Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Har bestilt meg en Ariya - har du?

Startet av Løytnanten, onsdag 22. desember 2021, klokken 20:47

« forrige - neste »

Løytnanten

Sitat fra: turfsurf på søndag 02. januar 2022, klokken 09:02
Sitat fra: Løytnanten på lørdag 01. januar 2022, klokken 21:53
Jeg er ingen spesialist på dette området, men ser vi ikke her et langt mer avansert drivverk/understell enn det ID.4 leverer?
Nei. De beskriver vel hvordan de aller fleste elbiler med en motor foran og bak fungerer.

De lyver vel og litt, siden man ikke kan overføre all kraft foran eller bak. Man kan bare gjøre det motsatte, kutte all kraft foran eller bak.

Begrense moment på hvert enkelt hjul er heller ikke noe nytt, det gjøres med brems.

Så hva som er best avgjøres av hvor god software er og hvor god respons det er i systemene.

Skal man ha noe mere avansert må man ha flere motorer og gjerne sving på alle fire hjul.

Da forstår jeg på dem som har mer peiling på dette enn meg at dette med et mer avansert understell med egenskaper utviklet for sportsbilen GT-R og terrengkjempen Patrol bare er reklame-preik. La gå med det - jeg har ikke kompetanse til å komme med motargumenter der.

Jeg synes imidlertid denne artikkelen forteller om en standard utstyrspakke som langt overgår det man finner i en topp speccet ID.4 GTX -
https://www.klikk.no/motor/bil/elbil/nissan-ariya-forst-til-norge-7082296

Uansett - jeg forventer å få min mai-bestilte GTX før våren setter inn, og skal kjøre den til jeg får min Ariya forhåpentligvis på ettersommeren. Jeg ser frem til å gjøre en sammenligning utfra hvordan hver av modellene dekker mitt bilbehov.

Løytnanten

Da har jeg fått beskjed om at jeg kan forvente å få min Ariya levert i september måned. Forhandler regner med å ha demobiler klare for prøvekjøring i februar måned. Da kan vi nok også forvente at det straks publiseres tester som kan fortelle om oss mer om fordeler og ulemper med den ene vs den andre.

Dieselgubben

Blir morsomt å se på hvor lenge de som bestiller må vente. Bestiller du en slik i dag, kan ikke forhandler garantere at du har bilen innen 1 år. Utrolig.

Løytnanten

Sitat fra: Dieselgubben på lørdag 19. februar 2022, klokken 10:53
Blir morsomt å se på hvor lenge de som bestiller må vente. Bestiller du en slik i dag, kan ikke forhandler garantere at du har bilen innen 1 år. Utrolig.

For oss som venter på VW ID.4 er ikke en så lang ventetid utrolig. I "overimorgen" (21. februar) kan jeg feire 9 måneder siden jeg signerte kontrakten, og fortsatt ingen leveringstermin i sikte.

Jeg var og besiktiget og prøvesatt Ariya hos forhandleren i går. Lekker sak både utvendig og innvendig som jeg gleder meg til å ta i bruk.

Øyvind.h

Når jeg kikket på bilen og prøvesatt første gang for noen måneder siden estimerte de etter sommeren i 2022.
Spurte tidligere i uken og nå ante de ikke noe om når jeg kan forvente bilen, men satser på at høsten holder stikk.

Bestilling i dag er nok fort ett år ventetid ja. Men sånn er det desverre hos mange. Så lenge de er åpne om forsinkelser og evt utstyr som påvirker i negativ retning får en bare leve med det.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Dieselgubben

Bilen så ikke så verst ut i sort. Men med knappe 400 liter bagasjeromsvolum og forhandler som ikke kan si noe som helst om levering så utgår den med høye kneløft.

Løytnanten

Sitat fra: Dieselgubben på lørdag 19. februar 2022, klokken 11:21
Bilen så ikke så verst ut i sort. Men med knappe 400 liter bagasjeromsvolum og forhandler som ikke kan si noe som helst om levering så utgår den med høye kneløft.

Ja, behovene er forskjellige. For meg er det et poeng å ikke kjøre rundt med alt for mye bagasjerom-kapasitet som aldri vil bli fullt utnyttet. Ariya er i den sammenhengen mer en coupè og ID.4 en "stasjonsvogn" - slik jeg ser disse to ellers veldig like bilmodellene.

For øvrig så har denne ventingen på ny bil nærmest blitt en hobby. Kanskje livet vil føles tomt den dagen man ikke lenger har en ny bil å se frem til? Håper det snart kommer noen godt spesifiserte mindre modeller enn Ariya/ID.4 - en mindre BMW eller en ID.3 GTX feks. Kommer sikkert til å bestille begge deler når muligheten byr seg.

Dieselgubben

Ja, det er synd at de eneste som evner å levere biler er Tesla.

Bil2

Prøvekjørte den så vidt i dag - det var en veldig positiv opplevelse. Hadde ikke sett den tidligere, og ble positivt overrasket over utseendet også. Det var svært stille i kupeen, jeg satt godt og jeg likte utformingen av skjermene. Minuset er først og fremst litt knapt med bagasjeplass. Det ble estimert levering i september hvis man bestilte nå. Hvis det stemmer er det jo svært mye bedre enn Enyaq og ID4.
Oslo
Skoda enyaq  IV 80x juli 2023
Kobberfarget Leaf 2018 40 kWh
Blå Leaf 10.02.2012. Solgt

hELgenen

Serviceintervall og forventet servicekostnad første 50k er?

Noen som vet?

Øyvind.h

Sitat fra: Dieselgubben på lørdag 19. februar 2022, klokken 11:21
Bilen så ikke så verst ut i sort. Men med knappe 400 liter bagasjeromsvolum og forhandler som ikke kan si noe som helst om levering så utgår den med høye kneløft.
Problemet er at en da må begrense seg veldig og kanskje velge en bil en helst ikke vil ha, om en kun vil kjøpe noe med kort leveringstid.
Kan ikke kjøpe noe fra VW, Skoda, Kia, Hyundai +++. Mercedes har også ganske lange ventetider.

Da bestiller jeg heller og lar bilen komme når den kommer :)

Men enig i at bagasjeplassen er i snaueste laget i dette segmentet. Landet på at vi tester en periode og ser om det går, men bagasjerommet er lite. Med 4wd får en heller ikke plassen under gulvet i følge selger. Jeg opplevde rommet som større enn Polestar, men ikke mye.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Løytnanten

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 19. februar 2022, klokken 16:02
Sitat fra: Dieselgubben på lørdag 19. februar 2022, klokken 11:21
Bilen så ikke så verst ut i sort. Men med knappe 400 liter bagasjeromsvolum og forhandler som ikke kan si noe som helst om levering så utgår den med høye kneløft.
Problemet er at en da må begrense seg veldig og kanskje velge en bil en helst ikke vil ha, om en kun vil kjøpe noe med kort leveringstid.
Kan ikke kjøpe noe fra VW, Skoda, Kia, Hyundai +++. Mercedes har også ganske lange ventetider.

Da bestiller jeg heller og lar bilen komme når den kommer :)

Men enig i at bagasjeplassen er i snaueste laget i dette segmentet. Landet på at vi tester en periode og ser om det går, men bagasjerommet er lite. Med 4wd får en heller ikke plassen under gulvet i følge selger. Jeg opplevde rommet som større enn Polestar, men ikke mye.
Jeg foretrekker en mindre bil og vil heller bruke tilhenger når lastebehovet en sjelden gang er større enn det bilen kan svelge. De fleste tenker nok motsatt og bruker lastebehovet som "unnskyldning" for å kjøpe seg en stor bil. Ikke noe galt i det. Ariya har jo bra tilhengerkapasitet.

_OE_

Ingen som reagerer på plassering av ladeluke/kontakt..eller har alle overdimensjonerte garasjer ?

@FTS@


Løytnanten

Sitat fra: _OE_ på lørdag 19. februar 2022, klokken 18:04
Ingen som reagerer på plassering av ladeluke/kontakt..eller har alle overdimensjonerte garasjer ?

@FTS@
Har det noe med størrelsen på garasjen å gjøre? Er det ikke om du rygger eller kjører inn og lengden på ladeledningen som avgjør om ledningen når frem eller ikke?

_OE_

Noen må rygge inn med høyreside klint inn til veggen for å få opp førerdøren.... for de som må det er plasseringen lite tilfredstillende...hadde jeg bodd i GB/Japan hadde saken vært anderles

@FTS@


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA