Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Forbruk sommertid  (Lest 524 ganger)

EriTom

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
Forbruk sommertid
« på: Mandag 18. Juli 2022, klokken 10:00 »
Heisann!

Jeg lurer på hva andres erfaring av Enyaq og forbruk/rekkevidde er?

Jeg har nå (siden mars) kjørt 13842km i skrivende stund. Hatt bilen på flere langturer. Og siden jeg bor på Østlandet (grunnlovsbygda Råholt i Eidsvoll), så er det mye motorvei kjøring. Kjører stort sett alltid i Eco mode siden DCC da går på Comfort innstilling (ble veldig stivt å kjøre med senkefjærer og 21"). Kjører på 255/40-21 på vinter og foreløpig originale Brigdestone 235 og 255 dekk på sommer. Kjører 80X Sportline.

Til nå har bilen snittet (ifølge kjørecomputeren) på 19,6kwt/100km. Hvordan ligger deres Enyaq an?

Feks så klarte bilen akkurat å kjøre Gøteborg - Råholt med 2km til overs. Dette var 344km med fire personer og oppakning for en uke ferie 😊

Vi kjører likt som vi ville gjort om vi skulle kjørt økonomisk med vår gamle Superb 190hk TDi 4x4 og Volvo V90 D4 4x4 der forbruket ville vært ca 0,5l/mil. (5kmt over fartsgrense og cruisekontroll).

Personlig er bilen ett verktøy som skal være flott å se på og som skal gi meg glede å kjøre. Men jeg føler kun at jeg sparer penger på dagligdagse turer og ikke på turene jeg må lade på hurtiglader. Hva er deres erfaringer?

Morten79

• Jr. Member
  • **
  • Jeg bare følger strømmen
    • Vis profil
Sv: Forbruk sommertid
« Svar #1 på: Tirsdag 26. Juli 2022, klokken 09:36 »
Har bare kjørt ca 1000km med for det meste 80 (snitt fart ca 60) sone, og forbruket ligger på ca 16,4 om jeg husker riktig.
Skoda Enyaq 80X (2022)
Mitsubishi Outlander PHEV (2020)