Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Softwaretråden

Startet av Zubzero, søndag 19. desember 2021, klokken 16:11

« forrige - neste »

hdh

Sitat fra: igniztion på søndag 31. desember 2023, klokken 11:19
Sitat fra: hdh på søndag 24. desember 2023, klokken 00:07Lite sidesprang fra diskusjonen om software versjon.

Jeg er android-bruker og dermed bruker jeg Android Auto stort sett ved hver kjøretur lenger enn til butikken for å kjøpe melk. Opplever to gjentagende irritasjonsmoment relatert til dette.

1. Spotify vil innimellom ikke starte - vinduet der Spotify gjerne er blir værende grått og responderer ikke på trykk på knapper. Har enda ikke en løsning for når det oppstår der og da. Funker som normalt igjen ved neste oppstart.

2. Får gjevnlig beskjed om at det kreves en godkjenning på telefonen for å starte Android Auto - en tilsvarende beskjed er ikke å finne på telefonen. Får ikke brukt Android Auto i det hele tatt, men Spotify starter gjerne å spille musikk. Løsningen der og da er å aktivt frakoble Android Auto fra telefonen og gjenta tilkoblingen.

Er dette noe flere har vært ute for? Jeg har ikke tatt opp dette med forhandler da jeg rett og slett ikke er sikker på om problemet ligger i bilens eller mobilens software.

Hva slags telefonmodell?

Utfordringen med Android er at produsentene av telefon har mye frihet. Jeg vet at Huawei fungerer svært dårlig med Android Auto. Hadde også litt utfordringer med OnePlus pga. deres svært aggressive batterisparing som stopper bakgrunnsapplikasjoner.

Har en OnePlus 9. Kan være noe i det du nevner angående deres aggressive struping av apper for å spare batteri.
-Sort '14 Renault Zoe Intens

-Race Blue '23 Skoda Enyaq IV80X Sportline

igniztion

Det var OnePlus 9 Pro jeg hadde utfordringer med, men det var ikke så ofte.

Har ikke så mange andre tips enn å sette tilbake telefonen til fabrikksinnstillinger. Eventuelt først slette kobling mellom bil og telefon, både på telefonen og på bilen - kan hende det hjelper.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

JarleV

Jeg har en Oneplus Nord 2 som bare virker med kabel. Sønnen min har versjonen før og den fungerer trådløst uten problemer. Har prøvd mange av tipsene på nett uten å få det til trådløst mot Android auto. Så jeg tror bilen er ok, men leser at mange har trøbbel med den telefonmodellen jeg har.

Electric cars in Norway

Sitat fra: JarleV på onsdag 03. januar 2024, klokken 09:23..... Så jeg tror bilen er ok, men leser at mange har trøbbel med den telefonmodellen jeg har.
Merkelig av mobil produsent å rote slik da :-1:

godarn

En annen off topic her da:

Bilen melder at den vil oppdatere brukerinnstillinger som påvirker sete innstillingene. Har fått denne noen ganger når jeg kjører bilen. Noen som vet hva dette er?

Superman

Dette er du nok ikke alene om å irritere deg over. Jeg tror de fleste Enyaq-eiere får denne meldingen av og til, den kommer litt periodevis. Jeg fikk også en slik melding i dag, etter en måned eller to uten siden forrige gang. Når denne meldingen først kommer får jeg samme melding stort sett daglig i en uke eller to, og så er det plutselig stopp i en måned eller tre før det er på'n igjen. Jeg har prøvd med å trykke både "OK" og "Avbryt" mange ganger uten jeg merker noen forskjell etterpå, og meldingen kommer uansett igjen de neste dagene. Det kommer en advarsel om at seteposisjonen kan bli endret ved å trykke "OK", men det skjer ikke lenger hos meg (det gjorde kanskje det et par ganger helt til å begynne med), kanskje fordi jeg stort sett er eneste bruker av denne bilen. Så nå trykker jeg konsekvent "OK" og håper periode-hikken snart går over...

Hvordan dette evt. kan slåes helt av har jeg vel ikke prøvd å finne ut av, så hvis noen vet ...? Mulig det har stått noe om dette på forumet tidligere i en annen tråd uten at jeg har lagt det på minnet.
Hvorfor gå da - når man kan kjøre Škoda  8)
2022  ŠKODA ENYAQ iV 80x  SUV-versjon  (kjøpt ny)
2004  Ford Focus 1.6  Combi  (kjøpt brukt)
1995  Ford Fiesta 1.3  (kjøpt brukt)
1985  Mazda 626 GLX 2.0  (kjøpt brukt)
1977  VW Derby LS 1.3  (kjøpt brukt)

i3/RSiV

Sitat fra: godarn på onsdag 10. januar 2024, klokken 22:42En annen off topic her da:

Bilen melder at den vil oppdatere brukerinnstillinger som påvirker sete innstillingene. Har fått denne noen ganger når jeg kjører bilen. Noen som vet hva dette er?

Når denne meldingen dukker opp, så er det det samme om du trykker ok eller avbryt. Det som skjer at du nullstiller/ endrer innstillinger du har satt, hos meg gjelder det klima, ambientbelysning, seteinnstillingene, individuell kjøremodus. Noen ganger kommer denne meldingen flere ganger pr dag/uke, før det så er stille igjen et par uker. Slik er det bare med denne håpløse Skoda sw.

EriTom

Hos meg med 3.0 og 3.2 SW så har ikke ting blitt nullstilt om jeg kun trykker avbryt...
09/23 - Enyaq IV80X Sportline Phoenix Orange
02/24 - Enyaq 85X RS SUV Race Blue

Egil S

Jeg fikk denne på vei til jobb i dag, jeg valgte å ikke trykke på noe, hverken godta eller avbryt.
Etter 30-ish sekunder forsvant den. jeg har SW 3.2.

Når jeg etter endt arbeidsdag satte meg inn i bilen var alt nullstilt, måtte trykke på lagret posisjon på setet, sette opp ambient lys og individuell kjøremodus på nytt.

Denne irriterende nullstillingen kommer i perioder, jeg hadde det svært mye i fjor vinter, det roet seg utover våren og i sommer opplevde jeg vel knapt å få den, når høsten kom kom den tilbake, men heldigvis dukker den vel opp en gang i måneden ca.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

godarn

Men er det noen som vet hva den er for noe? Hvorfor den kommer?

Electric cars in Norway

Sitat fra: godarn på fredag 12. januar 2024, klokken 07:23Men er det noen som vet hva den er for noe? Hvorfor den kommer?
Ikke noe viktig er jeg redd for :(

igniztion

Jeg mistenker at det er innstillingen som i Volkswagen appen heter personlig tilpasning. Denne skal sørge for at dine foretrukne innstillinger blir lagret i skyen slik at om du logger på en annen bil enn din egen, vil den hente disse.

Problemet blir da at synkroniseringsfunksjonen er så dårlig implementert at den overskriver dine nyere endringer med de som ligger i skyen, selv om du kun har 1 bil og denne brukes daglig.

Etter at jeg skrudde av denne funksjonen i appen har jeg ikke fått melding om nye innstillinger på bilen.

Aner dessverre ikke hva den heter eller hvor den eventuelt ligger i Skoda sin app.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

moonbuggy

Sitat fra: igniztion på fredag 12. januar 2024, klokken 15:01Jeg mistenker at det er innstillingen som i Volkswagen appen heter personlig tilpasning. Denne skal sørge for at dine foretrukne innstillinger blir lagret i skyen slik at om du logger på en annen bil enn din egen, vil den hente disse.

Problemet blir da at synkroniseringsfunksjonen er så dårlig implementert at den overskriver dine nyere endringer med de som ligger i skyen, selv om du kun har 1 bil og denne brukes daglig.

Etter at jeg skrudde av denne funksjonen i appen har jeg ikke fått melding om nye innstillinger på bilen.

Aner dessverre ikke hva den heter eller hvor den eventuelt ligger i Skoda sin app.
Her er en løsning fra nettet:
"What I've done that I think has helped is that every time I do a change to settings, I go to my user and tap the "sync" button. Haven't hade colors change back since then."

EriTom

Sitat fra: moonbuggy på fredag 12. januar 2024, klokken 16:14Her er en løsning fra nettet:
"What I've done that I think has helped is that every time I do a change to settings, I go to my user and tap the "sync" button. Haven't hade colors change back since then."

Samme gjør jeg ;-)
09/23 - Enyaq IV80X Sportline Phoenix Orange
02/24 - Enyaq 85X RS SUV Race Blue

Egil S

Jeg pleier også å synkronisere etter jeg gjør endringer.

I dag skjedde det en gang til, to dager på rad her nå altså, i dag valgte jeg avbryt, men etter jobb var alt resatt igjen.

Hva skjer.
Jeg mistenker at dette har med "din profil" å gjøre og synkroniseringen mot Skoda/VW sine servere.
For meg virker det som det som ligger i skyen med ujevne mellomrom resettes til default innstillinger.
Setet går til en standard innstilling
Individuell kjøremodus går til grunninnstilling
Ambient lys går til grunninnstilling samt havner i funksjon "mode" som følger kjøremodusene.

Hvorfor dette skjer kan være forskjellig, kanskje har det noe med en kommunikasjonsfeil med bilen som resetter det, kanskje det skjer oppdateringer på serveren eller annet vedlikehold eller den rett og slett restarter.

Nå synkroniserte jeg i dag etter jeg satte alt som jeg ville ha det, så får vi se om det går en måned eller to til neste gang det dukker opp.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA