Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Softwaretråden

Startet av Zubzero, søndag 19. desember 2021, klokken 16:11

« forrige - neste »

Egil S

Jeg fikk også en i går, etter at bilen har stått en uke da jeg brukte veteranbilen og MC pga det fine været.
Aner ikke hva den var til, fikk beskjed å slå av park lyset, gå ut av bilen å låse den og at den var utilgjengelig i 15 minutter.

Fikk opp samme bilde som i3/RSiV etterpå, trykte "informasjon", den begynte å tenke men før noe kom opp så koblet telefonen til og den åpnet CarPlay så jeg fikk aldri sett hva som ble oppdatert, var ikke mulig å finne igjen den info knappen eller noe annet noe sted.
sikkert samme oppdatering.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

i3/RSiV

Ser det er en i https://www.enyaqforums.co.uk/viewtopic.php?f=8&t=2211&sid=d25976650938ed57013bb1ae0b28608c som har fått en oppdatering 04A4, min var 04A5, så usikker på om det er en skrivefeil fra hans side eller en annen oppdatering til høyvoltsbatteriet, men uansett så ser han ut til å oppleve bedre rekkevidde etter oppdateringen. Jeg har ikke ladet eller kjørt mye etter min oppdatering, men dette må undersøkes. Hva tenker du @Egil S ?

Egil S

#32
Sitat fra: i3/RSiV på onsdag 13. september 2023, klokken 20:31Ser det er en i https://www.enyaqforums.co.uk/viewtopic.php?f=8&t=2211&sid=d25976650938ed57013bb1ae0b28608c som har fått en oppdatering 04A4, min var 04A5, så usikker på om det er en skrivefeil fra hans side eller en annen oppdatering til høyvoltsbatteriet, men uansett så ser han ut til å oppleve bedre rekkevidde etter oppdateringen. Jeg har ikke ladet eller kjørt mye etter min oppdatering, men dette må undersøkes. Hva tenker du @Egil S ?

Nå er bilen min akkurat ladet til 100% for jeg skal kjøre Stavanger - Kristiansand t/r i morgen.
Den oppgir noen småskuffende 446km rekkevidde noe som ikke er spesielt imponerende.
Men jeg har aldri resatt noe forbruksmålere, tviler på det hadde gjort noe uansett.
 
Siden det mest sannsynlig er den oppdatering jeg har fått (den tok 15 minutter), så blir det interessant å se forbruket på 45 mils langtur i morgen, sist jeg kjørte den ruta mener jeg forbruket var på 16,7.


Edit etter tur:
Ikke imponert, turen ble av bilen delt opp i 3 deler. 16,8 (217km), 16,6 (325km) og 15,7kWh/100km (99km) og og en total tur på 424km, denne turen klarte ikke bilen uten ladestopp, jeg hadde gått tom etter 421km.
Ser jeg på hva Car Scanner sier så hadde batteriet 69675wh ved 100%, jeg brukte 69775wh på turen. deler jeg det på 424km blir det 16,45kWh/100km i faktisk forbruk, ikke langt unna det bilen rapporterer.

2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

i3/RSiV

Sitat fra: i3/RSiV på mandag 28. august 2023, klokken 21:28Info om OTA versjoner:
https://www.skoda-auto.com/emobility/over-the-air-update-release

Ser vi med ver 3.2 og 4 hjulstrekk har en ventende oppdatering underveis:
ME3.2 Software optimizations

This update brings minor optimizations such as the update of drive motor control module software. Installation of this update is a prerequisite for further Over-the-Air Updates. The update is intended for all-wheel-drive cars with software version ME3.2.
 
Rollout since**: October 2023

i3/RSiV

I dag tidlig kom varsel i bilen om OTA oppdateringen, den oppdaterte først to apper, og så kom informasjon om programvareoppdatering av drivsystemet. Fikk beskjed om å forlate og låse bilen i 10 min. Oppdateringene gikk greit. OTA 04A6_01

Det er vel og bra at det kommer oppdateringer, men jeg har flere feil på bilen som Møller sier skal rettes med OTA, men de kommer aldri, kun oppdateringer som jeg ikke merker noen endring på.

Tafsern

Vi må bare innse at vi er betasjåfører hjele gjengen, og at oppdateringer sannsynligvis aldri kommer eller blir veldig redusert. Sitter nå 2,5 år ut i eierskapet og har ikke fått noe annet OTA enn noe ræl til programmer.

Stoler nok ikke på VAG igjen innenfor de neste 10 årene tenker jeg.

Egil S

Sitat fra: Tafsern på søndag 17. desember 2023, klokken 11:17Vi må bare innse at vi er betasjåfører hjele gjengen, og at oppdateringer sannsynligvis aldri kommer eller blir veldig redusert. Sitter nå 2,5 år ut i eierskapet og har ikke fått noe annet OTA enn noe ræl til programmer.

Stoler nok ikke på VAG igjen innenfor de neste 10 årene tenker jeg.

Vi må nok dessverre det ja.
Jeg hadde planlagt å ha denne bilen i 2,5-3 år, men det spørs om ikke jeg går videre etter 1,5 til våren, er ganske sikker på det blir bilbytte neste år, og jeg kan garantere at det ikke bli et kjøretøy fra VAG gruppen.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

hdh

Sitat fra: Egil S på søndag 17. desember 2023, klokken 15:49
Sitat fra: Tafsern på søndag 17. desember 2023, klokken 11:17Vi må bare innse at vi er betasjåfører hjele gjengen, og at oppdateringer sannsynligvis aldri kommer eller blir veldig redusert. Sitter nå 2,5 år ut i eierskapet og har ikke fått noe annet OTA enn noe ræl til programmer.

Stoler nok ikke på VAG igjen innenfor de neste 10 årene tenker jeg.

Vi må nok dessverre det ja.
Jeg hadde planlagt å ha denne bilen i 2,5-3 år, men det spørs om ikke jeg går videre etter 1,5 til våren, er ganske sikker på det blir bilbytte neste år, og jeg kan garantere at det ikke bli et kjøretøy fra VAG gruppen.


Tenker mye det samme selv. Kommer nok til å stå løpet ut på leasingavtalen og så prøve noe annet. Spent på hvordan Polestar 4 blir.
-Sort '14 Renault Zoe Intens

-Race Blue '23 Skoda Enyaq IV80X Sportline

daktari

Noen har laget et opprop til signering for bedre software.

https://chng.it/fwHcFXtqFq
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

EriTom

09/23 - Enyaq IV80X Sportline Phoenix Orange
02/24 - Enyaq 85X RS SUV Race Blue

oiqbal

Jeg fikk følgende svar av Albjerk i Drammen, når jeg spurte om manuell oppgradering av SW på bilen:

"Vi får ikke lov av fabrikk å oppdatere til 3.2 for det kommer en oppgradering første kvartal 2024 som skal gå høyere enn 3.2. De som har 3.2 faller da lenger bak i listen for ny oppgradering."

Har til info, ME3.0 pdd og har som alle andre hatt en del problemer med SW på bilen. Nå har ikke jeg noen høye forventninger, for en slik oppgradering ble vi også lovet Q1 2023. VAG kommer nok til miste en del kunder pga dårlig kommunikasjon...og for ha brukt sine kunder som beta testere.
2022 ENYAQ iV80x Sportline

hdh

Lite sidesprang fra diskusjonen om software versjon.

Jeg er android-bruker og dermed bruker jeg Android Auto stort sett ved hver kjøretur lenger enn til butikken for å kjøpe melk. Opplever to gjentagende irritasjonsmoment relatert til dette.

1. Spotify vil innimellom ikke starte - vinduet der Spotify gjerne er blir værende grått og responderer ikke på trykk på knapper. Har enda ikke en løsning for når det oppstår der og da. Funker som normalt igjen ved neste oppstart.

2. Får gjevnlig beskjed om at det kreves en godkjenning på telefonen for å starte Android Auto - en tilsvarende beskjed er ikke å finne på telefonen. Får ikke brukt Android Auto i det hele tatt, men Spotify starter gjerne å spille musikk. Løsningen der og da er å aktivt frakoble Android Auto fra telefonen og gjenta tilkoblingen.

Er dette noe flere har vært ute for? Jeg har ikke tatt opp dette med forhandler da jeg rett og slett ikke er sikker på om problemet ligger i bilens eller mobilens software.
-Sort '14 Renault Zoe Intens

-Race Blue '23 Skoda Enyaq IV80X Sportline

Electric cars in Norway

Hdh :+1: android assa ;D

Når det gjelder bil er det for min del best med iPhone, funker fjell hver gang, uansett bilmerke og modell. 

Ja da jeg innrømmer det - jeg er litt Apple fanboy ;D men tenker det er ikke det verste man kan bli kalt her i livet. Da er jeg ute av skapet :+1: jeg skal snu meg å lukke skapdøren nå, så ikke nestemann går rett på den døren ved en feiltakelse... hi hi he he 

#dårligjulaftenhumor

Egil S

Jeg har iPhone og bruker CarPlay.
Jeg opplever at den noen ganger bruker veldig lang tid å koble opp, opp mot 2 minutter, andre ganger noen sekunder.
Det har skjedd at jeg må gi tilgang til CarPlay på nytt, men det er gjerne hver 2-3 måneder mellom hver gang.
Jeg vil si CarPlay funker sånn ca 80%.
i3s'en jeg hadde i 2 år kan jeg ikke huske jeg noen gang hadde problemer med CarPlay.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

igniztion

Sitat fra: hdh på søndag 24. desember 2023, klokken 00:07Lite sidesprang fra diskusjonen om software versjon.

Jeg er android-bruker og dermed bruker jeg Android Auto stort sett ved hver kjøretur lenger enn til butikken for å kjøpe melk. Opplever to gjentagende irritasjonsmoment relatert til dette.

1. Spotify vil innimellom ikke starte - vinduet der Spotify gjerne er blir værende grått og responderer ikke på trykk på knapper. Har enda ikke en løsning for når det oppstår der og da. Funker som normalt igjen ved neste oppstart.

2. Får gjevnlig beskjed om at det kreves en godkjenning på telefonen for å starte Android Auto - en tilsvarende beskjed er ikke å finne på telefonen. Får ikke brukt Android Auto i det hele tatt, men Spotify starter gjerne å spille musikk. Løsningen der og da er å aktivt frakoble Android Auto fra telefonen og gjenta tilkoblingen.

Er dette noe flere har vært ute for? Jeg har ikke tatt opp dette med forhandler da jeg rett og slett ikke er sikker på om problemet ligger i bilens eller mobilens software.

Hva slags telefonmodell?

Utfordringen med Android er at produsentene av telefon har mye frihet. Jeg vet at Huawei fungerer svært dårlig med Android Auto. Hadde også litt utfordringer med OnePlus pga. deres svært aggressive batterisparing som stopper bakgrunnsapplikasjoner.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA