Norge som tegn på hvor populær modellen er! Det blir feil og mye mer for noen modeller enn andre så en må se på begge statistikker.
Som påpekt ser en ikke forskjell på «teknisk registrerte i utlandet» og brukte importbiler.

doldis1

SitatInnen TM3 kommer i volum, vil vanedyrene få ny næring. Også kalt ID.

Mobileum, godt å se du har humor !!  :D

ID kommer så fort styret i VW blir enig om å støtte VW ceo Mattias Mueller .. Det eneste som kreves er at
herrene Al Abdulla og Al Jaber fra Oljesheikedømmet Qatar bestemmer seg for å avvikle oljealderen..

Og at Althusmann og Weil , delstatspolitikere fra delstaten Niedersachsen, bestemmer seg for at det er greitt for VW å bygge nye fabrikker der det er billigst og ikke i Niedersachsen...

Og at fagforeningslederne Dietze, Hoffman og Jarvklo bestemmer seg for at det er greitt å bytte ut arbeiderne med roboter for ikke å bli utkonkurrert....Det samme gjelder for resten av fagforeningsfolkene i VW styret, Jakobs, Stimoniaris, Murkovic ...

Når alle disse blir enig med resten av styret kommer ID ......dvs........Aldri!  ;D

Mobileum

Sitat fra: doldis1 på torsdag 04. januar 2018, klokken 09:26
SitatInnen TM3 kommer i volum, vil vanedyrene få ny næring. Også kalt ID.

Når alle disse blir enig med resten av styret kommer ID ......dvs........Aldri!  ;D

Dette kommentaret har jeg lagt inn i kalenderen min med forfall 1. januar 2020. Da skal du få smake litt av vanedyrenes føde. Oralt!
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

Burger

Mobilum: Du er klar over at det beste for oss som ikke levner VAG konsernet noe håp er at vi tar skrekkelig feil? Om VAG lanserte ID plattformen for bestilling på mandag, 40-120kwt batteriopsjoner og levering om ~4-6 uker fra største varebilen, SUV, stasjonsvogn til eUP!, så hadde vi VAG tvilerne blitt glade. Litt hattespising måtte vi regna med, men skulle ha feira alikevel.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

geear

Syns VAG får utfortjent mye pepper her. De har vært blant de første til å satse på elbil (el-Golf tilbake på 70-tallet!), og de har nå gjort en solid innsats med å spre elbilismen i verden så langt. Er det noe som tyder på at de ikke skal klare å henge med i svingene og levere elbiler videre?

Amoss

Sitat fra: gr på torsdag 04. januar 2018, klokken 20:44
Syns VAG får utfortjent mye pepper her. De har vært blant de første til å satse på elbil (el-Golf tilbake på 70-tallet!), og de har nå gjort en solid innsats med å spre elbilismen i verden så langt. Er det noe som tyder på at de ikke skal klare å henge med i svingene og levere elbiler videre?

Her tror jeg nesten du bør definere ordene "satse" og "solid".

Jada, kjenner til at de hadde ett begrenset antall el-konverterte Golf på 70-tallet og senere. BMW hadde også noen få ombygde 3-serie biler tilbake på 70-tallet. Men kan noe av dette virkelig defineres som "å satse"? 

Man kan derimot heller argumentere med at satsingen *fortsatt* er begrenset. Hørte her om dagen rykter (nei, kan ikke bekrefte dette) om de har stoppet å tegne nye kontrakter på Golf GTE i UK, da de ikke kan - eller vil? - levere så mange biler som kundene efterspør. Mulig årsak er at de enda ikke har *satset* på å sikre seg nok batterier. Dette siste kan muligens taes som svar på spørsmålet du stiller.

Merk altså - jeg har i utgangspunktet ikke noe i mot VAG som sådan, men etter å ha sett hvordan de "satser" på elbiler har jeg blitt sjokkert over hvor kortsiktig det er mulig å være og fortsatt lede store konsern som dette. Dersom det skulle vise seg at de virkelig klarer å ta skjeen i en annen hånd og virkelig *satse*, så skal jeg si takk og velkommen etter! Men i mellomtiden er jeg avventende, ikke minst med tanke på alle luftslottene de tidligere har presentert men enda ikke levert.
Model S 85D

doldis1

Sitat fra: Burger på torsdag 04. januar 2018, klokken 17:47
Mobilum: Du er klar over at det beste for oss som ikke levner VAG konsernet noe håp er at vi tar skrekkelig feil? Om VAG lanserte ID plattformen for bestilling på mandag, 40-120kwt batteriopsjoner og levering om ~4-6 uker fra største varebilen, SUV, stasjonsvogn til eUP!, så hadde vi VAG tvilerne blitt glade. Litt hattespising måtte vi regna med, men skulle ha feira alikevel.

Her ble vi enig ja! Skal jeg ta grundig feil en gang så gjør jeg gjerne det her.. Dessverre er det lite som tyder på feiring enn så lenge..

Øystein16

Sitat fra: Amoss på torsdag 04. januar 2018, klokken 21:31
Man kan derimot heller argumentere med at satsingen *fortsatt* er begrenset. Hørte her om dagen rykter (nei, kan ikke bekrefte dette) om de har stoppet å tegne nye kontrakter på Golf GTE i UK, da de ikke kan - eller vil? - levere så mange biler som kundene efterspør. Mulig årsak er at de enda ikke har *satset* på å sikre seg nok batterier. Dette siste kan muligens taes som svar på spørsmålet du stiller.
Det er vel heller det svaret du ønsker. Svaret frå VAG har vel vore kjent ganske lenge.

Amoss

Sitat fra: Øystein16 på torsdag 04. januar 2018, klokken 23:09
Det er vel heller det svaret du ønsker. Svaret frå VAG har vel vore kjent ganske lenge.

Nei, det er på ingen måte det svaret jeg ØNSKER. Men det svaret som rimer best med hva jeg har sett fra dem så langt. Men klart, er grenser for hvor mye jeg følger med på dem, så ting kan ha forbigått meg. Siden svaret har vært kjent så lenge så hvorfor ikke informere meg om det?
Model S 85D

geear

Ganske utrolig å lese at produsenten av den mest leverte bilen i Norge i 2017 (ikke bare blant elbiler, men totalt!) blir anklaget for leveringsvegring og ikke satsning på elbiler.

Her er det vel omtrent hundre bilmerker som fortjener mer pepper?

Amoss

Sitat fra: gr på fredag 05. januar 2018, klokken 00:49
Ganske utrolig å lese at produsenten av den mest leverte bilen i Norge i 2017 (ikke bare blant elbiler, men totalt!) ...

Ja, det er sant at de leverte godt i det norske markedet. Flott det :)  Men som mange andre her har påpekt så er Norge ett svært spesielt marked. Hvordan er markedsituasjonen for eGolf i andre markeder? Selv er jeg fristet til å omdøpe den til Norges-Golf :p

... blir anklaget for leveringsvegring og ikke satsning på elbiler.

Jeg har ikke *anklaget* dem for leveringsvergning. Men holdt muligheten åpen med tanke på tilsvarende håndtering av Opel Ampera-E her til lands. Ingen kan vel tvile på at det dreier seg om leveringsvergning?  Om vergingen ligger hos GM eller Opel skal jeg ikke uttale meg om. Jeg fremsatte også en annen forklaring som virker mer sannsynlig. Rett nok hadde jeg ikke forventet at leveringsproblemer på batterier skulle være noe problem for dem ENDA, så også det virker litt søkt. Men så lenge ingen har giddet å informere meg om denne såkalte "velkjente" årsaken så må jeg spekulere.

Om man kan si at de satser på elbiler eller ei kommer altså igjen ann på definisjonen av satsning. Ja, de selger elbiler.  Nei, de selger ikke mange elbiler - bortsett fra i Norge. Ja, de har i mange år lovet mye, og levert lite - i forhold til hva de har lovet. De har i alle fall hittil hatt en politikk for batteritilgang som selv amatører som meg ser at er nødt til å feile. Om de nå har begynt å endre på denne og faktisk *satse* på elbiler er meg ukjent. Men ja, de er ivrige med å kunngjøre at de satser på elbiler, men så langt har altså virkeligheten vist noe annet. Vi har jo f.eks. historien fra i fjor høst der de gikk stort ut med hvor mye de skulle "satse" på elbiler, og når man gikk kunngjøringen litt etter sømmene så viste det seg at tallet stort sett dreide seg om hvor mye de forventet å bruke på å kjøpe batterier fra andre de neste 10-15 årene. I håp om at noen leverandører skulle bite på å gi dem en gusting kontrakt. Men så vidt jeg forstår bet ingen på. Så var det historien der de prøve å sikre seg tilgang på langvarige litium-kontrakter til under markedspris... Ingen bet vist på den heller. Skulle de sikret seg slike gunstige kontrakter måtte de ha sikret seg dem FØR markedet begynte å bevege seg mot elbiler. Nå er hva som skjer så tydelig at de som har produksjonskapasitet litium eller battericeller vet at de kan få god pris på varene sine når fabrikanter som VAG bare blir desperate nok.

Helt klart ja!  Ingen tvil om annet. Men for enkelte av dem så har det liten hensikt å bruke pepper, kun vente på konkursbegjæringen. VAG både kan og bør klare overgangen, men da krever det at de satser - og da mener jeg satser stort, ikke puslete som hittil.

At VAG kanskje får mer enn sin del av pepret her på forumet har nok også noe med de som velger å forsvare VAG å gjøre. Hvor mange har giddet å stille opp og forsvare Fiat/Chrysler?  Eller Ford? Og GM har da fått pepper nok så det holder. Men VAG har tydeligvis mange fans her noe som fører til mer debatt om den evnt. satsingen de foretar seg - eller ei.
Model S 85D

doldis1

Ganske utrolig å lese at produsenten av den mest leverte bilen i Norge i 2017 (ikke bare blant elbiler, men totalt!) blir anklaget for leveringsvegring og ikke satsning på elbiler.

Er det utrolig nå at VW blir anklaget for å ikke ville levere elbiler?

Min påstand er at ikke bare ønsker VAG elbilen dit peppern gror men de lobber også aktivt mot et felles Europeisk elbilmandat !

Verdens største bilprodusent er i elbilsammenheng en mygg! Så Amoss har selvsagt rett i sine påstander. Den gode nyheten er at så langt er det ingenting som tyder på at de vil overleve det paradigmeskiftet innen transport og energi vi er inne i ...

VW kan beholde hele pepperbøssa selv så kan de jo peppre litt på veien mot skifteretten...

doldis1

SitatMen så vidt jeg forstår bet ingen på. Så var det historien der de prøve å sikre seg tilgang på langvarige litium-kontrakter til under markedspris..
.

Nesten, kobolt-kontrakter skulle det visst være  ;)

SitatVAG både kan og bør klare overgangen,

Nei, de har mindre sjans enn den berømte snøballen i h......
Den tiden vi er inne i nå krever fra bilprodusentene de største omlegginger/endringer siden Karl Benz dager,
Elbil, autonomi, helautomatisert produksjon....
Moderkonsernets styre bestående av 20 pers. hvorav 10 fra fagforeningene, 2 fra delstaten Niedersachsen,
3 fra familien Porsche og 2 oljesheiker fra Qatar kommer ALDRI til å bli enige om å gjøre store nok endringer i tide!

Sitatnår fabrikanter som VAG bare blir desperate nok.

Mange i VW er nok desperate nok allerede men matematikken er imot dem, Ceo Mueller har allerede forsøkt å gjøre det eneste fornuftige, nemlig å begynne å selge seg ned men ble stoppet av "kameratene" i styret...
Framover tror jeg vi får se et foretak med økende indre stridigheter og trolig også utskiftinger i ledelsen.

geear

Jaja, dere får kose dere. Oppfordrer til å heller bruke energi på Toyota, som tydeligvis ser ut for å gå helt under radaren her.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA