Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Softwaretråden

Startet av Zubzero, søndag 19. desember 2021, klokken 16:11

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

#60
Egil :+1: fint du deler dine erfaringer.

Jeg følger med på den engelske også og jeg ser de skriver at selgerne der de sier stort sett det samme der som selgerne her - så jeg tipper beskjedene har gått ut sentralt fra det internasjonale HK om hva de si og så legger man lokalt på sine egne varianter.

Mye å lese her:
https://www.enyaqforums.co.uk/viewtopic.php?t=1654

Main her: her: https://www.enyaqforums.co.uk/viewforum.php?f=8

Egil S

I går hadde den resatt seg selv igjen, programmerte alt på nytt og synkroniserte, MENS den synkroniserte kom "det er nye innstillinger til din bruker", trykket avbryt og da klikket hele greia.
Gikk og handlet og når jeg kom tilbake var alt resatt, fikset alt igjen og prøvde å synkronisere, men fikk da beskjed at den funksjonen ikke var tilgjengelig, kjørte hjem, prøvde ny synkronisering, samme melding, "prøv igjen neste gang du skal ut å kjøre".

La oss bare si at ukvemsordene satt løst og min mening om bilen i går ettermiddag ikke egner seg på trykk.
Tok sikring 19 og kjørte en reset av infotainment, fikk fremdeles ikke lov å synkronisere, satte bilen i "privat modus" og tilbake i "tilkoblet modus", fremdeles ikke mulig å synkronisere.
Gav opp, låste bilen og gikk inn i huset ganske varm i toppen.
Etter 20 minutter gikk jeg ut i garasjen, låste opp bilen, heldigvis ikke noe resatt og da fikk jeg kjørt en synkronisering.

Var ute i bilen i dag og det er fremdeles lagret.
Men i går sto ikke denne bilen særlig høyt i kurs.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Electric cars in Norway

Sitat fra: Egil S på søndag 14. januar 2024, klokken 16:35.
Men i går sto ikke denne bilen særlig høyt i kurs.
Egil. Takk for at du deler :+1: 

Det der er jo slett ikke bra. Det all ikke være slik!

I det minste kunne de hvertfall på fabrikken ha plassert sikring 19 i hjørnet i sikringsboksen så den ble enklere å plukke ut ;D

daktari

Den er så snodig den feilen. Korrupte data i brukeprofilen?

Nesten så jeg lurer på om man burde slettet brukeren på MySkoda/MyVW, fabrikk-resett i bilen, så venter en stund, lage ny bruker og starte fra bunn i bilen.

Så det er sagt, bare 1 gang har jeg opplevd at bilen starter med default oppsett, men det gikk over i løpet av 1 minutt av seg selv. Aldri fått den synk-meldingen.

Kjedelig for dem som opplever dette.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Egil S

Sitat fra: daktari på søndag 14. januar 2024, klokken 18:22Den er så snodig den feilen. Korrupte data i brukeprofilen?

Nesten så jeg lurer på om man burde slettet brukeren på MySkoda/MyVW, fabrikk-resett i bilen, så venter en stund, lage ny bruker og starte fra bunn i bilen.

Så det er sagt, bare 1 gang har jeg opplevd at bilen starter med default oppsett, men det gikk over i løpet av 1 minutt av seg selv. Aldri fått den synk-meldingen.

Kjedelig for dem som opplever dette.

Jeg hadde dette problemet veldig ofte i perioden januar-april, så var det vel i praksis borte i perioden mai-november, opplevde det kanskje 2 ganger på de 6-7 månedene, hadde et par ganger i desember og nå i januar har det vært ganske ille.
Dette kan være et 3.1/3.2 problem, eller avhengig av utstyrsnivå, min bil har jo alt utstyr samt at jeg har lastet ned utvidelsespakker o.l. fra shop.

Har man en bil med mindre utstyr er det sikkert mindre som kan gå galt også.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

i3/RSiV

Sitat fra: daktari på søndag 14. januar 2024, klokken 18:22Den er så snodig den feilen. Korrupte data i brukeprofilen?

Nesten så jeg lurer på om man burde slettet brukeren på MySkoda/MyVW, fabrikk-resett i bilen, så venter en stund, lage ny bruker og starte fra bunn i bilen.

Så det er sagt, bare 1 gang har jeg opplevd at bilen starter med default oppsett, men det gikk over i løpet av 1 minutt av seg selv. Aldri fått den synk-meldingen.

Kjedelig for dem som opplever dette.

På min Coupe RS (SW 3.2)var fabrikk-resett og sletting av brukerprofil det første forhandler prøvde ut, allerede uka etter jeg fikk bilen. Det ga ikke noe positivt resultat. Dette kommer ofte og veldig tilfeldig. Min teori er at problemet ligger på servere hos Volkswagen/Skoda, og at det i de periodene vi ikke opplever problem har de stengt for synkronisering (OTA)på sine servere. Jeg har lest en del på Vwidtalk forumet, og dette er et problem også hos VW, spesielt på ID5. Problemet er også nevnt flere steder på det tyske enyaq forumet
https://www.enyaq-forum.de/forum/thread/4002-tpi-neue-benutzereinstellungen-verf%C3%BCgbar/
Det vises til en løsning med et TPI nr for ID eiere hvor problemet blir løst. I følge Møller i Norge er dette ukjent løsning for dem.

daktari

Står mye om TPI 2068365 Wiederkehrende Meldungen Nutzereinstellungen (ab Software 3.0) på https://www.meinid.com/thread/4351-tpi-2068365-wiederkehrende-meldungen-nutzereinstellungen-ab-software-3-0/

Den burde Møller vite om, men gjelder IDer.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Står også sist i den tråden at en har hatt suksess med å melde til WeConnect support i appen, og får så instruksjoner til verksted som løser det.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

PkT2

Sitat fra: oiqbal på fredag 22. desember 2023, klokken 08:49Jeg fikk følgende svar av Albjerk i Drammen, når jeg spurte om manuell oppgradering av SW på bilen:

"Vi får ikke lov av fabrikk å oppdatere til 3.2 for det kommer en oppgradering første kvartal 2024 som skal gå høyere enn 3.2. De som har 3.2 faller da lenger bak i listen for ny oppgradering."

Har til info, ME3.0 pdd og har som alle andre hatt en del problemer med SW på bilen. Nå har ikke jeg noen høye forventninger, for en slik oppgradering ble vi også lovet Q1 2023. VAG kommer nok til miste en del kunder pga dårlig kommunikasjon...og for ha brukt sine kunder som beta testere.

Blodfersk eier av en 2022 80x her. Da jeg hentet bilen hos Møller i går, la jeg merke til at software var v3.2. Da jeg kikket på bilen for en drøy uke siden hadde den 2.6 (eller whatever "Programvare: 0795" er), så den har åpenbart blitt oppgradert i mellomtiden. Foreløpig veldig fornøyd, men jeg antar at jeg snubler over irritasjonsmomentene etter hvert  ;D Fikk i det minste lagt toggle av Lane Assist under Favoritter, mer skal det ikke til...
Enyaq 80x Sportline

EriTom

Liten update (mulig kun interessant for meg):

Jeg vet ikke når, men iløpet av siste to måneder har min bil fra september oppdatert seg via nettet fra 3.2 til 3.6 😂
09/23 - Enyaq IV80X Sportline Phoenix Orange
02/24 - Enyaq 85X RS SUV Race Blue

godarn

Sitat fra: EriTom på søndag 28. januar 2024, klokken 21:28Liten update (mulig kun interessant for meg):

Jeg vet ikke når, men iløpet av siste to måneder har min bil fra september oppdatert seg via nettet fra 3.2 til 3.6 😂

Fikk du ingen varslinger i bilen? Den ble bare oppdatert?

EriTom

Jeg er ikke eneste bruker av bilen... Så er ikke sikkert at jeg satt der dersom det dukket opp en melding.

Men jeg har ikke merket noe forskjell... Så det var poenget mitt. Opplever 3.2 og 3.6 helt likt ;-)

09/23 - Enyaq IV80X Sportline Phoenix Orange
02/24 - Enyaq 85X RS SUV Race Blue

Egil S

Min bil står fremdeles på 3.2 og appen sier 3.2.0.

Jeg mente det var noen forskjeller på 3.2 og 3.6 så det burde man merke.

Må også si at bilen resatte seg flere ganger torsdag/fredag sist uke, etter å ha vært stabil i hele 10 dager.
Får se hvor lenge den husker denne gangen, begynner å bli ganske lei av å ha en bil med "demens".

Ser Skoda logoen på førerspeilet begynner å deformere seg nå, får drøye litt og håpe jeg kan få en software oppdatering i samme slengen.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

i3/RSiV

Sitat fra: Egil S på søndag 14. januar 2024, klokken 16:35I går hadde den resatt seg selv igjen, programmerte alt på nytt og synkroniserte, MENS den synkroniserte kom "det er nye innstillinger til din bruker", trykket avbryt og da klikket hele greia.
Gikk og handlet og når jeg kom tilbake var alt resatt, fikset alt igjen og prøvde å synkronisere, men fikk da beskjed at den funksjonen ikke var tilgjengelig, kjørte hjem, prøvde ny synkronisering, samme melding, "prøv igjen neste gang du skal ut å kjøre".

La oss bare si at ukvemsordene satt løst og min mening om bilen i går ettermiddag ikke egner seg på trykk.
Tok sikring 19 og kjørte en reset av infotainment, fikk fremdeles ikke lov å synkronisere, satte bilen i "privat modus" og tilbake i "tilkoblet modus", fremdeles ikke mulig å synkronisere.
Gav opp, låste bilen og gikk inn i huset ganske varm i toppen.
Etter 20 minutter gikk jeg ut i garasjen, låste opp bilen, heldigvis ikke noe resatt og da fikk jeg kjørt en synkronisering.

Var ute i bilen i dag og det er fremdeles lagret.
Men i går sto ikke denne bilen særlig høyt i kurs.

Fant dette på det tyske Enyaq forumet ( oversatt med Google translate):

Siden 16. februar 2024 har Skoda endelig fått sin egen TPI for «Nye brukerinnstillinger tilgjengelig»-problemet: 2072812/2, teknisk bakgrunn: programvarerelaterte avvik i diagnosegrensesnittet for databussen (J533) og tiltaket skal være en parameterendring på diagnoseadressen kan utføres (8124 Server 1 System 2 Java).


Rusalka

#74
Har fremdeles bare 3.0 etter oppdatering på verksted for ca 1 år siden.  Venter fremdeles på OTA.  Var på service og de oppdaterte litt (noe med infotainment), men fremdeles 3.0.
Jeg var innom Skoda.no og der oppdaget jeg (se under) at hvis du fremdeles har 2.x versjon fra fabrikk kan du avtale  verkstedstime for oppdatering til 3.2! 
Hvis det er kurant å oppdatere til 3.2 fra 2.x: Hvorfor klarer de ikke å oppdatere 3.0 til 3.2 ..... 
Jeg bare spør  ???

"Denne oppdateringen er for Enyaq-modeller som fortsatt benytter programvareversjoner ME 2.x fra produksjon (produksjonsuker fra uke 41/20 til uke 09/22) og som ikke har blitt oppdatert på verksteder ennå." https://www.skoda-auto.no/elbiler/me-3-2-programvareoppdatering

(Har sendt mail til Skoda, men regner med svaret blir som før: "Du vil få melding når oppdateringen er klar, ta kontakt med din lokale forhandler for flere opplysninger".  Nei, den lokale forhandleren vet ikke mer ....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA